Bescheiden fotorapportage: De Zuidtangent

Vorig jaar lente reisden wij van De digitale reiziger langs de Zuidtangentbaan in aanleg, de 24 kilometer lange hoogwaardige busverbinding tussen Haarlem Schalkwijk en Schiphol Oost. Dit alles leidde tot een artikel en een fotoserie op deze site. Onlangs keerde ik terug, in de hoop de hypermoderne zwart-rode tangentbussen al te kunnen zien rijden. Immers: de Zuidtangent (Haarlem NS - Amsterdam Bijlmer) wordt volgens plan op maandag 13 januari 2002 geopend voor het publiek, en misschien zouden ze al begonnen zijn met proefritten. Tenslotte zag ik op 3 augustus jl. al een bus op de busbaan bij station Hoofddorp, een gewone bus weliswaar, maar hij reed er toch maar.

Tot mijn verwondering bemerkte ik, dat de tangentbaan nog lang niet af is. Op de van Heuven Goedhartlaan, de grote verkeersader door de nieuwe wijken van Hoofddorp, werd over een afstand van ca. vier kilometer nog volop gewerkt aan de afwerking van de busbaan en aan de mooi vormgegeven abri's die de reizigers na 13 januari 2002 moeten beschermen tegen de weersinvloeden. Daar, in Hoofddorp, was de HOV-baan zelf tenminste al af, maar in Haarlem Schalkwijk zag ik een ingewikkeld apparaat nog volop bezig, de laatste hectometers busbaan uit te poepen.

Het viel me wat tegen. Al in 1994 zijn ze begonnen met de uitvoering van dit project, de langste en duurste busbaan ter wereld, en nu moet het allemaal nog op een hol. Geen busfoto's dus (behalve die op de reclamezuil bij Graan voor Visch); wel enkele plaatjes van werk in uitvoering. Een "bescheiden" rapportage, al met al, zoals de titel al aangeeft.

Tenslotte nog dit: voor de verplaatsing van Hoofddorp naar Schalkwijk maakte ik gebruik van de sneldienst, connexxion-lijn 75, die 40 minuten nodig had voor deze eveneens zeer bescheiden afstand. Bij het gemaal Cruquius stonden we tien minuten voor een open burg, wachtend op een enorm konvooi binnenschepen dat de Ringvaart bevoer. Op de grens van Heemstede en Haarlem hadden we opnieuw oponthoud door een open brug; hetzelfde konvooi zat ons weer dwars. "Nu straks bij de Turfmarkt nog", zei de chauffeur fatalistisch, "dat wordt de derde keer".

Inderdaad: er is schreeuwend behoefte aan een snelbus in dit gebied vol bruggen, verkeersopstoppingen, huizen en werkgelegenheid. Maar de tangentroute van 40 kilometer lang, zal over 40% van die afstand gebruik maken van normale weginfrastructuur. De Ringvaart mag ondertunneld zijn, maar de bussen zullen bij de Turfmarkt straks nog gewoon moeten wachten, als de brug over het Spaarne open is.

Al jaren loop ik me, bij alle oh's en ah's over het Zuidtangentproject, af te vragen of ze niet beter nog een paar miljard extra hadden kunnen uitgeven voor onder andere een bus- of metrotunnel onder heel Haarlem door, om ook dit probleem te ondervangen. Zal de Zuid-Tangent, al met al, niet meer blijken te zijn dan half werk? We hopen de vraag in januari 2002 te kunnen beantwoorden. Hier zijn de plaatjes. Klik op de thumbnailtjes om de foto's binnen te halen.

Deze trap-in-aanbouw voert naar de Tangent-halte bij station Hoofddorp, de elfde, middelste en misschien straks één van de drukste haltes van de Zuid-Tangent.
Hoofddorp; Van Heuven Goedhartlaan. Anatomie van een busbaan.
Dit plaatje verklaart zichzelf, en heeft geen verdere tekst en uitleg nodig.
Haarlem. We bevinden ons op de grens van Schalkwijk en de Poelpolder, een stuk grasland langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer. De laatste ontbrekende hectometers van de duurste busbaan ter wereld zijn in aanbouw.
Het busstation aan de achterzijde van winkelcentrum Schalkwijk zal een paar honderd meter moeten opschuiven, en wel naar de tangent-halte aan de noordkant van het winkelcentrum.