COLUMNS WEEK 50 *** 6 DECEMBER 1998
Frans Mensonides

Flipsen (3)

Een kantoor-eenakter op de boekhouding van een middelgrote strokartonfabriek, met Bart Buytenwegh (--) en Luuk de Leyens (-).

--Mogge, Luuk!
-Mogge, Bart!
--Mag ik jou al iets vragen, De Leyens, vóór de eerste koffie?
-Muh.
--Ik beschouw dat maar als Ja. Heb jij een gleuf, De Leyens?
-Jezis, Bart. Begint die ongein nú al? Vóór de eerste koffie? Een gleuf. Pas maar op, Buytenwegh! Dat soort vragen, dat is seksuele insinuatie, of hoe heet dat. Moet je mee uitkijken. Als je dat tegenwoordig tegen zo'n mokkel zegt! Niks mag er meer, hier, tegenwoordig. Niet roken, geen grappen over discriminatie en Turken en zo; geen seks. Maar om op je vraag terug te komen: Nee, ik heb geen gleuf, en ik ben ook niet van plan er een te laten aanleggen. Want dat schijnt ook te kunnen tegenwoordig, met operaties of groeihormonen.
-- Ha, ha, ha, groeihormonen. Nee, nou effe serieus graag, Luuk, want je weet dondersgoed wat ik bedoel. Heb jij een gleuf op je computer voor een diksette?
-Oooohh, oooooh, dus dat bedoel je! Zeg dat dan meteen! Je bedoelt een A:-drive; een diksettestation! Nee, Buytenwegh, ik heb geen gleuf voor een diksette. Niemand op de boekhouding heeft een gleuf. Alleen meneer de chef heeft natuurlijk wel een gleuf voor zijn diksette. Nou vraag ik je. Flipsen weet goddikke niet eens hoe hij zijn PC moet aanzetten!
--Ja, maar meneer de chef heeft natuurlijk wel de duurste PC van de hele afdeling.
-Met zo'n groot 19-ins kanon voor zijn toeter.
--En ik zit al jaren te rammelen op een ouwe 386. Nee, als die hoge heren zelf maar het mooiste hebben. Allemaal status.
-Heeft er nou verder niemand op deze hele afdeling een gleuf?
--Ja, Simon Seghwaert heeft er een, maar die is buiten werking gezet door die jongens van de helpdeks. Simon heeft nog geprobeerd zijn gleuf te kraken, door op setup te drukken terwijl ie in zijn opstart zat, maar niks hoor. Die gasten van de helpdeks hadden er een wachtwoord opgezet.
-Ik vind dat zo'n belachelijk beleid van helpdeks. Je moet je werk toch kunnen doen? Je moet toch een bestand van een diksette kunnen lezen?
--Het is gewoon treiteren. Eerst kreeg je dat gezeik met die software-controle.
-Ja, toen moest je alle illegale software en alle spelletjes van je computer wissen. Anders kreeg je een memo.
--Ja, dat is mij een keer overkomen. En meteen een kopie naar Flipsen, natuurlijk. Net kinderen. Klikken bij de meester. Word ik bij hem geroepen. Een hele preek. En hij snapt niet eens wat er aan de hand is. Heeft het over het mi-jenni-jumprobleem, dat alle liften blijven hangen op 1 januari 2000. Dat heeft er geen kloot mee te maken. En zo iemand zit nou in schaal 11.
-Dus wij voortaan alle spelletjes op diksette zetten, zodat de helpdeks er geen weet meer van heeft...
-- ... en dan sluiten ze de diksettetations af! Goh, wat zijn we dan lekker bezig alsof de kleuterschool! Gewoon pesterij. Daar gaat je ontspannende spelletje flipperen tussen de eerste en tweede koffie. Maar toch blijf ik erbij: ook dit gekloot is weer terug te voeren op Flipsen.
-Hoezo?
-- Die man; hij vécht toch helemaal niet voor zijn mensen? Bij Inkoop, daar heeft iedereen vanaf schaal 7 een gleuf. Maar hier?
- Is ie er eigenlijk, Flipsen?
--Ja, hij heeft een bespreking op zijn kamer.
-Zo! Wat een enthousiasme, meteen al op maandagmorgen.
-- Ja, het zal wel weer voor zijn eigen particuliere privébelang zijn. Dan rennen die gasten wel.
- Nee, anders dan had je zijn gleuf wel even kunnen gebruiken.
--Dit is van-de-bok, zeg! Ik had dit weekend thuis een nieuw vakantierooster gemaakt, dat je kan invullen. Of liever gezegd: ik heb het Menno laten doen, mijn jongste. Die vindt het leuk, met computers, en voor mij is het een straf. Ik dacht: dan ga ik dat maandagmorgen eens rustig uitprinten en invullen. Nou, dan beginnen we na de koffie maar aan de debiteuren. Jezis, de Leyens, wat is dat daar voor raar rood vierkantje op je scherm?
- "Shit!"
--"Jij hebt een probleem jongen! Je bent aan de beurt!"
-"Network error. server not found". Hij ligt weer plat. Dat duurt wel weer een paar uur. Jij hebt dus ook een probleem, De Leyens!
--Daar zijn we lekker mee. Liggen we meteen alweer achter met de debiteuren! Komt Flipsen straks weer aanzeiken met: zijn de debiteuren er al?
-Dat is de ellende hier.
--Zie je wel, dat je hier nooit aan je werk toekomt!

-------

Doek (maar zelfs het doek weigerde te vallen).

De digitale reiziger

Sul geschiedenis

Sul, tot voor kort directeur van Optio (wat hetzelfde schijnt te zijn als Lovers Rail), is een fervent liefhebber van modelspoorbanen. Voordat hij de baas werd van het veelvuldig opgehemelde en verguisde railbedrijfje, stak hij alle vrije tijd in zijn modelspoorbaan. Daarna had hij er geen tijd meer voor. "Ik heb nu échte", placht hij met een grijns van voldoening te zeggen, als een collega-modelbouwer hem vol trots zijn spoorbaan liet zien.

Sul heeft nu weer volop tijd voor zijn speelgoedtreintjes: de directie van het Franse moederbedrijf (dat concern met die onmogelijke naam en die ononthoudbare afkorting) heeft Sul op staande voet ontslagen. Sul-watchers hadden het al voorspeld, maar voor mij, als doorsnee-krantenlezer, kwam het bericht toch een klein beetje als een schok.

Wat was er aan de hand? De relatie tussen Sul en het Franse bedrijf was al enige tijd danig verstoord. Aan de ene kant was het de Fransen gaan vervelen dat Sul 70 mensen in dienst had, die per maand in totaal tonnen aan salaris ontvingen, terwijl de revenuen beperkt bleven tot hooguit enkele honderden guldens per dag. Anderzijds zou Sul zijn hoofddirectie er meerdere malen op gewezen hebben, dat je zonder treinen niet echt makkelijk een succes maakt van een spoorwegonderneming. "Haar van Netelenbosch zit steeds maar in mijn nek te hijgen", stotterde Sul zenuwachtig door zijn autotelefoon, "Ik ben straks mijn vergunning kwijt". Maar "Netelenbosch", zo'n naam kan de gemiddelde Parijzenaar niet eens uit zijn strot krijgen, laat staan dat hij zich er dik over maakt. "Sul, c'est your problème" zei de Franse bovenbaas.

Het is dus gedaan met het tijdperk-Sul. Of daarmee tevens het lot is bezegeld van Lovers Rail? Het moet afgewacht worden. De nieuwe directeur wil eerst consolideren (dat wil zeggen van de Amstel naar het Spaarne blijven rijden met die twee Belgische afdankertjes) en daarna uitbouwen (maar daar moet hij dan wel snel mee zijn, anders werpt Netelenbosch roet in het eten). Ik wil me niet de voorspellingsgave van de weervoorspeller of beursgoeroe aanmatigen, maar ik voorzeg, dat we de langste tijd van Lovers Rail achter de rug hebben.(Optio-aandelen zou ik zeker niet kopen). Ik begin dus alvast maar met analyse van de vraag, waar het fout ging.

"Gegeven het feit dat small nog altijd beautifull is, had Lovers zijn miniatuurspoorbaantje natuurlijk nooit aan die Fransozen moeten verkwanselen", was de eerste gedachte die opkwam bij deze beste- stuurman-aan-de-wal. Die gedachte verwierp hij meteen weer. De aanloopverliezen van Optio zijn zo fors, dat het Lovers-concern ze nooit had kunnen dragen. De flop van Optio; daar valt voor de rondvaartpoot van Lovers niet tegenop te verdienen. Bovendien bewijst Arriva, een andere nieuwkomer op de vaderlandse OV-markt, dat internationalisering heel goed kan werken.

Nee, de werkelijke oorzaak - zegt deze goeroe-achteraf - is het feit dat Sul gehandeld heeft in strijd met het aloude conservatieve principe: "schoenmaker hou je bij je leest". Lovers is afkomstig uit de sfeer van het toerisme. De Strandexpresse naar IJmuiden liep prima in 1996 (de jaren daarop wat minder omdat het nieuwtje eraf was); de Keukenhoffexpresse deed het afgelopen lente ook niet slecht. Maar echt treinvervoer, voor een massa kritische forenzen, dat had Sul beter over kunnen laten aan de echte NS, bij gebrek aan beter.


Inmiddels heeft ook de nieuwe directeur aangekondigd dat "de treinen binnenkort geleverd worden". De Optio-klucht gaat verder.