SJEF KOEKENBAKKER AWARD; SEPTEMBER 'NUL:

DE GENOMINEERDEN

De Sjef Koekenbakker Award is een maandelijkse prijs, die door De digitale reiziger wordt uitgereikt aan een persoon, instantie of groepering die de Nederlandse OV-reiziger het leven zuur heeft gemaakt.

Sjef Koekenbakker Award: the previous winners


Ze mogen me koken, bakken, braden of in gijzeling nemen, maar ik neem niet terug, wat ik hieronder ga onthullen.

Ik doel niet op het feit, dat de door justitie gegijzelde Sp!ts journalist Voskuil het hele verhaal over die overstroming bij Mink K uit zijn duim heeft gezogen (sterker nog: dat Sp!ts die hele journalist Voskuil uit zijn duim heeft gezogen, met verhaal en gijzeling en al; en dat alleen maar om de winstcijfers van dat gratis vodje op te schroeven).

Nee, ik ga onthullen, dat onze hele vaderlandse democratie allemaal doorgestoken kaart is, zo niet opgelegd pandoer. De koningin is gewoon de baas van deze bananenmonarchie, precies zoals elk kind uit groep één je in zijn of haar naïviteit kan verzekeren. En in een gemeente is de burgervader (de naam zegt het eigenlijk al) gewoon de baas. Ik heb dat zo eens een paar jaar aangezien als gemeenteambtenaar, en ik kan tot geen andere conclusie komen. Na de burgervader zijn de ambtenaren de baas, mensen als ik dus. Raadsleden en wethouders hebben helemaal niets te vertellen, evenmin als die geldopmakers uit de Staten Generaal.

Maar waartoe dan verkiezingen gehouden?, zal de minder intelligente lezer opmerken. Wel, heel simpel: om de schijn van democratie op te houden. Een geweldig nationaal oranjegevoel doorstroomde de TV-kijkers deze week (ook de TV-kijker die niet in Olumpische muddaljes geïnteresseerd is) bij het aanschouwen van de verkiezingen in het vermeende Joegoslavië. Zulke wantoestanden als met Milosevic, die zouden in Nederland ondenkbaar zijn, zeiden wij met gezwollen borst. En inderdaad: wat je ook over Nederland kunt zeggen: de verkiezingen verlopen er in ieder geval eerlijk.

Wij van De digitale reiziger willen er geen doekjes om winden. Ofwel we organiseren een democratische verkiezing voor toekenning van de Sjef Koekenbakker Award, en dan is die verkiezing ook helemaal eerlijk. Weinig kans op fraude als notaris Hoefnagel je onwelriekend in de nek staat te ademen. En dan al die internationale waarnemers! Ofwel: we kiezen de Sjef Koekenbakker op demagogische wijze zelf, en dan houden we ook niet de schijn op van een democratisch gebeuren.

Over de Sjef van september 'nul zal eerlijk gestemd worden, zoals beloofd. Er zijn vier nominaties binnengestroomd uit alle delen van het land. Dank zij ons nieuwe nominatiesysteem krijgen de lokale Koekenbakkers in het OV een kans op een nationale doorbraak. Het zal dan ook niemand verbazen dat we deze maand een stadsvervoer-special hebben.

De komende maand, oktober 'nul, wijzen we de winnaar als vanouds zelf weer aan. Die winnaar is zelfs al bekend; een reden voor de toekenning verzinnen we nog wel. Ondemocratisch, inderdaad, maar in sommige gevallen moet je hard en duidelijk zijn, en geen verkiezingen houden waarvan de uitslag toch van te voren al vaststaat.

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Eerst de kandidaten voor september 'driedubbelnul.


Allereerst het Samenwerkingsverband regio Eindhoven (SRE), verantwoordelijk voor het OV in groot-Eindhoven. Die lui maken er een heel raar potje van in een regio die toch een "Lichtstad" als centrumgemeente heeft.

In Helmond, een stad met om en nabij 80.000 inwoners, rijdt sinds kort na 18.00 uur geen enkele stadsbus meer. De bewoners moeten het dan doen met de trein (gelukkig kent Helmond niet minder dan drie stations), met twee niet al te frequente streeklijnen, en met een vaag belbussysteem.

Daarnaast dacht SRE slim te zijn door de zones in de omgeving van Eindhoven te verkleinen. Maar, het moet toch ook op de burelen van dit stadsgewest (organiseren die eigenlijk ooit wel verkiezingen??) wel bekend zijn, dat tariefstijgingen fnuikend zijn voor de populariteit van het OV?

Een andere grief is het feit, dat de buslijnen 5 en 6 naar de Eindhovense wijk Geestenberg 's avonds en 's zondags nog maar één keer per uur rijden, wat ook absurd is voor een stadsdienst.

Enkele jaren geleden bezocht DDR de regio Eindhoven. Wij zagen als reclamezuilen vermomde stadsbussen leeg rondrijden door een agglomeratie met zo'n 300.000 inwoners. Naar aanleiding van dit bezoekje schreven wij, dat het Eindhovense OV wel eens wat extra stimulans kon gebruiken. Nou, mooie stimulans: opheffen van ritten en verhogen van de tarieven!

Misschien denkt SRE, de mensen zo warm te kunnen maken voor die futuristische Philipsbus, die over een of twee jaar gaat rijden tussen Eindhoven CS en een nieuwe wijk, waarvan de naam me even ontschoten is, Meerveld of zoiets. Dubbelgelede bussen, terwijl ze in Philipsstad normale bussen al niet eens halfvol krijgen. "Let's make things worse" lijkt het devies te zijn van SRE. Heel Brabant klimt .vanavond nog in de penom deze luilebollen een Sjef te bezorgen.

De enige foto van Helmond die zich in ons archief blijkt te bevinden. De stationsomgeving; inderdaad zonder bus. Binnenkort ('t zal wel na Parijs worden, die andere lichtstad) brengen wij een nieuw bezoek aan Helmond en Eindhoven.


Voor de tweede kandidaat, stadsgewest Haaglanden, zijn twee nominaties binnengekomen, die we mooi kunnen combineren. Dit stadsgewest namelijk, dat altijd zo'n grote broek aantrekt met praatjes over light-rail, weet ook niets beters te verzinnen dan het kleinschaligere stadsvervoer steen voor steen af te breken.

In Zoetermeer heeft men het wijs geacht, de stadsbuslijnen 71 en 72 (Centrum West - Rokkeveen) niet meer te laten rijden langs het Centraal station (gelegen aan de lijn Den Haag - Utrecht, dat overigens geen "Centraal station" heet, maar gewoon "Zoetermeer zonder meer", en door middel van een loopbrug, de Nelson Mandelbrug, verbonden is met station Driemanspolder op de Zoetermeerlijn).

De informatievoorziening over deze wijziging ontbrak, en de reden ervan is allesbehalve duidelijk. Er zong een gerucht door Zoetermeer, dat het te maken had met plaatsing van enkele verkeersdrempels in Rokkeveen. Daardoor moeten de bussen langzamer rijden (reden ze vroeger dan 140 km/uur, vragen wij ons af) en halen de bussen de (blijkbaar veel te krappe) rijtijd-volgens-dienstregeling niet meer.

Mijn informant (wiens naam ik ook na gijzeling niet zal onthullen) heeft er een aantal (tot dusverre onbeantwoorde) mailtjes aan Connexxion en gemeente Zoetermeer over verstuurd; onkundig van het feit, dat de beslissing genomen was door het duistere, ondemocratisch gekozen bestuur van Haaglanden.

Dezelfde instantie doet jaar in- jaar-uit zijn best om HTM-tramlijn 10 (Voorburg - Statenkwartier) om zeep te helpen. Ik heb nog meegemaakt, dat die kleine kittige PCC-wagentjes in 5-minutendienst reden, van maandag tot zaterdag, overdag. Met de komst van die onafzienbare GTL-bakken werd dat al spoedig teruggebracht tot 10-minutendienst. Dit was ooit het minimum bij HTM; de "fatsoensfrequentie", werd dat genoemd, toen fatsoen nog een gangbaar woord was in OV-land.

Sinds kort rijdt lijn 10 kwartierdienst maandag tot/met vrijdag overdag, en halfuursdienst in het weekend en gedurende de avonduren. Volgend jaar zal lijn 10 wel opgeheven worden wegens gebrek aan reizigers. Het is geen geheim, dat HTM die wagens van lijn 10 hard nodig heeft voor zijn agglo-lijnen; dan pest je je lokale reizigers gewoon weg.

Kom op, trammers en bussers uit Den Haag en Zoetermeer: dit laten jullie toch niet over je kant gaan?

Alweer een foto zonder bus: De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer


Tenslotte: Sjef-kandidaat nummer 3.

Een studerende uit het midden des lands nomineerde de gemeente Utrecht, en wel voor het Hoogwaardige OV dat straks moet zorgen voor het vervoer van nog meer klanten naar onder andere de universitaire uithoek De Uithof. Deze lezer heeft geen enkele fiducie in die busgoot dwars door de binnenstad. De bus rijdt straks via een omweg, vergeleken met de huidige route van lijn 12 en 12S. Bovendien zijn de hoogwaardige dubbelgelede bussen die op de HOV-baan moeten gaan rijden, nog niet eens besteld, terwijl de HOV-baan volgens planning in december 2000 geopend wordt.

Ik - zelf ook student in Utrecht - kan me de scepsis van deze lezer wel voorstellen. Al jarenlang kruip ik twee keer per week over de zandhopen van die HOV-baan, die maar niet af wil komen. Echter: in ons land (nog altijd het beste land er wereld) kun je een misdadiger niet veroordelen voordat hij het delict gepleegd heeft (al zou dat een stuk effectiever zijn; die hele poppenkast met rechters, officieren en advocaten, en gijzelingen, is nu feitelijk alleen maar gedoe achteraf). We kunnen Utrecht in dit stadium dus nog geen Sjef toekennen voor het onafwendbare mislukken van het HOV-project.

Daarom nomineren we Utrecht voor 30 jaar Uithofleed; ik hoop dat de nominerende het daarmee eens kan zijn. Want "leed" is wel het juiste woord voor dat vervoer naar de Utrechtse campus. Met zijn 120-en opeengepakt in zo'n schommelend en schuddend GVU-kreng. Niet alleen in de spits: GVU heeft na 30 jaar nog steeds niet in de gaten, dat er ook in de avonduren college's en tentamens plaatsvinden op de Uithof, en rijdt dan een zuinige 20-minutendienst, hoewel het bijna even druk als overdag.

Ik heb er al veel vaker over geschreven, en vat dus samen:

Kortom: iedereen die woont, werkt of studeert in Utrecht: je weet wat je te doen staat!

Lijn 11; "Hoogwaardig" naar de Uithof


Dit zijn dus de genomineerden: SR Eindhoven, voor het verzieken van het stadsvervoer; Haaglanden voor het verzieken van het stadsvervoer, en gemeente Utrecht voor het exploiteren van stadsvervoer dat de moeite van het verzieken niet eens meer waard is.


We herhalen hier even het stemmingsreglement:


Dixi.

Frans Mensonides
ultimo september 'nul