SJEF KOEKENBAKKER AWARD MAART 2001: ANWB (ZICH BEMOEIEN MET TREIN-STAKING) SJEF KOEKENBAKKER AWARD APRIL 2001: ARBEIDSONRUST OP HET SPOOR


De Sjef Koekenbakker Award wordt iedere maand uitgereikt aan een persoon, groepering of instantie die de belangen van de Nederlandse OV-reiziger geschaad heeft. Klik hier voor het Sjef-hoofdmenu, met lynx naar het officiële (zij het sterk verouderde) Sjef-reglement en naar de lijst van previous winners.




Landgenoten!

Ook gedurende de afgelopen weken hebben weer vele lezers van het internetmagazine De digitale reiziger gehoor gegeven aan de oproep om deel te nemen aan de verkiezing voor de Sjef Koekenbakker Award; die van de maand maart 2001, die ook alweer voorbij is. Het aantal bij Ballot-Box binnengekomen geldige stemmen bedraagt 35, en houdt opnieuw een stijging in ten opzichte van de vorige verkiezing.

De kandidaten zijn drie weken geleden uitvoerig aan den volke voorgesteld: het waren, in alfabetische wanorde: de ANWB, dé NS, Rail Infra Wanbeheer en Utrecht CS. En het was deze keer een nek-over-nek-race, die de spanning er heel erg heeft ingehouden op de burelen van De digitale reiziger, waarvandaan ik deze woorden tot u richt.

Wel, laten we dan nu, zonder verder oponthoud, de uitslag bekend maken!

Op de vierde en laatste plaats, met altijd nog ZEVEN stemmen, is geëindigd: Rail Infra Wanbeheer, voor het veroorzaken van enkele langdurige stremmingen op het traject Zuften - Winterswijk, waar Syntus sinds kort aan het proefrijden is met een Lint-dieseltrein.

Spijtig voor de mensen van RIWB, die dagelijks zo verschrikkelijk hun best doen om de treinreiziger het leven tot een hel te maken. Misschien een tip, om de Sjef de volgende keer wél te winnen: verplaats jullie activiteiten eens naar het westen van het land, waar meer treinreizigers wonen, en waar de bevolking de ellende wat minder slaafs op zich laat afkomen dan in de Achterhoek. Ik zou RIWB willen adviseren: leg station Amsterdam CS of Utrecht CS eens een paar dagen lam, of werp een barricade op even ten zuidwesten van Leiden Centraal. Dan zijn er zoveel gedupeerden, dat het felbegeerde kleinood, vervaardigd van goedkoop waaibomenhout, en in elkaar gelijmd met Velpon, hen niet meer kan ontgaan.

Op de derde plaats, ofwel de tweede plaats van onderen, is terecht gekomen, met ACHT stemmen: Utrecht CS en zijn onleefbare omgeving. Een plek die dagelijks gepasseerd wordt door zo'n 7.000.000 treinreizigers, enkele tienduizenden jaarbeursbezoekers, een half miljoen kooplustigen uit alle delen van dit land, die de deprimerende sfeer van Hoog-Chagarijne voor lief nemen, alsmede pakweg 250.000 zwervers, schooiers, dealers, hangers, slikkers, snuivers, rokers, spuiters, bedelaars, lorrenkooplieden, trommelslagers, zangers, gitaristen, weemoedig op panfluiten pijpende Inca's, een enkele interstellaire reporter, postende FNV- en VVMC-stakers en ander rapalje.

Slechts acht mensen uit deze massale volksoploop hebben dit inferno waardig genoeg geacht voor een Sjef-stem. Acht slechts: het valt ons tegen, want we hadden Utrecht CS zelf getipt voor een klinkende overwinning, maar het lost ook een probleem voor ons op, want aan wie hadden wij in dat geval de Sjef moeten toekennen? Aan NS-Stationsomgeving, als er zoiets bestaat? Aan de Jaarbeurs, als er zoiets is als dé Jaarbeurs? Aan de architect van Hoog-Chagarijne, die naar verluidt de afgelopen 25 jaar in een krankzinnigengesticht heeft doorgebracht, alwaar hij verteert wordt door wroeging voor wat hij het Nederlandse volk heeft aangedaan; of aan de gemeente Utrecht, die sinds kort Leefbaar is geworden?

Uit de Leefbare gemeente Utrecht bereiken ons - even een zijsprong, landgenoten - geruchten dat de HOV-busbaan in de loop van dit jaar toch nog in gebruik zal worden genomen, in tegenstelling tot eerdere berichten, dat Henk Zwetsbroek en zijn asociale kroegcompanen die baan in een dronken bui zouden opbreken en uit de grond rukken. Nee, die busbaan wordt in juni 2001 feesteloos geopend, en naast bussen mogen ook auto's er gebruik van maken. Een briljante oplossing voor Utrechts verkeersvraagstukken, en het is zonder meer duidelijk dat zo'n leefbare gemeente geen Sjef verdient.

Een aardige opsteker voor NS-reizigerspesters: voor het compleet verzieken en versjteren van de spoorverbinding Heng'nloe - Oldenzaal kwamen uit alle hoeken en gaten van Nederland NEGEN stemmen binnen. Ongeveer het aantal waarop dé NS gemikt had, maar wat schetst hun ontgoocheling: het was slechts goed voor een tweede plaats. NS-reizigerspesters heeft de hele maand weerstand geboden aan de smeekbeden van Netelenbos, en dat alleen maar om zijn kansen op het winnen van de Sjef niet te vergooien, maar het mocht niet baten. Nou ja: volgende keer beter, NSR, en laat nu die treinen maar gewoon weer elk halfuur rijden naar Oldenzaal, dan is iedereen in het oosten weer tevreden. Deze maand zijn er voor NSR nieuwe kansen om de Sjef te winnen.

Overigens bereikten ons, kort na het ter perse gaan van deze aflevering, uit Twente onbevestigde berichten, dat NS de halfuurdienst op het bewuste traject, uit teleurstelling over het niet-winnen van de Sjef, zeer onlangs hersteld heeft.

En dan is de winnaar geworden, met ELF verrassende stemmen: DE ALGEMENE NEDERLANDSCHE VIERWIELERS BOND (ANVB), nee, het zal zijn: DE ALGEMENE NEDERLANDSCHE WIELVIERDERS BOND (ANWB), dank zij hun bemoeienis met een spoorwegstaking.

Landgenoten,

het volk heeft gesproken, en daar wij minder dictatoriaal zijn ingesteld dan de Nederlandse vorstin die haar volkje altijd placht aan te spreken met "Landgenoten", zullen wij deze uitslag aanvaarden, al hadden we liever een andere winnaar gezien, en begrijpen wij er geen sodemieter van.

Daar heeft de ANWB besloten, voor het eerst sedert 1898 zich te bemoeien met iets anders dan de door benzine, LPG of diesel voortgedreven vierwieler, en dan dit! De gang naar de Zuftense rechter, om een treinstaking door zgn. "collectieven" verboden te krijgen, werd niet gewaardeerd door de lezer van De digitale reiziger, temeer niet daar er naar aanleiding van de rechtszaak een spontane werkonderbreking uitbrak die het trein- en autoverkeer in het oosten van ons geteisterde koninkrijk volledig lamlegde.

Misschien ligt daar de oorzaak wel van de toorn die de ANWB bij de kiezer gewekt heeft. Het is ook ons van DDR langzamerhand duidelijk geworden dat ANWB zich alleen maar met de huidige arbeidsonrust op het spoor bemoeit omdat de files voor de vierwielers ten gevolge van spoorwegstakingen langer worden. "Laat die rot-ANWB met zijn rot-poten van ons rot-OV afblijven"; de boodschap is toch wel duidelijk, achteraf.

Bij het ter perse gaan van dit nummer behoort de prijsuitreiking aan de ANWB-directie inmiddels al weer tot het verleden. Zij heeft plaatsgevonden op Goede Vrijdag, op een heuvel met een adembenemend uitzicht op een historische stad in het Midden-Oosten. Daarmee hebben wij geen precedent willen scheppen van leuke snoepreisjes voor de Sjef-winnaar. De komende prijsuitreikingsplechtigheden, in ieder geval tot eind 2001, zullen allen plaatsvinden op onze thuisbasis: Hotel Smit te Middenmeer.

De uitslag is zoals gewoonlijk na te lezen op de site van Ballot Box.

Landgenoten, dan rest me nog...

[klop, klop]

Ja, binnen!

[Sjef Koekenbakker betreedt de riante werkkamer van het DDR-Praesidium]

[geïrriteerd:] Ja, wat is er nu weer, Sjef. Ik zit nu net onze Landgenoten toe te spreken. Dat gezeur van jou kan ik er nu niet bijhebben.

Ja, maar is het nog niet te laat, dan? Is de uitslag al bekend gemaakt?

Ja, dat heb ik zojuist gedaan.

Oh, maar ik heb het lek ontdekt!

Wat? Het lek? In de tramtunnel van Den Haag? Of dat in je hoofd?

Nee, nee, het lek in de Sjef-verkiezing!

[geërgerd, doch geduldig]: vertel op!

Nou, je ken dus eigenlijk maar één keer stemmen, want als je nog een keer stemt, dan krijg je een melding van je ken dus maar een keer stemmen.

Ja, het unieke controlesysteem van Ballot Box!

Maar daar zit dus een lek in. Want ik heb zelf gestemd voor de Sjef van maart, met mijn eigen komputter, en toen ben ik naar mijn nieuwe vriendin gelopen, jeweetwel, Minima, ik mag haar al Minnie noemen, heb ik je dat al verteld? En we hebben van het weekend voor het eerst...

Sjef, kom in Godsnaam ter zake! In jouw gevoos met een onschuldige deerne ben ik niet geïnteresseerd, en het Nederlandse volk al helemaal niet!

Nou, en toen heb ik bij Minnie opnieuw gestemd. Maar toen kreeg ik geen foutmelding van je ken maar een keer stemmen.

Nee, allicht niet. Hoe moet Ballot-Box weten dat Sjef Koekenbakker aan het toetsenbord zit, en niet jouw "Minnie"?

En toen heb ik het ook bij mijn vrienden geprobeerd...

Je vrienden. Alle twee?

En toen ben ik ook nog naar zo'n openbare Internetdinges gegaan, waar je ken Internetten. En ik maar stemmen. En nooit een melding van je ken maar een keer stemmen.

Godverdomme! En hoe vaak heb je dan wel niet gestemd?

Oh, kweenie, een keer of tien.

[Woedend]: nou fijn hoor, je wordt bedankt!

Och ja, graag gedaan, hoor. Ik dacht, laat ik eens meedenken in het geheel. En toen heb ik toch maar mooi dat lek ontdekt!

En mag ik misschien vragen, of is dat erg indiscreet, op wie je dan al die tien keer wel gestemd hebt? Heb je de stemmen een beetje verdeeld over de kandidaten, om de uitslag niet al te zeer te beïnvloeden, of...

Nee, nou kijk, ik heb dus al die tien keer op de ANWB gestemd...

WAT???

Ik dacht, die winnen toch nooit!

Sjef, ben je zeer erkentelijk voor wat je gedaan hebt, en ik wil je graag iets geven om blijk te geven van mijn ergernis... eh: erkentenis. Zou je misschien even dat schilderij daar van de muur willen halen...

Oh, u bedoelt dat ziembolieztische schilderij met die paarse sluiers en die roze flebbers, waarvan niemand weet wat het voorstelt, en waar u altijd met de rug naar toe gaat zitten omdat u bijna moet kotsen als u het ziet...

Inderdaad, dat schilderij...

... en waar we laatst mee naar "Kunst of Kietszj" geweest zijn...

... waar ik volkomen voor schut stond omdat ze me nog een geeltje boden voor de lijst. Ja, dat schilderij bedoel ik. Haal hem maar van de muur.

kreun!

Ja, hij is zwaar. Dat komt door die dikke glasplaat, die ervoor zit om dat kreng godbetert te beschermen. Voorzichtig maar. Laat maar vieren. Ik neem hem van je over.

Zo, en ga nu eens midden in de zaal staan met je ogen dicht, dan krijg je een cadeautje van me, omdat je zo kranig hebt "meegedacht" met de Sjef Koekenbakker Award. Ga maar staan!

Okiedokie!

[DZIEMM! KRAAK! SPLINTER! RINKEL-DE-KLEDDER!!]

En wat zeg je dan?

AUWWW!

[Sjef af, met de restanten van een symbolistisch schilderij om zijn schouders gedrapeerd].

Landgenoten!

Na dit pijnlijke intermezzo gaan wij meteen over tot de bekendmaking van de Winnaar van de Sjef Koekenbakker Award van april 2001. Daar onze verkiezingen toch blijkbaar zo lek zijn als een mandje, en daar het aantal nominaties met de maand afneemt, hebben wij besloten, de Sjef zelf weer toe te kennen, en wel aan de arbeidsonrust bij NS, die recentelijk geleid heeft tot drie stakingsdagen.

Nu is het probleem met zo'n prijs, dat je hem ook nog moet uitreiken, al is het dan in een niet bestaand hotel. Ook ons is al lang niet meer duidelijk, wie de schuld heeft van het drama dat zich aan het afspelen is op het spoorwegnet; in een aflevering van REFLEXXIONZZ! kwamen we er vorige week helemaal niet meer uit. Daarom vragen we over díe kwestie alsnog het oordeel van de Sjef-kiezer. "Wie krijgt die Zwarte Piet?", zo heet deze maand het spel.

Is het de FNV, één van de vakbonden die een akkoord sloot over het Rondjes Rijden Rond De Kerk, maar zich verkeek op zijn eigen achterban? De FNV, die vorige week opriep tot een 48-uursstaking, en aan het begin van deze week de pogingen van andere vakbonden torpedeerde om tot een vergelijk te komen met NS?

Is het haar van Netelenbos, als vertegenwoordigster van een falende politiek en een falend staatsapparaat die er niet in slagen, in Nederland een goed georganiseerd OV in stand te houden? Netelenbos, die in haar pogingen, de spoorwegen onder de duim te krijgen, niet verder komt dan vrijblijvende smeekbeden?

Is het de NS-directie zelf, die weliswaar heldere standpunten beweert te hebben over de vraag, waar het met de spoorwegen naartoe moet, maar niet in staat is, zijn eigen personeel te winnen voor operaties als Bestemming Klant? Die zo graag geprivatiseerd wilde worden, maar nu niet in staat blijkt, zijn kommersjele bedrijf op een overtuigende manier te leiden?

Zijn het de personeelscollectieven van NS, die buiten ons mooie poldermodel om, alle afspraken tussen NS en de vakbonden over Bestemming Klant bleven overladen met veto's, en die er in de eerste plaats verantwoordelijk voor zijn dat de discussie zich bleef toespitsen op dat belachelijke punt van het RRRDK?

Of is het de VVMC, de bond die de meest onverzettelijken onder het NS-personeel verenigt? Die de afgelopen weken tot twee maal toe een staking op het laatste moment afgelastte, en die deze week toch nog een staking liet doorgaan, louter om te kunnen concurreren met FNV?

De lezer wordt uitgenodigd, zijn stem uit te brengen in onderstaande Ballot-Box; dat dient te geschieden uiterlijk op maandag 30 april 2001, de verjaardag van onze koningin-moeder.


HELAAS! De stembureau's zijn gesloten! De einduitslag wordt binnenkort bekend gemaakt op deze site.


En mochten er landgenoten zijn, die vinden dat de schuld van het arbeidsconflict bij nog een andere partij ligt, die hier niet staat opgenoemd, dan kunnen zij deze partij voordragen voor een oneervolle vermelding. De origineelste inzendingen worden anoniem geplaatst (wie er prijs op stelt, zijn scheldkanonnade vergezeld te zien gaan van zijn naam, adres, faxnummer en pasfoto, moet dat expliciet vermelden in zijn mail aan De digitale reiziger).

Landgenoten,

rest mij, u een kezèèeggende páááásfèèèèst toe te wensen, zoals Zijne Seniliteit de Paus as. zondag, ondersteund door drie nuntii over het Pietersplein zal balken (l'expressione Hollandese), en veel sterkte in de moeilijke tijden die nog zullen volgen op het spoor.

Nou, de ballen, hè, en tot de volgende keer.

rede, uitgesproken door de president van het Praesidium van De digitale reiziger.