Fast Flying Forenzen

Draagvleugelboot IJmuiden - Amsterdam revisited


Tekst en foto's: Roland van Duin

Sinds 6 mei van dit jaar hebben forensen uit IJmuiden naar Amsterdam er een nieuw vervoermiddel bij. Behalve per (brom-)fiets, auto, bus of eventueel trein kunnen zij nu ook per snelle draagvleugelboot naar hun werk. Deze vaart in een half uurtje naar de hoofdstad.

In mei 1998 nam De digitale reiziger op een zonnige middag de boot van Amsterdam naar IJmuiden. De Digitale Reiziger ging opnieuw met de boot, nu in de ochtendspits; vanuit IJmuiden.





Sinds 6 mei van dit jaar hebben forensen uit IJmuiden naar Amsterdam er een nieuw vervoermiddel bij. Behalve per (brom-)fiets, auto, bus of eventueel trein kunnen zij nu ook per snelle draagvleugelboot naar hun werk. Deze vaart in een half uurtje naar de hoofdstad.

In mei 1998 nam De digitale reiziger op een zonnige middag de boot van Amsterdam naar IJmuiden. De Digitale Reiziger ging opnieuw met de boot, nu in de ochtendspits; vanuit IJmuiden.

Vrijdag 10 juli 1998

Om 6.21 uur vertrekt in Heerhugowaard de sneltrein naar Den Haag CS. Het nummer van het treinstel is 501. Bij sommige spoorweghobbyisten doet vermelding van dit nummer het bloed ongetwijfeld sneller door de aderen stromen. De 501 is namelijk het prototype van de zogenoemde Plan T serie. Een serie treinstellen uit halverwege jaren zestig, destijds hypermodern. Deze treinen hadden onder andere voor het eerst TL-verlichting in plaats van met gloeilampen. Bovendien waren de treinen erg licht in gewicht.

Sterfhuis

In Alkmaar staan we tien minuten stil. Een stremming? Nee, het is volgens dienstregeling. De intercity Den Helder - Nijmegen, die later in Alkmaar aankomt, vertrekt namelijk eerder. Gevolg is dus dat we maar liefst tien minuten stilstaan. De combinatie met de oude treinstellen die op deze lijn rijden en de beperkte dienstregeling 's avonds en op zondag doen me onwillekeurig denken aan de term 'sterfhuisconstructie'.

Tussen Alkmaar en Heiloo rijden we langzaam, hooguit veertig kilometer per uur. Dit komt omdat we vlak achter de intercity naar Nijmegen zitten, die in tegenstelling tot onze trein wel stopt in Heiloo en bovendien enkele minuten te laat uit Alkmaar vertrokken is. Het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak sinds de dienstregeling op 24 mei gewijzigd is. Een verbetering is het zeker niet.

Zenuwachtig kijk ik op mijn horloge als we uit Castricum vertrekken: de vertraging bedraagt vier minuten, precies het verschil tussen de aankomsttijd van de trein en de vertrektijd van de bus in Beverwijk. Tussen Uitgeest en Beverwijk rijdt de machinst echter flink door zodat er twee minuten worden ingelopen. Met een sprintje naar het busstation weet ik bus 74 naar IJmuiden van 7.02 uur nog net te halen.

Rustig

Het is niet bijster druk in de bus, inclusief mezelf acht personen. Op de nogal onhandig gelegen bushalte Velser Traverse, langs de zeer drukke toerit naar de A9, stapt nog een dame in. Ook in de Velsertunnel is het rustig. Veel werknemers hebben blijkbaar al vakantie of ADV genomen. We rijden nog steeds achter lijn 73 naar Velserbroek/Haarlem aan, maar na de tunnel scheiden onze wegen. Even later rijden we over de Stationsweg (nee, niet eens in de buurt van het Loversstation) langs het Noordzeekanaal. Vanuit de bus zie ik een enorme boot varen richting Amsterdam. Bij de halte De Noostraat in IJmuiden stap ik uit. Ik loop onder het spoorviaduct door ongeveer tweehonderd meter terug, naar het Pontplein in Velsen Zuid. Hiervandaan vertrekt vierentwintig uur per dag de veerpont naar Velsen Noord. Volgens de informatie op een infobord wordt zelfs 's nachts nog elke twintig minuten gevaren. Mijn collega uit Velserbroek spreekt dit tegen. De boot vaart volgens hem 's nachts alleen op verzoek. Als de pont aan de overkant van het kanaal is moet je gewoon hard roepen dan komt hij er meteen aan. De overtocht is gratis voor voetgangers.

Ik ben hier echter niet gekomen voor een tochtje met de pont, maar een vaart met de nieuwe snelboot naar Amsterdam van FFF, Fast Flying Ferries. Dit is een dochtermaatschappij van rederij Naco, welke weer een dochter is van busmaatschappij NZH.

Voorzieningen

De aanlegsteiger van FFF is direct naast die van de veerpont. Sinds 6 mei van dit jaar onderhoudt de maatschappij een openbaar vervoerverbinding met Amsterdam CS via het Noordzeekanaal. Volgens de folder duurt de tocht minder dan dertig minuten. Dat is sneller dan de bus, maar ook sneller dan de trein van Lovers Rail, als deze al rijdt. In de spits vaart de boot ieder half uur, daarbuiten één maal per uur. De laatste boot uit Velsen vertrekt om 19.00 uur, uit Amsterdam is dat 19.30 uur. In het weekend blijft de boot aan de ketting.

Wat voorzieningen betreft bij de steiger zit het wel goed: er is een telefooncel, een parkeerterrein, een loket annex wachtruimte en een overdekte fietsenstalling. Er staan al een aantal fietsen. Er kunnen ook fietsen mee op de boot. Ernaast is een snackbar. Drie frequente buslijnen stoppen een klein stukje verderop. Het is de bedoeling dat er een nieuwe halte komt.

Ik ga naar het loket en koop een enkele reis naar Amsterdam. Deze kost f 8,25. Een briefje op de deur vermeldt andere vertrektijden dan in het NZH busboekje: alles vijf minuten later. Dat betekent dat de eerstvolgende boot om 7.30 vertrekt. Om acht voor half zie ik vanuit de verte de draagvleugelboot uit de richting Amsterdam komen aanstormen. De boot heeft zelfs een zwaailicht. De boot vaart de aanlegsteiger voorbij en kruist de pont. Hiervoorbij keert de boot, wacht tot de pont voorbij is en legt aan bij de steiger. Eén passagier stapt uit.

Snel

Ik stap in de boot, de Prins Johan Friso. Bouwjaar 1983, afkomstig uit Rusland. Het interieur is in tweeën verdeeld. Omdat de stuurhut bovenop de boot staat biedt de voorste coupé een vrij panorma-uitzicht. Ik neem helemaal voorin plaats. Het interieur is licht en modern, de stoelen zijn met stof bekleed en zitten zacht. Er staan twee keer drie stoelen op een rij. In totaal kunnen tachtig reizigers een zitplaats vinden.

De voorste stoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels. Omdat nergens vermeld is dat omdoen verplicht is en het personeel dit ook niet gebiedt doe ik deze niet om.

We vertrekken om 7.30 precies, met aan boord slechts zeven passagiers. Binnen enkele ogenblikken zitten we op topsnelheid, ongeveer zeventig kilometer per uur. Het lawaai valt mee, niet meer dan in een trein. Het Noordzeekanaal biedt een boeiend uitzicht. Eerst natuurlijk de Hoogovens, later allerlei haventjes, tunnels, veerponten, en imposante schepen. Om 7.32 varen we al over de Velsertunnel heen. Dit is gewoon genieten!

Na enkele minuten halen we het enorme schip in dat ik vanuit de bus zag. Terwijl we het inhalen danst de boot behoorlijk op de golven. Maar niet zodanig dat ik er misselijk van word. Overigens, er zijn toiletten aan boord...

We varen achtereenvolgens over de Wijkertunnel, de Hemtunnel en de Coentunnel. Het Noordzeekanaal is eigenlijk één groot havengebied. Het is interessant om alles eens vanuit een heel ander standpunt te kunnen bekijken.

Amsterdam CS komt in zicht. Vanuit de verte ziet het station er, dankzij de perronoverkappingen, uit als één grote, dikke grijze buis. Om ongeveer vijf voor acht leggen we aan bij de Naco aanlegsteiger direct achter het Centraal Station. Vijf mensen staan gereed om in te stappen.

Ik stap met een tevreden gevoel uit: de snelle bootverbinding heeft alles in zich om een succes te worden. Nu alleen de reizigers nog...

Roland van Duin
Heerhugowaard


Praktische info

De draagvleugelboot van FFF vaart alleen op werkdagen. Indien een
feestdag op een werkdag valt wordt er niet gevaren. De eerste boot
uit Amsterdam (achterzijde Centraal Station naast IJveer) vertrekt
om 7.00 uur. Verder ieder half uur tot en met 10.00 Daarna ieder
uur tot en met 17.00. Vervolgens ieder half uur tot en met de
laatste vaart om 19.35.

Vanuit Velsen (Pontplein, naast de pont naar Velsen Noord): Vanaf
6.30 uur ieder half uur tot en met 9.30 uur. Vervolgens één maal
per uur tot en met 16.30. Daarna ieder half uur tot en met de
laatste boot om 19.00 uur.

Tarieven: enkele reis f 8,25 (kind t/m 11 f 4,75). Retour f 13,75
(kind f 8,25). Fiets enkele reis f 4,-, retour 7,00. Verder zijn er
ook abonnementen mogelijk, ook voor fietsen. Voor meer info: Fast
Flying Ferries, De Ruyterkade steiger 7, 1011 AA Amsterdam. Tel
020-6392247.


TERUG naar de startpagina van OV te WATER