De Digitale reiziger presenteert:

De maaslijn


Sinds een jaar rijden op de Maaslijn (Nijmegen - Roermond) een sneltrein en drie stoptreinen (Nijmegen - Boxmeer, Nijmegen - Venray en Roermond - Blerick). Bovendien rijdt er naast de spoorweg een Interliner tussen Venlo en Venray. Om deze lijn eindelijk tot een succes te maken heeft NS zelfs een compleet station verplaatst.

Ronald van Duin deed de Maaslijn.


Woensdag 16 juli 1997. Om 06.20 uur vertrek ik uit Heerhugowaard met de trein naar Nijmegen en blijf ook zitten tot het eindpunt. In Utrecht stappen twee oudere dames in en gaan zitten. Eén van de dames vraagt aan de man tegenover haar of dit inderdaad de trein naar Maastricht is. Niet dus, die komt pas een kwartier later langs dit perron. Helaas, op het moment dat ze opstaan sluiten de deuren. De dames besluiten maar weer te gaan zitten en wachten op de conducteur. Als we in Arnhem aangekomen zijn komt er al één langs. De conducteur adviseert uit het blote hoofd om via 's Hertogenbosch te reizen. "Of nee, toch via Roermond, of niet..." Hij pakt zijn "Railpocket" (draagbare computer) erbij en gaat er uitgebreid bij zitten. Uiteindelijk komt het antwoord: via Roermond. "Toch ook nog even kijken of het niet sneller gaat via 's Hertogenbosch.... neen mevrouwtje, het maakt niets uit". En inderdaad, denk ik, het maakt niets uit. Vanaf Arnhem ga ik met 140 km/h achteruit naar Nijmegen. Probeer dat maar eens met de auto!

VIERDAAGSE

Tien over half negen. Nijmegen staat deze dagen in het teken van de Vierdaagse. Vanaf de stationshal is met stickers in de vorm van een voetstap een route aangegeven. Ook buiten zie ik de voetstappen "doorlopen" en besluit deze te volgen. De route voert over kruispunten en rotondes, het is verbazingwekkend dat de stickers zo goed houden op gewone stoeptegels. Echt om de dertig centimeter ligt er zo eentje en dat zo'n 500 meter lang. De stickers brengen mij uiteindelijk, uiteraard, naar De Vereeniging, het startpunt van de vierdaagse. Er zijn hier echter weinig wandelaars, zij zijn enkele uren geleden al gestart. Ik ga maar weer terug naar het station. Zelden heb ik in een stad de route naar het station zo goed aangegeven gezien.

Op het station staat de stoptrein naar Boxmeer al klaar. Het is een Buffel, DM '90, een nieuwe dieseltrein. Zij rijden pas sinds twee weken op dit traject. Alleen op het traject Arnhem - Winterswijk rijden ze al een jaar, overigens niet geheel vlekkenloos. De trein veroorzaakte veel problemen aan overwegen en seinen waardoor vele vertragingen ontstonden. Er werd door ontevreden reizigers zelfs een actiegroep opgericht die de oude treinen terugeiste. Uiteindelijk is het probleem opgelost en heeft NS aan vaste klanten schadevergoeding uitbetaald, voor jaarkaarthouders f 250,-.

De trein ziet er goed uit. Goed in de lak van buiten, en van binnen ziet het er ook allemaal netjes uit. De stoffen stoelen (dus geen banken hier) zitten comfortabel. We vertrekken om tien over negen. De trein maakt weinig lawaai, een heel verschil met de treinen die voorheen op deze lijn reden. Naast ons slingert kilometers lang het spoor naar Kleve (Duitsland). Sinds 1991 rijden er geen treinen meer van Nijmegen naar Kleve. Reizigers naar Duitsland moeten via Arnhem of Venlo de grens over. Op station Nijmegen Heyendaal stappen veel studenten uit. De Universiteit van Nijmegen is hier in de buurt. Op het volgende station, Cuyk, stap ik uit.

GESLOTEN

Eigenlijk was ik van plan om hier naar het Museum Ceuclum te gaan, maar dat gaat pas om 11.00 uur open. En ik heb geen zin om hier anderhalf uur op te gaan wachten. Dan maar een andere keer. Wel maak ik nog even een wandeling door het stadje (dorp?) en neem een uur nadat ik ben aangekomen de trein naar Boxmeer. In Boxmeer stap ik over op de sneltrein naar Roermond. Deze bestaat uit twee gekoppelde buffels. Ik stap helemaal voorin in, hier is het niet druk. Iedereen stapt altijd aan het begin van het perron in, helemaal aan de andere kant van de trein. De rust wordt echter gauw verstoord, deze trein is kennelijk onderdeel van een schoolreisje want steeds lopen groepjes van een stuk of zeven kinderen naar de "bok" (bij demachinist) om na een aantal minuten afgewisseld te worden door een volgend groepje. Wat ik al vreesde gebeurt ook daadwerkelijk: de microfoon van de omroepinstallatie wordt ontdekt. We mogen enkele minuten lang luisteren naar zingende kinderen, en groetjes naar klasgenoten.

In Venlo stappen de scholieren eindelijk uit. Hier staan we lang stil. Na een minuut of tien wordt het opeens behoorlijk druk in de coupé. Blijkbaar hebben we gewacht op een vertraagde aansluitende trein. Ja, de NS houden je precies op de hoogte... Met veertien minuten vertraging vertrekken we. Het gaat echter niet snel, in Tegelen moeten we kruisen met de tegentrein, vandaar. Waar automobilisten gebruik kunnen maken van een gloednieuwe snelweg, moeten treinreizigers het doen met een niet-geëlektrificeerd enkelsporig baanvak. Hierdoor kan er maar een beperkt aantal treinen per richting per uur rijden. Er rijdt zelfs een interliner (bus) in plaats van een trein tussen Venray en Venlo, omdat anders de trein uit de andere richting niet kan rijden.

Het nieuwe station van Tegelen is reeds in gebruik. Het oude station was te ver van de bebouwde kom zodat enkele honderden meters noordelijker een nieuw werd geplaatst. Van het oude station is alleen het gebouw zelf nog over, de perrons zijn al verwijderd.

ROERMOND

We arriveren met dertien minuten vertraging te Roermond. De "aansluitende" intercity naar Maastricht is uiteraard al vertrokken. In Roermond bezoek ik het Stedelijk Museum. Met mijn NS-museumjaarkaart heb ik gratis toegang. Het museum is erg interessant en gevarieerd; er is zowel archeologie en historische en hedendaagse kunst, als geschiedenis over de stad.

Ruim een uur later sta ik weer buiten en wandel terug naar het station. Wat een stoplichten hier! Op één kruispunt moet ik drie keer wachten voor het rode licht. Op het station staat de Intercity plus naar Heerlen gereed. IC+ is een experiment van NS. Het is een erg luxe trein met allerlei extra's zoals koptelefoonaansluiting op de zachte stoelen, vergaderruimte en telefoon. De NS onderzoeken of deze formule meer reizigers kan trekken en of zij bereid zijn voor de luxe meer te betalen.

Eén uur geweest, tijd voor een hap eten. Ik heb echter geen zin om in Roermond te gaan eten en neem de sneltrein van 13.07 naar Venlo - Nijmegen, die staat toch al gereed. Deze trein bestaat maar uit één buffel. Dat is genoeg, want het is niet druk. Op de bank (o.k., stoelen) schuin tegenover mij zit een jongetje van een jaar of drie. Op een stoel achter hem zit een knappe jongedame te slapen. Tussen de rugleuningen van de stoelen door roept het jongetje een aantal malen "He baby, wakker worden!", daarbij niet gecorrigeerd door zijn moeder. De schone slaapster schijnt het niet te horen, daarbij geholpen door de koptelefoon die ze op heeft. Uiteindelijk vindt het joch een andere "gesprekspartner".

VENLO

In Venlo aangekomen ga ik naar de stationsrestauratie. Ik neem plaatsje bij het raam, met uitzicht op het busstation en bestel een warme maaltijd; dan hoef ik vanavond lekker niet te koken. Buiten zie ik drie mensen bij de interlinerhalte wachten. De vijftien meter lange interliner naar Venray komt eraan, maar ze stappen niet in. De bus vertrekt leeg. Voor deze ongelede bussen heeft men speciaal ontheffing moeten aanvragen vanwege de lengte. Normaal is twaalf meter de maximaal toegestane lengte, een gelede bus mag echter achttien meter lang zijn.

Een man parkeert zijn Mercedes schuin op de stoep, ter hoogte van een zebrapad. Hij is nog niet uitgestapt of er komt een parkeerwachter aanlopen welke hem sommeert te vertrekken. Dat doet hij, maar hij kan het niet nalaten zijn tong nog even naar de vrouw uit te steken. Helaas zag ze het niet...

Er wordt omgeroepen dat de sneltrein naar Roermond een kwartier vertraging heeft. Ik reken af en neem op het busstation bus 29 naar Venray. Ik heb geen zin in de interliner, die rijdt toch alleen maar over de snelweg. De streekbus rijdt door allerlei kleine dorpjes zoals Tienray en Meerlo. En ach, ik heb toch de hele dag de tijd. In totaal maken zeven of acht reizigers van deze bus gebruik. Op het station in Oostrum staat de stoptrein naar Nijmegen al klaar. Het station heet echter Venray, hoewel dit nog zo'n drie kilometer naar het westen is. Tot Boxmeer ben ik de enige in een coupe met 48 zitplaatsen. In Boxmeer komt er iemand bij. Later wordt het toch nog redelijk vol.

DRUK

In Nijmegen is het erg druk op het perron. De trein wordt meteen gevuld met vele vierdaagse-wandelaars want hij gaat binnen tien minuten weer terug naar Boxmeer. Het komt nu goed uit dat de trein uit twee stellen bestaat. Ook in de stationshal is het erg druk en buiten komen vele wandelaars op het station af, sommigen ondersteund door medewandelaars.

In Arnhem neem ik de intercity naar Den Helder. In Utrecht komt een oudere vrouw tegenover mij zitten. Zij knabbelt op een winterpeen. Zodra de wortel op is begint ze aan een appel. De appel eet ze inclusief klokhuis op; alleen het steeltje verdwijnt in de vuilnisbak. Nu pakt de vrouw een folder over groentensappen. Kennelijk is ze naar een gezondheidsbeurs geweest of iets dergelijks. Erg gezond ziet ze er overigens niet uit. In Alkmaar stapt de dame uit, mij achterlatend met het besef dat ik mij bezondig aan een ongezonde eetwijze. Een kwartier later ben ook ik op mijn eindbestemming aangekomen.

Roland van Duin

Juli 1997


Terug naar homepage De digitale reiziger
De Maaslijn volgens Marcel Kouwenhoven
Met de bus langs de Maas; door Frans Mensonides