Door: Roland van Duin
Ik zit nog maar nauwelijks of een meisje van de railcatering komt naar me toe en vraagt of ik koffie wil. Nou, dat lust ik wel. Zij kent mij blijkbaar van Amsterdam - Arnhem, waar zij (Albro) ook de catering uitvoeren want ze weet precies wat ik in de koffie wil (alleen melk).
Het pluche van de 1e klas banken (Lovers heeft overigens alleen tweede klas) laat hier en daar los, het zijn oude rijtuigen. Op ieder tafeltje ligt een foldertje met de dienstregeling. Als ik de koffie op heb maak ik een rondje door de trein. Ik tel slechts vijf passagiers. Anders dan bij de Kennemerstrandexpress tel ik slechts e'e'n conducteur. Ze heeft weinig te doen, er vallen geen kaartjes te controleren.
De man die op de bank naast mij zit baalt. Hij heeft net een retourtje Amsterdam Sloterdijk gekocht voor ruim tien gulden. Op het perron kwam hij erachter dat de intercity naar Eindhoven van 6.41 niet meer in Sloterdijk stopt. De Loverstrein bleek de eerstvolgende trein te zijn en nog gratis ook. "In Amsterdam ga ik proberen of ik mijn geld terug kan vragen", zegt de man.
Het meisje van de catering schenkt nogmaals een kopje koffie voor me in.
Station Haarlem Spaarnwoude rijden we met hoge snelheid voorbij. Onderweg komen we de tegentrein tegen. In Sloterdijk stapt niemand in. We komen op tijd, 7.08, binnen op spoor 2 te Amsterdam CS. Via de omroepinstallatie van het station wordt in drie talen (NL-GB-D) omgeroepen dat vanaf spoor 2 ieder half uur, om '21 en '51 de Spaarne Expres van Lovers naar Haarlem vertrekt.
De trein vertrekt om 7.21 inderdaad weer terug richting Haarlem, nu met slechts 3 passagiers. Ik wacht maar even tot de andere Lovertrein binnenkomt. Deze komt om 7.38 binnen, ook weer op spoor 2.
Ook deze trein heeft als trekkracht twee 25.5 namelijk de 2551 en 2553. Er tussen bevinden zich vier rijtuigen, drie Duitse meen ik en een restauratierijtuig. Alle rijtuigen zijn beplakt met de tekst "Haarlem -Amsterdam Expres".
Terwijl ik dit alles noteer stapt Peter Sul, directeur van Lovers Rail, op mij af. Hij vraagt mij wat ik aan het doen ben. Na mijn uitleg stelt hij zich voor en geeft mij een rondleiding door de trein. Hij is erg trots op het restauratierijtuig. Het ziet er inderdaad goed uit. Er is een barretje en verder zijn er een aantal tafeltjes met een sfeervol lampje en stoeltjes.
Het ziet er gezellig uit. Sul vraagt of ik al koffie heb gehad en prompt krijg ik mijn derde gratis koffie. Ik moet uitkijken dat dit verhaal wel objectief blijft :-)
Sul legt uit dat dit rijtuig lijkt op wat het moet gaan worden. "Er komt een TV met daarop een soort ontbijtprogramma met nieuwsberichten."
Om 7.51 vertrekken we weer. Sul neemt aan het tafeltje schuin achter mij plaats, samen met een verslaggever. Tegen hem hoor ik hem de woorden "Vanmorgen om 6.51 uur was concurrentie op het spoor in Nederland een feit!" zeggen.
Ondertussen komt de koffieman nog wel vijf keer langs, als ik wil had ik wel tien koffie
kunnen drinken. Om 8.08 stappen alle tien de passagiers in Haarlem weer uit om vervolgens
om 8.21 met dertien passagiers weer te vertrekken.
Bij de kaartautomaat op het station zie ik een vrouw een vijfretourkaart Amsterdam CS voor f
49,50 kopen. Die zal wel balen als ze vanavond in de krant leest dat dat ook gratis kon...
Om acht over half negen komt de andere Loverstrein weer binnen. Het meisje van de catering is verbaasd me hier weer aan te treffen. "Ga je nou de hele dag heen en weer reizen ofzo?" Ik stap voor de laatste keer in de trein en leg haar uit dat ik een verhaal (dit dus) ga schrijven.
Koffie sla ik dit keer maar af. De rugzak met daarin koffie heeft ze niet op haar rug, dat vindt ze te lastig. Zodoende moet ze elke keer heen en weer door de trein lopen met volle bekers koffie. Ik bied haar aan even te helpen dragen. Terwijl ik me met twee volle bekers een weg door de trein baan tel ik het aantal passagiers, veertien stuks.
In Sloterdijk stap ik uit. Tijd om aan het werk te gaan.