Kennemerstrandexepresse

Hoe gaat het met Lovers' Kennemerstrandtrein, nu de publiciteit verstomd is, het nieuwtje eraf is, en een groot gedeelte van Nederland alweer in de schoolbanken zit? Om een antwoord te vinden op die vraag, spoorde ik vanmorgen naar Amsterdam.

Jaloerse blikken

Om 10.15 is het mini-loketje van Lovers in de hal van het station nog onbemand, maar staat er al een rij met ca. 25 strand lustigen te wachten. Een Japans echtpaar slaat het tafereel met verbazing gade. Ik begin maar niet aan een uitleg. Als de kaartverkoper gearriveerd is, gaat de verkoop vlot van start. Aan iedere passagier wordt persoonlijk medegedeeld dat de trein van spoor 8b vertrekt. Als lectuur voor onderweg wordt nog steeds de speciale editie van het Haarlems dagblad (?) uitgereikt, waarvan Lovers misschien wel 100.000 exemplaren heeft ingekocht. Op het plaatsbewijs staat de complete dienstregeling afgedrukt, vergezeld van het advies om tijdig aanwezig te zijn. Het heeft iets van het avontuur van het openbaar vervoer anno 1850: een kwartier van te voren op het station zijn, en de dienstregeling van de complete Oude Lijn achterop een sigarendoosje.

Op spoor 8b aangekomen zie ik schuin aan de overkant een extra trein naar Zandvoort gereed staan, een redelijk bezette zesbaks-sprinter.

Daar komt de Lovers-trein binnenrijden! Zo'n 60 mensen stappen in. Als de trein vertrekt worden we met jaloerse blikken nagekeken door andere reizigers, die straks in een gewone trein moeten stappen. De mensen stoten elkaar aan. "Kijk, daar rijdt die trein, je weet wel, die laatst op de TV was".

krediet

De beloofde Salsa-muziek ontbreekt, wat eigenlijk wel zo rustig is. Die Belgen weten wel waar een reiziger behoefte aan heeft, zeg! Fraaie, met hout afgewerkte wagons, en een soort fauteuil als zitplaats. De conducteur schiet niet erg op, want iedereen wil weten hoe het met de Lovers-trein gaat. "Het is niet erg druk, he". Nee zegt de conducteur, als er gisteren ook de hele dag op de radio gegild wordt dat er regen komt!

Lovers heeft een overvloedige hoeveelheid personeel ingezet (ook nodig voor het bedienen van de overwegen). Iedereen is even vriendelijk. Het is duidelijk te zien dat ze er zin in hebben. "Worden jullie niet simpel van al die spoorbomen", vraag ik. "Welnee, dat is juist geinig". De koffie komt niet uit een geavanceerde hi-tech trolley die zichzelf nooit terug verdient, maar gewoon van een presenteerblad.

Bij Driehuis linksaf. Een nieuwe ervaring; geen jeugdsentiment voor mij, want zelfs met Tienertoer ben in nooit in IJmuiden geweest; niet ver genoeg weg. Je moest waar hebben voor je zorgvuldig bijeengespaarde 20 gulden, en minstens 2000 km. reizen in 8 dagen.

Als de trein in Ijmuiden stopt, blijkt dat er nog aardig wat mensen uitkomen. Meer dan waarop Lovers had gerekend, want er staat slechts één oude OAD-streekbus klaar om ons verder te vervoeren naar het strand. De reizigers zijn inschikkelijk, en iedereen kan mee. Een baby in een buggy blijft gewoon doorslapen terwijl hij bij een wildvreemde op schoot wordt geparkeerd. Er wordt niet gekankerd; Lovers heeft kilo's krediet bij de reiziger.

Terug met de concurrent

Wat doe je in IJmuiden als je te weinig rust hebt om vier uur lang op een strand te liggen? Ik besluit naar Zandvoort te lopen, inclusief stop bij Parnassia, en vandaar met het normale OV terug te reizen. Ik taxeer mijn kansen om om 15.45 terug te zijn in IJmuiden. OV-reizen vereist een hoop gereken. Ik kom veel te laat in Zandvoort aan voor de trein van 14.26, maar ruim op tijd voor die van 14.56. Een plakkaat vermeldt dat er bij strandweer rechtstreekse treinen naar Amsterdam rijden. Let op omroepbericht! Daar heb je veel aan als je 's-morgens achter je ontbijttafel constateert dat het mooi strandweer is. Zou 06-9292 ook omroepen of de extra treinen rijden? Geen idee.

De sprinter van 14.56 is redelijk bezet. Zelfs midden op de dag is er veel behoefte aan vervoer van en naar het strand. In Haarlem stapt ongeveer de helft van de passagiers over op de gereedstaande trein naar Asd en verder.

Tangent

IJmuiden is niet meer haalbaar voor 15.45. Driehuis dan. De trein naar Uitgeest zie ik juist vertrekken. Dan lijn 70 maar. Deze lijn heeft in 1983 geprofiteerd van de opheffing van de NS-lijn naar IJmuiden. De frequentie werd verhoogd naar 10 minuten, iets waar later, in de loop van de bezuinigingsrondes, al een heleboel vanaf is geknabbeld. Je kan zeggen van lijn 70 wat je wilt, maar snel is hij niet. Hij kruipt van halte naar stoplicht en omgekeerd. De Rijksstraatweg in Haarlem heeft sedert de vorige keer dat ik hier was, een reconstructie ondergaan, waardoor de snelheid van het busverkeer nog verder gedaald is. Dan moet er natuurlijk weer miljoenen gestoken worden in de "tangent" die nu aangelegd wordt (ook richting IJmuiden?); het eerste stukje is al in 2002 klaar. Ook zijn er tramplannen geweest voor IJmuiden, die voor zover ik weet ook alweer verlaten zijn. Er bestaat een snelbus Hoofdorp - Haarlem - IJmuiden, die doet er geloof ik maar een paar minuten korter over dan lijn 70.

Spookstation

Bij Driehuis bezichtig ik het voormalige station Zeeweg; een met onkruid overwoekerd perron, met een op instorten staande abri. Het perron loopt dood op vers aangebracht prikkeldraad; de spoorbaan is wandelpad-af, de Velsenaren moeten hun hond nu elders uitlaten. Om 16.00 sta ik op het perron van Driehuis- Westerveld. Alleen de aanwezigheid van een gloednieuw plaats naambord bewijst dat hier recent nog mensen zijn geweest. Passerende fietsers stoten elkaar aan. "er staat iemand op de trein te wachten". Een bezienswaardigheid, na 13 jaar. Ik sta er alleen. Je kan je toch moeilijk voorstellen dat hier straks werkelijk een trein stopt. Maar daar zie ik de 2200-loc om de hoek komen, op de valreep arriveren nog twee extra passagiers.

De beruchte rolstoel

Verdient Lovers de ROVER-Reizigersprijs 1996? vraag ik me onderweg af. Natuurlijk, je moet kritisch zijn over de tariefdesintegratie, al ligt de schuld daarvan niet alleen bij Lovers. Na aankomst in Amsterdam, als ik kijk hoe de fietsenwagon wordt uitgeladen, wordt ik definitief over de streep getrokken om Lovers voor te dragen voor de prijs. Een oude dame in een rolstoel wordt aan boord gereden. Niet met de fraaie rolbrug, waarvan het gebruik aan Lovers werd ontzegd door een geflipte NS-voorlichter, maar met gebruikmaking van een simpel ijzeren rooster.



Het bovenstaande schreef ik in de laatste week van augustus. Inmiddels is Kennemerstrandexpresse met winterstop gegaan. Voorlopig zullen we het moeten doen met Lovers website. Ik kan aan dit stukje nog toevoegen dat ik Lovers inderdaad heb voor gedragen voor de Reizigersprijs. Ook in het herfstseizoen blijft Lovers Rail voor nieuws zorgen. Tot grote schrik van NS- Reizigers kondigde de kersverse concurrent aan, forenzentreinen te willen gaan rijden in de Randstad, met zitplaatsreservering en goedkopere staanplaatsen. Helaas voor Lovers en voor de forens bleek spoedig dat Nederland nog niet rijp is voor echte concurrentie.