Door Chris Turksma
De chauffeur in kwestie heeft een duidelijke fout gemaakt. Indien er opstoppingen of files zijn mag de chauffeur van zijn officiële route afwijken, mits hij dit van te voren aan de passagiers kenbaar maakt. Daarbij moet hij de passagiers een alternatief bieden, door bijvoorbeeld deze ergens anders te laten uitstappen of overstappen.
Verder moet hij daarna zo snel mogelijk weer de officiële route oppikken. Haltes overslaan is uit den boze, dit had niet mogen gebeuren.
De chauffeur heeft een berisping gehad van zijn chef, en er zullen 'maatregelen getroffen' worden indien het nog een keer gebeurd. Ook de houding van de chauffeur kon niet door de beugel, en dat is hem onder het mom van 'klantvriendelijkheid staat hoog in het Connexxion vaandel' medegedeeld.
En..dan nog even wat anders..
Het is 's avonds, half zeven. Lijn 134 rijdt dan enkele 7,5 minuut. De normale kwartierdienst wordt in de late avondspits aangevuld met een tweetal spitsritten welke rijden van Bussum NS naar Blaricum-Bijvanck Carpoolplaats. Nu sluiten deze 'extra' spitsritten niet echt optimaal aan op de trein in Bussum, daarom zijn deze ritten niet echt succesvol en mager bezet. Maar soms is het toch wel makkelijk dat er dan wat extra diensten tussendoor rijden. Zo dacht ik ook op deze dag.
Ik sta dus bij de halte, de vorige bus is net voor mijn neus weggereden, dus ik denk..over 7,5 minuut komt er weer een bus. Na enkele minuten wachten zie ik de bus aankomen. De lijnfilm zie ik langzaam naar 'blanco' draaien (vanaf hier is het nog 6 haltes naar het eindpunt Blaricum-Bijvanck Carpoolplaats).
Ik steek m'n hand op en de bus stopt. Ik zie de chauffeur driftig met zijn hoofd schudden en met zijn hand een 'nee-gebaar' maken. Ik doe het tegenovergestelde en ik knik ja.
De chauffeur doet uiteindelijk de deur open en ik vraag hem of dit lijn 134 naar de
Carpoolplaats is. "Nee.", is zijn antwoord. "Ik ben al veels te laat (wat overigens niet waar
was)..de volgende bus zit hier vlak achteraan", zegt de chauffeur. Kortom..het was dus wel lijn
134 naar de Carpoolplaats, want anders kan je niet spreken over 'de volgende bus'. Daarna
sluit hij de deur, doet de verlichting in de bus uit en sjeest weg.
Ik ga maar weer mismoedig terug naar het bushokje, en wacht nog ruim 10 minuten op de volgende bus (die dus te laat was).
O ja.als u nog even terug scrolt naar boven..ik begon dit stukje met de woorden 'alsof de
duivel er mee speelt'..u raad het al..de chauffeur van deze bus : het was dezelfde chauffeur als
waarover ik mijn klacht had ingediend..zou hij soms een hekel aan mij hebben..??????
Chris Turksma