't is vast een Spaanse!
Nationaal reizen met Internationale treinen
Het abonnement op de NS-Voordeelurenkaart is in maart opgezegd. De kaart is door het
afschaffen van avondretour, Rail Idee en Museumjaarkaart niet meer rendabel. Natuurlijk
stuurde NS ons half april doodleuk een nieuwe kaart die weer twee jaar geldig is. Per
omgaande retour gezonden en maar afwachten of er 99 gulden van de postbankrekening
wordt afgeschreven. Zal wel.
Rondje midden Nederland
Op zondag 22 april 2001 was het tijd om de kaart "op te maken" middels een rondje midden
Nederland per internationale trein. NS Stations is in Rijswijk sinds kort een nieuwe
vervoerder. Met twee voertuigen: "Lift richting Den Haag" en "Lift richting", inderdaad
"Delft", staat er met grote witte letters op een blauw bord in de zuidhal van dit uitgestrekte
stationscomplex. Ze blijken echter niet verder te dalen dan naar het perron. Daar is nu wel een
geel bordje vastgeschroefd met daarop "Pas op! Snelle treinen. Houd voldoende afstand".
Inderdaad rijdt hier tien maal daags de Thalys met 140 kilometer per uur langs. Maar ook de
gewone snel- en intercitytreinen rijden hier met dezelfde snelheid voorbij.
Tweeverdiepingenstoptrein
De tweeverdiepingenstoptrein, u weet wel, die met het gifgroene interieur en tafeltjes bij het
venster met nietwegblaasbaar confetti, wordt al voor Den Haag Moerwijk voorbijgereden
door de bekende rood/gele Beneluxtrein uit Brussel. Maar die wacht op station Den Haag
Hollandse Spoor geduldig op overstappers uit de stoptrein uit Roosendaal. Deze overstap
wordt, hoewel die officieel niet bestaat, normaal gesproken altijd geboden. De stoptrein
vertrekt zelfs eerder dan de Beneluxtrein die wij hier namen, naar Den Haag Centraal. Veel
zwanenpaartjes in de weiden langs de spoorlijn en door de bomen was het nieuwe buitenhuis
van Willem-Alexander en Máxima te zien. Dat hebben ze van zijn zingende tante
overgenomen. Het zonder afremmen passeren van station Leiden Centraal is nog steeds iets
waar ik niet aan gewend raak. Bij Sassenheim in Zuid-Holland waren nog een paar bloeiende
bollenvelden te zien. De trein is goed bezet. De conducteur kwam niet controleren maar had
iets nieuws bedacht: met een rugzak in de hand liep hij heen en weer door de trein. Even later
riep hij in NS-Engels door de luidspreker om "Of a passangzjer from Seattle to the middle of
the train could come". En ja hoor. In ons rijtuig stond onmiddellijk een wat ouder typisch
Amerikaans echtpaar op "We are from Seattle" en zij liep direct in de verkeerde richting.
Onmiddellijk heb ik haar natuurlijk aangehouden en back gestuurd. Haar man was aan
medereizigers aan het vragen om op de koffers te letten. Na een tijdje kwamen ze weer terug.
Ongeveer bij station Hoofddorp, waar op het opstelterrein de InterRegio-trein Havelsee al
klaar stond, liep een ietwat verwarde man te zoeken naar zijn rucksack. Natuurlijk hebben we
deze man ook richting conducteur gezonden.
Lusten geen geld
Op het levendige Schiphol was bijna niets meer te zien van de brand bij de grootste Burger
King van Europa. Hij was wel dichtgetimmerd, maar een bordje meldde dat de King weer
spoedig opengaat. De supermarket schrijft op de deur dat kaas en zo weer vrij mag worden
verkocht en meegenomen. De ergste crises na de uitbraak van mond- en klauwzeer bij
evenhoevige wezens is weer voorbij. Maar de aanschaf is toch af te raden, want kaas is hier
verschrikkelijk duur. Ook al het andere vinden wij duur, zoals 8 stroopwafeltjes voor 5
gulden. De bagagetransportronddraaibanden spuwden vele koffers uit en achter in de hal was,
sinds ons vorige bezoek, alweer een nieuwe Gate gebouwd. Op het voorplein reden GVB-,
HTM- en Sternet-, samen met veelsoortige hotelbussen, heen en weer. De haringman was zijn
kraampje aan het opbouwen en voor de NS-loketten stonden enorme rijen reizigers te wachten
voor een kaartje. De zes NS-Ticket-automaten bleven praktisch ongebruikt. Maar ja, die
lusten geen buitenlands geld en Nederlandse bankbiljetten.
Fietstempo
Precies volgens schema arriveren wij en de internationale trein naar Berlin bij spoor 3. Voorop
de NS locomotief en daarachter zes lichtblauw/lichtgrijze rijtuigen van de Deutsche Bahn
A.G., waarvan 1 met een bistro-café afdeling. Ons rijtuig had ook een soort fietsenstalling in
zich. Bij het reeds afgebroken station Amsterdam De Vughtlaan ontmoeten we een Thalys
PBA met stoompluim naar Paris Nord. Ook op station Amsterdam Centraal stapten veel
reizigers in van velerlei nationaliteiten. Raar vond ik dat NS op het spoor naast ons 3 minuten
eerder de stoptrein naar Amersfoort Schothorst liet vertrekken. Kijk in het spoorboekje tabel
40 a, bladzijde 504 er maar op na: geheel volgens dienstregeling. Daardoor hadden de
reizigers alle tijd om te kunnen genieten van Amsterdam West, de Arena en nieuwe theaters en
boulevard, station Weesp, dit weekeinde uitgeroepen tot hoogtepunt in de zoveelste klucht
"NS zet bussen in" en van de werkzaamheden op de spoorlijn naar Almere. Later bleek dat een
collega de kwaliteit van de werkzaamheden van de aannemers, en Rover de kwaliteit van het
vervangend busvervoer, geaudit hebben. Deze aannemer heeft zijn Kiwa NEN-EN-ISO 9001
kwaliteitssysteemcertificaat in ieder geval verlengd gekregen. De trein begon steeds langzamer
te rijden. Het Naardermeer met de Bunker van De Bie, de chocoladefabriek van Naarden
(heeft die een andere eigenaar?) en de televisiestudio's van John de Mol en NOB werden nu in
fietstempo voorbijgereden. Aan het eind van het perron van station Hilversum kon de trein
echt niet langzamer meer en stopte een minuut of vijf. De herdenkingsnaald bij, en het paleis
Soestdijk zelf, waren deze zonnige ochtend goed zichtbaar.
Nootwijkerbroek
Op het verder uitgestorven station Amersfoort stapten weer veel reizigers, met veel bagage, in
en konden slechts met moeite een plaatsje vinden. Ook de fietsenstalling was nu geheel bezet
met mensen. Waarschijnlijk hebben de reizigers uit zuidwest Nederland deze trein gemist.
Volgens de thuis geraadpleegde teletekst reden er deze ochtend "door uitgelopen
werkzaamheden geen treinen tussen Woerden en Utrecht". Die aannemer had ongetwijfeld
geen Kiwa-certificaat. Maar op de stations onderweg, zoals Rijswijk, geen melding van
stremming gezien. Slechts 2 minuten te laat werd Amersfoort verlaten. Ook verlaten zijn de
vele weilanden onderweg. Vanwege het MKZ-virus is er geen koe te bekennen. Ook de
bossen zijn geheel verlaten. Heel onwezenlijk op zo'n mooie zondagochtend in april. Weet u
waar de lucht geheel begon te betrekken met vele donkere regenwolken: precies, bij het
passeren van het inmiddels omgedoopte Nootwijkerbroek. Als dat geen toeval is. Bij
Apeldoorn was de lucht weer volledig helder. Ook in Twente geen koe te zien.
Meester in Hengelo
Kluts kwijt
In Hengelo troffen we de InterRegio-trein IJsselmeer. Die was om half acht uit wereldstad
Berlin vertrokken en had al vele kilometers achter de rug. Op een groot gedeelte van het
Duitse traject is de normale snelheid 200 kilometer per uur. Heel wat mee dan de 68 kilometer
per uur tussen Amsterdam en Amersfoort. Ook stonden er een paar nieuwe Lint treinstellen
van Syntus. Het met natuurstenen geplaveide stationsplein kon ik me zo niet herinneren. Ook
het Boerenleenbank Theater had ik nog nooit gezien. De volgende dag las ik op de voorpagina
van mijn ochtendblad dat er daar die zaterdagavond een waar drama had afgespeeld in de
openingsvoorstelling van het inderdaad gloednieuwe theater: Koning Oedipus was bij de
première de kluts kwijt! Gelukkig was er wel een dokter in de zaal en Julius Best heeft zijn
kluts de volgende dag weer hervonden. Hengelo was, op een paar GSM-ende buitenlanders
na, geheel uitgestorven. Erg knap vind ik dat die kleine telefoontjes die rare talen gewoon
kunnen verstaan.
De Stem
Langs het eilandperron waren inmiddels drie Buffel en 1 Plan U dieseltreinstel binnengebromd.
Na een druk uit- en weer ingestap vertrokken ze weer en wij reden via het mooie Delden,
Goor (hier woonde ooit een, mij verder onbekende, familie Pikkemaat op de Holdijk in Goor)
en Lochem naar de thuisbasis van de personeelscollectieven van NS. Hier zijn we snel
overgestapt (nog sneller ook nog een foto geschoten van een Lint treinstel van Syntus die al
gewoon in dienst is) op de sneltrein naar Roosendaal. Ik dacht dat die dit weekeinde maar tot
Arnhem zou rijden. Ook hier zet NS bussen in tussen Arnhem en Nijmegen. Dat klopt wel,
maar de helft van de treinen rijdt ook gewoon. Wil je eens wat langer onderweg zijn, of erg
gehoorzaam want De Stem van NS roept in Arnhem regelmatig op om met de bus te gaan,
dan neem je op het voorplein de langzame NS-bus. Gewone reizigers gaan natuurlijk niet met
die bus.
Autotunnel
Wij nemen de achteruitgang en lopen door de Burgemeesterswijk naar het mooie park
Sonsbeek. Het Watermolenmuseum is wegens verbouwing definitief gesloten. Ooit herrijst het
als Nederlands Watermuseum. Door het park stroomt een echte beek en telt maar liefst vier
indrukwekkende watervallen. Onder 1 daarvan kan je doorlopen. Je blijft dan weliswaar zelf
droog, maar je sandalen en sokken komen onder de blubber. Er blijkt ook een bruggetje te
zijn, waarschijnlijk speciaal voor sandaaltoeristen, gebouwd van zwerfkeien, menhirs en
Hengeloos plaveisteen. Wat verderop is een imposante stalen hangbrug met twee pijlers over
de beek gespannen. Ook is het mogelijk een echte berg te beklimmen en zijn er diverse
uitspanningen met drukbeklante zonnige terrassen. De bomen zijn hier erg dik en hoog. Via de
Sonsbeekweg en het Willemsplein komen we in het centrum en bestellen bij de
Arnhems/Amsterdamse Febo patat en ijs. Een aanwinst voor Arnhem is de autotunnel,
waardoor voetgangers tussen centrum en station alleen nog maar last hebben van fietsers en
mooie blauwe gelede trolleybussen.
Sonsbeek
Nooit meer Soep van de dag
Uit de automaat halen we ICE-toeslagkaartjes en zien dat de smoezelige stationsrestauratie
eindelijk is opgedoekt. We hebben er wel eens meegemaakt dat ze ons de Soep van de dag
weigerden te verkopen. We zaten aan het verkeerde tafeltje of zo. Maar andere tafeltjes
werden ons niet aangeboden en alle andere aanwezigen aten grijnzend hun Soep van de dag.
Spoor 8 - 9 bood ons maar liefst twee InterCityExpress-treinen. Wij namen de ICE 148, de
naamloze opvolger van EuroCity-trein 148 "Frans Hals". Natuurlijk lukte het ons wel om aan
het einde van de trein, in een bijzondere coupé met tien zitplaatsen in bioscoopopstelling,
plaats te nemen en over de lege machiniststoel heen naar de spoorbaan te kijken. De beste
plaats is de rechter stoel links achterin. Er zat al een, etend en een raar soort Duits pratend,
gezin. Ik stel voor om, omdat dat hem niet lukte in deze ruimte plaats te nemen, ICE 148 de
volgende naam te geven: "Frans Mensonides". Genoemd naar de enige echte, nu nog slechts in
kleine kring bekende, Nederlandse Digitale Reiziger.
IJstijd en ice-train
Eén van de vier achtdelige Nederlandse ICE 3-treinstellen, met nummer 406 1t/m8 53, reed
deze rit. Ook op menig modeltreinbaan rijdt dit door Märklin precies op schaal nagebouwde
model haar rondjes rond de plastic Faller-kerk. Er zijn zeventien ICE 3-treinstellen die ook in
Nederland mogen rijden. De overige 37 exemplaren kunnen alleen in Duitstalige gebieden
rijden. Pas nadat de conducteur in het NS-Duits meermalen had omgeroepen dat deze trein
beslist niet van plan was "Nach Köln te fahren", sloten de deuren zich, begeleid door kleine
piepjes, en vertrok. Van binnen is deze splinternieuwe trein nog mooier dan van buiten. Alles
is zeer luxe en toch doelmatig, de deuren in de trein openen en sluiten automatisch, het water
bij het fonteintje spuit vanzelf water als het nodig is, het toilet vangt wat de reizigers erin
deponeren netjes op en de trein heeft voor informatie duidelijke display's, omroep en papieren-
en vriendelijke levende meertalige treinbegeleiders. Ook de airco werkt naar behoren en er is
een echt restaurant en een bistro-café in het midden van de trein. Kortom, een trein zoals een
trein altijd zou moeten zijn (Engelstaligen noemen deze trein de "ice-train"). Opvallend is hoe
weinig geluid van buiten in deze trein doordringt en de vele treinen die we richting Arnhem
zagen rijden. Bij iedere overweg danst de trein zachtjes op en neer. Ook op de zuidelijke
Veluwe heeft de spoorbaan kennelijk last van baanverzakkingen of wellicht is de laatste ijstijd
is nog steeds bezig stuwwallen te duwen.
Krokettenkwartjes
Station Ede-Wageningen blijkt, nu de trein er niet stopt, bij het perron een wel erg scherpe
bocht te hebben. De kroketautomatiek aan het eind van het perron is al lang verdwenen.
Tijdens mijn vakantie in Ede in 1970 heb ik hier heel wat kwartjes in de automaat en op de
grond gevonden, achtergelaten door gehaaste reizigers. Daar kocht ik dan vervolgens een
kroket van, voor twee kwartjes. Ook een om zijn lange sluitingstijden beruchte overweg, en
het drukke goederenverkeer naar de Akzo, is hier verdwenen. Bij station Driebergen-Zeist is
de Sneltrein uit Arnhem naar Den Haag/Rotterdam op zijspoor drie geparkeerd en kunnen we
hem ongehinderd inhalen. Bij het naderen van station Utrecht Centraal wordt de ICE rechts
gepasseerd door een volle racende conneXXion bus. Tijdens het stationnement in Utrecht
komt de Sneltrein uit Arnhem, en ook de Intercitytrein uit Maastricht, naast ons staan. De
Intercitytrein met 12 rijtuigen is weer gevarieerd samengesteld: gewone intercityrijtuigen, een
IC-plus-rijtuig met kinderhoek, reeds gereviseerde eerste klasse intercityrijtuigen, een paar
plan W-rijtuigen (het Nederlandse zusje van de Duitse Silberlinge, met van die enge
vouw-klapdeuren) en natuurlijk 1 dubbeldeksrijtuig. Maar wij mogen als eerste vertrekken.
Onderweg zijn de eerste bouwactiviteiten voor de spoorverdubbeling al zichtbaar en is de
route in de namiddagzon langs het Amsterdam Rijnkanaal weer mooi als altijd. Op dit traject
schijnt altijd de zon, net zoals het in Düsseldorf altijd regent. Nonstop bereiken we iets voor
vijf uur Amsterdam Centraal, links van ons passeert een Duitse ICE-3 op weg naar Köln,
rechts staat een Thalys PBKA gereed om naar Paris te snellen en wij laten ons verleiden om
nog even een wandeling door het centrum te maken.
Amsterdam stinkt
Druk, druk, druk. Enorm druk op deze zondagmiddag. Alle winkels zijn nog open en de halve
wereld is in zonnig Amsterdam. Een wenkende kapitein van de meestbezochte attractie van
Nederland zeggen we vriendelijk gedag en via Damrak, Nieuwmarkt, de nog steeds
opgebroken Dam en Rokin, Kalverstraat en Heiligenweg bereiken we het totaal opgebroken
Koningsplein. Tramverkeer is hier een paar maanden niet mogelijk. Het is nog steeds druk en
overal in het centrum stinkt het naar drugs en overdadige parfum en aftershave. Verder lopen
we via het eveneens opgebroken Spui naar het voormalig hoofdpostkantoor achter het Paleis
op de Dam. De blauwe museumtram 464 is ook nog actief. Via de Nieuwendijk komen we
voor de derde keer vandaag in het centraal station en kopen pizza en koffie. Op het perron
kunnen we kiezen tussen de gereedstaande Intercitytrein en de Internationale trein naar Den
Haag Hollandse Spoor. Natuurlijk kiezen we voor de eerstvertrekkende Beneluxtrein. Het
rijtuig met de bagageafdeling is de enige zonder roken afdeling. Even bijkomen van al die
stank en smullen van de pizza.
Studiereis
Een groepje Vlaamse dames zit gezellig keuvelend achter ons. Moe en voldaan van een
weekeindje studiereis in Amsterdam, zoals ze tegen de conducteur vertellen. "Ohhh, wat een
schoone trein staat daar. I, C, E staat er op" roept een van de madammen hardop, vlak nadat
we het station zijn uitgereden, om te vervolgen met "'t is vast een Spaanse!". "Onze" ICE staat
nu langs het reinigingsperron. De Vlaamse heeft gelijk, deze trein is schoon. En Spaans is
kennelijk altijd mooi. Op station Schiphol stappen toch wat mensen uit, hoewel hen dat
tegenwoordig uitdrukkelijk verboden is. De trein is vol en zonder hindernissen bereiken we al
spoedig station Den Haag Hollandse Spoor. En wat altijd mislukt, gaat nu voor het eerst toch
goed: we stappen uit, rennen naar spoor 3 en halen de op het punt van vertrek staande
stoptrein naar Rijswijk nog, samen met nog een dozijn reizigers. In Rijswijk heerst rust, rust,
rust. Alle 50.000 inwoners zijn in rust. En wij, na zo'n 12 1/2 uur, 12 1/2 kilometer wandelen
en 455 spoorkilometer in 8 treinen, ook.
Een reiziger uit Haaglanden