NSR heeft het eremetaal te wijten aan het plan om de dalurenkorting te beperken.
Momenteel gaat die korting, op maandag tot en met vrijdag, in om 09.00 uur en blijft
van kracht tot einde-dienst (in de weekeinden, op feestdagen en in de vakantiemaanden
geldt de korting 24 uur per dag). NSR wil nu de avondspits buiten de kortingsuren
houden. Houders van een kaart die recht geeft op voordeelurenkorting, zullen dan in de
avondspits de volle mep moeten neertellen voor hun reis. Dit "gat in de dag" maakt de
kortingskaarten onaantrekkelijk en zal uiteindelijk zijn uitwerking niet missen op het
aantal reizigers in de "echte" daluren. Veel van de huidige kortingsreizigers zullen de
overstap maken naar de auto. Dan kunnen zij tenminste zelf kiezen hoe laat ze achter
aansluiten in de file.
Verder leidt "het gat in de dag" tot een aantal praktische bezwaren. Dit zal aan iedere
regelmatige treinreiziger zonder meer duidelijk zijn, terwijl het aan de
doorsnee-NS-manager nog wel zo'n keer of drie uitgelegd zal moeten worden. In de
column van deze week wordt in drie aangrijpende scènes geschetst welke narigheid we
straks in de loop van de middag gaan meemaken als het plan van NSR doorgaat.
Een plan? Is het dan nog niet zeker? Nee, het is de zoveelste zeepbel die is opgeblazen door de NS-directie. Wij hopen, dat hij snel uiteen zal spatten.