Het laatste stukje van de Hoekse lijn

of: Bus 139 verbetert je seksleven?

Door Maarten Batenburg

Meer over de Hoekse lijn

Den Haag - Naaldwijk

In verband met een schoolopdracht moet in vandaag in Leidschendam en Voorburg foto's maken van oevers. Met de Sprinter reis ik naar Den Haag CS, waar ik even wacht op eens klasgenoot. Te samen nemen we bus 22 naar de Damlaan in Leidschendam. Een uurtje later nemen we bus 45 richting Voorburg, alwaar we overstappen op 23 naar de Hoorbrug (3 halten). Even later scheiden onze wegen, en neem ik uit een soort verveling maar tram 10. Bij de halte waar 10 aantakt op 1 (Herenstraat, heet het daar, geloof ik) zie ik vanuit de tram de bustijden van HTM-streekbus 33. Verdorie, die wou ik altijd al hebben, en hij vertrekt over vijf minuten. Een kans te mooi om te laten liggen!. Echter de tram rijdt al verder, en de volgende halte is meteen een stuk verder. Ik stap uit en ren het hele end weer terug.

Bus 33 is een paar minuten te laat. Wonderlijk, want het kan nooit en te minner druk zijn op de weg om deze tijd. Als de bus aankomt uit St. Anthoniushove zitten er ongeveer vier mensen in.

Bij de Volmerlaan in Rijswijk wachten we erg lang op het negenoog. Een vrachtwagen stond even terug precies op de lus in het wegdek, waardoor onze bus zich niet kon aanmelden. Even later besluit de chauffeur door rood te rijden.

De HTM-streekbus is een min of meer normale Den Oudsten-bus, maar dan sjiek egaal grijs van buiten.

Dichterbij Naaldwijk gaan we steeds harder rijden. Zo uit mijn hoofd dacht ik te weten dat bus 33 voldoet aan het takt van heel en half op busstation Naaldwijk. Bij nakijk op lokatie bleek dat niet altijd te gelden. Anyhow, we zijn te vroeg aangekomen, en ik moet 20 minuten wachten tot 14.00, alvorens ik op bus 128 naar de Hoek kan vertrekken.

In Naaldwijk loop ik een beetje rond door de omliggende straten, maar het nieuwe winkelcentrum dat in '99 is uitgeroepen tot beste winkelcentrum, kan ik nergens vinden.

Naaldwijk - Hoek van Holland

De chauffeur van 128 is een wat wazige man, maar ozo vrolijk, zonder overdreven veel te praten. ik zit voorin, en een nog vreemdere man komt naast me zitten. Hij moet naar Monster, maar dacht dat bus 122 was opgeheven. De chauffeur wijst hem een bus aan het eind van het dubbele busperron. Kijk, daar staat 'ie!

Via 's-Gravenzande komen we in Hoek van Holland. Al van ver zijn de flats van de Hoek te zien. De enige toegangsweg van de Hoek is als een toegangsportaal tot de andere wereld. Bij de tweede halte stap ik uit. Na het groeten van de bestuurder ben ik vlak bij station Hoek van Holland Strand.

Hoek van Holland Strand - Hoek van Holland Haven

Een vreemde bedoeling, dit hoekje van Rotterdam. Een spookachtig station, dat doodloopt op een klinkerstraat -waar niemand rijdt-, die nergens naar toeloopt. Een kale grasvlakte grenst aan de duinen. Bizar. Zou dit stadje zijn geevacueerd?

Ik loop richting Nieuwe Waterweg. Hoog boven de kleine huisjes torent een opbouw van een varend schip. Eenmaal bij het water ga ik bij het uitzichtpunt staat. "I'm the king of the world" komt even in me op. Inderdaad is het hier een indrukwekkend stukje Nederland. Machtige schepen die langzaam voorbij varen.

Ik loop de zeewering af, en sta vlak bij het water. Gek idee, dit water is het zelfde als in Engeland, en in Australie, en in de Japanse Zee, Middellandse Zee, Atlantische Oceaan, enz.

Langs de verkeerspost loop ik naar de verlaten bunker vlak naast het begin van het 1 kilometer lange landhoofd. Ik weet me nog te herinneren van vroeger dat hier veel kwallen lagen.

De zelfde route loop ik terug. Het is 14.50 als ik bij het station aankom. Een Sprinter drie-tje staat klaar op spoor 1. Spoor 2 wordt alleen zomers gebruikt, als hier elk half uur een trein komt. Ik ben de enige, en neem voorin plaats. Toch hoor ik even later stemmen. Ik ben de voorvallen op deze lijn niet vergeten, en voel me dan ook niet geheel op mijn gemak. Later blijkt dat de conducteur 'gezellig' bij de machinist 'op de bok' zat te keuvelen.

We vertrekken. 14.59. In mijn coupe zitten ondertussen ook nog twee dames. Ik ga uit het raampje hangen om het trajectje beter te kunnen zien. Als de trein over een wissel gaat, krijg ik bijna een paar striemen van overhangende struiken.

Veel valt er niet te vertellen over het stukje Strand-Haven. Je gaat langs de achtertuinen van een rijtje huizen, dat is het wel zo'n beetje.

Vaag weet ik me te herinneren dat de catamaran in het het kwadraat, de HSS van StenaLine richting Harwich, om half vier aankomt. Da's mooi, want dat is bijna. Als we echter aankomen op station Haven (ik ben de enige die uitstapt), zie ik net een glimp van de enorme boot. Ik ren naar de plek waar je het aanmeren schitterend kunt aanschouwen. De 'Discovery' (Disco-Ferry?) is net bezig aan de indrukwekkende draai, die noodzakelijk is om zich met de kont richting aanlegbrug te keren. Dat is wel even dat meer geweld dan bij de Waterbus.

Al sinds het uitstappen ruik ik een aparte geur, iets dat ik in eerste instantie aanmerk als komkommer. Ik heb een vaag vermoeden dat het van de boot komt. Er zijn al geruime tijd stankoverlast-klachten van de Hoekers. Best mogelijk dat Stena Line een soort komkommerfilter heeft toegepast om die klachten de kop in te drukken. Geheel onaangenaam is de geur niet. Soms is het vaag verwant aan diesel.

Het laatste stukje aanleggen is geheel automatisch, en derhalve langzaam dat het niet meer interessant is. Ik loop naar het kantoor waar ik in een folder bekijk hoeveel een voetganger + fiets kost. Op 'Spoorboek' zijn plannen om te gaan fietsen naar Londen. Kan ik ook nog een nuttige bijdrage aan de discussie doen.

Westland Express

Voor terug wacht ik op de Westland Express, een busdienst door Taxi Westland: Hoek van Holland-Den Haag CS. Tegenwoordig hebben ze van die 'lijn 197 Alphen-Amsterdam-bussen', en ook een paar grijze Shuttlebussen, overgenomen uit de regio Amsterdam.

Mijn hoop wordt echter behoorlijk de grond in geboord als om 15.40 een rammelkast/standaardbus aankomt denderen. Het is steenkoud in de bus, en het plafond is gescheurd.

Over scheuren gesproken, de rijstijl van de bestuurder (zonder uniform) is dermate wild dat ik verwachtte dat we binnen twee minuten wel in Den Haag zouden zijn. Later wordt het wat kalmer, en we komen dan ook optijd aan.

Terwijl ik in de Hoek naar de achterbank loop, pak ik een foldertje daar klaarligt. Het is een reclamefoldertje voor/van bus 139 Monster-'s Gravenzande-Naaldwijk-De Lier-Delft-TU. Tot mijn verbazing en plezier lees is de volgende bespottelijke tekst:

U woont in Delft en werkt in het Westland, in Monster, 's-Gravenzande, Naaldwijk of De Lier. U gaat met de auto naar uw werk en iedere werkdag begint met stress. De stress van het autoverkeer op de drukke wegen in de Randstad. De andere weggebruikers zijn ook niet helemaal ontspannen. Het lijkt wel of iedereen zijn rijbewijs cadeau heeft gekregen bij de aanschaf van een pak waspoeder. U weet dat dagelijks ongelukken gebeuren op de drukke wegen in de Randstad. Oppassen dus.

Na een dag hard werken, kruipt u weer achter het stuur. 'Hoe was je dag, schat'. vraagt u partner als u weer binnenkomt. 'druk, druk, druk', zegt u.
'Vertel mij iets. Ik heb me een slag in het rond gefietst om de kinderen naar school te brengen, weer op te halen, boodschappen te doen, de kinderen naar zwemles te brengen.'

U voelt zich een beetje schuldig, want de auto heeft de hele dag ongebruikt op de parkeerplaats naast uw kantoor gestaan. 'Toch maar eens uitkijken naar een tweede auto', denkt u. Maar dat kost al gauw zo'n vijfhonderd gulden in de maand.

'Gaan we vanavond iets gezelligs doen...', oppert u. 'Nee, ik ben te moe', is het antwoord.

De nieuwe lijn belooft:

- 's morgens ontspannen op uw werk komen en 's avond op weg naar huis al relaxen;
- tijd voor het lezen van uw krant;
- iedere dag twee maal een moment om achterover te leunen, te mijmeren, naar muziek te luisteren;
- meer geld in uw portemonnee door het verkopen van uw tweede auto, het uitsparen van parkeergeld, extra belastingaftrek end e gunstige prijsstelling van een busabonnement;
- meer huiselijk geluk omdat uw partner 's avonds niet zo moe is van al het fietsen.

Wat mij nog het meest verbaast is het uitleg van de dienstregeling. Die is niet in een overzichtelijk en niet-mis-te-verstane tabel weergegeven, maar in omslachtige woorden. Dom. Wat wellicht nòg raarder is, is dat men het in de hele folder slechts heeft over woon-werkverkeer van Delft naar het Westland. Zou het niet zo zijn dat juist Westland - Delft (TU-wijk) veel meer reizigers trekt?

Het foldertje wordt begeleid door verschillende foto's. Op de voorpagina is een volle bus te zien, waar 50% geniet van een heerlijke milk-shake. Mag dat wel?

Verder staat er een kleine maar kleurrijke nieuwe ConneXXion bus afgebeeld. In een groene omgeving staat het ConneXXion-groen werkelijk schitterend. Ook is te zien dat de ramen van de nieuwe bussen véél te donker zijn. Laatst zat ik in zo'n ding, en had ik het idee dat buiten enorm betrok.

Als hekkensluiter een plaatje met een file speelgoedauto's. Het op een na laatste speelgoed-voertuig is een bus, die net zo keurig in de file staat als de andere auto's. Over reclame gesproken...

Werkelijk fantastisch deze folder. Een bus die je sexleven verbetert! Dat ik dat nog mag meemaken!