Hallo,

Even voorstellen: ik ben Robbert Schmitt 17 jaar en 1e jaarsstudent Heao-CE op de Hoge Economische School. (HES) Alle lijnen die ik hier bespreek zijn van de RET. Ik ben zo gelukkig om te profiteren van de geweldige OV-studentenkaart.

Ik woon in Vlaardingen-Holy en ik moet elke dag naar Rotterdam reizen voor mijn school.

Dit is zo'n dag:


Donderdag 11 juni

Vandaag is het zover: ik hoor vandaag mijn uitslagen van de laatste tentamens, dat betekent dat ik om 12.00 op school moet zijn. Spannend heb ik het wel gehaald

Dit traject is wat ik dagelijks afleg, het duurt ongeveer een uurtje. Ik ga met de bus, trein en metro.

Vlaardingen-Holy-----Station Vlaardingen-Oost

Ik sta 's ochtends om 09.00 uur op en ik hoop de bus 56 te pakken van 10.46 Na een haastig ontbijt door een tikje te lang blijven naliggen , ren ik naar de bushalte.

Bij de bushalte "Frederik Hendriklaan" wachten al 2 oudere vrouwen. Zij praten over het feit dat bus 56 weer langs het Zonnehuis (bejaardentehuis) komt. Na een jaartje omgeleid te zijn via de Lepelaarssingel rijdt de bus weer langs het bejaardentehuis.( Dit door de vele protesten van de bejaarden)

Mijn bus komt op tijd en ik zie ,als ik instap ,dat de bus bomvol zit. Dit natuurlijk vanwege de zomerdienst; Vroeger ging de bus om de 7 minuten Nu om de 15 minuten. De bus rijdt via de Holysingel en de Hogendorplaan naar StationVlaardingen-Oost. Onderweg stappen steeds meer mensen in, opmerkelijk is dat 75% wat in de bus zit al de leeftijd van 60 is gepasseerd, bij de halte voor het Zonnehuis is er dan ook een hele leegloop!

De bus komt aan bij het station, daar staan 6 mensen te wachten op deze bus, die ze dan naar het Centrum en Vlaardingen-West brengt. Met mij stappen ook nog een groepje meisjes uit ; zeker ook studenten.

Station Vlaardingen-Oost----Station Rotterdam CS

Station Vlaardingen-Oost : een echte boemelstation met een Wizzl.

En halte voor de volgende buslijnen:

De trein komt hier 4x per uur langs ,in de spits zelfs 6x per uur, Dankzij de Spitspendels. Dit station ligt op de Hoekse lijn: Rotterdam---Hoek van Holland. Er stoppen hier alleen stoptreinen, het treintype dat hier door de NS wordt gebruikt is de Sprinter.

De groots aangekondigde nieuwe dienstregeling van de NS heeft hier ook zijn effect gehad:

De tijden zijn omgegooid om de reizigers van de Hoekse lijn een goede aansluiting te geven in Station Schiedam-Centrum op de sneltreinen naar Amsterdam en Breda. Dat het een goede aansluiting is heeft mijn buurmeisje verteld die elke dag naar Leiden gaat voor haar rechtenstudie.

Ik stap in de trein van 11.07 , het is al een beetje druk in de trein. Ik zit tegenover een meisje die druk haar boek aan het lezen is. De trein vertrekt dan naar het volgende station: Schiedam-Nieuwland. Dit station heeft sinds een maand ook een Wizzl, het brengt ieder geval meer leven op het anders o zo stille station. Buslijn 52 en Tramlijn 1 stoppen hier ook, in de spits zijn die lijnen erg vol vanwege de forensen uit de nieuwe wijk Woudhoek. Nu stappen er echter niet zoveel mensen in de trein. De trein vertrekt dan naar het volgende station: Schiedam-Centrum.

Station Schiedam-Centrum: Voormalig boemelstation met alleen stoptreinen. Nu regiostation met stop&sneltreinen.

Overtstapmogelijkheden:

Buslijnen:

Hier stappen veel mensen uit. De meesten moeten allemaal overstappen op een bus naar het Marconiplein om daar de metro te pakken. Na 2002 is dat niet meer nodig dan stopt de metro ook hier. Rondom het station is het nu 1 grote bouwput, men is ook al bezig om de metropijlers neer te zetten. Ik heb goed zicht op de werkzaamheden terwijl de trein vertrekt naar haareindbestemming Rotterdam CS.

(Foto: Frans Mensonides)

Rotterdam CS-----------Metrostation Kralingse Zoom

De trein komt aan op spoor 3 (11.19) en zodra de trein stopt stormen alle mensen naar buiten. Het is even dringen op de trap ,maar het lukt. Rotterdam CS: Het meest ongezellige station van de wereld. Oud, Onveilig en Vies, zelfs de opening van de nieuwe ijssalon Swirlss op het station verjaagt het gevoel van onveiligheid niet. De hele meute loopt snel richting het metrostation en ik loop maar met ze mee.

Er zijn plannen om in 2005 Rotterdam CS een hele nieuwe uitstraling te geven netzoals Leiden en Utrecht, van mij mogen ze het doen .Het is echt hard nodig.

Ik loop de trap af en hoop dat er een metro klaarstaat en..daar staat een metro klaar om te vertrekken, ik spring in de metro en Ja Hoor de deuren gaan dicht. De mensen achter mij hebben minder geluk, ze moeten wachten op de volgende. De metrofrequentie van de Noord-Zuidlijn (Nu Erasmuslijn) is minder dan de Oost-Westlijn. Dit komt omdat deze metro's verre afstanden afleggen daardoor is de dienstregeling een tikje flexibel. De metro vertrekt , zij is halfvol want het eindpunt is Slinge. De meeste mensen moeten helemaal door naar Spijkenisse, zij moeten dan overstappen bij Slinge.

Het 1e station : Stadhuis

Dit station is in opspraak geraakt vanwege de geldverslindende verbouwing van het station. De Rotterdammers klagen over het feit van de dure verbouwing die watervalletjes en glazenkegels op het metrostation plaatste. Die watervalletjes werden een korte tijd door zwervers gebruikt om in te baden, nu zijn er echter glazen ruiten voor geplaatst. Weggegooid geld die verbouwing vonden de meeste, zeker een prestige gedoe van die Peper vond mijn klasgenoot. Nou ik moet ze groot gelijk geven het is niet echt mooi..Hier stappen wel aardig wat mensen in.

Het 2e station: Beurs/Churchillplein (11.24)

Het overstapstation voor station Churchillplein; hier stapt een hele menigte uit terwijl een hele menigte ook weer instapt. Ik stap uit en loop naar de metro platform van de Oost-West lijn. Tegenwoordig heet dat weer Calandlijn! Hier zijn ze trouwens ook flink aan het verbouwen, echter nog geen watervalletjes te zien.

Vanaf station Churchillplein vertrekken er metro's richting West: Marconiplein ,ik moet richting Oost dus: Ommoord, Zevenkamp, Capelle a/d IJssel. Ik kan kiezen welke richting ik wil nemen ,want ik moet toch uitstappen bij Kralingse Zoom ,dat is nog een gemeenschappelijke station. Pas vanaf het volgende station Capelsebrug rijden de metro's naar hun afzonderlijke eindpunten.

Er komt een metro aan: Zevenkamp die kan ik nemen ,maar als die dan voorbij rijdt dan zie ik hoe vol die is.Ehhh ik wacht wel op de volgende . Ik bof de volgende komt amper na 2 minuten wachten. Het is richting Capelle a/d Ijssel.Ik stap in ,het is lekker rustig en ik heb een lekker plekkie, terwijl de metro wegrijdt zit ik een beetje na te denken over mijn studiepunten en tentamencijfers.

De volgende stations:

Blaak: Een trein station ,dankzij die nieuwe NS-dienstregeling, voor alleen stoptreinen Alleen 4x per dag stopt de intercity Amsterdam----Vlissingen hier ook.( 2x ochtend-en 2x avondspits).Dit mede door protesten van treinreizigers en een rapport ,dat liet zien dat met alleen stoptreinen op Blaak ,al die stoptreinen overvol raken in de spitsuren! Niet veel mensen stappen hier uit de metro door het nieuwe gedoe. Jammer van zo'n mooi station!( Hier stoppen tramlijnen 1&3&13)

Oostplein: een metrostation waar toch altijd wat mensen uit-en instappen. Dit vanwege de vele computerwinkels die in deze buurt gevestigd zijn.(Eindpunt tramlijn 1)G

Gerdesiaweg: Een miskleun van de week : hoogstens 1 persoon stapt hier uit, in de spits wel 2! Reden :- Station Gerdesiaweg ligt te dicht bij station Oostplein en Voorschoterlaan

-Boven het metrostation staan de haltes van tramlijnen 7&9 ,2 tramlijnen die altijd wel vol zijn.

Voorschoterlaan: Een forensenstation: druk in de spits ..rustig in de daluren. Hier stappen veel studenten uit vanwege een depedance van de Hoge Economische School (HES) op de Hoflaan.

Kralingse Zoom: Busstation voor veel ZWN buslijnen, Halte voor de horden Erasmus en Hes studenten.(11.37)

Kralingse Zoom-------HES

Hier moet ik ook uitstappen, tergelijkertijd stapt ook een klasgenote van me uit, we zien elkaar en gelijk gaan we samen zenuwen over de tentamencijfers. We wachten bij de bushaltes, een groep studenten klaagt erover dat ze wel erg lang wachten voor bus 46, van Ommoord richting Burgemeester Oudlaan (Erasmus).

Ik vertel hun dat met ingang van 8 juni ,zomerdienstregeling, 46 niet meer naar de Erasmus rijdt want eind-punt is nu Kralingse Zoom. Dan arriveert bus 47 naar Zuidplein ,zij stopt ook bij de HES/Erasmus ,de meute studenten die nu ondertussen is gevormd rent naar de bus en allen stappen in .De RET zal aan dit stukje niks verdienen ,iedereen laat zijn OV-Kaart zien. Het wordt wel even proppen in de bus maar het lukt. Iedereen kan mee. Eigenlijk idioot want het is maar 1 halte, waarom niet lopen? Het regent!!! De student die zo'n OV-Kaart heeft blijkt allergisch te zijn voor de regen en gaat liever dan met de bus. Als de bus de bocht omgaat vallen er een paar meisjes, door de drukte en volheid van de bus kunnen zij zich nergens aan vastpakken en vliegen dus met de bocht mee. Even volhouden

En daar is in zicht het blauwe gebouw van de HES (11.45),we zullen maar niet over de baangaranties preken. D'r vindt een ware leegloop van de bus plaats ,de enige die blijft zitten is een oudere dame die naar Zuidplein misschien gaat. Wat moet zij wel denken van de studenten tegenwoordig die in de bus zitten!

Mijn reis is nu teneinde, de reis naar mijn uitslag van tentamencijfers begint nu pas. Ik ben benieuwd.

NB: Ik heb mijn uitslagen gehad en ik blijk 32 studiepunten te hebben: ik ben geslaagd.Ik reis nu af naar het 2e jaar!!!!!!