MAAGT 1998: DIE LÈPE WETHÂHDÂH MÈJÂH VANWEIGE DAT GEAHWEHOEAH MET DIE TGAMTUNNEL OP DE KALLEVUHMAGGÂHK EN AL HET ANDURUH DAT'IE DE LAASTE AG JAAR HEP EÙTGEVREITE.

De strikt afhankelijke jury van "De Sjef Koekenbakker award" heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat geen awards worden toegekend aan wethouders van Autozaken. Immers: als je er één een prijs geeft, kun je ze alle zeshonderd wel bekronen. Bovendien: een wethouder van Autozaken heeft niet tot taak, het openbaar vervoer te bevoordelen en te bevorderen. Je kunt je er dus ook niet over beklagen dat zij dit niet doen.

In deze maand, maart 1998 nog steeds, wil de eerdergenoemde jury een uitzondering maken voor Autowethouder Meijer van de gemeente 's-Gravenhage. Deze stad staat momenteel erg in de belangstelling van ramptoeristen, die komen kijken naar het Gat in de Kalvermarkt en de tramchaos daar omheen.

Meijer, een opgeblazen VVD-sujet, startte zijn wethouderscarrière in 1990. De residentie heeft het geweten. We kunnen hem niet kwalijk nemen dat hij voor het autoverkeer alle nieuwe wegen heeft aangelegd die zijn voorgangers wijselijk hadden uitgesteld: het "hoefijzer" om het centrum; de Koningstunnel, de Nieuwe Landscheidingsweg, waarvan de ongelijkvloerse kruisingen al sedert 1970 het landschap staan te ontsieren. Nee, een Autowethouder legt autowegen aan, dat kunnen wij billijken.

Ook in Den Haag bestaat de wonderlijke gewoonte, autowethouders tevens zeggenschap te geven over het openbaar vervoer. Als iedere autowethouder heeft Meijer daar geen affiniteit mee. Hij weet er minder van dan de doorsnee-reiziger. Zo'n wethouder zou, bij wijze van spreken, zijn goede OV-ideeën aangereikt kunnen krijgen door zijn buurman, over de heg. Nu is de buurman van Meijer niet de eerste de beste. Het is namelijk de voormalige ROVER-activist Ronald van Onselen. Vermoedelijk is het aan hem te danken dat Wethouder Meijer nog één verstandig besluit heeft genomen in zijn loopbaan: het laten aanleggen van tramlijn 17 (Den Haag CS - Rijswijk - Wateringseveld). Echt goed heeft Meijer niet geluisterd, daar bij die heg. Het kan nooit Ronalds bedoeling geweest zijn dat de tramroute op de kaart van Rijswijk gekrast zou worden door de hand van een dronkenlap met delirium tremens.

Meijer heeft er de laatste jaren allerlei domme plannen doorgedrukt of proberen door te drukken: de vervanging van de Zoetermeerlijn door een vage light-rail, de aanleg van het Sousterrain, een tramtunnel-annex-parkeergarage, waar geen trampassagier ooit om gevraagd heeft, en die de HTM per saldo 5.000 reizigers per dag zal kosten. Doorgaans welingelichte kringen in politiek Den Haag hebben DDR in het oor gefluisterd dat de wethouder, in zijn enthousiasme voor de tramtunnel, het niet erg nauw genomen heeft met de bouwvoorschriften. Misschien ligt het daaraan, dat de Kalvermarkt nu op instorten staat en het tramnet nog maanden een puinhoop blijft. Dit gaat de toch al armlastige gemeente een slordige "Meijer" kosten.

Meijer raakt niet onder de indruk van de kritiek op zijn Sousterrain-calamiteit en plakt er gewoon weer vier jaar aan vast. Enkele dagen geleden bralde hij in de microfoon van Radio-West dat er niet meer geklaagd mocht worden over het Gat van de Kalvermarkt. Met al dat gezeur zou de positieve uitstraling van den Haag voor de toeristen tekort gedaan worden (Welke toeristen? Er komen alleen toeristen in Den Haag omdat het halverwege Scheveningen en Delft ligt).

Al met al reden genoeg om Meijer de Koekenbakker toe te kennen voor zijn gehele loopbaan, hoe kort die ook nog maar moge duren.

De jury doet dit onder het uitdelen van een compliment aan het personeel van de HTM, dat er al twee weken lang in slaagt, het beste te maken van de treurige omstandigheden.

Namens de jury:
Frans Mensonides
22 maart 1998