Langs lange lijnen: Midnet 80

Amersfoort - Arnhem



Op zaterdag 28 november bezocht ik een vergadering op het ROVER-hoofdkantoor over het project "NS zet bussen in". Na afloop wees de klok halfdrie, terwijl ik om halfzeven pas terug hoefde te zijn in Leiden. Vier uur over. Een luxe, maar de eerste gedachte die bij mij opkwam was die aan verveling, druilerigheid en "hoe kom ik die tijd door". Totdat ik me plotseling de DDR-serie "Langs lange lijnen" herinnerde. Immers: Amersfoort NS is de beginhalte van de lange lijn Midnet 80 naar Arnhem. Deze lijn valt op 80% van zijn route samen met andere lange lijnen, zoals Midnet 81 (Utrecht - Arnhem via Austerlitz en Veenendaal) en 50 (Utrecht - Arnhem via Rhenen). Beide lijnen hebben al een bezoek gehad van De digitale reiziger. Maar zo'n halve middag is ideaal om het ontbrekende stuk, Amersfoort - Woudenberg, te gaan rijden. Aangezien je in Woudenberg buiten het zomerseizen niet echt veel te zoeken hebt, besloot ik door te reizen naar Veenendaal en daar lijn 51 naar Driebergen-Zeist nemen. dan was ik nog ruim op tijd in Leiden.

Dynamisch

De bus vertrekt pas om 15.09, dus heb ik nog de gelegenheid om wat rond te kijken op het fonkelnieuwe busstation. Dit is, zoals tegenwoordig de gewoonte is, voorzien van Dynamische digitale reisinformatie, DDR(?). Het is evenzeer de gewoonte dat zo'n DDR-installatie het niet doet. Als er al iets vermeld staat op het display boven de halte, dan is het meestal niet verstandig om er op blind te varen. Het is een wonderlijke dalende reeks: een zelfstandige computer doet het in 99,9% van de gevallen; een computernetwerk in 98% (in sommige gemeentehuizen wat minder vaak); een verkeerssysteem met analoge elementen als bussen, doet het vrijwel nooit. Op de Amersfoortse digitale display's is veiligheidshalve een bordje "In Test Bedrijf" aangebracht. Als HetTest Bedrijf bestaat uit het louter vermelden van de bussen die van elk perron vertrekken (wat vroeger simpelweg gebeurde door middel van gele halteborden), dan is de test ruimschoots geslaagd. Wat echter nog niet lukt, hier in Amersfoort: het vermelden van de vertrektijd.

Van het busstation naar het centrum van Amersfoort loopt een vrije busbaan, waaraan nog wordt gewerkt. Het is geen overbodige luxe: Er rijden op dit traject een kleine 100 bussen per uur, naar grove schatting. Vanaf een viaduct, vlak bij het station, heb je uitzicht op de voormalige spoorlijn naar Leusden, Veenendaal en Rhenen, met als eindbestemming Kesteren, waar kon worden overgestapt richting Dordrecht, Arnhem en Nijmegen. De afdeling ROVER-Midden Gelderland, of zo'n soort buitenplaats, pleit al jaren voor reactivering van het lijntje, tot dusver zonder veel kans op succes. Het spoortje heet in de volksmond het Pon-spoor, een onheilspellende naam, want een railverbinding die genoemd is naar een auto-importeur, heeft weinig toekomst. Volgens mij wordt het Pon-spoor zelfs niet meer gebruikt voor goederenvervoer. Op deze zaterdagmiddag lopen mensen er doodgemoedereerd met de hond te wandelen.

Busgesprekken

Lijn 80 vertrekt exact op tijd, met zo'n man of 16 aan boord. "Ik heb hem gezegd: je moet kiezen tussen die vrachtwagen en mij", pruilt een meisje op de bank voor me tegen haar vriendin. "Straks dan zijn we getrouwd en dan ga ik zeker een beetje elke avond in me uppie zitten. Mooi niet!"De ander vertelt dat zij onlangs een goed gesprek heeft gehad met haar vriend. "Hij zat best wel in een hoop shit, ook met zijn ouders en zo. En hij doet altijd zo van wat kan mij het schelen; zogenaamd onverschillig, tegen mij ook. Maar donderdagavond. We hadden al behoorlijk wat gedronken. En toen kwam het er allemaal uit. Met z'n tweeën hebben we wel drie rollen keukenpapier vol zitten janken". "Oh, wat heerlijk, zeg", zegt haar vriendin verzaligd. Ze ziet het haar vrachtwagenchauffeur nog niet doen.

Ze stappen uit, we zitten inmiddels in Leusden. Het spijt me dat ze er al uitmoeten, want ik had nog best graag wat meer gehoord. Busreizen is boeiender dan reizen per auto, zeker in een land waar de mensen schaamteloos in het openbaar hun hele hebben en houwen eruit gooien. Ik heb ooit een vrouw tegen een vriendin een uitgebreide samenvatting horen geven van haar meest recente sessies met de psychotherapeut waar zij in behandeling was voor zelfmoordneigingen. In de forenzenbussen rond Den Haag kun je dagelijks de zwaarst geclassificeerde ambtsgeheimen horen bespreken. Dit schijnt het punt te zijn waar buitenlanders zich hier in Nederland het meest over verbijsteren: de schaamteloze openheid. Je mag hier alles weten, behalve iemands Pin-code en hoe hoog zijn salaris is.

Niet lang daarna bereiken we Woudenberg. Hier loopt de bus leeg. Verder volgen we de route van lijn 81, die ik eerder dit jaar genomen heb op een natte dag in juni. Ook Woudenberg heeft een nieuwbouwwijk. De Veluwe en de Gelderse Vallei zijn populair: je woont lekker buiten en toch dicht bij de (Rand)stad. Omdat er vrijwel niemand woont, wil vrijwel iedereen er wonen. Het klinkt paradoxaal, maar daar wil ik me vanmiddag niet in verdiepen.

De dorpsgezichten van Woudenberg en Renswoude zijn buitengemeen pittoresk; in een zomer kom ik hier nog eens terug.

Veenendaal-De Klomp aan de spoorlijn Utrecht - Arnhem, was na de opheffing van het lijntje Amersfoort - Kesteren jarenlang het dichtstbijzijnde station voor de ca. 45.000 Veenendalers; het lag een stevig eind fietsen buiten de bebouwde kom. In 1980, of zo'n soort jaar, werd de spoorlijn Utrecht - Rhenen geopend en kreeg Veenendaal twee stations binnen de bebouwde kom. Voor de aanleg van het Rhenenlijntje werd gebruik gemaakt van de overblijfselen van het oude tracé Amersfoort - Kesteren. Tot verdriet van de ROVERs uit deze streek bleef de trein aan de noordzijde van de Rijn; de sprong naar de Betuwe werd niet opnieuw gewaagd.

Veenendaal



Grote zaterdagdrukte in Veenendaal. De plaats is het winkelhart voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei. Er staat een flinke menigte mensen op de bus te wachten. De buurtbus naar Overberg en Ederveen verschijnt. Een tweede buurtbusje loopt binnen. Dit laatste voertuig vormt de complete stadsdienst van Veenendaal.

Lijn 51 vertrekt met een stalen gezicht 7 minuten te laat; het was weer bijzonder gezellig in de garage. De lijn, die door de week goed is voor het traject Veenendaal - Nieuwegein, via de Uithof, is in het weekend ingekrompen tot het weinig betekende stukje Veenendaal - Amerongen. In het laatste dorp moet overgestapt worden.

"Iedereen denkt altijd maar, dat ik zo stom ben", klaagt een jongen van een jaar veertien tegen een ongeveer even oud meisje. "Dat komt alleen maar omdat ik zo'n stomme kop heb". Hij kijkt het meisje verwachtingsvol aan, in de hoop dat zij zijn bewering zal falsificeren. Maar het meisje zegt: "Het komt ook door hoe je je opstelt. Je doet ook altijd zo onwijs stom". De jongen gooit het nu maar over een andere boeg. Hij vertelt dat hij afgelopen donderdag uit de klas is gestuurd omdat hij tijdens de geschiedenisles zat te telefoneren. "Kan ik het helpen, dat ik gebeld wordt?" zegt hij verongelijkt. Het meisje doet er verder maar het zwijgen toe.

Amerongen, Doorn en Driebergen

Ruim en kwartier na vertrek uit Veenendaal naderen we Amerongen. Een hele kluit mensen stapt uit bij de halte Dorp. Hoewel het voor de hand ligt dat dit de overstaphalte is, blijf ik zitten. Ik bemerk mijn fout pas als de bus in de Amerongense woonerven zijn laatste passagiers heeft thuisgebracht. Ik bereid me voor op een speurtocht naar de halte van lijn 50 en een wachttijd van 30 minuten. Gelukkig keert de bus met een lus terug naar de halte Dorp. Ik ben nu aan de overkant, en 200 meter verwijderd van de halte waar ik had moeten uitstappen. Bus 50 nadert. Met een langgerekte sprint weet ik hem nog te bereiken.

Ook lijn 50 heb ik al eens gehad. Zijn route voert door Doorn, waar Kaiser Wilhelm van 1918 tot 1942 heeft zitten mokken dat alles toch besser was in de Heimat waar hij was uitgeknikkerd. Hij was beter gewend: in Duitsland bezat hij 9 paleizen; bij ons slechts een uit zijn krachten gegroeid landhuis.

Bij Driebergen-Zeist eindigt deze voorlaatste aflevering van Langs Lange Lijnen. Volgende week een waardig besluit, dat zich afspeelt in de kwalitatieve kelder van het openbaar vervoer in Nederland, nl. in het vervoersgebied van Oostnet.

lijn 80 (Amersfoort - Arnhem) in kort bestek

Maatschappij Midnet
Provincies Utrecht, Gelderland
Lengte traject (schatting) 58 kilometer
Rijtijd in aangegeven richting (overdag) 2 uur 03 minuten
Idem, 's-avonds n.v.t.
Exploitatie (maandag - vrijdag) 06.30 - 19.00 uur
Zones 15
Haltes 102
Frequentie Overdag uurdienst (gecombineerd met lijn 82 (Amersfoort - Doorn) halfuurdienst op traject Amersfoort - Woudenberg; overdag gecombineerd met lijn 81 en 50 kwartierdienst op traject Rhenen-Arnhem)

's-avonds en in het weekend geen doorgaande ritten Amersfoort - Arnhem

NS-stations Amersfoort, Veenendaal-De Klomp, Veenendaal Centrum, Rhenen, Arnhem
Overige knooppunten Woudenberg De Poort, Veenendaal Centrum, Wageningen Busstation.
Route Amersfoort NS - Leusden - Woudenberg - Renswoude - Scherpenzeel - Veenendaal De klomp NS - Veenendaal centrum - Rhenen - Wageningen - Renkum - Heelsum - Kievitsdal - Doorwerth - Oosterbeek - Arnhem NS