De digitale reiziger presenteert:

NS heeft monopolie op wanprestatie


Op dinsdag 15 juli 1997 zomerzwerf ik langs de Maas van 's-Hertogenbosch naar Venlo. Op het programma staan Lith, waar de stuwen bezichtigd kunnen worden; de oude vestingstad Grave, welbekend van de waterstanden, en Afferden (L) met zijn bossen en heidevelden. Het loopt allemaal ietsje anders.


Boos

Voor station Lammenschans staan een touringcar en een gelede bus. Dit belooft niet veel goeds. Inderdaad: stremming tussen Alphen a/d Rijn en Leiden. Mijn reisdoel van vandaag ligt in een gebied, waar de bewoners van een goede verbinding spreken als er meer dan tien bussen per richting per dag gaan. Ik heb gemikt op BBA- bus 162 van 's-Hertogenbosch naar Lith van 10.43. Als ik die mis - en dat zit er nu dik in - gaat de volgende om 12.43. Mijn reisschema, waarvoor ik een klein halfuur bij de OVR aan de modem heb gehangen, is in één klap geen cent meer waard. Wat zou er nu weer aan de hand zijn? Er is geen sprake van regen, sneeuw, hagel, ijzel, storm, onweer, vallend gebladerte en extreem hoge of lage temperaturen. Wat de weersomstandigheden betreft zou de trein dus gewoon kunnen rijden. Of is motregen tegenwoordig ook al een bezwaar? Kunnen we heel Nederland niet beter overkappen?

Rond station Lammenschans staat een leger van functionarissen, voorzien van pet, uniform en mobilofoon. Je vraagt je af waar ze zo snel vandaan komen. Volgens mij ligt er op elk station een blik klaar, dat bij calamiteiten terstond wordt opengetrokken. Dat ze allemaal iets nuttigs uitvoeren, wil er bij mij niet in. Naar mijn ervaring is de chaos bij ontregelingen recht evenredig met het aantal officials dat eromheen staat. Het komt door al die mobilofoons, zakcomputers en andere toeters en bellen. Iedereen is zo druk met die dingen, dat ze vergeten na te denken.

Door een van de microfoontjes klinkt het verzoek: Hee, kenne jullie effetjes naar Allefuh bellen, ze staan daar te beweren dat de bussen rechtstreeks naar Leiden Centraal gaan, maar ze gaan naar Lammenschans. Daar krijgen we straks knok mee!

Ik neem de touringcar. Deze vertrekt naar Alphen a/d Rijn, zowaar op tijd; 8.55. De meest uiteenlopende bussen komen ons tegemoet, elk voorzien van het NS-vignet. Er rijdt zelfs een Haagse lijn 4 tussen. De stremming is dus al enige tijd aan de gang. De Duitse reisbus, vol toeristen, zal wel niet meedoen met het NS-circus.

Uit de mobilofoon hoor ik flarden van gesprekken.

Als je nou dat bruggetje daar neemt, je weet wel, dat bruggetje, daar kun je wel overheen met die bus, en dan na dat bruggetje dat smalle weggetje links op, dan heb je het station van Alphen aan je linkse kant.

Ja, ho effe, daar kun je de draai helemaal niet maken. Daar staat een boom in de weg!

Heb jij die andere bus daar al gezien, dan?

Heb jij misschien de sleutels van Veenstraat 94 in je bezit? Er komen kijkers, de bewoners zijn op de hoogte. Maar dat is vanmiddag pas, dus als je die sleutel nu in de loop van de morgen even inlevert!

Het laatste bericht valt een beetje uit de toon.

Er zijn geen files, en we bereiken Alphen a/d Rijn al om 9.45. De trein naar Utrecht van 9.36 staat er nog. Die heeft op ons gewacht, wat aardig. Haastig stappen de ca. 30 passagiers uit, op weg naar de trein. De snelsten onder ons zijn nog net op tijd om hem weg te zien rijden. "Was dat nou de trein naar Utrecht die daar wegrijdt?? hoor ik naast me. "Jawel, mevrouw. Dat was de trein naar Utrecht. Ik kan het zelf ook bijna niet geloven, maar ik heb het met beide ogen gezien, dus het zal wel."

Een eindje verder staan twee conducteurs interessant te doen met een mobilofoon. En vrolijk te lachen, want NS is tenslotte pas nog uitgeroepen tot het minst klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Ze noemen zich zelf het meest efficiënte spoorbedrijf van de wereld. Nou ja, de spoorwegen van Bangla Desh houden ze vast wel achter zich.

Van alle woedende reizigers ben ik het eerst ter plaatse. Wat ik zeg, is niet voor herhaling vatbaar. Het Internet heeft al zo'n slechte naam

Nu lachen de conducteurs niet meer. Integendeel, ze worden een beetje boos. Ze zijn zelfs verontwaardigd. Ze kunnen er helemaal niets aan doen. Ze zagen geen bus aankomen, en bovendien reed die machinist zelf weg. Daar beslist hij zelf over. Ze kunnen er niets aan veranderen, je moet je niet boos worden op de verkeerde mensen, ze voeren alleen maar orders uit, ze weten niet wat er aan de hand is, ze doen alleen maar hun werk (welk werk? vraag ik). Het enige dat ze kunnen doen is ons een gratis koffiebon geven. En als we het er niet mee eens zijn: Ga maar klagen bij die grote baas! Het wordt niet duidelijk of hij Den Besten bedoeld of God.

Fout

De reactie op het uitdelen van de koffiebonnen is verschillend. De jongeren pakken ze gretig aan, en verdringen zich rond het buffet in de Alphense stationsrestauratie. De ouderen, die de oorlog nog hebben meegemaakt en alles weten over Goed en Fout en collaboratie, weigeren principieel. "Ik heb deze week al vijf keer vertraging gehad" zegt een oude dame, "en nou rijdt die trein weer voor mijn neus weg. En als iedereen dan kwaad wordt, dan proberen jullie ons om te kopen met zo'n bon. Nou, je drinkt die koffie zelf maar op". "Van mij mag de NS 7 concurrenten krijgen" zegt een man. "Ik hoop dat die ROVER snel groter wordt". Dat hopen er wel meer, maar ik durf te wedden dat we ook dit jaar de 10.000 leden niet halen. Rudy, volgende keer graag een gezelliger restaurant, mocht je de uitdaging accepteren. En geen reprimandes, want die helpen bij mij toch niet. Ik heb echter de indruk dat de verbolgen reiziger Lovers bedoelde, en niet ROVER. "NS heeft een monopolie op wanprestatie" zegt de man nog. Dat is nu echt een sterke tekst, die het wél waard is, op Internet gepubliceerd te worden.

Reizigers, laten we afspreken, dat iedereen die van NS een gratis koffiebon, of erger nog, een puzzelboekje aanneemt, Fout-na-de-oorlog is.

Na de belegering van reizigers doorstaan te hebben, stellen de conducteurs zich elk op aan het begin van een perron. De een zegt iets in zijn mobilofoon. De ander grijpt zijn eigen mobilofoon en zegt iets terug. Dat staat toch wel verrekte interessant, via zo'n mobilofoon praten als je hemelsbreed 5 meter van elkaar staat. De trein uit Gouda komt binnen. De conducteur vertelt alle aangekomen reizigers dat de bus naar Leiden klaar staat. En dat hij er ook niets aan kan doen en dat hij het ook niet weet, etc.

Bedrukt

In Utrecht staat de trein van 10.04 naar Maastricht nog gereed. Met een beetje geluk haal ik die bus in 's-Hertogenbosch toch nog. Dat moet de trein wel meteen vertrekken. Dat doet hij niet. Iemand zegt dat het komt door de blikseminslag van zondag, maar dat lijkt me sterk. Er is geen zitplaats meer vrij in de trein. Ik ga in de fietsenwagen staan. Vandaag rijden er tien fietsen mee. De eigenaars doden de tijd met het oppompen van banden en het verrichten van kleine reparaties.

Ik vraag me af, in welke staat van desorganisatie ik het station van 's-Hertogenbosch zal aantreffen. Ik ben er meer dan een jaar niet geweest. Bij het binnenrijden, om 10.40, zie ik dat die gemene gietijzeren trappen vervangen zijn door roltrappen. Het slechte nieuws is dat ik helemaal aan de verkeerde kant van de trein zit (sta, bedoel ik). Ik moet het hele eind teruglopen over het perron en haal die bus dus toch niet. De wandeling naar het goed verscholen busstation duurt bijna 10 minuten. Ik had de bus ook niet gehaald als in Alphen a/d Rijn de trein nog even op mij gewacht had. Ook in dat geval was ik ook pas om 10.40 in Den Bosch gearriveerd. Ik heb me dus in Alphen voor niets staan opwinden. Dat zou een mens eens moeten afleren.

Bij de halte van 162 staan nog meer NS-slachtoffers, die richting Lith hadden gewild. "Gadverdamme, die rottrein. Nu moet ik een uur wachten". Dat had u gedacht, mevrouw. Twee uur!

En toen? Alle streekbussen zijn net weg. Ik zou een stukje door 's-Hertogenbosch kunnen gaan lopen. Mooie stad, Brabants met Hollandse invloeden. En het grote kanon bekijken, dat al 500 jaar een weiland staat te bewaken, zodat ze daar nooit huizen hebben durven neerzetten. Maar ik ga aanstaande zondag alweer naar Den Bosch, voor de monumentendag van de Vereniging Open Monumenten.

Ik heb de Bossche bollen, de bolwoningen in de wijk Maaspoort, nog niet op de foto staan. Dat kunnen we wel eens even gaan doen. Ik zie dat lijn 161, een sneldienst naar Oss, vertrekt om 13.10. Dan ben ik ruim op tijd in Oss om daar mijn reisschema weer op te pakken. Lith kan altijd nog. Het is nog net de moeite om een zomerzwerfkaart te kopen.

De chauffeur van stadsbus lijn 68 heeft zijn zomerzwerfkaarten vergeten, dus ik mag gratis mee. Zijn radio heeft hij niet vergeten. Die staat afgesteld op orkaankracht. Kunnen ze er buiten ook van meegenieten. "Wohowooooooh, ik kan hier echt niet meer mee omgaan" kweelt een bekende zanger wanhopig. Hij is zeker een fervent OV-reiziger.

In de wijk Maaspoort stap ik uit bij Pisastaete. Het gebouw staat niet scheef. Ook aan experimentele architectuur bestaan grenzen. Vanzelfsprekend verdwaal ik in de wijk, die voornamelijk bestaat uit treurige bouwsels en plantsoentjes waar zelfs de honden niet uitgelaten willen worden. Die bolwoningen vind ik dus nooit, ondanks het bezit van een plattegrond. Was ik maar bij moeder thuisgebleven. Wat doet een mens eigenlijk buiten zijn bed in de vakantie? Het is drukkend weer, letterlijk en figuurlijk. Bewolkt en benauwd. De wijk is uitgestorven. Geldt hier een samenscholingsverbod?

Zelfs op deze vakantiedag geen spelende kinderen op straat. Hoe dat komt zie ik om de volgende straathoek. Ze worden nog steeds vastgehouden in zo'n akelig schooltje, in drie dagen uit de grond gestampt met gebruikmaking van prefab-platen. De vakantie is hier nog niet losgebroken.

Ik loop door een straat die Hengmeng heet. Is het nu al zo ver met me dat ik complete straten verzin, met rare namen? Of heeft NS me vanmorgen voor straf naar een parallel universum vervoerd? Ik wrijf mijn ogen uit, een raad die ik vanmorgen in iets minder parlementaire vorm nog aan een conducteur heb gegeven. Er staat nog steeds Hengmeng. Zonder verklaring. Ook de spellingcorrector wil niets weten van Hengmeng. Hij zet er een hatelijke rode streep onder. Terecht. Krijg de Hengmeng.

Ik vind die bollen nog, en fotografeer ze. Wonen in zo'n huis moet gepaard gaan met enkele praktische problemen. Maar het is wel iets bijzonders. Zoals ze bijeen staan in dat plantsoen, lijken ze wel wat op een vloot ruimteschepen. Die op punt van vertrek staan voor hun reis van de planeet Hengmeng naar de Aarde. Zou ik nog meemogen?

Warm

De bus naar Oss blijkt geen snelbus te zijn. Hoe kwam ik daar nu zo bij? Op de halte stond alleen Oss, zonder tussenliggende plaatsen. Ik trok daaruit de overhaaste conclusie dat hij non-stop zou rijden. In werkelijkheid volgt hij een slingerroute door dorpen met enorme kerken, omringd door weilanden, akkerland en bosschages. Het Brabantse land. Bereikbaar met de BBA, die hardnekkig Buurtspoorwegen in zijn naam blijft voeren.

De bus bereikt Oss op tijd voor mijn overstap op lijn 93 naar Schaijk. Ik zit nu in Hermes-land. In Schaijk kan ik een uur blijven wachten op bus 92 naar Grave, of meteen doorreizen; een overstap van 0 minuten. Ik heb nog niets besloten, maar dan zie ik bus 92 mijn bus al tegemoet komen. Ik ben de overstaphalte voorbijgereden. Het wordt dus een uur Schaijk. Ik ga het stadsschoon fotograferen. Daar ben ik heel erg gauw mee klaar. Over een rustige B-weg loop ik langs boerderijen. De warmte hangt als een deken van mist boven de velden. Weerkundig misschien niet correct, maar toch is het zo; ik zie het duidelijk.

Terug in Schaijk neem ik bus 92, die verder helemaal leeg is en speciaal voor mij komt voorrijden. Ik heb er niet eens voor hoeven opbellen.. "Goedemiddag" zeg ik vrolijk, want je moet de stemming er een beetje inhouden. De chauffeur kan niet praten. Klein gebrek is nooit een bezwaar in het OV. Fluiten doet hij wel, zij het vals. Gelukkig hoef ik maar een kwartier met dat stuk chagrijn mee.

Mooi

Grave maakt veel goed. Een vestingstad die in de roerige geschiedenis van deze streek bij verschillende gelegenheden in de puinpoeier is geschoten, maar altijd weer in de oorspronkelijke staat is hersteld. Daardoor lijken sommige nieuwe gebouwen oud, en sommige oude gebouwen nieuw. Heusden is ook zo'n soort stad, maar daar hebben de gereconstrueerde huizen iets Madurodam-achtigs, iets popperigs dat je na een uurtje flink gaat tegenstaan. Grave komt veel authentieker over. De Maas maast rustig langs het plaatsje.

Ik blijf hier te lang hangen, en kan na Lith, ook Afferden uit mijn programma schrappen. Vanuit Grave neem ik lijn 93 naar Nijmegen. Ik ben van plan daar iets eten, en vooral drinken, en daarna in een ruk door te reizen naar Venlo.

In Nijmegen is vannacht de vierdaagse van start gegaan. Overal staan tribunes, waar je plaats kunt nemen om de wandelaars te zien wandelen. Sportief.

Bij het station staat aangekondigd dat tijdens de vierdaagse vele nachtbussen en -treinen ingezet worden. Om de feestgangers thuis te brengen, en op de terugweg naar Nijmegen de vroegste wandelaars mee te nemen. Nijmegen is tijdens de vierdaagse 24 uur in touw. Ik zie veel mensen die enigszins moeizaam lopen - van het lange wandelen of van het vele zuipen.

Lijn 83 vertrekt om het kwartier, maar alleen de bussen met vertrektijd .55 rijden door naar Venlo. De overige gaan maar tot Gennep. Ik wil eerst de bus van 17.40 naar Gennep nemen, maar die komt niet opdagen. Er is vermoedelijk een aparte vakantiedienstregeling, die echter niet staat aangeplakt bij de halte. Kleine moeite, dus gewoon niet doen.

Niet verwonderlijk dat de bus van 17.55, die rond 18.00 uur toch nog vertrekt, overvol is. Twee dronken niksnutten maken zogenaamd leuke opmerkingen tegen hun medepassagiers, maar knijpen af als niemand reageert. In Plasmolen stappen ineens heel erg veel mensen uit. We krijgen wat meer adem in deze hete bus.

Afferden ligt ongeveer op de helft van de ruim 60 kilometer lange buslijn. Rechts hebben we uitzicht op de uiterwaarden van de Maas, links liggen bossen waar het goed toeven moet zijn. Tot ziens Afferden, als ik in de gelegenheid ben, kom ik deze eeuw nog eens terug, en dan stap ik echt uit.

De rit met lijn 83 is qua landschap het mooiste van de dag, en de reistijd van anderhalf uur schiet dan ook snel voorbij. Eindpunt van een (mid)dag zomerzwerven. Het was een beetje vreemde dag, maar er zat toch een verhaal in.

Frans Mensonides
17 juli 1997


NASCHRIFT: op het moment dat ik dit schrijf (woensdagavond 16 juli; een dag na mijn rit langs de Maas) hoopt de NS het treinverkeer tussen Leiden en Alphen a/d Rijn morgenochtend weer te kunnen hervatten. Na 48 uur. Er was iets met een kabeltje van de datacommunicatie. "We zijn erg kwetsbaar door al die computers", lult NS-voorlichter Siepel uit zijn nek in het Leidsch Dagblad. Hij zegt dat 75% van de "rampen" van de laatste tijd te wijten is aan oorzaken die niet verwijtbaar zijn aan NS . Nederland ligt nu eenmaal laag, en de bovenleidingsmasten van NS zijn nu eenmaal het hoogste punt in de polders en het onweert nu eenmaal, en dan kan de bliksem wel eens inslaan.

Ik sta zelf ook nog geciteerd in het Leidsch Dagblad. Al die stremmingen jagen de mensen de auto in. Geen originele uitspraak. Geen onjuiste uitspraak, ook. Ik heb verder laten optekenen dat ikzelf nog weinig last heb gehad van de treinellende. Dat interview werd afgenomen op maandagmiddag, toen we het nog niet wisten van dat datacommunicatiekabelje. De afgelopen twee weken was er al genoeg narigheid gebeurd voor een achtergrondartikel in het Leidsch Dagblad. De flapdrol voor de maand juli wordt bij deze unaniem uitgereikt aan NS.


NA-NASCHRIFT: ook momenteel (donderdagmiddag) hoopt de NS nog steeds, morgenochtend de dienst tussen Alphen en Leiden Lammenschans weer te hervatten. Apropos: hoe zat het ook al weer met die tramverbinding Leiden - Alphen? Weinig meer over gehoord, de laatste tijd. Welke concurrent springt daar eens op in?


De busroute:

's-Hertogenbosch - Rosmalen - Nuland - Geffen - Oss - Berghem - Herpen - Schaijk - Reek - Velp (NB) - Grave - Nederasselt - Overasselt - Nijmegen - Malden - Heumen - Molenhoek (L) - Mook - Plasmolen - Middelaar - Milsbeek - Ottersum - Gennep - Heijen - Afferden (L) - Bergen - Well - Wellerlooi - Broekhuizenvorst- Arcen - Lomm - Velden - Venlo.
TERUG naar homepage De Digitale reiziger
Onlangs reisde de Digitale reiziger langs de Waal