SJEF KOEKENBAKKER AWARD OKTOBER 'NUL-NUL-NUL:

Dé NEDERLANDSE SPOORWEGEN - AFSCHAFFEN AVONDRETOUR


Uitslag oktober 'nul - nomineer de Sjef van november '000

Om meteen maar met de Sjef in huis te vallen: hij is deze maand, oktober '000, toegekend aan Dé Nederlandse spoorwegen. Dit besluit is op ondemocratische wijze door onszelf genomen, omdat wij vonden dat Dé NS, met het nieuwe systeem van Sjef-nominaties en Sjef-verkiezingen, veel te weinig kans had op toekenning van het felbegeerde kleinood, dat in de werkplaatsen van Dé NS zelf vervaardigd is onder aanwending van blik, Velpon en goedkoop waaibomenhout.

Want wat ga je natuurlijk krijgen? Dat iedere DDR-lezer het OV in zijn eigen woonplaats gaat nomineren, daar het vrijwel overal in dit land even rottig gaat met het OV. En dan wordt Dé NS, nog altijd het grootste OV-bedrijf, met het grootste aantal personeelsleden, licht over het hoofd gezien.

Wij waren deze maand niet het enige magazine, dat Dé NS bekroonde. Management-Team deed dat ook. Dé NS werd uitgeroepen tot het allerberoerdste bedrijf van Nederland (wel spijtig, dat dit blad niet tevens een verkiezing organiseerde van de slechtste overheidsinstelling; ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik daar werk, en ik zou mijn baas graag eens in het zonnetje gezet zien).

Nu moeten we bij dit soort verkiezingen wel wat vraagtekens plaatsen. Wij lezen Yuppie-bladen als Management-Team natuurlijk nooit, en weten niet wat voor criteria gehanteerd worden.

Zo werd Albert Heijn uitgeroepen tot beste bedrijf. Albert Heijn, waar het "fijn weekend, meneer" klinkt als een tot de draad versleten bandopname; waar je nooit geen moer kunt vinden omdat ze alles door elkaar zetten omdat ze hopen, dat je dan al dwalende door die zaak teveel boodschappen in je karretje laadt; en waar je tot brakens toe wordt doodgegooid met spaarregelingen die je uiteindelijk dubbel en dwars zelf betaalt? AH het beste bedrijf: voor wie? Toch zeker niet voor de klant, die daar hooguit koning in ballingschap is, als in een land waar onlangs na een bloedige revolutie de republiek is uitgeroepen. AH is zo verschrikkelijk efficiënt! Ze hebben bijvoorbeeld geen magazijnen in hun filialen. Ze zetten de kakelverse producten regelrecht vanuit de truck-met-aanhanger in de schappen. Hetwelk voor de klant betekent, dat zijn schenen aan gort worden gereden door een stelletje puberale rauwdouwers, die in een drukke winkel als gekken door de zaak rijden met pallets, om de spullen zo snel mogelijk in de rekken neer te pletteren. Heerlijk! Geef mij die rustige buurtsuper maar, waar iedereen je kent; ik betaal net zo lief een paar centen meer.

Ik heb zelf eens bij zo'n efficiënt bedrijf gewerkt. Prima bedrijf; nog steeds. Elk jaar maken ze weer net voldoende winst om de verliezen door hun eigen ICT-blunders terug te verdienen. Dan kun je je makkelijk een veer in de hoed steken, omdat je het zo fantastisch goed doet.

En in de tweede plaats (of was het al de vierde?): waarom is Dé NS bekroond, terwijl Synthus, NoordNEP, ConniXXXXion, Herpes, HTM en GVB (een geenszins uitputtende opsomming) niet eens in de top-vijf voorkomen? Doen die het nu echt zoveel beter dan hun grote broer NS?

Ondanks deze bedenkingen gunnen wij Dé NS deze bekroning van harte. Voor het personeel, speciaal voor die paar mensen die toch nog hun best doen, is het wel een beetje zuur: honderd keer per dag grappen moeten aanhoren over die verkiezing van Management-Team. Wat te doen? Een persoonlijk advies: Ik zou zeggen: wegwezen! Slechte werkgevers moet je spoorslags verlaten. De arbeidsmarkt is overspannen; zelfs een conducteur met 30 jaar ervaring in kaartjesknippen kan misschien nog wel een kantoorbaantje krijgen; ergens. Nooit meer rondjes rond de kerk. Now is the time!

En voor welk feit kennen we Dé NS deze maand de Sjef toe? Voor het krankzinnige idee om de avondretours af te schaffen, tegelijk met de meermanskaart en de 4- en 8-rittenkaarten voor de Zoetermeerlijn. Wim Scherpenisse schreef er vorige week over (en die verwees weer naar een stuk van mij); we hebben er niets meer aan toe te voegen.

De Sjef zal worden uitgereikt op de middelste maandagnacht van november '00, en wel in het bollenveld achter station Hillegom, om 1.13 uur. Wij distantiëren ons bij voorbaat van dingen die tijdens die uitreiking zouden kunnen voorvallen.


Even een statistiekje. In de nu bijna vierjarige geschiedenis van de Sjef (en zijn voorganger: de Flapdrol) werd de prijs 13 maal toegekend aan NS:

januari 1997: tariefdesintegratie NS - Interliner (samen met VSN)

juli 1997: geen treinverkeer bij onweer

september 1997: slechte informatie bij stremmingen en vertragingen

november 1997: hogere tarieven trajectabonnementen en jaarkaarten (samen met V&W)

februari 1998: plan tot beperken voordeeluren (ijllings ingetrokken door NS)

november 1998: stakende NS-medewerkers in Noord-NEDerland

februari 1999: luie treinconducteurs, met name uit regio Amsterdam

april 1999: 3 ongeplande stremmingen per dag

zomer 1999: verbouwing van plan-T's; met krappe bankjes

april 2000: rondjes-om-de-kerk gezanik van NS-vakbonden

mei 2000: verkeerde informatieposters op verkeerde stations bij stremming

juni 2000: geen treinverkeer bij hittegolf

oktober 2000: afschaffen kortingskaart.

Een aantal dat geen enkel ander bedrijf heeft kunnen evenaren. Oh, ja, een opmerking: vroeger deden we nog moeite, na te gaan, bij welk onderdeel van Hét NS-concern de prijs thuishoorde - we hebben een keer de Sjef toegekend aan NSRNRN - maar sinds kort is er voor ons maar één NS.


Lezers van De digitale reiziger kunnen nog steeds kandidaten nomineren voor de Sjef van november '000.

We kunnen ook deze maand niet heen om een strakke reglementering; ook niet in een land waar regels alleen maar vastgesteld worden om de overtreding ervan te kunnen gedogen. Dus:


FHM (die niets te maken heeft met het nieuwe FHM-magazine)
27 oktober 2000-nul