SJEF KOEKENBAKKER AWARD JUNI 2001:
DE KANDIDATEN; DE VERKIEZINGSOPROEP
En hier dan de uitnodiging aan alle lezers van De digitale
reiziger tot deelname aan de verkiezing voor de Sjef Koekenbakker
Award van juni 2001; de laatste voor de zomervakantie. In juli
wordt er traditioneel geen "Sjef" uitgereikt; niet alleen de
kiezers zijn dan met vakantie, maar ook de beleidsmensen die in
OV-land de problemen veroorzaken.
Alvorens we overgaan tot het bekendmaken van de nominaties van
deze maand, moeten mij helaas twee kanttekeningen van het hart.
Het is gezeur; wie het niet lezen wil, moet maar een flink eind doorscrollen, totdat hij DE KANDIDATEN ziet staan.
Ten eerste wil ik namelijk een redelijke verklaring geven voor
het feit, dat ik deze woorden schrijf terwijl een hoofddoekje
mijn schedel bedekt. Jazeker, ik draag een hoofddoekje, ook al
kun je dat niet zien, maar toch is het zo. Nu zou ik op mijn
eigen site natuurlijk best een hoofddoekje kunnen dragen zonder
daarover tekst en uitleg te hoeven geven. Maar ik geef die tekst
en uitleg volgaarne, want ik draag dat doekje niet zo maar, doch
om demonstratieve redenen. Ik word namelijk schijtziek van dat
gezeik over die hoofddoekjes. Al dan niet hoofddoekjes op school;
al dan niet hoofddoekjes in de rechtszaal.
Voor wat betreft de school: al jarenlang worden in de klaslokalen
de meest idiote schedelbedekkingen getolereerd, variërend van
schier tot op de vloer hangende herenkapsels in mijn eigen
puberteitsjaren, tot die idiote, vieze, plakkerige petjes waarmee
de huidige schooljeugd zich meent te moeten tooien. De reden, dat
wij indertijd lang haar droegen, was: protesteren tegen het
establishment (ook wel een beetje om op te vallen, al viel je
niet erg meer op in een klas waar 75% van de leerlingen langharig
was). Dat werkte een paar jaar perfect, totdat ook het
establishment lang haar ging dragen, waarna wij, angry young men
plotsklaps weer iets anders moesten verzinnen.
Ongetwijfeld is met die petjes iets vergelijkbaars aan de hand,
al heb ik het woord "establishment" al een 25-tal jaren niet meer
horen gebruiken, en is het even uitgestorven als "ende" in de
betekenis van "en"; onze strijd ertegen is blijkbaar geslaagd.
Niemand maakt zich kortom druk om lange, korte of ontbrekende
haren, om piercings, ponies, tatoeages en petjes; het zal
allemaal wel slijten met de jaren (behalve de tatoeages, die
operatief moeten worden verwijderd als de drager er genoeg van
heeft). Maar gaat het om hoofddoekjes, en worden die om
religieuze redenen gedragen, en betreft dat een religie die
onwelgevallig is aan "de God van Nederland" (Nescio), dan is er
ineens sprake van een probleem.
In de rechtszaal speelt een ander hoofddoekjesprobleem. De
rechtbankgriffeuse, die om religieuze redenen een hoofdoekje
droeg in de rechtszaal, is in een andere rechtszaal in het gelijk
gesteld. Daar het een religieuze reden betreft, mag zij voortaan
een hoofddoekje dragen in de rechtszaal.
Maar dat is natuurlijk ook van de zotte. Want als een andere
griffeuse een hoofddoekje draagt, niet om religieuze redenen,
maar uit esthetische overwegingen, of omdat zij scheuten in haar
nek krijgt van die eeuwige tocht in die rechtszalen, dan mag het
ineens niet. Ook dat klopt niet. Dat is meta-discriminatie in het
kwadraat, of zoiets; ik zal nog wel eens rustig uitzoeken wat het
precies is, en daarom draag ik vandaag een hoofddoekje; zie me
maar eens tegen te houden!
Ten tweede wil ik iets opmerken over de veranderde rol van de
held in de samenleving; ik sleep er weer alles bij vandaag. In
verband met mijn beperkte tijd sla ik de historische helden over:
de watergeuzen en de verzetslieden uit WO II. Die helden zijn
dood. De nieuwe held, de laatste weken zwaar gepromoot door
alweer zo'n indringende overheidscampagne, is slechts gewapend
met een mobiele telefoon, waarmee hij 1-1-2 belt als hij een
medeburger in nood ziet verkeren. Vadertje staat verlangt niet
van ons, dat we ons lens laten schoppen door een horde agressieve
onverlaten, zoals de oude helden zonder mankeren zouden doen, met
altijd nog een postume fakkeltocht in het vooruitzicht. Nee, een
simpel telefoontje volstaat. Inmiddels lijkt het me, gezien het
schrijnend tekort aan politieagenten, hoogst onwaarschijnlijk dat
er na dat telefoontje één op de plaats des misdrijfs verschijnt,
maar wat kan het bommen, als ik mijn plicht maar gedaan heb!
(Soms lijkt zelf ingrijpen beter, zoals ik onlangs probeerde te
doen toen ik op het tramstation naast Den Haag CS een
hoogbejaarde Hagenaar met zijn rollator doodgemoedereerd in de
lengterichting over de trambaan zag kuieren. Ik wees hem (tegen
een oude man durf ik wel!) op het aan zijn handelwijze verbonden
gevaar; bood hem zelfs nog aan, zijn karretje op het tramperron
te hijsen, maar ontving slechts het dringende advies, met met "me
ège" te bemoeien, wat ik vervolgens maar gedaan heb. Ik had hem
ook voor zijn eigen bestwil van die trambaan kunnen sleuren, maar
dan hadden andere "helden" ongetwijfeld 1-1-2 gebeld).
Sinds een jaar bestaat er ook een 1-1-2 voor misstanden in het
OV. Het is de brievenbus van De digitale reiziger, die altijd dol
is op OV-leed, want ons periodiek moet eens per twee weken vol.
Bekijk het volgende lijstje eens.
*** De bende bij NS wordt steeds groter, in plaats van kleiner.
Geen nominatie over ontvangen.
*** Machinisten laten geen gelegenheid voorbij gaan om door rood
te rijden. Alleen de smoezen daarvoor zouden al een nominatie
waard zijn: het sein hing te hoog, of stond te laag; de machinist
had te weinig ervaring op dat traject, of juist te veel; het
seinbeeld was te onverwacht, of juist te verwacht; de lamp was te
fel, of te vaag; het dienstrooster voor die dag was te saai, of
juist te levendig. Nooit ligt het aan de meester. En aan zulke
mensen lever je je over; als je in een trein stapt. Het leek me
een nominatie waard.
*** Onveilige treinen, die willens en wetens worden losgelaten op
het reizende publiek;
*** Die ellende op de "spoorlijn" (om dat brok ijzer maar even
met die naam aan te duiden) Almelo - Mariënberg. Daar is van
alles aan de hand; er rijden vaker bussen dan treinen. Maar ik
heb me er niet uitputtend in verdiept: geen nominatie.
*** NoordNEP, dat Nieuweschans niet eens meer weet te bereiken;
*** Dat belachelijke gekloot van Stinktus op Arnhem - Winterswijk
en Winterswijk - Zuften. Vorige week ging ik er argeloos
naartoe. Nooit een nominatie ontvangen, dus het zou allemaal wel
goed lopen. Mooi niet!
Leed genoeg, in OV-land. Toch heeft onze meest recente oproep om nominaties
voor de Sjef, slechts twee reacties opgeleverd. Hier volgen zij.
De eerste nominatie is gericht tegen - hoe kan het ook anders -
dé NS. Ik ontving een stukje in DDR-stijl. Ik citeer het, op
gevaar af, dat men mij ervan gaat verdenken, deze nominatie zelf
ingediend te hebben, quod non.
Bijgaand een mooi (nou ja, mooi) voorbeeld van het onvermogen van
NS Reizigers en NS VL om een storinkje op te heffen. Op woensdag
9 mei gaf 's morgens vroeg een treinstel van de sneltrein Den
Haag - Arnhem in Woerden de geest. Bij de huidige achterstanden
in het materieel-onderhoud door NepTrain is dat niet
wonderbaarlijk. Het gestrande treinstel stond op spoor 5, en dus
fors in de weg, waardoor het treinverkeer reeds forse vertraging
ondervond. Toen ik 's avonds weer per trein en met flinke
vertraging langs Woerden sukkelde, bleek het betreffende
treinstel nog altijd op dezelfde hinderlijke plaats te staan. De
extra sneltreinen Utrecht - Gouda - Rotterdam vielen grotendeels
uit zodat de wel rijdende treinen weer eens op haringtonnen
leken; bovendien reden de sneltreinen en IC's nog altijd met
vertragingen van zo'n 20 minuten. Daarmee was de kans op een
beperkte genoegdoening door NSR een geringe financiële aderlating
te laten ondergaan ook nog verkeken.
Een normaal functionerend spoorbedrijf zou toch in staat moeten
zijn een gestrand treinstel binnen enkele uren (laat ik het ruim
nemen) naar een plek te slepen waar dit in ieder geval niet in de
weg staat (een afstand van 500 meter was daarvoor al voldoende
geweest). Dus niet NSR (dat kennelijk niet in staat was een
opdracht hiervoor te geven), NS-VL (dat niet is staat was zoiets
zelf te bedenken) en Neptrain (dat zich als "dealer",
"service"-organisatie en "spoor-wegenwacht" kennelijk weinig
aantrekt van de wensen van de klant en diens klanten).
De vraag is uiteraard wie je voor zo'n collectief brevet van
onvermogen moet nomineren voor een Sjef. De NS is tenslotte sinds
de opsplitsing in zichzelf profilerende, maar van onvermogen
druipende bedrijven verworden tot een veelkoppig monster zoals de
Draak van Smook uit de Koning van Katoren (een goede
vergelijking, want in dit boek staat ook de oplossing van het
probleem beschreven). Het enige verschil tussen de spoorwegen en
de Italiaanse mafia is tenslotte het feit dat de mafia
georganiseerd is! NS Reizigers komt echter het meest in
aanmerking, omdat die tenslotte eigenaar (eigenlijk gebruiker) is
van de treinen, en die als eerste aan de klanten zou moeten
denken. Omdat de vertragingen onder de 30 minuten bleven, had dit
uiteraard nauwelijks financiële consequenties, zodat men de
moeite kennelijk niet nam om in beweging te komen.
Einde citaat. Gaarne sluiten wij ons aan bij de mening van de
nominerende, dat NS, ondanks alle overige instanties waarheen dit
bedrijf met een beschuldigende vinger kan wijzen, als laatste in
deze keten-van-leed, toch verantwoordelijk blijft voor de service
aan de klant. Iets vergelijkbaars geldt voor de al eerder
genoemde Stinktus-ellende, al zal dat tot die boerenpummel van
een machinist, die ik op het perron van Deutekom ontmoette, de
eerste twintig jaar nog wel niet doordringen.
Nog een aanvulling. Misschien kent niet iedereen "De koning
van Katoren". Dit was het populairste kinderboek uit de jaren
zeventig. De auteur, ene Jan Terlouw, liet zijn hoofdpersoon
binnen het bestek van ca. 225 pagina's vrijwel alle
wereldproblemen oplossen, gelijk Hercules in de oudheid.
Daaronder dus die draak. Die leefde in een sterk vervuild moeras,
waar hij de pure zwavel kon inademen die op hem een opmonterend
effect had. Die draak had een onplezierige eigenschap: wanneer je
hem de kop afhakte, groeiden er twee nieuwe koppen voor in de
plaats. De romanheld hield niet van halve maatregelen, en liet de
draak in miljoen stukjes ontploffen. Maar eilaas: uit elk
brokstuk groeide een nieuwe draakje. [zo ging het ongeveer.
Correct me if i'm wrong. Ik kan me de verhaallijn na dertig jaar
niet helemaal meer voor de geest halen]. Maar een geluk bij een
ongeluk; elke blunderaar heeft wel eens mazzel: door de klap van
de explosie werden de zwaveldampen weggeblazen, en overleden die
kleine proto-draakjes aan een overdosis zuurstof.
Wij, als bewuste jonge lezertjes beseften natuurlijk heel goed,
dat deze draak ziemboliez bedoeld was, en stond voor de
milieuvervuiling, waar iedereen zich nogal sappel over maakte in
die periode. Iedereen, behalve Terlouw zelf, want Terlouw is nog
een blauwe maandag minister van Economische zaken geweest, en
wilde toen heel Nederland plus de Noordzee volplempen met
kernafval. Na tien maanden had het volk genoeg van hem, en heeft
men hem verbannen naar Katoren.
Maar wat heeft dit alles te maken met het leed, dat dé NS heet?
Evenals de draak uit "De koning van Katoren" is NS versplinterd
in 1001 brokken. Tot zover zie ik de gelijkenis. Maar dat de
lucht erdoor opgeklaard is, kan ik niet zeggen.
***
De tweede nominatie is bestemd voor streekvervoerder Connixxion.
Wat hebben ze nu weer misdreven? Gaarne laat ik een klokkenluider
aan het woord uit conniksion-district Noord-Oost-Zuid-West.
Beste reizigers,
connexxion (dat zijn naam tegenwoordig zeer terecht met een
kleine letter spelt) maakt door middel van plukfolders in de
bussen bekend, dat de dienstregelingboekjes zijn afgeschaft. In
plaats daarvan zet connexxion andere 'communicatiemiddelen' in,
om ons 'blijvend te informeren' over de dienstregeling.
Een van die communicatiemiddelen is Internet. Op de site
http://www.connexxion.nl zou de dienstregelinginformatie vanaf
zondag de 10e beschikbaar zijn.
Drie dagen later staat de overgrote meerderheid van de buslijnen
in de regio's Leiden en Haaglanden nog steeds niet on-line; de
reiziger wordt doodleuk verwezen naar de dienstregelingboekjes
(die met ingang van zondag j.l. niet meer bestaan). Verder bleek
lijn [nummer zoveel], waarmee ik deze hele week toch naar kantoor
gegaan ben, helemaal niet meer te bestaan; bij intoetsen van
[nummer zoveel] kreeg ik alleen de keus uit een lijn in de regio
Haarlem (die in de kromtaal van connexxion NoordWest-Zuid heet)
en een in de regio Arnhem. Volgens de halte-informatie (die
zowaar al aangebracht was) zijn de vertrektijden van lijn
[zoveel] enkele minuten verschoven, maar deze wijziging staat
niet vermeld in de regionale wijzigingsfolder.
Niet-internetbezitters zijn aangewezen op het postkantoor, waar
gratis dienstregelingfolders verkrijgbaar zouden zijn. Bij het
postkantoor bij mij in de buurt waren ze er gisteren nog niet, al
werd me geruststellend verteld: "ze moeten wel komen".
Er is nog een derde manier om dienstregelinginformatie los te
krijgen van connexxion: via interactieve teletekst. Ik heb geen
idee hoe dat modernisme werkt, maar ga me er beslist niet in
verdiepen, want ook daar zullen connexxions dienstregelingen wel
schitteren door afwezigheid.
Het zou voor de hand liggen, dat er lijnfolders zouden hangen in
de bussen van de desbetreffende lijn, maar ook op dat briljante
idee is connexxion niet gekomen.
Ik vraag me (onder andere) af, wat er mis is met het aloude
busboekje. Zo'n jaar of twaalf geleden kocht je voor in totaal
niet veel meer dan een tientje de busboekjes van NZH, WN en CN,
en dan kon je een jaar lang in de Randstad in ieder geval je weg
vinden. Maar toen werden busmaatschappijen nog met een
hoofdletter geschreven.
Groeten
[naam klokkenluider]
Deze brief ontvingen wij op de 13e; drie dagen na de beruchte
tiende juni. Een blik op de site van Connixxion, en een blik op
het lege folder-rek in de postkantoor bij mij om de hoek, leerde
me op heden, dat er in de door de lezer geschetste situatie nog
geen enkele verandering is gekomen.
Inmiddels zijn er in alle periodieken in en om Leiden artikelen
verschenen over de afwezigheid van Connexxion-dienstontregelingen. Zelfs tot het Leidsch Dagblad is het
doorgedrongen, dat er iets fout zit.
De ROVER-afdeling Leiden heeft naar de pers voor klokkenluider
gespeeld, en is daarmee verantwoordelijk voor deze (volkomen
terechte) negatieve publiciteitsgolf. Zij verkeren in een
hooglopend conflict met Wout Terra van Connixxion, de
aartsblunderaar en knoeipot, die de farce met die
dienstregelingen op zijn geweten schijnt te hebben. Het verbaast
me niets; ik ken Terra nog uit mijn eigen ROVER-tijd.
Aanvankelijk maakte hij een goede indruk op me. Maar dat is
verrot lang geleden.
Over Connixxion gesproken: een paar maanden geleden hadden we het
op deze plek over de klachtafhandeling door Connixxion. Een
klacht uit december 2000, over het busvervoer rond Driebergen,
had ik februari ingetrokken, omdat ik daar inmiddels niet meer
werkte, en iedereen in dat dorp verder een auto heeft. Op die
klacht kreeg ik kort geleden alsnog een reactie (hoewel dat voor
mij dus niet meer hoefde). Vanzelfsprekend werd mijn klacht
ongegrond verklaard. Het was niet zo, dat Connexxion niet in
staat was, bussen op tijd te laten rijden.
Eveneens ontving ik bericht op een klacht over een rokende
chauffeur op lijn 65. Na een week of tien; Connixxion overtrof
zichzelve. Het busbedrijf, bij monde van mevrouw Maas, (met wie
ik in 1998 in Boskoop nog eens een middagje ruzie heb gemaakt, waarbij bleek dat het mens werkelijk van toeten noch blazen wist). Mevrouw Maas dus, schreef me dat uit onderzoek was
gebleken dat de desbetreffende chauffeur niet gerookt had. Ik heb
de man overigens nooit meer gezien; compleet in rook opgegaan.
Misschien heeft hij wel een slepende longaandoening opgelopen door
al dat niet-roken.
Genoeg gekletst! Hieronder volgt de Ballot-Box. Uitleg is
overbodig. Stemmen kunnen worden uitgebracht tot / met zondag de
15e juni.
Zo, nu het hele verhaal nog even overlezen, of het niet te bot
is. Ik heb mijn complete site, De digitale reiziger en filialen,
namelijk aangemeld bij de Internetgids van ILSE, met dat logo van
dat akelige, verwende, onvriendelijke meisje. Dit nuffige wichtje
wil alle sites eerst zelf bekijken, alvorens ze op te nemen.
Oppassen is dus geboden, al zou ik niet graag een avond op ILSE
passen.
De digitale reiziger
Aldus gedaan, getekend en volhard op 26 juni 2001.