De digitale reiziger presenteert:

De digitale reiziger presenteert:

Nieuwe trolley voor Arnhem


Voor de Tweede Wereldoorlog had Arnhem een uitgebreid tramnet. Bij de wederopbouw werd besloten de tram door trolleybussen te vervangen. Deze zijn flexibeler dan trams en milieuvriendelijker dan dieselbussen. Al jarenlang bakkeleide men in Arnhem over de vraag of de trolleybussen moeten worden vervangen door dieselbussen, of dat er juist meer trolleybussen moeten gaan rijden. Immers: dieselbussen zijn veel goedkoper én flexibeler want deze is onafhankelijk van de -dure- bovenleiding. Het milieuvriendelijke imago gaf echter de doorslag en besloten werd tot aanschaf van een serie nieuwe trolleybussen. Op een regenachtige eerste zondag in maart toog ik naar Arnhem om de trolleybussen eens te onderzoeken.

Even na het middaguur kom ik met de intercity uit marinestad Den Helder aan op het station van de Gelderse hoofdstad. Na enige minuten komt er een trolleybus op het stadsbusstation aanrijden. Lijn 9 naar Geitenkamp.

Oostnet Lijn 9 rijdt van De Laar West, in Arnhem Zuid, via het centrum en station naar Geitenkamp in Arnhem Noord. Op zondag ieder kwartier, de rest van de week iedere tien minuten, met op de drukste momenten, de ochtend- en avondspits én zaterdagmiddag, zelfs iedere zeven minuten een bus.


Van binnen

De bus is redelijk gevuld voor een zondagmiddag. Ongetwijfeld heeft het feit dat het vandaag koopzondag is hierop een gunstige invloed. Ik neem plaats op een van de stoffen stoeltjes voorin de gelede bus. Het zitcomfort is matig. Maar het is een stadsbus dus de meeste mensen zitten er gemiddeld niet langer dan een kwartier in: van de buitenwijk naar het centrum of het station en vice versa. Verder niet.

De bus heeft een lage vloer. Voordeel is de gemakkelijkere instap voor bejaarden, maar ook voor mensen met een kinderwagen. Nadeel is dat de wielkasten een enorme sta-in-de-weg vormen. Ze zijn doorgaans te hoog om er stoeltjes op te kunnen plaatsen. zodat het verloren ruimte is. Zo ook in deze bus.

De stoelopstelling is tot aan de eerste deur 1+2, daarna 2+2. Zodoende zijn er toch nog een redelijk aantal zitplaatsen, vooral ook omdat de bus slechts twee achterdeuren heeft. De ruiten zijn op deze regenachtige middag beslagen, wat het zicht naar buiten bemoeilijkt. Het is dan ook geen dubbelglas. Behalve hogere kosten heeft dubbelglas ook als nadeel dat een bus al gauw zeshonderd kilo zwaarder wordt, met een hoger brandstofverbruik als gevolg.

Eindpunt

We naderen het eindpunt Geitenkamp. Er zitten nog maar enkele mensen in de bus. Ik denk er net over om de stopknop maar eens in te drukken als ik de eindlus al zie. Dat hoeft dus ook niet meer, hij gaat toch niet verder. Bij de halte staan al enkele mensen te wachten voor de terugreis naar De Laar West. De chauffeur laat hen echter niet binnen. "Ik moet eerst even plassen", legt hij uit. "Ja, dat moet je zelf maar doen", antwoordt een oudere vrouw. Terwijl ik enkele foto's maak van de bus vragen twee meisjes van een jaar of acht waar dat voor is. "Voor internet", antwoord ik, "weten jullie wat dat is?" "Ja, dat doen wij ook op school hoor!" antwoordt één van hen.

De inmiddels teruggekeerde chauffeur vindt mijn digitale camera nogal interessant. "En kun je die nou zo op je computer aansluiten?", vraagt hij. "Ja hoor, even een kabeltje erop aansluiten en je pompt het zo over.

Hoeveel van die bussen hebben jullie nou?" "Nu acht, maar het worden er tien. Acht van Van Hool, en er komen nog twee Berkhofs."

Vertrek

Inmiddels is het 12.42, tijd om de terugrit te aanvaarden. "Ik ga nog een keer mee naar het station, als je het goed vindt", zeg ik. "Ja joh, prima." Tijdens de rit vertelt de chauffeur allerlei technische details over de bus. Als ik zeg dat de elektromotor klinkt alsof ie is overbelast, vertelt de chauffeur dat dat inderdaad zo is. "Hij is maar 140 kW, hij trekt veel minder snel op dan een dieselbus. Vooral met al die heuvels hier. Met een dieselbus heb je nog weleens de neiging om flink op te trekken als je wat vertraagd bent, maar met deze bus kun je dat wel vergeten. Je kunt er toch niets aan doen. Dat weet je, dus je rijdt veel rustiger. Maar als ie eenmaal rijdt, rijdt ie prima. Tachtig haalt ie maximaal" Op de kilometerteller zie ik dat de bus ruim 7500 kilometer heeft gereden.

"Gebeurt het nou vaak dat je losraakt van de bovenleiding?", vraag ik. "O, dat gebeurt elke dag wel. Dan moet je even aan de draden achterop de bus trekken om hem er weer in te krijgen. Maar da's zo gebeurd. " "Maar je moet wel je bus uit." "Ja, 's winters is dat wel vervelend. Er zit trouwens ook een dieselmotertje in, kun je een stukje rijden zonder bovenleiding." Maar dan moeten wel alle passagiers eruit, meen ik mij te herinneren.

"Moet je in mijn rechterbuitenspiegel kijken", gebiedt de chauffeur mij bij een krappe bocht naar rechts. "De achterkant komt dertien graden naar binnen, dus je moet eerst een heel eind rechtdoor sturen voor je afslaat. Als er nou een bus van de andere kant komt kun je het wel schudden." Er komt geen tegenbus. Wel maken de soms steile straten, verkeerd geparkeerde auto's en krappe bochten het er niet makkelijker op voor de chauffeur.

"Komt u ook langs Sporthal Elderveld?", vraag een mevrouw. "Nou ik niet, mevrouw, maar de bus wel." Het doet me denken aan wat ik eens in De Reiziger over de Amsterdamse lijn 25 las: "Gaat u naar de Albert Cuypmarkt?" "Nee mevrouwtje, ik moet werken vandaag."

Eén uur. We komen aan op het station. "Hoe zit dat nou bij een wissel?", vraag ik. Bij het station zijn verschillende perrons, en boven elk 'spoor' hangt bovenleiding. "O, moet je hier kijken: ik druk op een knop, bijvoorbeeld C voor spoor C en dan gaat het verder vanzelf." En inderdaad.

In de bovenleiding gaat een verlichte pijl branden die aanwijst welk 'spoor' de bus moet binnenrijden. "Ga je nog de brug over?" vraag ik. "Nou, de bus wel, maar ik ga er hier af. Even een half uurtje pauze."

En ook ik ga er hier af. Terug richting huis.

Roland van Duin

1 maart 1998


De sombere geluiden in De digitale reiziger van december 1996 over de toekomst van de trolleybus, worden niet bewaarheid. Weliswaar sneuvelen, zoals verwacht, binnenkort de trolleytrajecten Station - Hoogkamp en Station Presikhaaf / Elsweide, maar in de loop van 1999 wordt een geheel nieuwe trolleylijn geopend: lijn 7, van het Station naar de in het uiterste zuiden van Arnhem gelegen nieuwe wijk Rijckerswoerd.
TERUG naar Homepage De digitale reiziger