Waarom een compleet artikel over een nieuwe trambaan met een lengte van slechts 800 meter? Och, zomaar! Het nieuwe tramtracé langs spoor- en metrostation Schiedam Centrum levert in ieder geval aardige plaatjes op, op een zonnige zondagmiddag.
Het draait om de twee langste TramPluslijnen van de RET: 21 (De Esch – Schiedam Woudhoek) en 23 (Beverwaard – Vlaardingen Holy). Deze lijnen reden over de ’s-Gravelandseweg en lieten daarmee Schiedam Centrum rechts liggen. Al heel lang geleden was de reiziger een uitstulping beloofd langs het Schiedamse station. Daartoe moest eerst een rijtje huizen gesloopt worden langs de Overschiesestraat. Toen dat eindelijk in kannen en kruiken was, kon de trambaan langs de Schie aangelegd worden, en dat is afgelopen voorjaar en zomer gebeurd.
Op zondag 18 augustus 2008 werd de nieuwe tramroute in gebruik genomen, nadat het Schiedamse en Vlaardinger tramnet een paar weken lang geheel buiten dienst was geweest. Het traject over de ’s-Gravelandseweg werd daarmee na 23 jaar verlaten.
Het mag dan een korte route zijn, maar wel een gevarieerde. Vanaf de Broersvest in het hart van Schiedam slaat de tram nu bij het Proveniershuis rechtsaf, waar hij vroeger rechtdoor ging. Daarna over de Overschiesestraat, waar de huizenrij aan de rechterkant bleef staan, naar Schiedam Centrum. Daar is een halte, aan de zijkant van het metro- en spoorwegstation. Dan volgt een scherpe draai naar links. De tram rijdt over een opvallend laag bruggetje over de Schie en worstelt zich onder de metroviaducten door naar de Burgemeester van Haarenlaan, waar hij weer belandt op zijn oude route. Daar is een nieuwe halte, ´s-Gravelandseweg, genoemd naar de weg die de tram verlaten heeft.
Ik loop hier precies vier weken na de ingebruikname van het nieuwe tracé en verbaas me over de puinzooi die er nog steeds ligt. Stoepen en fietspaden zijn nog niet af, de reiziger moet bij Schiedam Centrum over zand- en steenhopen zijn weg zoeken naar een abri waar geen glas in zit. De nieuwe halte ´s-Gravelandseweg bestaat nog slechts uit een noodperronnetje. Jaren op gewacht, en nu is het dus nog steeds niet klaar.
Dit alles zie niet alleen ik, maar ook een andere hobbyfotograaf. Hij dringt binnen in mijn territorium, alsof er vandaag, in het monumentenweekend, niets boeienders valt te fotograferen dan een tram. Soms lijkt hij me te naderen, maar ik taxeer hem op gezellig-een-praatje-maken, en trek me tactisch terug. Daar staat hij, de rakker, niet in de gaten hebbend dat hij nu zelf op de foto staat. Maar misschien heeft hij mij er ook stiekem opgezet en sta ik nu ook te pronk op een of andere site.
Natuurlijk beperk ik me niet tot fotograferen, maar maak zelf ook een paar ritjes heen en weer over het nieuwe traject. En natuurlijk gebruik ik daarvoor de chipkaart, die ik blijf uittesten. De route van lijn 21 en 23 is 400 meter langer geworden door die nieuwe meander. De doorgaande reiziger betaalt dus, volgens de chiplogica, ook een paar centen meer voor zijn ritje. En de reiziger met bestemming Station Centrum of ´s-Gravelandseweg kan niet controleren of hem wel het juiste bedrag afhandig gemaakt wordt. Vier weken na ingebruikname van deze nieuwe haltes staan ze nog steeds niet in de tarievenlijstjes van de OV-Reisplanner.
Speciaal voor ons, hobbyfotografen, rijdt de RET vandaag met twee typen trams: die grijze tubes op lijn 23 en die ouwe, hoekige 700-jes, die eigenlijk niet bedoeld waren voor de Tram Plus, op lijn 21. Deze 'Zwevend Gelede Tramrijtuigen' dateren uit de vroege jaren 80. 'Zwevend' slaat op het feit, dat zich geen draaistel bevindt onder de geleding.
Het TramPlus-concept bestaat al even lang als deze site, en al die dozijn jaren vraag ik me al af, wat nu de Plus is van TramPlus. Het hadden een soort sneltrams moeten worden: met gemiddeld 25 km/uur de stad door; probeer daar maar eens tegenop te fietsen! Bij de komst van de TramPlus werden in de buitenwijken diverse haltes opgeheven, met als enige resultaat dat de tram daardoor anderhalve minuut eerder voor een rood negenoog stond in de binnenstad.
Lijn 21 doet nu een uur over zijn 16 kilometer; lijn 23 legt er 23 af in 1:20 uur; reken maar na, hoe goed dat TramPlus-project geslaagd is! De andere twee TramPluslijnen: 20 (Schiebroek – Lombardijen) en 25 (Schiebroek – Carnisselande) doen het niet veel beter.
Nou liggen ze Rotterdam nooit lang wakker van zeperds, zoals ook blijkt uit het chipkaartdebacle. Weinig tijd verspillen ze in deze werkstad aan evaluaties. Dat hoeft natuurlijk ook niet; de RET straalt alom uit, dat ze zichzelf het meest fantastische OV-bedrijf van Nederland en omstreken vinden.
Alle gekanker nu op een stokje; hier komen de foto´s!
Halte ´s-Gravelandseweg
Het lage bruggetje
Halte St. (Sint??) Schiedam Centrum
Nogmaals
Alweer zo'n oudje
Klem door de tram
Het Proveniershuis bij de Broersvest. Trammetje gezien; snel monumentenkijken, nu!
Frans Mensonides
23 september 2008
Er geweest: zondag 14 september 2008
© Frans Mensonides, Leiden, 2008