FOTO-RAPPORTAGE: Mega-wijzigingen HTM-tram
Meer hierover:
Fotorapportage uit Ypenburg, Nootdorp en Leidscheveen (juni 2001)
Lijn 2 en lijn 6 terug op de Grote Marktstraat (november 2000)
"Mega wijzigingen per 3 september 2001" kopt de homepage van de vernieuwde HTM-website, en kopt ook de folder die verkrijgbaar is bij alle HTM-verkoop- en informatiepunten.
Deze wijzigingen hebben niet alleen betrekking op de ingebruikname van het 400 meter lange
tramspoor in de Jan van der Heijdenstraat, maar ook op verdere aanpassingen in de route en
dienstregeling van vele tram- en buslijnen. Daarbij is de reiziger er helaas niet altijd op vooruit
gegaan.
De Haagse bus zal de komende winter aan de orde komen, in een speciale serie over
stadsbussen in steden waar je normaal altijd de tram neemt. Nu beperken we ons nog even tot
het stedelijk railvervoer. Bijna een halve kilometer tramlijn erbij dus, in de v.d. Heijdenstraat, een
wat obscuur winkelstraatje in het Laakkwartier. De v.d.
Heijdenstraat verbindt de Rijswijkseweg, tot dusverre het werkterrein van tramlijnen 1 (Delft -
Scheveningen) en 10 (Voorburg NS - Statenkwartier) met het Lorentzplein, waar de lijnen 16
en 17 om de bocht stuiven.
Lijn 1 is terug van weggeweest na een tijdelijke opheffing in verband met renovatie van de
Hoornbrug en de Rijneveldbrug (zie hiervoor onze fotorapportage uit juni van dit jaar).
Deze lijn rijdt voortaan door de v.d. Heijdenstraat. Dit heeft een groot voordeel voor de
reizigers die bij station Hollands Spoor op de trein willen overstappen. Die worden nu voor de
ingang afgezet; tot voor kort moesten ze 5 minuten lopen vanaf de halte Rijswijkseplein. Dat
lot treft in het vervolg de reizigers met lijn 10; die komen nu juist terecht op het
Rijswijkseplein (zodra tenminste de werkzaamheden op dat befaamde Rèswèkseplèn voltooid zijn).
Behalve deze voor sommige reizigers gunstige, en voor anderen nadelige ruil, bestaat de
beloofde mega-wijziging uit een drastische herverkaveling van het tramnet in onder andere
Voorburg en Leidschendam. Deze heeft niets te maken met de v.d. Heijdenstraat; het is een
platvloerse bezuinigingsmaatregel.
Al jarenlang heeft het gewest Haaglanden met een schuin oogje gekeken naar lijn 3 (tot voor
kort: Loosduinen - Leidsenhage), de lijn met de hoogste frequentie van het Haagse tramnet. De
trams zaten altijd overvol tussen Loosduinen en het centraal station, maar halfleeg op het veel
kortere traject tussen CS en Leidsenhage ("halfleeg" betekent dan altijd nog: 40 a 50
passagiers). Daarom is lijn 3 ingekort tot CS, en in Bezuidenhout, Voorburg en Leidschendam
vervangen door lijn 2, die veel bescheidener is qua frequentie. Een slechte zaak, onder andere
voor de bewoners van de kantoren rond station Laan van Nieuw Oost Indië, waartoe ik mezelf
mag rekenen (maar niet voor lang meer, overigens).
Lijn 2 rijdt langs Leidsenhage door naar Leidschendam Noord, in plaats van lijn 7, die helemaal
wordt opgeheven, na een bestaan van een kwart eeuw, met wisselende routes en wisselend
succes. CS - Scheveningen, Mariahoeve - Scheveningen, Mariahoeve - Statenkwartier,
Leidschendam - Scheveningen en Leidschendam - Statenkwartier; dat zijn zo de routes die lijn
unlucky number 7 heeft afgelegd; ik waag me niet aan jaartallen.
In Mariahoeve, waar je tot voor kort in lijn 6 (Uithof - Mariahoeve) en 7 kon stappen, blijft
alleen de eerste over. Die wordt dan wel doorgetrokken van Mariahoeve naar Leidsenhage,
maar blijft zijn lage frequentie behouden. Dat komt bijvoorbeeld neer op een 12-minutendienst
in de late ochtenduren. Ooit hanteerde men bij de Haagse tram een "Fatsoensfrequentie"; op
werkdagen moest overdag minstens eens per tien minuten een tram aan de halte verschijnen,
hoe dun de vervoersstroom ook was. Maar fatsoen is een schaars goed in deze tijd; in het OV
en daarbuiten; in Haaglanden is het klaarblijkelijk afgeschaft.
Om het verhaal af te ronden: in het Statenkwartier wordt de route van lijn 7 overgenomen door
lijn 17 (die eerst Wateringse Veld - CS deed, maar afgelopen zomer een tijdlang is
doorgereden helemaal naar Scheveningen, ter vervanging van de tijdelijk opgeheven lijn 1).
Lijn 17 rijdt nu dus weer Wateringseveld - CS; dit station wordt onderlangs gepasseerd, en de
tram beweegt zich daarna langs de Hofvijver richting Statenkwartier. Een hele rare kronkel
dus, in lijn 7; een "hoge hoed", misschien wel passend bij de deftigheid van de wijk waar hij
naartoe gaat.
Verwarrend? Lees de mega-wijzigingen op de HTM-site.
Kort na de jaarwisseling keren we terug naar de Haagse tram. Dan wordt lijn 15 geopend:
Nootdorp - CS, die dan lijn 1 gezelschap gaat houden op de v.d. Heijdenstraat. Deze week
presenteren we alleen wat tramfoto's.
Frans Mensonides
2 september 2001 (dus aan de vooravond van de mega-wijzigingen; de foto's moeten op dit
moment nog gemaakt worden).