Groeten uit Rijswijk en Wateringseveld



Wij van De digitale reiziger zijn geen propagandisten van het zich voortbewegen op een rijwiel . Was dat wel het geval geweest, dan zouden wij de gemeente Rijswijk zonder meer voordragen voor de Sjef Koekenbakker Award . Rijswijk is - na Maarssenbroek, uiteraard - de meest fietsonvriendelijke gemeente van Nederland. Onlogische Z-bochten; onoverzichtelijke wegkruisingen; fietspaden, die zomaar ergens ophouden om een meter of 100 verderop weer te beginnen: met dat alles wordt je geconfronteerd als je dit dorp per tweewieler verkent.

In januari 1999 besteedden wij aandacht aan de opening van het eerste gedeelte van lijn 17, van Den Haag CS totaan de Darling Market in Rijswijk. Vier maanden later verkenden Marcel Kouwenhoven en ik de rest van het traject, tot Wateringseveld, per fiets. De opening van de totale lijn 17 is gepland voor 23 augustus 1999, maar daarvoor zal nog heel wat moeten gebeuren.


Klik op de "thumbnails" om de foto's te bekijken.

Eetcafé De Halve Maan, nabij station Rijswijk, is nu nog slechts een kwart maan. De eigenaar van het etablissement heeft de onteigeningsprocedure verloren en zag zijn café gehalveerd. Veel zorgen hoeven we ons niet te maken over De halve maan. De eigenaar is ruimschoots schadeloos gesteld en geeft zijn gasten nu te eten in een nood-tent achter het pand. Bovendien heeft hij straks een tram voor de deur.

Nog even het VOOR-plaatje, genomen in januari 1999, toen de kwart maan nog een halve was. Het weer is sedertdien ook wel wat opgeknapt.

De trambaan achter de flats van Steenvoorde. Wie deze foto bekijkt, kan gemakkelijk tot de conclusie komen, dat een route door de wijk veel logischer geweest zou zijn dan een route eromheen. Met die conclusie kan De digitale reiziger volledig instemmen, zeker gezien het feit dat de bus na augustus 1999 gaat verdwijnen uit de wijk die ligt achter de hier gefotografeerde flats.

Even voorbij crematorium Eikelenburg passeert lijn 17 de grens tussen Rijswijk en Den Haag.

Keerlus op de Laan van Wateringseveld.
Op de tekentafel liggen plannen voor een veel uitgebreider tramnet in Wateringseveld. Lijn 9 zou op deze plaats moeten samenvloeien met lijn 17. Beide lijnen gaan dan nog een flink stuk dieper de wijk in; totaan de gemeentegrens met Wateringen. Voorshands zal Wateringseveld slechts twee haltes krijgen: één uitstapthalte nabij de plaats waar de fotograaf staat en één instaphalte aan de overzijde.

De Steenvoordelaan, langs het mega-winkelcentrum In de Boogaard, wordt gereconstrueerd. Op deze plaats komt de drukste bushalte van Rijswijk. Het perron bij de halte wordt zo'n 75 centimeter smal en voor het ontbreken van een abri moet worden gevreesd. Misschien verdient de gemeente Rijswijk toch wel een "Sjef".
Frans Mensonides
21 mei 1999; foto's genomen op zaterdag 15 mei 1999.