Vervolg bus Ter Aar:
In de slag met de provincie
Bakkeleien met ZWN
Dagboek openbaar vervoer
Op maandag 31 augustus 1998 leg ik de laatste hand aan mijn nota over het openbaar vervoer
rond Ter Aar. Deze is bestemd voor de provincie. Ik wil het document van 16 pagina's hier
niet in extenso uitkauwen. Wie de volgende twee plaatjes bekijkt, ziet meteen waar het om
gaat.
Het kaartje hierboven geeft de huidige bussituatie weer rondom de gemeente Ter Aar.
- Alleen in de spits is er een goede oost-west verbinding (de rode lijn: ZWN 182: Leiden -
Ter Aar v.v.). Deze bus rijdt 's ochtends van Ter Aar naar Leiden en rijdt gedurende de
middaguren andersom. Enkele ritten beginnen / eindigen in Nieuwkoop.
- Buiten de spits moet de reiziger het doen met lijn 149 (blauw); zeer vaak besproken op
deze site.
- De groene lijn is de Lijntaxi naar Papenveer en Langeraar (beiden gelegen in de gemeente
Ter Aar) en Nieuwveen (gemeente Liemeer).
Dan nu plaatje 2: de door De digitale reiziger voorgestelde oplossing.
- De ritten van spitslijn 182 (rood), die momenteel beginnen / eindigen in Ter Aar, beginnen
in het DDR-voorstel in Langeraar. Deze laatste kern, met altijd nog zo'n 2.500 inwoners,
heeft dan in de spits nu tenminste weer busvervoer.
- De route van de blauwe lijn, 149, wordt gestrekt. Net als in tijden van weleer rijdt de lijn
via de kortste weg van Leiden naar Ter Aar. Daarna gaat 149 linea recta naar centrum en
station van Alphen aan den Rijn. De route door de woonerven van Ridderveld is geschrapt;
de sporen van het gummen zijn nog zichtbaar. De Riddervelders houden nog voldoende
buslijnen over; het kan daar bijna niet op.
Dit voorstel is een uitwerking van een eerder door ROVER-Leiden naar voren gebracht
idee.
- De Lijntaxi heeft een naamsverandering ondergaan in "Belbus". Dit betekent dat deze
oproepbus niet meer rijdt onder het omslachtige regime van ZWN. Ritten kunnen
rechtstreks bij het taxibedrijf besproken worden. Zoals is af te lezen aan de groei van het
aantal groene lijnen, neemt het vervoergebied van de Belbus flink toe. Hetzelfde geldt voor
de exploitatieduur (zeven dagen per week; 18 uur per dag); en voor de reismogelijkheden.
De DDR-belbus is nl. niet gebonden aan het door ZWN bedachte uurpatroon, maar is op
elk gewenst tijdstip te ontbieden. Het wordt zelfs mogelijk, binnen het gebied een overstap
op een streekbus te bestellen. "U wilt van Papenveer naar het Leidseplein in Amsterdam?
Prima. Als u zo-en-zo-laat bij de halte staat, dan bent u om dan-en-dan op de Herenhof in
Alphen aan den Rijn en heeft u aansluiting op de Interliner naar Amsterdam".
Wat kost dit alles? De eerste twee voorstellen: de routewijziging van de streekbussen 149 en
182, kosten geen cent. Er is geen extra inzet van bussen nodig. Ik heb dit uitgerekend aan de
hand van de huidige rijtijden die vermeld staan in de ZWN-dienstregeling.
De kosten van een Belbus zijn recht evenredig aan het aantal ritten. Het goedkoopste systeem
is het volledig ontbreken van openbaar vervoer. Maar zo werkt dat dus niet, meneer de
vervoers-sloper van ZWN!
Overleg met de provincie
Mijn voorstel maakt veel enthousiasme los op het Ter Aarse gemeentehuis. Zelfs nog voordat
hij naar de Provincie Zuid-Holland verstuurd is, wordt de nota al tot gemeentebeleid verheven.
Mevr. Kraak zendt een kopie naar het IGOR (Inter Gemeentelijk Overlegorgaan Rijnstreek),
een samenwerkingsverband van gemeenten in het groene hart.
De gemeente Ter Aar heeft op vrijdag 11 september een constructief
gesprek gevoerd met ambtenaren van de provincie. Tijdens dit gesprek is
een alternatief planaangeboden voor het openbaar vervoer in en om Ter Aar, waarvan
door de provincie met interesse is kennisgenomen.
Ik ben bij dit gesprek aanwezig geweest en heb daarover een artikel
geschreven voor "De digitale reiziger" dat in de eerste helft van week 38
op deze site heeft gestaan. Ik heb mij niet gerealiseerd dat er sprake was
van een interne bespreking en dat het om die reden ongepast was om hier,
zonder toestemming van de overige gespreksdeelnemers, informatie uit
buiten te brengen. Ik bied voor dit feit mijn welgemeende excuses aan aan
de betrokkenen.
Frans Mensonides
17 september 1998
Smoezenbrief
Als ik thuiskom, ligt in de brievenbus de reactie van ZWN op mijn klachten van zeven (!)
weken geleden. Louter om ZWN's klachtenafhandeling op hun waarde te kunnen beoordelen,
had ik binnen korte tijd drie klachten ingediend. Deze hadden betrekking op een rokende
chauffeur, een bus die volkomen nodeloos 7 minuten te laat van de halte Kennedylaan vertrok,
en een chauffeur die de centrale verkeersleiding weigerde in te schakelen bij het uitzoeken van
een overstap voor een bejaarde vrouw.
ZWN maakt anderhalf A4-tje vuil aan deze klachten, maar stelt me alleen op het punt van de
rokende chauffeur in het gelijk.
Dat er sprake was van 7 minuten vertraging, is bij onderzoek door ZWN onjuist gebleken.
Volgens de tachograaf (een soort zwarte doos die van alle busritten een registratie bijhoudt)
vertrok de bus die bewuste morgen op tijd van de halte.
Ik zie vier mogelijkheden om de discrepantie te verklaren tussen mijn Zwitsers
stationsklokhorloge en de ZWN-registratieapparatuur. Eigenlijk maar drie. Dat het horloge
van de digitale reiziger ongelijk loopt, kan meteen naar het rijk der rotsmoesjes verwezen
worden.
- Er is geknoeid met de tachograaf
- ZWN staat keihard te liegen
- ZWN hanteert een zeer ruime definitie van vertraging; 7 minuten te laat valt nog
ruimschoots binnen de normen.
Ik weet het niet. Weer een brief over schrijven? Ik heb wel iets beters te doen.
Verder stelt ZWN de chauffeur uit Woerden in het gelijk, die weigerde de CVL op te roepen
voor zoiets onbelangrijks als een overstap. De CVL mag alleen gewaarschuwd worden bij
calamiteiten en voor het regelen van een aansluiting. Een aansluiting; geen overstap. Duidelijk.
ZWN spreekt in het slot van zijn brief nog haar spijt uit over mijn negatieve houding tegenover
de klachtenafhandeling; klachten worden door het vervoersbedrijf wel degelijk serieus
genomen.
Frans Mensonides
12 september 1998
Lees het vervolg van het Ter Aarse busdrama in aflevering 40 van De
digitale reiziger!