"Kijk op de bus" is een mededeling die ons tegemoet grijnsde op het busstation van
Eindhoven, waar de dynamische reisinformatie nog altijd niet perfect functioneert. We
hebben dit advies ter harte genomen en hebben getracht een kijk te ontwikkelen op de
bus. Meer specifiek: de stadsbus in middelgrote Nederlandse steden.
Zeven van zulke steden werden bezocht. Van A tot Z waren dit: Alkmaar, Deventer,
Eindhoven, Gorinchem, Nijmegen, Tilburg en Zaanstad. Zeer uiteenlopende steden, in
grootte variërend van het provinciale Gorinchem tot het grootstedelijke Eindhoven.
Grote verschillen zijn er in omvang van het stadsnet, reizigersaantallen en organisatie
van het openbaar vervoer. Sommige steden (Deventer, Gorinchem, Eindhoven) zijn
trouw gebleven aan de standaardstadsbus met 35 zitplaatsen, die rijdt van 06.00 tot
24.00 uur. Anderen (Alkmaar) hebben een ingewikkeld systeem bedacht met snel-, spits,
winkel- en servicebussen, elk met hun eigen materieeltype, doelgroep en lijnvoering.
Ook in de organisatie zijn er grote verschillen. Na het verminderen van het aantal
BOS-steden ligt de politieke verantwoordelijkheid voor het stadsvervoer bij de
provincie (Alkmaar Gorinchem, Deventer,), het stadsgewest (Nijmegen, Zaanstad) of de
gemeente (Eindhoven, Tilburg).
Is er eigenlijk wel iets zinnigs te zeggen over de stadsbus in het algemeen? Wij doen een
poging. Na 35 ritten op 8 verschillende dagen in 7 steden, moet dat toch lukken.
Stadsbussen zijn niet erg populair bij de reizigers. Echt beroerd is de kwaliteit van het
stadsvervoer niet, zo stelde DDR vast na in totaal zo'n 12 busuren. Als winnaar is
uitgeroepen Tilburg; als we een verliezer moeten aanwijzen kunnen we niet heen om
Deventer.
TERUG naar homepage De digitale reiziger