Duisburg - Düsseldorf:

Strassenbahn - U-Bahn - S-Bahn.


Tussen Sinterklaas en Kerstmis brengen dagelijks 4000 Nederlanders een bezoek aan de kerstmarkt van Düsseldorf. Ook andere steden in het Ruhrgebiet kunnen in de decembermaand rekenen op een invasie van Nederlandstaligen. De meeste kerstmarktbezoekers nemen de bus. Voor een bedrag van een paar tientjes kun je je per touringcar naar Duitsland laten vervoeren. Je zit dan wel in het gezang, en op de terugweg in het gelal, van Mien en Koos.

Dronken chauffeur

Aangezien DDR het touringcarvervoer niet tot haar werkterrein rekent, kies ik voor het comfort en de woekerprijzen van de Eurocity. Als ik op maandagmorgen de 14e december heel erg vroeg achter mijn ontbijt zit, ben ik plotseling heel erg blij met mijn beslissing, een aanzienlijk deel van mijn Ter Aarse eindejaarsuitkering aan een EC-ticket besteed te hebben. In de krant staat nl. een bericht over een touringcar-reis naar Düsseldorf, waarbij de chauffeur, zowel als de hostess, stomdronken waren. Dat beiden 's morgens al naar drank stonken, was voor niemand aanleiding geweest om af te zien van de reis. Ik kan dat wel begrijpen: je hebt tenslotte betaald en je hebt die dag vrijgenomen van kantoor. Op de heenweg had de chauffeur de boel nog heel weten te houden, maar terug ramde hij een spoorboom en een aantal geparkeerde auto's. De chauffeur was uiteindelijk in Zoetermeer, in het zicht van de haven, aangehouden. Hij bleek zijn rijbewijs eerder dit jaar al kwijtgeraakt te zijn. Oorzaak: drank.

Eurocity

Goed, dus per trein, maar het kan geen kwaad, eens na te gaan of de EC zijn geld waard is. Bij een eerdere EC-rit, op weg naar de Drachenfels, stelde ik al vast, dat de gemiddelde snelheid, door de lange stops in plaatsen als Emmerich, niet al te hoog is. Het comfort is ook minder dan wat je voor de prijs mag verwachten. Vanmorgen is er wel een soort catering in de trein (een ober uit de restauratiewagen, die met een dienblad vol koffiekopjes de wagons afrent), maar bijvoorbeeld het zitmeubilair is beslist niet beter dan in een Nederlandse koploper; eerder slechter.

Wie tussen Arnhem en Emmerich de grens over wil, heeft gedwongen winkelnering bij de EC; je mist hier een internationale sneltrein, zoals die tussen Amsterdam en Brussel. Verder heb ik het idee dat grensoverschrijdingen per trein onevenredig duur uitvallen; daar moet met al die Euro-retoriek maar eens een keer een eind aan komen.

Het is vol in de trein. Een paar banken achter me hoor ik gegil en geschater. Mien en Koos hebben vandaag ook de trein genomen naar de kerstmarkt.

Ik heb een retour tot Duisburg; het stuk naar Düsseldorf zal ik afleggen met het regionale railvervoer. Duisburg, Düsseldorf en Dortmund: deze drie steden haal ik altijd door elkaar. Hopelijk zal daar na vandaag verandering in komen.

Op mijn Falkplan kijkend, zie ik dat de oppervlakte van Duisburg voor een groot deel bedekt is door de Werke van Krupp, Mannesmann en Thyssen. Rond de plaats waar de Ruhr in de Rijn stroomt, ligt volgens dezelfde kaart de grootste binnenhaven van Europa. Het inwonertal van Duisburg ligt in dezelfde orde als dat van Den Haag, al is de oppervlakte van de Duitse stad zo'n drie keer zo groot als die van onze Residentie.

Duisburg

Om 10.10 stap ik in Duisburg uit de EC. De stationshal bevat een complete winkelgalerij. Het is er rustig op deze druilerige maandagmorgen. De Duisburgse kerstmarkt is minder befaamd dan die van zijn zuidelijke buurstad. Ik ben te vroeg: de kramen gaan pas om 11.00 open. Mijn aandacht wordt getrokken door een tentje met op het dak een reusachtige molen. Ook in Duisburg zal straks wel weer een Hollandse invasie plaatsvinden.

De stad kent slechts twee tramlijnen, met de nummers 901 en 903. Dat maakt samen 1804, veel meer dan alle Nederlandse trams bij elkaar. Zo is in Duitsland alles altijd meer. Het zijn wel twee lange lijnen, dat moet gezegd worden. Ook de voorsteden Mülheim en Dinslaken zijn per tram bereikbaar. Op mijn Falk staan drie tramlijnen, maar één kan ik in de Duisburgse werkelijkheid nergens terugvinden. Naast het tramnet (voor zover twee lijnen een net kunnen vormen) rijdt ook nog de U 79, die deel uitmaakt van het uitgebreide U-bahnnet rond Düsseldorf.

Bij het ondergrondse tramstation Rathaus neem ik lijn 901, die de grote binnenhaven kruist. Van Rathaus vertrekt alleen maar deze lijn, die in 10 minutendienst rijdt (na 19.00 slechts eens per half uur). Het is stil in het tramstation. De hele situatie doet me sterk denken aan de Antwerpse premetro; het verschil is dat in Antwerpen tenminste op straatniveau nog een zeer dicht tramnet aanwezig is.

De trams van stadsvervoerbedrijf DVG zijn driedubbelgeleed; een van de middelste geledingen is uitgevoerd met een lage vloer. Het zijn smalle wagens met banken in 2 plus 1-opstelling. Voorbij Rathaus gaat de tram meteen naar boven. Bij het eerste het beste verkeerslicht staan we meteen al minutenlang te wachten.

DVG geeft maximaal 500 Mark beloning aan mensen die een bijdrage leveren aan de arrestatie van een vandaal. In Nederland zie je zulke plakkaten niet hangen. Daar vinden ze het veel te Duits om je medeburgers te laten oppakken. Het helpt ook niet echt: de hele dag zie ik opvallend veel graffiti op voertuigen en in de stations.

We passeren de binnenhaven. Sorry, maar ik ben er niet echt kapot van. Ik vind het een zwaktebod om trots te zijn op je binnenhavens. In de wijk Ruhrort stap ik uit. De Rijn wordt hier geflankeerd door grauwe fabrieksgebouwen. Volgens mijn Falk sta ik hier in de buurt van het DB-station Duisburg-Ruhrort, maar op de aangegeven plaats bevind zich alleen een soort bomkrater. Zijn de puinhopen van 1945 nu nog niet opgeruimd? Er staat een gore loods, zonder ramen, waaraan een kaartjesautomaat bevestigd is en een stempelautomaatje. Verder geen enkele aanduiding waaruit blijkt dat dit een station is: geen spoorlogo, geen naam, geen vertrekstaat. Aan de andere kant van de loods, voorbij enkele tassen stenen, ligt wel degelijk een perron. Ik meen te begrijpen wat er aan de hand is: hier stopt alleen een forenzentreintje t.b.v. de werknemers van Thyssen, waarvan de fabriekspoort recht tegenover het station ligt. Ik krijg een jaren-dertig visioen van grauwe arbeiders die om half zeven vanuit een beroet stoomtreintje naar de staalovens lopen en daarbij nog eventjes een teug frisse lucht mogen inademen. Barre omstandigheden, maar de hoop voor de onderdrukte arbeidersmassa gloort, want binnenkort heerst ook hier het poldermodel, met wagenbegeleiders, werkoverleg en light-railplannen die niet doorgaan.





Terwijl ik dit sta te overpeinzen, zie ik twee mensen aan komen lopen, die verwachtingsvol plaatsnemen in de loods. Even later komen er nog twee. Er rijdt hier kennelijk wel degelijk een trein. Ik koop een kaartje en stempel het in de automaat. Even later komt er een dieseltje aanpruttelen; een tweetje zouden wij zeggen in Holland. De passagiers (vijf in getal dus) klauteren langs de steenhopen naar het perron (voor zover het die naam verdient).

Na ca. tien minuten wachten komt het treintje met veel geronk in beweging. Ik ben er vanuit gegaan dat Duisburg Hbf de eindbestemming is, maar als ik op mijn kaart kijk, zie ik dat het spoor in de richting Oberhausen loopt. Dit is niet de bedoeling. Ik bezit een kaartje van D 3,20, slechts geldig voor stadsvervoer. Ik heb geen zin om straks in het Duits een volstrekt ongeloofwaardig verhaal op te hangen aan een controleur; het lijkt me raadzaam, meteen bij het eerstvolgende station uit te stappen. Dit heet Duisburg-Meiderich Sud; het ziet er niet veel beter uit dan Ruhrort.

Ik kan met lijn 901 terugreizen naar de binnenstad (volgens de kaart is het lijn 909); dat komt mooi uit, dan heb ik alle tramlijnen gehad. Lijn 901 rijdt eveneens om de tien minuten. Voor de tweede keer passeer ik de rivier de Ruhr. In de wijk Duissern duikt de tram de grond in; we bereiken Duisburg Hbf. Op mijn kaart staat helemaal geen tramtunnel. Er klopt niet veel van. Later ontdek ik, dat de gerenommeerde reisboekenhandel Zandvliet uit Leiden me een kaart van tien jaar geleden in de handen heeft gedrukt.

De kerstmarkt is nu in volle gang. Ik had me een voorstelling gemaakt van kraampjes vol kerstballen, kerststollen en kerstkaarsen. Die zijn er ook wel, maar het intrinsieke van een kerstmarkt is het feit, dat je er alles kunt verkopen wat je normaliter verkoopt in een winkel. Tot mijn enthousiasme zie ik een stalletje met klokgevels, waarin twee dikke Bunschotense vissersvrouwen poffertjes staan te verkopen. Zo'n kerstmarkt: het is gelukkig nog erger dan ik dacht; ik ben niet voor niks gekomen. Lunchtijd. Ik laat de poffertjes voor wat ze zijn. Ook ga ik me niet te buiten aan Gluhwein en Bratwurst. Geen zin om de rest van de dag met kolkende ingewanden in de tram te zitten. Op de Köningsplatz eet ik een pannenkoek met appel.

U-bahn

De U-bahn naar Düsseldorf lijkt in alle opzichten op de Rheinuferbahn en de Vorgebirgsbahntussen Keulen en Bonn. Opnieuw twee enkelgelede wagens die aaneen gekoppeld zijn. Ook de Düsseldorfer U-bahn-stellen zijn uitgerust met multifunctionele treden, die geschikt zijn voor hoge, halfhoge en lage perrons. Alle haltes worden aangekondigd door een bescheiden gongetje, waarna de naam wordt afgeroepen. Daarbij wordt vermeld bij welke deur, links of rechts, uitgestapt kan worden. Ook overstapmogelijkheden en Zahlgrenze worden omgeroepen.

De reis kent een symmetrisch verloop. Na een paar ondergrondse haltes volgt een route door een winkelstraat, waar de tram in de middenberm rijdt. Daarna een stukje stadsspoor langs achtertuinen van huizen, vervolgens een lange rit via enkele plattelandsdorpjes. Het landschap hier lijkt op dat in het Nederlandse rivierengebied, wat niet zo vreemd is als je bedenkt dat we hier nog geen 50 km van Venlo zitten.

Bij de nadering van Düsseldorf gebeurt alles opnieuw in omgekeerde volgorde; je eindigt weer in een tunnel. In de U-Bahn worden, in tegenstelling tot de Duisburgse trams, geen kaartjes verkocht door de bestuurder. Bij alle haltes staan kaartjesautomaten. Ik stel vast, dat de Duitse scholieren even lawaaierig zijn als de Nederlandse.

Düsseldorf

Na een rit van 53 minuten in U-79 stap ik uit op het ondergrondse station Heinrich Heine Allee, 3 stations verwijderd van het Hbf. Düsseldorf is niet veel groter dan Duisburg, maar zit wel veel ruimer in het railvervoer. De stad kent maar liefst 7 U-Bahnlijnen, die allen stoppen op de Heine Allee. Verder is er boven de grond een dicht net van tramlijnen. Zodra ik boven de grond kom, zie ik verschillende types rijden. Er zijn hypermoderne met panoramaruiten, maar ook oudere. Deze rijden in een wonderlijke samenstelling: een dubbelgelede motorwagen met een ongelede bijwagen. Hoewel er, zo te zien, weinig te klagen valt over stadsvervoer, is er in deze stad toch een ROVER-achtige organisatie actief.

De kerstmarkt van Düsseldorf is uitgebreider dan die van Duisburg, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier een hele dag zoek kunt brengen. Je kunt toch geen Gluhwein blijven drinken! De Bratwurst wordt verkocht per halve meter; de Gluhwein in kloeke bekers. Het krioelt van de Hollanders, Limburgers en Vlamingen.

Ook de kerststal is aanwezig, om de ellende compleet te maken. Het kerstkind is een babypop; Jozef en Maria zien er redelijk realistisch uit, maar met de kameel is het helemaal mis. Het beest draagt een tamelijk moderne koffer op de rug; nog net geen Samsonite, maar wel overduidelijk 20ste eeuws.

Ik dwaal wat rond door de Altstad (waar sinds de frequente bezoeken van de RAF, ruim een halve eeuw geleden, weinig ouds meer te ontdekken is) en langs de oever van de Rijn, die hier duidelijk zichtbare stroming vertoont. In de verte zie ik de Oberkasseler Brücke, waarover de U-Bahn naar de voorstad Neuss rijdt. Langs de rivier staat nog een handjevol monumentale gebouwen, maar de skyline wordt gedomineerd door kantoren van dezelfde bedrijven die ik in Duisburg gezien heb. De rolverdeling tussen beide steden is duidelijk: in Duisburg wordt gewerkt; in Düsseldorf gepraat. De laatste stad heeft natuurlijk een enorme Messe, a terrible mess, om het op zijn Engels te zeggen.

Het epicentrum van de kerstmarkt ligt op de Schadowplatz. Hier dwaal ik een halfuur lang langs kramen met de meest afgrijselijke Kitschrommel, alvorens ik een niet al te lelijk cadeau voor mijn moeder vind: een houten, met de hand bewerkte kat. Het loopt inmiddels tegen vieren. Ik had eigenlijk nog een ritje met tram of U-baan willen maken, maar het is zo goed als aardedonker, en ik besluit een nadere verkenning van Düsseldorf uit te stellen tot een andere gelegenheid.

Met de U-Bahn overbrug ik de afstand tussen Heine Allee en Hauptbahnhof, slechts drie haltes. Dit is een zgn. Kurzstrecke; dat wil zeggen dat een enkeltje slechts D 2,00 kost. In de hal van het centraal station is de spitsdrukte op gang gekomen. Het is een aardig contrast: Duisburg Hbf om 10.25; Düsseldorf Hbf om 16.05.



S-Bahn

De S-bahn vormt de onderste trede van de Duitse trein-hiërarchie. Het zijn treinen voor de korte afstand, met ca. elke 2 kilometer een stop. Als Nederland deel zou uitmaken van hetDuitse rijk, dan zouden de Zoetermeer- en Hofpleinlijn, en het treinverkeer rond Uitgeest ongetwijfeld als S-bahn in de boeken staan. In uitgestrekte steden als Duisburg en Düsseldorf zal de S een belangrijk deel van het stadsvervoer voor zijn rekening nemen: deze steden hebben in totaal zo'n 30 spoorwegstations. De S-Bahne rijden elke 20 minuten. Soms rijden er op één traject 2 tot 4 lijnen, zodat de frequentie oploopt tot een trein per vijf minuten.

Ik neem de S1 van 16.15; deze gaat tot Dortmund, de derde van drie steden die ik altijd door elkaar haal. Tot halverwege Duisburg heeft deze gezelschap van S 7 naar de luchthaven; de rest van het traject deelt de S1 met de S21, die juist van de luchthaven afkomstig is. De trein is zowel van binnen als buiten ruim voorzien van grafitti-design en wordt getrokken of geduwd door een locomotief. Het is druk; tegenover me zit een verflenste forens van een jaar of 55 met droeve ogen naar buiten te kijken, waar slechts duisternis heerst. Zijn tas houdt hij met beide handen omklemd, als was hij bang dat ik hem van hem zou afpakken. Hij ziet eruit alsof hij het lachen al op jeugdige leeftijd verleerd is. Ik kan wel eens onaardige dingen over Duitsers schrijven, maar als ik deze man zie, overheerst mededogen. Geboren in een schuilkelder; hij heeft gespeeld op puinhopen, meegewerkt aan het Wirtschaftswunder en zit nu burnout in een S-Bahn. Het is pas maandag; hij moet nog een hele week.

Ik heb straks in Duisburg maar 6 minuten om over te stappen op de EC en mijn S-Bahn heeft er niet echt de vaart in. Tussen Düsseldorf en Duisburg liggen vier sporen; twee voor het snelverkeer en twee voor de S-Bahn. Het nadeel daarvan is dat de Eurocity mijn vertraagde S-Bahn gemakkelijk zou kunnen inhalen. Dat gebeurt net niet; als ik aankom op Duisburg Hbf heb ik nog twee ruime minuten om de EC naar Holland te halen.

Terug

Het is vrij rustig in de EC; Mien en Koos nemen ongetwijfeld de volgende trein; twee uur later. Ik stap ik uit in Arnhem voor het diner; anderhalf uur later leg ik de 58 kilometer tot Utrecht af met in een Koploper. Ik blijf erbij: de Eurocity, met al zijn kouwe kak, kan niet op tegen onze eigen Nederlandse koploper. De dag zit er bijna op. Kameel met koffer; een halve meter Bratwurst; schrootlijntje naar staalfabriek: ik kan er niets aan doen, maar dat zijn de indrukken waarmee ik thuiskom na een dagje Duitse kerstmarkt.

Frans Mensonides
18 december 1998


Duisburg Hbf - Düsseldorf Hbf v.v.

U-Bahn lijn 79; 26 kilometer; 38 haltes / stations; rijtijd 55 minuten

Duisburg Hbf - König-Heinrichplatz - Steinische Gasse - Platanenhof - Musfeldstrasse - Kremerstrasse - Karl Jarres Strasse - Grünewald - Kulturstrasse - Im Schlenck - Neuer Friedhof - Münchener Strasse - Sittardsberg - Mühlenkamp - Albertus Magnusstrasse (Huckingen) - Kesselsberg - Düsseldorf Froschenteig - Wittlaer - Am Mühlenacker - Kalkummer Schlossallee - Klemensplatz - Kittelbachstrasse - Alte Landstrasse - Flughafenstrasse - Freiligrathplatz - Messe Ost - Stockumer Kirchstrasse - Nordpark/Aquazoo - Reezer Platz - Theodor Heuss Brücke - Golzheimer Platz - Kennedydam - Klever Strasse - Nordstrasse - Heinrich Heine Allee - Steinstrasse / Königsallee - Oststrasse - Düsseldorf Hbf.

S-bahn lijn 1; 24 kilometer; 11 stations; rijtijd 30 minuten

Düsseldorf Hbf - Düsseldorf Wehrhahn - Düsseldorf Zoo - Düsseldorf Derendorf - Düsseldorf Unterrath - Angermund - Duisburg Rahm - Duisburg Groszenbaum - Duisburg Buchholz - Duidburg Schlenck - Duisburg Hbf.