Klantvriendelijkheid volgens NoordNEP


Het weekend van 13 en 14 november vertoefde de verslaggever uit het rayon Noord van de De Digitale Reiziger in Utrecht, waar hij een aantal aangename en zeer gevarieerde uren doorbracht. Toen hij zondagavond de 14e wilde terugkeren naar zijn thuisbasis in Zuidhorn, wachtte hem echter een onaangename verrassing.

Ik arriveerde in Groningen met de intercity die om 22.15 had moeten aankomen. Had moeten, want door werkzaamheden in de buurt van station Haren was de trein enigszins vertraagd. Ik stond om exact 22.21 uur op het perron (de wijzer van de stationsklok versprong net). Door een oude reflex gedreven zette ik er onmiddellijk de sokken in; bejaarden en mensen met rolkoffers ontwijkend sprintte ik richting perron 4a, waar de aansluitende trein richting Leeuwarden had moeten staan wachten. Had moeten, want deze trein was, keurig volgens de dienstregeling, om 22.20 vertrokken.

Ik vermoed dat de portee hiervan niet onmiddellijk tot iedere lezer zal zijn doorgedrongen; vandaar dat ik even een korte toelichting geef.

Ten eerste moet men weten dat het sinds jaar en dag gebruikelijk is dat de trein Groningen-Leeuwarden die om 20 minuten over het hele uur vertrekt, wacht als de intercity uit Zwolle iets te laat is. Hiervan wordt wel eens afgeweken op tijden dat er een halfuursdienst geldt op de genoemde lijn, want een halfuurtje wachten geldt kennelijk nog als acceptabel. Echter, de trein van 22.20 is de eennalaatste, en de laatste vertrekt om 23.41. Een gapend gat van één uur en eenentwintig minuten! Nu zal de welwillende lezer misschien enig begrip tonen voor het feit dat ik daar, om 22.21 uur op het lege perron 4a, enige woorden uitte die niet kunnen worden herhaald in een Internet-tijdschrift voor het hele gezin.

Maar er is nog iets. Sinds ongeveer een halfjaar wordt de lijn Groningen-Leeuwarden geëxploiteerd door het bedrijf NoordNed. Nu was het mij al vaker opgevallen dat NoordNed het niet zo nauw neemt met dit traject, dat mij om persoonlijke redenen na aan het hart ligt. Er is te weinig materieel gehuurd, waardoor de treinen regelmatig overvol zitten; onlangs heeft men er zelfs toe moeten overgaan om op drukke tijden bussen in te zetten tussen Zuidhorn en Groningen. Dat men in deze bus als troost een boekenbon krijgt uitgereikt, baat weinig als men in Groningen net een aansluitende trein misloopt.

Verder zie ik de treinen voor mijn ogen verloederen. NoordNed heeft in zijn wijsheid besloten de plaatsbewijzen nog slechts steekproefsgewijs te controleren (het personeel dat je sporadisch nog treft, is altijd kortaangebonden en chagrijnig) en vindt het ook niet nodig de treinen regelmatig schoon te maken. Het gevolg is dat de NoordNed-treinen vergeven zijn van de rotzooi: etensresten, weggeworpen verpakkingen en verpieterde oude kranten ontsieren meer en meer het verder zo fleurige interieur van de Wadlopers en Buffels op deze lijn; de afvalbakken puilen uit.

Onlangs mocht ik er ook getuige van zijn dat een van de deuren van een trein zo slecht sloot dat deze hevig klapperde in de wind. Ik vreesde ieder moment dat het ding het luchtruim zou kiezen en de passagiers die op het balkon stonden (omdat er binnen weer eens geen plaats was) naar buiten zouden worden gezogen.

Een laatste grief betreft de kaartjesautomaten. NoordNed verwisselt de inktlinten in deze automaten dermate sporadisch dat het kaartje dat je voor je goeie geld uit de automaat trekt, soms vrijwel onleesbaar is.

Over al deze grieven wilde ik al een hele tijd iets schrijven, maar die gemiste aansluiting deed de deur dicht. NoordNed, een bedrijf dat de mond vol heeft over klantvriendelijkheid, houdt er kennelijk een soort "stiptheidsactie-filosofie" op na: men stelt er een eer in om op de minuut te vertrekken, maar zonder enig aanzien van de actuele situatie. Het idee dat met twee minuten wachten kan worden voorkomen dat een groep reizigers bijna anderhalf uur letterlijk in de kou moet staan, is kennelijk nog niet opgekomen bij NoordNed. Of hebben we hier een geval van NS'je en/of reizigertje pesten? Zo kinderachtig zal men bij NoordNed toch niet zijn?

En dan: ik ben 41 jaar en gezond van lijf en leden, en van die anderhalf uur in de kou heb ik slechts een lichte verkoudheid opgelopen; maar wat moet iemand die bejaard of ziekelijk is? De stationsrestauratie en het stationsgebouw sluiten in Groningen om halfelf. Daarna kun je nergens meer terecht, en de sfeer op de perrons is niet anders te kenschetsen dan als naargeestig en Kafkaiaans (geloof me maar, ik heb er meer dan een uur gestaan).

Ik stel voor dit stelletje blunderende botteriken voortaan NoordNEP te noemen en zou dit wanpresterende bedrijf van ganser harte voordragen voor de eerstvolgende Sjef Koekenbakker Award, als dat niet verboden zou zijn.

Wim Scherpenisse
november 1999

P.S. Als er niemand klaagt, zal er ook nooit iets verbeteren. Lezers die NoordNEP graag suggesties willen geven hoe het bedrijf (zoals het zelf zegt) zijn "service nog verder kan verbeteren", kunnen deze suggesties sturen naar:

NoordNEP Personenvervoer BV
Afdeling Klantenservice
Antwoordnummer 1557
8440 WB Heerenveen

of:

NoordNEP Personenvervoer BV
Afdeling Klantenservice
Postbus 626
8440 AP Heerenveen

Telefonische klachten kunt u kwijt op 0900-6667363 (niet gratis!).


LINKS:

Toekenning van Sjef Koekenbakker Award aan NoordNEP
Op pad met NoordNEP: "Hinder-lopen onder regenbogen"