FAST FERRY DORDRECHT-ROTTERDAM

of: driemaal is scheepsrecht

door: David Eerdmans


Na mijn vorige reis per catamaran, via de Flevo Ferry Amsterdam - Lelystad, werd het tijd om ook eens die andere nieuwe verbinding, de Fast Ferry uit te proberen (daarnaast moet ik ook nog eens de 'oudste' snelle waterverbinding doen, de Fast Flying Ferry Amsterdam-Velsen). De Fast Ferry is een catamaranverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam met een tussenstop in Ridderkerk. Hij wordt beheerd door een ingewikkelde construXXie, waarin ook conneXXion deelneemt. Primeur voor deze verbinding is, dat de lijn niet op zichzelf staat, maar wordt aangevuld door twee 'Waterbus' lijnen, te weten Dordrecht-Zwijndrecht-Dordrecht-Papendrecht-Hendrik=Ido=Ambacht-Alblasserdam en Dodrecht-Zwijndrecht-Dordrecht-Papendrecht-Sliedrecht. Je kan je afvragen waarom de lijn naar Alblasserdam niet is doorgetrokken naar Ridderkerk, dan zouden mensen daar op de Fast Ferry kunnen overstappen. Als je nu van Alblasserdam of Hendrik-Ido-Ambacht naar Rotterdam wilt per snelle boot, moet je helemaal via Dordrecht.... Het lijkt mij verstandiger me dit maar niet af te vragen, want ik kom er toch niet uit. De Waterbussen zijn ook catamarans, maar zijn minder comfortabel, en werken volgens het strippenkaarttarief, terwijl je voor de Fast Ferry speciale kaartjes moet kopen. Beide vervoerssystemen vervoeren ook fietsen.

EENMAAL: ZONDAG 7 NOVEMBER 1999
Vandaag is er een Open Dag van de NS op Den Haag CS die ik wil gaan bezoeken. Ik besluit op weg daar naartoe in Dordrecht uit te stappen om de Fast Ferry naar Rotterdam te nemen. Ik had immers een paar dagen geleden op het Journaal gezien dat de minister van Verkeer en Waterstaat, Turbo Tineke, de dienst in gebruik nam. In Dordt stap ik uit het rode Belgische K4 rijtuig waar ik in zat. NS heeft deze rijtuigen gehuurd van de NMBS (Belgische spoorwegen) om meer capaciteit te krijgen, en omdat de Nederlandse rijtuigen ICR, die je meestal in getrokken treinen ziet, in verbouwing gaan. De K4's zien er erg ouderwets uit, maar zijn zeker niet oncomfortabel.

Terwijl ik van het perron naar het stationsplein loop, bedenk ik me dat ik me iets beter op deze reis had moeten voorbereiden. Zo weet ik totaal niet waar de boot vertrekt, en al helemaal niet hoe ik er zou moeten komen met de bus. Dordrecht heeft een wel eens eerder in DDR besproken "driebussensysteem" van Expressebussen, Servicebussen, en een Citybuslijn.
Ik besluit het aan de NS balie te vragen, maar de dame achter het loket zegt niet te weten dat er zoiets bestaat als een catamaranverbinding naar Rotterdam. Of zou ze het van haar baas niet mogen zeggen? De Fast Ferry is op dit traject tenslotten een concurrent van de NS. Ik had nog net wel nagekeken op welke tijden de boten varen, en had gezien dat ze op zondag in een zeer frequente twee-uursdienstregeling varen. Ik had nog bijna een uur voordat de volgende boot vertrok, nog tijd zat om het na te kijken. Ik zie dat er buiten een plattegrond hangt van Dordrecht. Ik volg de rivier op de kaart, want de boten zullen logischerwijs wel ergens op het water vertrekken. De plattegrond is duidelijk een oude, dus de catamaranverbinding staat er zeker niet op. Wel zie ik een stippellijntje van een veerpont tussen Dordt en Zwijndrecht, op de Hooikade. Ik bedenk me dat het erg logisch zou zijn als de catamarans ook vanaf die plek vertrekken. Het weer is nog redelijk, en de Hooikade ziet er op de kaart niet al te ver uit, dus ik besluit te gaan lopen. Ik loop door het mooie centrum van Dordrecht. Het blijkt verder te zijn dan ik dacht, en tot overmaat van ramp begint het ook nog eens te stortregenen. Maar ik loop nu door een voergangersgebied waar totaal geen bus komt, dus ik loop maar door. Uiteindelijk kom ik bij de Hooikade aan, en zie daar een modern ponton in de rivier liggen. Het pontje van Zwijndrect komt net aanvaren. Daar verbaas ik me een beetje over, ik dacht dat die pontjes met de komst van de Waterbus wel uit de vaart zouden gaan. Niet dus. Ik vraag aan de veerbaas of dit ook de plek is waar de Fast Ferry vertrekt. Hij dat dat niet het geval is, dat ik op de Merwekade moet zijn, en wijst in noordelijke richting van de rivier. Ik bedank hem en loop terug naar de weg. De veerbaas schreeuwt me nog na dat het wel een 'teringeind' lopen is. Gelukkig valt mijn oog op een bushalte, die bij nadere bestudering van de Citybus blijkt te zijn. Maar helaas: dit is richting Centraal Station, en aan de andere kant van de weg zie ik geen halte (ik wist toen nog niet, dat de Citybus een cirkellijn is die maar in n richting bereden wordt). Ik loop maar langs de straat in noordelijke richting. De omgeving is mooi, een oude havenbuurt. Jammer dat het zo regent, anders had ik nog wel het 'rondje Dordt' gelopen, dat door het hele centrum bewegwijzerd is. Na lang lopen kom ik weer op de kade terug, waar ik de waterdriesprong van de Merwe(de), de Noord en de Oude Maas zie. Nu kan het niet ver meer zijn. En inderdaad, eindelijk, zie ik weer zo'n ponton als net, maar nu met een ranke, lange, gestroomlijnde catamaran ernaast. Mooi ding... Ik kijk op mijn horloge en zie dat ik nog een minuut of vijf heb voor vertrek. Al met al heb ik dus bijna een uur door Dordt heen gelopen... Ik loop het ponton op waar een man met een Fast Ferry-jas in gesprek is met een reiziger. Ik had gehoord dat mijn Studenten-OV, in tegenstelling tot bij de Flevo Ferry, hier wel geldig is. Maar moet ik nu ergens een gratis kaartje 'kopen' met mijn OV, of kan ik zo instappen? Ach, ik zal zo wel kunnen instappen, zo niet, dan hoor ik het wel. Ik loop door, en wordt aangesproken door de Fast Ferry-man. Hij vraagt of ik een kaartje heb. Ik ontken alles, maar voeg eraan toe dat ik een studenten-OV kaart heb. 'Dan kan je niet mee' antwoord de man, draait zich om en loopt weg. Ik stamel uit 'waarom niet?'. Duidelijk gergerd legt hij me uit dat er vandaag alleen maar met gratis-promo kaartjes meegevaren mag worden. Die kaartjes zijn de afgelopen tijd verspreid in de regio. In mezelf maak ik een paar hele harde vloeken, want daar had ik inderdaad wat over gelezen op n van de e-maillijsten over OV waar ik lid van ben. Wat nu te doen? Ik zie een Citybus de hoek om komen rijden, met op de bestemmingsfilm 'Station centraal' (dit i.t.t. andere steden waar het 'Centraal station' is. In Dordt moet alles anders....). Ik ren er naartoe, hopend dat op deze bus mijn OV wel geldig is. Dat blijkt zo te zijn, en ik rij mee naar het station, waar ik net de IC naar Den Haag mis. Het zit wel mee vandaag..... Nou ja, volgende keer beter.

Naschrift: op de Open Dag in Den Haag was niets te beleven. Al met al een beetje een mislukte dag.


ANDERMAAL: ZONDAG 14 NOVEMBER
Die volgende keer was een week later. Nu de gewone exploitatie gestart was, wilde ik echt mee. Dus ik reis opnieuw naar Dordrecht. Nu heb ik me iets beter voorbereid, en aangekomen in Dordrecht stap ik dan ook trefzeker op de Citybushalte af. Het kleine lagevloersbusje komt even later aanrijden, en ik stap in. Van de gesprekken die ik van mijn medereizigers opvang leid ik af dat de meesten in de bus met de Ferry meewillen. De buschauffeur zegt dat hij het allemaal niet vertrouwt, die boot. Zo hard over het water, dat moet een keer fout gaan. Bovendien wordt de boot bestuurd door buschauffeurs van conneXXion zegt 'ie, en dat kan al helemaal niet goed zijn. Blijkbaar hebben SVD (Stadsvervoer Dordrecht)-chauffeurs het niet zo op conneXXion. Of zou deze chauffeur persoonlijk iets tegen conneXXion hebben? Een andere chauffeur mengt zich in het gesprek en geeft eerstgenoemde groot gelijk. Je kan maar veel beter met de trein gaan, vindt hij. Daar moet ik hem bij voorbaat al gelijk in geven. Niet dat ik de Fast Ferry niet vertrouw qua veiligheid, maar een uursfrequentie, en nu op zondag een twee-uursfrequentie is veel te weinig om veel reizigers te trekken. Nu moeten de boten ook nog op sommige stukken langzamer varen vanwege de golfslag, dus ook qua reistijd is het geen serieuze concurrent van de trein.

De bus vertrekt en even later wordt duidelijk waarom voor deze lijn zo'n korte, kleine busjes worden gebruikt: de route gaat dwars door allemaal kleine straatjes en steegjes, met enorm scherpe bochten. Na een minuut of 10 komen we bij de Merwekade aan, waar het tot mijn verbazing vol staat met mensen. Ik kijk nog verbaasder als ik de boot zie: het is niet dezelfde catamaran als vorige keer, maar de Rotterdamse draagvleugelboot de 'Flying Dutchman'. Lijkt me leuk, ik heb nog nooit in een draagvleugelboot gezeten. Het personeel staat zenuwachtig de passagiers tegen te houden die naar binnen willen. Dit is de reserveboot, zeggen ze, en misschien komt de gewone catamaran nog. Dit geeft mij de tijd even op het ponton rond te kijken. Er staat een lange rij voor de kaartautomaat. Een man die hier met zijn zoontje is schreeuwt het personeel toe: 'Dit is belachelijk! Iedereen staat hier maar zo in de regen, dat kan zo toch niet!'. Inderdaad is de wachtaccomodatie niet echt op zoveel mensen berekend: onder een kleine overkapping staan een paar stoeltjes. De man met het zoontje loopt kwaad weg. Het kind zeurt nog dat hij met de boot meewil, maar pappie is onverbiddelijk: we gaan voortaan gewoon weer met de trein. Een tiental minuten later komt inderdaad de Fast Ferry binnenvaren, en de draagvleugelboot wordt weggevaren. Eindelijk kunnen we naar binnen. Ik kom als een van de eersten naar binnen en kan dus een plaatsje bij het raam vinden. De stoelen zitten goed, maar de beenruimte is beduidend minder dan op de Flevo Ferries. De hele boot zit goed vol, en er moeten zelfs mensen op de kade worden achtergelaten, want staanplaatsen zijn niet toegestaan begrijp ik. Gelukkig is en n troost voor de achterblijvers: over twee uur al vertrekt de volgende.

De trossen worden losgegooid, en we draaien om een voorbijvarend vrachtschip heen. De boot slingert aardig op de hekgolven van het grote schip. Direct daarna wordt er vol gas gegeven, en het lijkt wel op een opstijgend vliegtuig: brullende motoren, flinke acceleratie en flink wat getril. Maar zodra we op snelheid zijn wordt het rustiger, en merken we niets meer van de golfslag van andere schepen. Dit is veel leuker dan de Flevo Ferry, er is veel langs de kades te zien. We passeren de brug bij Hendrik-Ido-Ambacht. Daar wordt flink 'geremd', want er liggen schepen langs de kant. Met een slakkengangetje varen we er voorbij, en daarna wordt er weer flink opgetrokken. Na een tijdje bereiken we de tussenstop, Ridderkerk.. Tot grote schrik van het personeel staan ook hier aardig wat mensen te wachten, terwijl er maar weinigen uit willen te Ridderkerk. Na wat overleg wordt besloten toch staanplaatsen toe te laten. En van de vele personeelsleden vraagt of de mensen die moeten staan zich goed vast willen vasthouden. De kapitein komt persoonlijk naar beneden uit zijn stuurhut om te zeggen dat de staande passagiers naar buiten moeten, en maar op het achterdek moeten staan, bij de fietsen. Lekker, want het regende dat het goot. Het enthousiasme bij de passagiers daalt echter geen moment, en lachend gaan ze naar het achterdek. Duidelijk is dat de meeste passagiers dit echt doen om een keer met de ferry mee te kunnen, net als ik, en dat ze niet gaan omdat ze toevallig naar Rotterdam moeten. Het begint bijna op een schoolreisje per touringcar te lijken.....

De boot accelereert weer flink en al snel komt de Van Brienenoordbrug in zicht. En dan komt de 'grande finale': het binnenvaren van Rotterdam. Schitterend uitzicht over de rivier, de 'wolkenkrabbers' van Rotterdam, het Feyenoord stadion, de Kop van Zuid en de Erasmusbrug. Direct na de 'Zwaan' wordt er aan de noordkant van de rivier aangelegd. Het lijkt mij een beetje een vreemde plek: vr de brug lijkt me handiger. Of misschien wel aan de overkant, bij de Kop van Zuid. Als je naar het centrum van Rotterdam wilt, is de trein een stuk sneller. Voor de Kop zou de catamaran misschien nog wel een concurrent zijn.... De kapitein komt vertellen dat iedereen er in Rotterdam uit moet, want er waren bij de vorige vaart problemen met mensen die bleven zitten. Er werd zelfs gevochten om een plaatsje, zo hoorden we.

Conclusie: Ik ben bang dat ik dezelfde conclusie moet trekken als bij de Flevo Ferry. Leuk voor dagjesmensen, deze al helemaal vanwege het prachtige uitzicht op Rotterdam, maar of het nu een goede verbinding voor forenzen is? Geen aansluiting op het spoornet, relatief langzame verbinding en vooral de lage frequentie maken dit toch geen echte geduchte concurrent voor de trein ben ik bang. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe vol de boot zit op bijvorbeeld een maandagmorgen....


DRIEMAAL IS SCHEEPSRECHT:

De zaterdag erna, 20 november, heb ik de catamaran opnieuw genomen, als een soort second opinion. En ook omdat ik het gewoon leuk vind...! Die dag heb ik nog meer met bijzonder OV gedaan, dus deze reisdag vind je in een ander reisverslag.


TERUG naar de startpagina van OV te WATER