Rotterdam in foto's en onderschriften



Onder dit punt (hoek Hillevliet - Beijerlandse Laan) bevond zich niet zo lang geleden een korte tramtunnel. De trams van lijn 2 (Charlois - Beverwaard) konden dit drukke kruispunt zo ongelijkvloers te passeren. De tunnel stond bij buurtbewoners in een kwalijke reuk: sociaal onveilig. Er durfde hier vrijwel geen mens in of uit te stappen. Meermalen heb ik gezien, dat reizigers zich boven de grond opstelden en bij het naderen van de tram als een haas de trapjes afrenden.

Na de introductie van lijn 2 en ingebruikneming van het tramspoor door de Beijerlandse Laan, werd de tunnel opgedoekt. Nu is er gelijkvloers een zeer uitgebreide tramhalte, waar overgestapt kan worden van lijn 2 op 20.

Lijn 20 was in 1996 de eerste tramlijn volgens het Tram-plus-concept: confortabele trams met hoge frequentie, weinig haltes en een hoge gemiddelde snelheid. Op de tekentafels liggen nog een stuk of acht Tram-pluslijnen, maar lijn 20 is tot dusverre de enige die werkelijkheid is geworden. Een aftakking naar het Feijenoordstadion moet voltooid zijn voor de aftrap van het Euro-voetbaltoernooi in juni 2000. Verder bestaan er redelijk vastomlijnde plannen voor een Tram-plus naar een Vinex-bouwlocatie bij Barendrecht.


FOTOMENU