Stappen in Antwerpen


Roland van Duin
Vrijdag 4 december 1998



Om vijf voor vijf arriveren we met een bomvolle intercity uit Amsterdam in Bergen op Zoom. De bus gaat pas om 17.25 dus hebben we nog voldoende tijd voor een drankje en een hapje.

Ruim op tijd staan we bij de halte van lijn 100. Lijn 100 is een nieuwe lijn van de BBA en De Lijn die sinds 29 november rijdt tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, een grensoverschrijdende buslijn, dus. Er staan reeds twee passagiers gereed. Rogier maakt gebruik van zijn Lijnkaart, die hij nog had liggen van een vorig bezoek aan België. Deze is ook in Antwerpen te gebruiken voor de stadsdienst. Ik maak gebruik van mijn OV-jaarkaart, die ook op het Belgische traject gewoon geldig is, net zoals op lijn 19 (Hulst - Breda via Antwerpen). Om vijf voor half zes vertrekt de bus met vijf passagiers. Drie kwartier later staan we op de Rooseveltplaats in Antwerpen, het busstation in het centrum.

Centraal Station

We besluiten eerst een hapje te gaan eten. Aan de Keyserslei vinden we een leuk restaurantje. Na het eten lopen we naar het Centraal Station om te zien hoe het met de verbouwing staat. Slechts drie sporen blijken nog in gebruik te zijn. De overige zeven zijn buiten dienst in verband met de aanleg van een tunnel die moet zorgen voor rechtstreeks treinverkeer voor treinen uit de richting Nederland richting Brussel, zonder kopmaken in Antwerpen Centraal.

Heen en weer

Na het bezoek aan Antwerpen Centraal is het tijd voor een ritje met de premetro, de ondergrondse tram. Ik reis mee op het kaartje van Rogier. We nemen lijn 15 richting Linkeroever. Dachten we. De tram blijkt toch de andere kant op te gaan, richting Merksem. Drie halten verder stappen we dan ook weer uit en nemen nu lijn 3 richting Linkeroever. Op de

Groenplaats stappen we uit. Na bestudering van de plattegrond besluiten we tram 4 te nemen. Aan het eindpunt stappen we uit. We vragen de bestuurder welke lijn we terug naar het centrum moeten nemen. "Waar moet gij heen?" "Naar de Rooseveltplaats". "Maar daar kom ik juust vandaan?!", roept de verbaasde Wattman. "Ja, maar we rijden maar wat rond, vinden we leuk", antwoordt Rogier. "Ah, juust. Dan neme gij het best lijn 1, die vertrekt hier om de hoek". We slaan het advies niet in de wind en lopen naar de halte van bus 1. Die blijkt echter net te zijn geweest en de volgende komt pas over 35 minuten. We besluiten de bus tegemoet te lopen en komen bij een vaag stationnetje. Het bestaat uit twee sporen met zijperrons, meer

niet. De verlichting brandt niet, en er zijn ook geen borden met de stationnaam en vertrektijden. Het blijkt het enkele jaren geleden gesloten station Hoboken te zijn, aan lijn 52 (Antwerpen - Puurs), zo vind ik later thuis in mijn archief. Enkele ogenblikken later komt er een bus, maar nadat we deze aangehouden hebben blijkt het niet de goede te zijn; deze gaat naar Berchem. Na nog enkele minuten arriveert de bus naar de Rooseveltplaats. De bus

is enkel gevuld met wat gabberachtige jongeren, die ongetwijfeld heftig gaan stappen in de Antwerpse uitgaanswereld. Wij doen het wat rustiger aan en stappen op de Rooseveltplaats, tegelijk met hen, uit.

SLIM van de Lijn?

Kwart over tien. We hebben nog een kwartier over voor de bus naar Breda, lijn 19, vertrekt zodat we nog net een drankje bij een hotel direct naast het busstation kunnen drinken. We stappen in de Nederlandse bus naar Breda. "Naar Breda graag", zegt Rogier tegen de chauffeur. Het saldo op de kaart blijkt niet genoeg te zijn. Hoewel er nog 201 frank opstond en de rit naar Breda 184 frank kost, komt hij 167 frank te kort. "Hoe kan dat nou? Dat is wel erg duur voor een ritje naar Breda hè?". Het blijkt dat het Prodata-apparaat er vanuit gaat dat we met z'n tweeën op het kaartje reizen, omdat we minder dan een uur geleden dat ook deden. Dat is echter niet de bedoeling, ik heb tenslotte een OV-jaarkaart die geldig is op deze lijn. De chauffeur probeert van alles, maar hij kan de fout niet herstellen. Rogier moet de 167 frank bijbetalen, hetgeen onder protest gebeurt.

Net voor half twaalf komen we aan in Breda. Het gedoe met het kaartje heeft ruim vijf minuten vertraging opgeleverd. In Breda hebben we dus de trein gemist zodat we bij Burger King

voldoende tijd hebben voor een koffie en een hamburger. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit dat we de trein gemist hebben, de bus in Tilburg gaat toch maar eens per uur. Om acht voor twaalf nemen we de sneltrein naar 's Hertogenbosch, die trouwens op alle stations stopt, en zijn om 0.08 in Tilburg. Zodoende kunnen we nog de laatste bus van lijn 45 om 0.17 richting De Blaak halen

.