Nieuwe routes in de Haaglanden.

Deel 2: Wateringseveld


Terug naar Deel 1: Ypenburg

Verder naar Deel 3: Nootdorp

HTM-lijn 17 geopend op 4 januari 1999


Annexatie

Zoals ook de regelmatige bezoekers van De digitale reiziger niet zal zijn ontgaan, heeft de gemeente Den Haag snode plannen om bij stukken en brokken landjepik te spelen, totdat ze over zo'n jaar of 50 de gehele provincie Zuid-Holland in handen hebben. De eerste geslaagde poging tot annexatie is enkele jaren geleden ondernomen. Vanuit het èspalès aan de Kalvermarkt strekte Den Haag zijn aasgierklauwen uit naar een braakliggend terrein tussen Wateringen en Rijswijk, dat tot dan toe had toebehoord aan de eerstgenoemde gemeente. Een makkie (een abc-tsje , of een schiet-tsje in het Haags) want er woonde nog vrijwel niemand om er protest tegen aan te tekenen. Uiteindelijk moeten in Wateringseveld 20.000 mensen gehuisvest worden.

Het begint erop te lijken, dat de volgende annexaties wat minder gemakkelijk zullen verlopen. Een gerechtelijke uitspraak heeft de aasgier voorshands weer teruggedrongen in zijn kooi. De provincie Zuid-Holland, die de Haagse plannen ondersteunt, had verzuimd, de ondernemingsraden van de te annexeren gemeenten om advies te vragen.

De gezichten, vorige week in het journaal, spraken boekdelen. Gedupeerde v.d. Goot had er van schrik een extra onderkin bijgekregen en Deetman, de joker die door Den Haag wordt ingezet als burgemeester, verscheen voor het eerst in het openbaar zonder zijn stompzinnige glimlachje. Wateringseveld is, zo het zich nu laat aanzien, het eerste en laatste succes van de Haagse oorlog tegen zijn buren.

Route lijn 17

Genoeg hierover; terug naar het OV. In de loop van 1999 zal Wateringse Veld aangesloten worden op het tramnet van Den Haag. Op onderstaand kaartje is te zien, hoe de nieuwe HTM lijn 17 zal gaan lopen. Van Centraal Station, via het centrum en station Hollandsspoor, rijdt deze lijn over bestaand tramspoor naar het Jonckbloetplein. Daar takt lijn 17 af richting Rijswijk. Het trajectgedeelte tot aan de Darlingmarket in Rijswijk, zo'n 2,5 kilometer, is gereed en zal in januari 1999 al geopend worden. Druk wordt momenteel gewerkt aan het ruim 3,5 km lange traject DarlingMarket - Wateringseveld, via station Rijswijk, Winkelcentrum In de Boogerd en Rijswijk-Steenvoorde.



HOVSTAD: een lange geschiedenis

De geschiedenis van deze tramlijn is lang en verwarrend. Een poging tot reconstructie:

In 1986 verschenen de HOVSTAD-plannen. HOVSTAD stond voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer in het STAdsgewest Den Haag. Een van de meest succesvolle nota's uit de recente OV-geschiedenis; vele plannen zijn inmiddels gerealiseerd. Ik noem de tramtunnel bij Hollands Spoor, waar lijn 17 straks 10 en 16 gezelschap gaat houden, de doortrekking van lijn 1 naar Delft Tanthof en de verlenging van lijn 3 door Voorburg 't Loo naar Leidsenhage.

Op het wensenlijstje van HOVSTAD stond een tramverbinding Rijswijk Steenvoorde - Den Haag Benoordenhout, via HS en CS. De bewoners van de laatste wijk reageerden uiterst negatief: een tram door hun wijk zou de prijs van de woningen doen kelderen. Steenvoorde (met voornamelijk huurhuizen!) was positiever; de tram was wel welkom. Sterker nog: velen wilden de tram door hun straat hebben. De HOVSTAD-route, via het braakliggend terrein achter de flats aan de Hammarskjoldlaan, werd afgewezen als een nodeloze omweg (Uiteindelijk is déze route gerealiseerd). Ook reageerde Rijswijk afwijzend op een ander HOVSTAD-plan, nl om de route van lijn 1 (Scheveningen - Delft) te verleggen door de Plaspoelpolder. Dit zou een omweg betekend hebben; bovendien zou de oude dorpskern van Rijswijk dan een belangrijke tramverbinding verliezen. Verder waren de Rijswijkers het niet eens met het voorgestelde tracé van lijn 17 langs In de Boogaard; de aanleg van een trambaan zou daar ten koste gaan van een aantal parkeerplaatsen.

De plannen gingen, mede als gevolg van de afwijzende houding van de burgerij, in de ijskast om daar zo rond 1993 uit te voorschijn gehaald te worden. In de toen voorgestelde route was Benoordenhout geschrapt en zou lijn 1 gewoon door Oud-Rijswijk blijven rijden. Plaspoelpolder werd toch ontsloten, en wel door een geringe omweg in te bouwen in het tracé van lijn 17. Verder zou de lijn niet Rijswijk-Eikelenburg als eindpunt krijgen, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar meteen worden doorgetrokken naar Wateringseveld. Het tramspoor passeert In de Boogaard aan de korte zijde, zodat geen kostbare parkeerruimte verloren gaat.

Er was dus met bijna alle wensen der Rijswijkers rekening gehouden en het was dan ook een lelijke streep door de rekening dat de gemeente Rijswijk ging dwarsliggen. Dat moet ik de gemeente Den Haag wel toegeven: als randgemeenten vervelend gaan doen, kun je ze beter maar opheffen.

Na omstandig gesteggel over de financiën tekende Rijswijk het contract voor de aanleg van lijn 17. Onafhankelijk Rijswijk, een partij speciaal opgericht tegen de komst van de tram, kreeg 11 zetels bij de verkiezingen van 1994. Het program van deze partij berustte op kiezersbedrog; men suggereerde, de aanleg van de lijn nog te kunnen tegenhouden. Nu, in 1998, ligt de omstreden lijn er, en Onafhankelijk Rijswijk werd voor zijn bedrog beloond met een winst van 1 zetel bij de gemeenteraadsverkiezingen eerder dit jaar. De wereld wil bedrogen worden, dus moet zij bedrogen worden.

Geen pendelbus

De eerste huizen van Wateringseveld, in de omgeving van de Treslonglaan, zijn onlangs opgeleverd. HTM overbrugt de periode tot de komst van de tram met een pendelbus, lijn 19. Deze verbindt Station Rijswijk in kwartierdienst met Wateringseveld. Op maandag 30 november neem ik om 14.20 uur de pendelbus. Althans, dat was de bedoeling. Een half uur lang sta ik te wachten bij de halte voor het winkelcentrum In de Boogaard, maar er verschijnt geen bus, hoewel de lijn staat aangekondigd op de haltepaal en op de dienstregelingtabel in de abri.

Wateringseveld

Dan te voet. Bij de Beatrixlaan is een stuk trambaan in aanleg, tussen de toekomstige haltes In de Boogaard en Adm. Helfrichsingel. Ik passeer de wijk Strijp. Deze dateert van de eerste helft der jaren 90. Hier is men het OV vergeten. Aan de rand van de wijk stoppen wat bussen (waaronder de niet-bestaande lijn 19), maar de wijk zelf is niet ontsloten. Verder wel een aardige wijk, met veel verschillende bouwstijlen en kleuren. Dat lijkt niet te gelden voor Wateringseveld. Als ik de wijk binnenkom, zie ik alweer die tassen staan met duizenden van die saaie, sombere donkerrode stenen. De woningen die al af zijn, verschillen niet noemenswaardig van de huizen, die ik in Ypenburg heb gezien. Dat komt door al die moderne CAD-programma's. Even Copy and Paste en je hebt 100 identieke huizen, waar er eerst maar één stond. Mijn grootvadermoest indertijd elk huis opnieuw tekenen, dan kon je net zo goed meteen wat variaties aanbrengen.

De Laan van Wateringseveld bestaat uit niet meer dan een hoop blubber. T.z.t. moet hier niet alleen 17 zijn eindpunt vinden, maar ook lijn 8 of 9, die dan op de Melis Stokelaan gaat aftakken van zijn huidige route naar Vrederust. Het trambaantje van ca. 2 kilometer lengte (het dunne, paarse lijntje op de kaart) staat op de wensenlijst, maar er is nog geen geld voor losgekomen van het ministerie. Als het doorgaat, heeft de exclave Wateringseveld straks keuze uit twee routes naar het bruisende hart van 's-Gravenhage; die auto kan dan wel de deur uit.

Bus 18

Vanuit Rijswijk reis ik met bus 18 (Eikelenburg - Den Haag Clingendaal) naar HS. Bus 18 is een van de drukste buslijnen van Den Haag. Het grootste gedeelte van de passagiers zal na 1999 overstappen op tram 17; de routes van 17 en 18 vallen gedeeltelijk samen en liggen nergens verder dan 1 kilometer uiteen. Ik weet niet hoe de plannen zijn met lijn 18. Naar mijn mening kun je de lijn niet zonder meer opheffen; dan zullen veel mensen wel erg ver moeten lopen naar een halte van lijn 17. Die haltes liggen bovendien nogal ver uiteen; de lijn heeft een beetje een sneltramkarakter.

Op De GenesTETlaan (door bewoners altijd uitgesproken met het accent op de laatste lettergreep) maak ik een opmerkelijke foto: de trambaan van lijn 17 staat vol geparkeerde auto's. Ongetwijfeld zullen de bewoners binnenkort een briefje in de bus vinden, dat het autoblik vóór dan-en-dan verwijderd zal moeten worden. Op de GenesTETlaan (kijk op het kaartje: tussen het Jonckbloetplein en de v. Vredenburgweg) zullen dan misschien alsnog protesten losbarsten tegen de komst van het blauwe of rode monster.


Meer over Wateringseveld in de loop van 1999.


Op de site van het stadsgewest Haaglanden vind je alles over de nieuwbouwlocaties rond Den Haag. Op de kaartjes van de afzonderlijke locaties zijn de toekomstige tramroutes ingetekend met een dun zwart lijntje.