FEBRUARI 1998: NEDERLANDSE SPOORWEGEN

Het kan ook wel eens een keertje snel gaan in OV-land. De strikt partijdige, subjectieve en afhankelijke jury van "De Sjef Koekenbakker-award" had deze maand slechts een vergadering van twaalf seconden nodig om De Nederlandse Spoorwegen, afdeling Reizigers, uit te roepen tot winnaar van de felbegeerde en niet te imiteren trofee.

NSR heeft het eremetaal te wijten aan het plan om de dalurenkorting te beperken. Momenteel gaat die korting, op maandag tot en met vrijdag, in om 09.00 uur en blijft van kracht tot einde-dienst (in de weekeinden, op feestdagen en in de vakantiemaanden geldt de korting 24 uur per dag). NSR wil nu de avondspits buiten de kortingsuren houden. Houders van een kaart die recht geeft op voordeelurenkorting, zullen dan in de avondspits de volle mep moeten neertellen voor hun reis. Dit "gat in de dag" maakt de kortingskaarten onaantrekkelijk en zal uiteindelijk zijn uitwerking niet missen op het aantal reizigers in de "echte" daluren. Veel van de huidige kortingsreizigers zullen de overstap maken naar de auto. Dan kunnen zij tenminste zelf kiezen hoe laat ze achter aansluiten in de file.

Verder leidt "het gat in de dag" tot een aantal praktische bezwaren. Dit zal aan iedere regelmatige treinreiziger zonder meer duidelijk zijn, terwijl het aan de doorsnee-NS-manager nog wel zo'n keer of drie uitgelegd zal moeten worden. In de column van deze week wordt in drie aangrijpende scènes geschetst welke narigheid we straks in de loop van de middag gaan meemaken als het plan van NSR doorgaat.

Een plan? Is het dan nog niet zeker? Nee, het is de zoveelste zeepbel die is opgeblazen door de NS-directie. Wij hopen, dat hij snel uiteen zal spatten.