Terug op de MerwedeLingelijn, met een even overvloedige zon als laatst, maar met temperaturen die een graad of 25 lager liggen. Op deze zaterdag 17 december 2011 fotografeer ik de twee nieuwe stations op het trajectgedeelte Dordrecht – Gorinchem: Sliedrecht Baanhoek en Hardinxveld Blauwe Zoom.
Ze zijn open sinds afgelopen zondag. Station nummer drie, Boven-Hardinxveld, is dat nog niet, zonder dat exploitant Arriva daarvoor een goede smoes heeft opgegeven; vermoedelijk is het nog niet af. Neemt niet weg, dat er elk kwartier toch minstens één trein moet stoppen, om de tegenligger doorgang te verlenen, zoals ik al schreef in het vorige deel. Ik ben vandaag niet die kant op geweest.Ik bereik Dordrecht natuurlijk via
de Oude Lijn,
waar sinds
invoering van het nieuwe spoorboekje ook gereden wordt in een Oud
tempo, nog
net iets sneller dan in de stoomtijd. En dan sluiten de treinen uit
Leiden nog
verrekt slecht aan op de Spurt’s van Arriva ook; ik zie er net een
wegrijden
als ik voet zet op Dordse bodem.
Bij zo’n overstap van de ene op de
andere
spoorwegmaatschappij is het verstandig, te reizen op karton, ter
voorkoming van
geldverlies door de verschillende tariefsystemen, die nog steeds niet
op elkaar
zijn afgestemd. Ik reis desondanks toch op de chipkaart, om hem eens te
proberen op dit lijntje, waar hij sinds kort is ingevoerd.
Natuurlijk weer de bekende
twijfelpalen; uitchecken bij NS
en in- bij Arriva. Als ik incheck, wordt er een ‘Inifee’ van 10 euro
van mijn
rekening afgetrokken als borg. Ik ken die kreet al van die keer dat
ik chipte
op de Maaslijn. Net als op die lijn rekenen ze het normale
basistarief en
verder een tarief per kilometer. Een heel schappelijk kilometertarief:
streekvervoertarief, en niet ca. 60% meer, zoals op de Maaslijn.
Mijn ritjes vallen echt extreem laag
uit in prijs. Zo betaal
ik voor de ca. 12 kilometer lange reis van Hardinxveld-Giessendam naar
Dordrecht slechts 1,50 euro. Ik kan het alleen verklaren doordat de
goede Ini-fee
me 40% korting geeft op zowel instap- als kilometertarief, en mijn
NS-voordeelurenabonnement
op deze lijn geldig is. Dat heb ik nergens kunnen vinden, alleen
ondervinden.
Natuurlijk klinkt in de trein bij elk station een waarschuwing dat je niet moet vergeten, uit te checken. Ik vergeet het niet, op mijn eerste pleisterplaats Sliedrecht Baanhoek. Veel meer dan in- en uitchecken kun je ook niet doen op die twee nieuwe stations. Er staan nog geen kaart- en oplaadautomaten. De eerste komen er vermoedelijk ook niet meer.
Station Baanhoek ligt in een bocht,
op het punt waar de
trein net de Merwede heeft gekruist. De baan ligt opvallend hoog, hier.
Ik
schatte de vorige keer vanuit de trein 6 meter, maar ik moet 64 treden af om op de
begane grond
terecht te komen, wat overeenkomt met 9 à 10 meter. Een lift is er ook.
Beneden is niet veel meer te zien dan
de fietsenstalling en
een parkeerterreintje. Aan de westkant van het station is de wijk
Baanhoek West
in aanbouw, die momenteel nog maar bestaat uit een paar rijtjes huizen,
een
schooltje en een kerkachtig gebouw. Aan de andere kant van het spoor
ligt een bestaande
wijk die dan wel Baanhoek
Oost zal heten.
De weg onder het station door is natuurlijk ook nog niet klaar.
Busaansluitingen zijn er al wel: je hebt hier lijn 13 naar Dordrecht,
87 naar Rotterdam
Kralingse Zoom en 91 naar Rotterdam Zuidplein.
De trein naar Dordrecht komt schuin
aansuizen door de bocht,
maar stopt vergeefs. De enige reiziger op het perron, ook bekend als:
De
digitale reiziger, wil de andere kant op. Als een van de weinige. Aan
het begin
van een zaterdagmiddag vol kerstinkopen zitten de treinen naar
Dordrecht vol,
terwijl de winkelharten van Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem weinig
klandizie
schijnen te trekken.
Er wil ook niemand uit in Baanhoek.
Ik glimlach bête naar de
conductrice; ik had nog ‘doorrijden’ gebaard naar de machinist, maar
zo’n trein
stopt altijd, klanten of niet.
Kwartierdienst op zaterdag; het lijkt
wat overdreven.
Vertraging zie ik niet, net zomin als in het vorige deel. Maat ik
schijn dan
altijd net op het goede moment te komen, als de treinen op tijd rijden.
Nog
steeds is er een brede stroom van klachten, en zijn er vragen in
gemeenteraden
en andere gremia waar vragen gesteld kunnen worden over zaken die niet
goed
gaan.
Die vertragingen komen, behalve door de kwartierdienst, ook door het mee mogen nemen van fietsen in de trein en het feit dat iedereen door dezelfde deur probeert in- en uit te stappen. Zegt Arriva. De schuld van de reiziger, waar hebben we het eerder gehoord? In ieder geval in de jaren 90; ik was toen voor ROVER Coördinator Onderzoek Treinvertragingen, en volgens NS lagen die aan al die mensen die maar wilden in- en uitstappen. Struikelt Arriva over hetzelfde drempeltje? Maar men berust er niet in; binnenkort komen er ordebewaarders in de treinen om de reizigersstromen in goede banen te leiden. Of om op stille dagen mensen de trein in te sleuren die zo maar wat op het perron staan te staan; dat ook misschien wel.
Niet
alles ligt aan de reiziger. Ook ProRail is schuldig, met seinen tussen
Dordrecht en Stadspolders die steeds uitvallen, en ontbrekende borden
op de stations, waardoor machinisten telkens net stoppen waar geen
reizigers staan. Maar aan de treinenexploitant ligt het in ieder geval
niet.
Ik pak de trein naar Hardinxveld Blauwe Zoom – had ik gehoopt, maar de trein rijdt daar in volle vaart doorheen. Er stoppen er slechts twee per uur. Dat wist ik wel, maar ik had er even niet op gelet. Dan maar ‘terugsteken’ van Hardinxveld-Giessendam. Dat is een traject van ca. 1250 meter, dat in anderhalve minuut wordt afgelegd.
Hardinxveld Blauwe Zoom had eigenlijk
Giessendam West zullen
heten. Hoe het zit met die twee dorpen is toch niet erg duidelijk;
volgens mij
weet na zoveel eeuwen niemand meer waar het ene ophoudt en het andere
begint.
Door honderden jaren aaneengesmeed geleefd te hebben, zijn de
verschillen
vervaagd en kan de ene naam gemakkelijk ingewisseld worden voor de andere.
Ook op dit station zijn de
toegangswegen vanzelfsprekend
niet af. Het station heeft een geïmproviseerde uitgang. Invaliden kunnen hier onmogelijk van het
perron afkomen, en kunnen hier dan beter ook maar niet uitstappen.
Ineens hoor ik op de achtergrond
geraas van een veel
zwaardere, langere en verderweggaande trein. Wat is dat, zo plotseling?
Natuurlijk,
de Betuwelijn loopt hier pal achter. Een kleurige sliert containers
rijdt naar
de einder.
Een wandeling langs het spoor naar
Hardinxveld-Giessendam is
de moeite niet. Ik ga maar een slinger maken door die twee dorpen, waar
ze dan
ook maar in elkaar overgaan. De wijk Blauwe Zoom is opgerukt tot het
station.
Later zal hij zich nog verder naar het westen uitstrekken.
Voorshands heeft Bellefleur, een
straat met hectometers en
hectometers dezelfde saaie, somberbruine rijtjeshuizen, nog uitzicht op
land. Om
de hoek zitten schamele luyden met piekhaar ergens buiten te roken
omdat het
binnen niet mag, en kijken me met een triomfantelijk lachje na als ik
een
doodlopende straat in loop. Op de terugweg negeer ik hun blikken. Met
nog een
paar keer links en rechts beland ik op een singel met afgeknotte
knotwilgen en
met huizen waarin ik meteen de stijl van architect Alberts herken.
Dan de dijk over langs het stroompje
de Giessen, waarlangs
zich huisjes met aanlegsteigers met bootjes ophouden, maar ook een
lelijk rechthoekig
flatblok. Dat staat aan het water zodat je dat als uitzicht hebt, maar
verpest dat van iemand die op het water vaart. Een dorp, twee dorpen
die
hinken op de twee gedachten van Randstad en platteland. Het ligt op de
groetgrens;
sommige mensen, maar niet alle, zeggen me gedag, hoewel ze me helemaal
niet
kennen.
Er zijn heel wat volgers van deze
site, duizenden, zo niet
honderden. Waarvan er vast wel één woont in Hardinxveld en/of
Giessendam. Als die
dit stukje leest, denkt hij of zij: hé, De digitale reiziger is hier
vlak
langsgekomen! Kijk, hij heeft een foto gemaakt, van vlak hier in de
buurt!
Waarom is het leuk, je eigen straat
te zien op Internet of TV?
Een straat waarvan je toch wel weet, hoe hij eruit ziet? Morgen gaan ze
het
Glazen Huis in, op de Beestenmarkt in Leiden. Ik weet nu al dat ik met
ogen op
stelen naar de tv-uitzendingen zal kijken, om een glimp op te vangen
van het
restaurant De Pannekoecke Backer waar ik vaak kom met mijn moeder. Je
bent zelf
ook een beetje BN als de tv jouw plekken filmt; jouw stamkroeg in beeld
neemt; zoiets
moet het zijn.
Ik beland in de wijk De Peulen. Er is
een flat die simpelweg
Peulen heet, een met de naam Peulenhof, en meteen verderop de Peulenwiek.
Peulensteijn, Peulendael en Peulenstaete ontbreken, of bevinden zich in
straten waar ik niet loop.
En ik blijk hier toch school gemaakt te hebben; het gospelkoor van H’veld-G’dam heet Reflexxion, de na-apers, de naäpers, moest je vroeger schrijven; de náááápers. De voorganger van deze site heette REFLEXXIONZZ!, ook met de dubbele X; een naam die ik bedacht toen in 1999 een grote fusie van streekbusboeren zich Connexxion ging noemen. Ook nageaapt, dus.
Peulenwandeling. In het midden: de altijd voorspelbaar-verrassende woningen van Alberts; rechtsboven heel in de verte nog station Blauwe Zoom
Er zijn hier simpele doch
doeltreffende rotondes,
aangebracht met straatstenen van een afwijkende kleur. Als mijn
oriëntatievermogen niet doet wat het meestal doet, namelijk me
bedriegen, dan
ben ik in de buurt van het punt waar ik 3 jaar geleden onderstaande foto schoot.
Dat klopt zowaar. Het hart van dit
dubbeldorp, dat niet
precies weet hoe het heet, biedt de winkel De Eerste Uitzet voor zoiets ouderwets als
een uitzet. Je kunt
je er bezatten in Café Bar ’t Peultje, ijstaferelen (niet van Avercamp)
kopen
in de galerietjes - als je niet kunt wachten tot de sneeuw werkelijk
gaat
vallen -, genezing vinden van alles wat je je hebt ingebeeld bij het
Instituut
voor Reine Hahnemannsche Homoeopathie, ik weet niet wat doen bij de
stichting
Aude Sapere, en het Woord aanschaffen bij de Chr. Boeksjop Rynnah.
Terugreizen naar Dordrecht met de
MerwedeLingeLijn, die met
al die extra stations op een soort tram is gaan lijken. Een meisje
achter me
klaagt tegen haar moeder over het grote aantal stops. ‘Waarom niet
gewoon één
station per dorp?'
- ‘Dat is toch juist handig’, zegt haar zusje. ‘Heeft iedereen
tenminste een
trein voor de deur!’
De trein trekt kittig op van station
Sliedrecht, maar remt vrijwel
meteen ook weer voor Baanhoek. ‘Tsjesus Christus!’, roept het meisje
van
daarnet. ‘Hee, hee, hee, jongedame!’, zegt haar moeder streng. De jongedame was even
vergeten dat we hier in
de bijbelgordel zitten.
Ik stap uit bij Dordrecht Stadspolders en maak een foto die later mislukt blijkt, in de schemering. Het valt me op, dat ik helemaal niet hoef te plassen vanmiddag, ondanks de kille wind. Normaliter valt zoiets nooit op; het valt alleen op als je WEL moet. Maar toiletloze treinen als de Spurt vestigen sterk de aandacht op deze lichaamsfunctie.
Ik heb geen zin meer, een
kwartier
te wachten op de volgende trein, en ga verder met de bus. Ik beland in lijn
5. En ik hoef
niet in te checken, want op zaterdagen in de Sinterklaas- en kersttijd
is de stadsbus
in Dordrecht gratis.
Dat is dus nog steeds zo. Ik schreef
in 2002 een stukje
over zo’n zaterdag en herken de sfeer nog: massa’s mensen in elke abri,
volle
bussen, jolijt en kerstrode mutsen alom, en niemand die klaagt als hij
niet
meteen een zitplek vindt. Gezellig druk, en de bus wint zodoende iets
terug van
wat de chipkaart kapot heeft gemaakt. Zo zou het altijd moeten zijn in
het OV.
Waarmee het laatste reisverslag
uit jaargang 7 van de Thuispagina
ten einde is. 7 Jaar alweer!
Dank aan alle lezers die dit jaar de teller hebben doen oplopen van
mijn
webstatistieken, en speciaal de lezers die de moeite hebben genomen om
me per
email te complimenteren met mijn site, en / of me te wijzen op al mijn
fouten en miskleunen - zoals de lezer die me erop wees, dat de
exploitant van de MLL Arriva heet, en toch heus niet Veolia, zoals een
paar keer in de eerste versie van dit stuk stond. Blijf vooral
schrijven, want
die mails bewijzen tenminste dat deze site gelezen wordt!
Frans Mensonides
28 december 2011
Er geweest: zaterdag 17 december 2011
DIENSTREGELING PER 11 DECEMBER 2011
Dordrecht | == |
08 23 38 53 |
03a18a33a48a |
Dordrecht Stadspolders | =>- |
12 27 42 57 |
58 13 28 43 |
Sliedrecht Baanhoek | - |
16 31 46 01 |
54 08 24 38 |
Sliedrecht | -<>- |
20 35 50 05 |
51 06 21 36 |
Hardinxveld Blauwe Zoom | - |
23 -- 53 -- |
47 -- 17 -- |
Hardinxveld – Giessendam | -<>- |
25 39 55 09 |
45 02 15 32 |
Boven-Hardinxveld | -<>- |
passeren |
passeren |
Gorinchem | -<>- |
38 44a08 14a |
35 52 05 22 |
Gorinchem Papland | - |
||
Arkel | - |
43 -- 13 -- |
28 -- 58 -- |
Leerdam West | - |
||
Leerdam | -<>- |
51 -- 11 -- |
22 -- 52 -- |
Beesd | -<>- |
57 -- 27 -- |
14 -- 44 -- |
Geldermalsen | -<>- |
03a - 33a - |
08 -- 38 -- |
Tweede kolom: = dubbelspoor, - enkelspoor; <> passeerpunt.
Derde kolom: richting Geldermalsen; Vierde kolom richting Dordrecht
© Frans Mensonides, Leiden, 2011.