Tot hier en verder: Stations rond Utrecht (vervolg)


<<< lees eerst pagina 1

 

Station:

Breukelen

Aan lijn:

Utrecht – Amsterdam

Geopend:

2006

Perrons en sporen:

Perron op een hoogte van 4,5 meter boven maaiveld tussen de middelste twee sporen van een viersporige baan.

Wat stopt er?

Rotterdam CS – Gouda –Amsterdam CS – Uitgeest (30’)
Amsterdam Zuid – Utrecht – Rhenen (30’)
Deze treinen rijden op het traject Breukelen – Amsterdam Bijlmer ArenA in een onhandige 7-23’-frequentie. Onder het regime Randstadspoor zal er straks kwartierdienst geboden worden tussen Breukelen en Utrecht Centraal.

Hoe gaat u verder?

Met reguliere streekbus lijn 143 of buurtbus 226, een zeer karig geheel, met weinig ritten per dag. Of te voet of per fiets over de brug. Het dorp dat zijn naam leende aan Brooklyn ligt aan de overkant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Het spoor was er eerder dan het kanaal, getuige de Stationsweg, die vanuit het dorp doodloopt op het water. Ook Maarssen heeft zo’n curiosum.

Er geweest:

Donderdag 4 september 2008; midden op de middag

Gezien:

Een sober station, waaraan geen cent teveel is uitgegeven. De Randstadspoor-architectuur heeft plaatsgemaakt voor die van Amsterdam Bijlmer ArenA, met veel glas en hout.

 

 

 

 

<<< terug


 

Station:

Abcoude

Aan lijn:

Utrecht – Amsterdam

Geopend:

23 april 2007

Perrons en sporen:

Perron op maaiveld tussen de middelste twee sporen van een viersporige baan.

Wat stopt er?

Idemdito als Breukelen

Hoe gaat u verder?

Met lijn 2 (alias: de benenwagen)

Er geweest:

Donderdag 4 september 2008; tegen de avondspits

Gezien:

Een station, nog minimaler (als dat geen contradictie is) dan dat van Breukelen. De architect heeft zich niet erg uitgesloofd.

 

Het oude stationsgebouw van Abcoude, een halve kilometer ten zuiden van het nieuwe. De oude perrons lagen op de plek waar de afzink moest komen naar het …

 

… Rien Nouwen Aquaduct onder het riviertje Het Gein. Heet waterstaatwerk is genoemd naar de actievoerder die ervoor gepleit heeft. Het bouwen van een viersporige hefbrug zou de omgeving hier te zeer aangetast hebben.

 

Het nieuwe station ligt verder verwijderd van de dorpskern, maar wel dichterbij bestaande en in aanbouw zijnde nieuwbouw (links van de fotograaf). Rechts blijft uitzicht op weiland.

 

 

 

<<< terug


 

Station:

Amsterdam Bijlmer Arena

Aan lijn:

Utrecht – Amsterdam

Geopend:

November 2007

Perrons en sporen:

Vijf perrons, waarvan drie eiland-, langs in totaal acht sporen. Over de buitenste sporen 1 en 8 passeren de doorgaande IC’s; er stoppen zelden treinen. Het middelste van de drie eilandperrons wordt gebruikt door de metro van het GVB. Dit deel van het station heet kortweg: Bijlmer ArenA.

Wat stopt er?

Rotterdam CS – Gouda –Amsterdam CS – Uitgeest (30’)
Amsterdam Zuid – Utrecht – Rhenen (30’)
IC Schiphol – Utrecht – Eindhoven (30’; in de spits soms 15’)
Metro 50: Gein – Isolatorweg
Metro 54: Gein – Amsterdam CS

Hoe gaat u verder?

Met talloze stads- en streekbussen (waaronder de Zuidtangent) die vertrekken vanaf het busstation

Er geweest:

Dinsdag 25 augustus rond 17:45 in vroeg ingevallen duisternis; donderdag 4 september in regen, gevolgd door zon.

Gezien:

Een gecombineerd trein- en metrostation dat beter in de smaak valt bij juryleden van architectuurprijzen dan bij reizigers.

De architectuurminnaar ziet een lichtvoetige, luchtige constructie van hout en glas, die toch robuust genoeg is om niet in het niet te zinken bij het megagebeuren eromheen: de Arena, de Pathé, de Heineken Music Hall, de Amsterdamse Poort. Of zo; ik zeg maar wat; heb ik verstand van architectuur? Het station was in ieder geval BNA-Gebouw van het Jaar 2008, en won de RIBA European Award, en dat schijnt wat te zijn.

De reiziger ziet een onoverzichtelijke hal met overal rijen chippoortjes die niet werken en met chiplezers die dat wel doen, maar even moeilijk traceerbaar zijn als de WC en het plaatskaartenloket. Hoe dat straks moet als ook de trein is overgegaan op de chipkaart, is me een raadsel. Komen er nog extra poortjeswanden tussen het trein- en het metrogedeelte van het station? Of moet je, bij een overstap van trein op metro, eerst het hele station uit, en dan er weer in?

De fotograaf ziet overal waarschuwingssignalen op zijn display: onvoldoende licht om ‘uit de hand’ te schieten. Het is onder al dat glas duisterder dan het lijkt.

De railgek ziet per spitsuur 32 metro’s stoppen, 16 treinen datzelfde doen, en er nog eens 8 doorrijden. Bijna één railvoertuig per minuut. Passagiers trekt het station genoeg; de overgrote meerderheid ervan verzamelt zich op het middelste eilandperron, waar de metro vertrekt.

 

De fly-over richting Amsterdam Zuid en Schiphol.

 

 

 

 

 

 

 

<<< terug


Frans Mensonides
16 september 2008


© Frans Mensonides, Leiden, 2008


<< naar thuispagina Frans Mensonides