ETMET,
Elke Tien
Minuten Een Trein: de uitrol ervan gaat verder, ondanks gebrek aan
reizigers
(corona) en materieel (DDZ’s nog steeds aan de kant met vierkante
wielen).
In
december 2017
introduceerde NS ETMET op
het traject Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal - Eindhoven
(toen nog zonder Centraal).
Straks
in december
2021 is het tweede ETMET-traject aan de beurt, dat zich wat minder
rechtlijnig
dan het eerste door Nederland slingert: Arnhem Centraal – Utrecht
Centraal –
Schiphol Airport – Leiden Centraal – Rotterdam Centraal. En evenals in
2017
gaan er 14 testdagen aan vooraf; 14 woensdagen, van 8 september tot /
met 8
december 2021, waarop de nieuwe dienstregeling alvast wordt
uitgeprobeerd.
Ik
deed op
woensdag 8 september het traject Leiden– Arnhem, en ben voor een
volgende
woensdag het resterende gedeelte Leiden – Rotterdam van plan.
Net als 4 jaar
geleden hieronder een timeline van minuut tot minuut. En net
als
toen een
waarschuwing voor de ongeïnteresseerden in uiteenzettingen over
dienstregelingen, uurpatronen,
aansluitingen, spoorbezettingen, etc. Die kunnen deze pagina beter heel
snel wegklikken.
Afwijkingen op woensdag
Eerst een
inleiding over
het nieuwe ETMET-traject. Je kunt het onderverdelen in 4 deeltrajecten:
Arnhem
– Utrecht, Utrecht – Schiphol, Schiphol – Leiden en Leiden – Rotterdam.
Op al
die trajecten rijden op andere dagen dan woensdagen als
vanouds 2x2 IC’s per uur, elk in
halfuursdienst, met gecombineerde kwartierdienst.
Daar
wordt nu in het
kader van ETMET één extra IC per halfuur tussen gewrongen; anders kan
ik het
niet noemen. Dat is de IC Arnhem – Rotterdam, die gaat rijden op
werkdagen van
ongeveer 06:30 tot ongeveer 18:30 uur.
Als je
van Arnhem
naar Rotterdam wilt, of omgekeerd, moet je hem beslist niet nemen. Hij
doet dik
2 uur over zijn omweg, bijna 3 kwartier langer dan de normale
overstapverbinding
via Utrecht.
Onnodig
te zeggen
dat het tijdenpatroon van sommige bestaande IC’s opgeschoven moet
worden om een
kwartierdienst te veranderen in een 10-minutendienst. En die nieuwe
ETMET-IC Arnhem
– Rotterdam kent zelf een allesbehalve vloeiende rit. In beide
richtingen staat
hij 5 minuten stil op station Amsterdam-Zuid. En daarna (of daarvoor,
de andere kant op) ook nog eens 6 minuten op Utrecht Centraal.
Dit ondermijnt de
ETMET-filosofie natuurlijk wel. Leuk dat je in het vervolg elke 10
minuten kunt
instappen voor Schiphol. Maar als een 10-minutentrein onderweg 5
minuten
stilstaat, wordt het dan automatisch toch niet weer een kwartiertrein?
Eén om
over na te denken, onderweg; tijd genoeg! Ik vraag me ook
af, hoe NS denkt met ETMET nieuwe reizigers
te trekken, wat vermoedelijk één van de doelstellingen is; reizigers
die nu
verslaafd zijn aan hun vierwieler.
Op zijn
weg ontmoet
de nieuwe IC Arnhem – Rotterdam ook een paar Sprinters die normaliter
in
kwartierdienst rijden. Dit wordt nu dan een minder aantrekkelijke
10/20-minutendienst. Het geldt voor de trajecten Schiphol – Leiden en
Den Haag
HS – Rotterdam.
Het al
171 km lange
ETMET-traject Arnhem – Rotterdam heeft ook nog 2 uitlopers: Rotterdam -
Dordrecht en Arnhem – Nijmegen.
Op
Rotterdam –
Dordrecht wordt geëxperimenteerd met elke 10 minuten een Sprinter. IC’s
rijden
gewoon nog elk kwartier.
Volgens
mediaberichten geldt op Arnhem-Nijmegen ook ETMET. Maar dat was
feitelijk al min
of meer zo: 6 IC’s per uur per richting plus 4 Sprinters. Er verandert
op dit
traject niets. En 10 treinen per uur is misschien ook wel genoeg.
Ik zou
veel woorden
vuil kunnen maken aan de details van deze hele operatie. Maar ik heb
ervoor
gekozen om e.e.a. in 2 schema’s weer te geven, een per richting. Handig
voor
mezelf, onderweg, en hopelijk net zo handig voor de lezer.
In de
linkerkolom in rood de
vertrektijden van de extra ETMET-IC Rotterdam – Arnhem v.v.. In de
overige kolommen de IC’s waarmee hij min of meer een 10 minutendienst
probeert
te vormen. En daaronder enige nadere uitleg. Vast wel begrijpelijk voor
de
spoorboekjeskenners onder de lezers. En de anderen zijn op dit punt al
lang
afgehaakt.
De media
berichtten
ook dat NS tijdens de testwoensdagen de conducteurs van de betrokken
treinen
precies op de seconde wil laten fluiten. Daar houd ik NS graag aan.
Deuren, die
anderhalve minuut vóór de vertrektijd volgens dienstregeling al
dichtgaan, die zullen
we vandaag dus niet zien.
Net als 4 jaar
geleden was NS niet scheutig met informatie vooraf aan de reiziger. Op
een reis Leiden - Breda v.v. op zaterdag 4 september heb ik er niets
over gezien of
gehoord. Op zondagavond de 5e, wanneer ik dit typ, vind ik niets over
ETMET op
de site van NS.
De
tabellen:
IC van… |
|
Nm |
Vl |
Lls |
Gn/Lw |
Nm |
Asd |
Arnhem
Centraal |
21 |
32 |
|
|
|
45 |
|
Ede-Wageningen |
31 |
42 |
|
|
|
55 |
|
Veenendaal-De
Klomp |
37 |
-- |
|
|
|
-- |
|
Driebergen-Zeist |
-- |
59 |
|
|
|
-- |
|
Utrecht
Centraal
(a) |
56 |
07 |
05 |
|
|
17 |
|
Utrecht
Centraal
(v) |
02 |
09 |
12 |
|
|
22 |
|
Amsterdam
Zuid
(a) |
24 |
|
34 |
34 |
47 |
49 |
|
Amsterdam
Zuid
(v) |
29 |
|
35 |
39 |
48 |
51 |
|
Schiphol
Airport
(a) |
35 |
|
41 |
45 |
54 |
57 |
|
Schiphol
Airport
(v) |
37 |
|
|
47 |
56 |
|
|
Leiden
Centraal
(a) |
54 |
|
|
03 |
13 |
|
10 |
Leiden
Centraal
(v) |
55 |
|
|
05 |
|
|
15 |
Rotterdam
Centraal |
28 |
|
|
38 |
|
|
48 |
IC
naar… |
|
Hdr |
Shl |
Ddr |
Gvc |
Shl |
Vs |
Opmerkingen:
Het patroon herhaalt zich elk halfuur.
Op het traject Arnhem – Utrecht geringe verschuivingen als de ICE rijdt.
Niet alle tussenstations zijn vermeld.
Afkortingen:
Asd=Amsterdam Centraal, Ddr=Dordrecht, Gn=Groningen, Gvc=Den Haag
Centraal,
Hdr=Den Helder, Lls=Lelystad, Lw=Leeuwarden, Nm=Nijmegen, Shl=Schiphol
Airport,
Vl=Venlo, Vs=Vlissingen.
Belangrijkste wijzingen IC’s:
IC Nijmegen – Den Helder stopt op Driebergen-Zeist i.p.v. Veenendaal-De
Klomp.
IC Lelystad – Dordrecht blijft 4 minuten staan op Amsterdam Zuid en
loopt
daarna 4 minuten achter op zijn normale dienstregeling.
IC Nijmegen – Schiphol Airport stopt niet op Driebergen-Zeist, en staat
6 i.p.v.
4 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena.
Belangrijkste wijzigingen Sprinters:
Sprinterverkeer tussen Rhenen
en Breukelen:
Normale situatie per halfuur: dal-uren: Rhenen - Uitgeest; in de spits
tevens
Veenendaal Centrum - Breukelen.
Op een ETMET-dag: dal-uren Rhenen – Breukelen en Driebergen-Zeist -
Uitgeest; spits
Rhenen – Breukelen en
Veenendaal
Centrum- Uitgeest. Alles ongeveer in 10/ 20-minutendienst. Tussen
Driebergen-Zeist en Utrecht ook in de dal-uren 4 sprinters per uur.
Sprinterverkeer tussen Amsterdam Sloterdijk en Leiden
Centraal:
Normale situatie: Gecombineerde kwartierdienst Sprinters Hoorn
Kersenboogerd - Leiden
Centraal en Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal (trein
met lang stationnement op Leiden Centraal).
ETMET-dagen: 10/20-minutendienst
Sprinters
Amsterdam Centraal -
Leiden Centraal en
Hoorn
Kersenboogerd - Den
Haag Centraal (kort
stationnement
op Leiden Centraal).
Sprinters Den Haag Centraal –
Dordrecht
10/20-minutenpatroon in plaats van
kwartierdienst. Extra Sprinter Rotterdam Centraal – Dordrecht, zodat op
traject
Rotterdam-Dordrecht elke 10 minuten een Sprinter rijdt.
Leiden Centraal
IC van… |
|
Vs |
Shl |
Gvc |
Ddr |
Hdr |
Shl |
Rotterdam
Centraal |
31 |
42 |
|
|
51 |
|
|
Leiden
Centraal
(a) |
04 |
15 |
|
15 |
24 |
|
|
Leiden
Centraal
(v) |
06 |
19 |
|
17 |
27 |
|
|
Schiphol
Airport
(a) |
22 |
|
|
33 |
42 |
|
|
Schiphol
Airport
(v) |
24 |
|
33 |
35 |
44 |
|
48 |
Amsterdam
Zuid
(a) |
30 |
|
39 |
41 |
50 |
|
54 |
Amsterdam
Zuid
(v) |
35 |
|
41 |
42 |
56 |
|
56 |
Utrecht
Centraal
(a) |
58 |
|
08 |
|
|
21 |
18 |
Utrecht
Centraal
(v) |
04 |
|
13 |
|
|
23 |
24 |
Driebergen-Zeist |
-- |
|
-- |
|
|
31 |
|
Veenendaal-De
Klomp |
22 |
|
-- |
|
|
-- |
|
Ede-Wageningen |
28 |
|
34 |
|
|
49 |
|
Arnhem
Centraal |
38 |
|
45 |
|
|
59 |
|
IC
naar… |
|
Asd |
Nm |
Gn/Lw |
Lls |
Nm |
Vl |
Opmerkingen:
Het patroon herhaalt zich elk halfuur.
Niet alle tussenstations zijn vermeld.
Op het traject Utrecht – Arnhem geringe verschuivingen als de ICE rijdt.
Afkortingen:
Asd=Amsterdam Centraal, Ddr=Dordrecht, Gn=Groningen, Gvc=Den Haag
Centraal,
Hdr=Den Helder, Lls=Lelystad, Lw=Leeuwarden, Nm=Nijmegen, Shl=Schiphol
Airport,
Vl=Venlo, Vs=Vlissingen.
Belangrijkste wijzingen IC’s:
IC Den Helder - Nijmegen stopt op Driebergen-Zeist i.p.v. Veenendaal-De
Klomp.
IC Dordrecht- Lelystad vertrekt 5 minuten eerder dan normaal uit
Dordrecht en
blijft 6 minuten staan op Amsterdam Zuid.
IC Schiphol - Nijmegen stopt niet op Driebergen-Zeist en blijft 6
minuten
i.p.v. 3 minuten staan op Amsterdam Bijlmer Arena.
Belangrijkste wijzigingen Sprinters:
Sprinterverkeer tussen
Breukelen en Rhenen:
Normale situatie per halfuur: dal-uren: Uitgeest – Rhenen; in de spits
tevens
Breukelen – Veenendaal Centrum.
Op een ETMET-dag: dal-uren Breukelen – Rhenen en Uitgeest –
Driebergen-Zeist; spits
Breukelen –
Rhenen en Uitgeest – Veenendaal Centrum. Alles ongeveer in
10/20-minutendienst.
Tussen Driebergen-Zeist en Utrecht ook in de dal-uren 4 sprinters
per uur.
Sprinterverkeer tussen Leiden Centraal en Amsterdam
Sloterdijk:
Normale situatie: Gecombineerde kwartierdienst Sprinters Leiden
Centraal –
Hoorn Kersenboogerd en Den Haag Centraal – Amsterdam Centraal (trein
met lang stationnement
op Leiden Centraal).
ETMET-dagen: 10/20-minutendienst
Sprinters
Leiden Centraal – Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal – Hoorn
Kersenboogerd
(kort stationnement
op Leiden Centraal).
Sprinters Dordrecht - Den Haag
Centraal
10/20-minutenpatroon in plaats van
kwartierdienst. Extra Sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal, zodat op
traject
Rotterdam-Dordrecht elke 10 minuten een Sprinter rijdt.
Ik heb de tabellen en de toelichting
zorgvuldig
nagelopen,
maar er staat vast wel ergens nog een foutje in. Zie je er een, laat
het me
weten!
8:30
Redelijk vroeg op, voor mijn doen. Ik zoek op Twitter op het woord
‘trein’. Enkele
Tweeps constateren dat hun trein ineens doodleuk 5 minuten later gaat
of (nog
erger) 5 minuten eerder is vertrokken; niets over gelezen…
Op station Veenendaal-De Klomp staat
een woedende
menigte te
wachten op de trein, die vandaag op een heel ander tijdstip vertrekt
dan
normaal (en ook nog eens heel ergens anders heen gaat, maar dat weten
ze nog
niet). Waarom is er niets over aangekondigd?
Een boze Dordtenaar doet nu nog
langer over zijn
woonwerkrit
naar Den Haag Centraal dan anders; lang leve ETMET!!
Verder is er van alles mis met
allerlei treinen,
verspreid
over Nederland en Vlaanderen, ook op andere trajecten dan Rotterdam –
Arnhem.
8:50
Op Stationsinformatie
toets ik een paar stations in op het ETMET-traject. Nergens
noemenswaardige vertraging, op dit moment. ETMET loopt aan het eind van
deze
ochtendspits op rolletjes.
10:07
Ik begin mijn eigen reisdag op station De Vink. Dat blijft redelijk
buiten
schot bij de ETMET-operatie. De vertrektijden zijn een paar minuten
verschoven,
maar er is nog steeds sprake van ongeveer een 15-minutendienst. De
Sprinter Den
Haag Centraal - Haarlem rijdt als vanouds. Die van Den Haag Centraal
naar
Amsterdam Centraal via Schiphol, die op Leiden Centraal een eeuwigheid
stilstaat, is vervangen door die naar Hoorn Kersenboogerd, die nu in
Leiden
vrijwel meteen doorrijdt (maar hij pikt wel 2 minuten extra op station
Zaandam). Dat is absoluut een voordeel, dat die rare
lange stop
er nu uit is.
Station De Vink ziet vandaag per uur
28 treinen al
dan niet
stoppen, tegen 24 normaal.
10:12
De Sprinter Den Haag – Haarlem stopt op Leiden Centraal nu op spoor 4a
i.p.v.
4b, wat een paar onoplettende reizigers komt te staan op een lange
sprint. Ze
halen hem nog.
10:13
De IC naar Arnhem (die je dus niet moet nemen als je snel naar Arnhem
wil)
staat aangekondigd op spoor 5a (foto ergens hierboven).
10:17
Ik neem de IC Leeuwarden, die vertrekt op zijn normale tijd en plek.
Die heeft
nog steeds aansluiting op de IC Vlissingen – Amsterdam. Een paar andere
aansluitingen in Leiden zijn gesneuveld, bijvoorbeeld die van de IC Den
Haag
Centraal – Amsterdam via Haarlem op de IC Dordrecht – Lelystad.
10:29
De eerste hapering van vanmorgen. We stoppen tegen de bedoeling in op
Hoofddorp, vermoedelijk omdat we de Sprinter Leiden – Amsterdam bijna
op de
hakken hebben getrapt.
10:31
We rijden weer verder.
10:35
Aankomst op Schiphol. Ik mis hier meteen iets. De vrolijke taferelen
ontbreken
van trossen zojuist gearriveerde nerveuze toeristen, met hutkoffers en
karbiezen, die door NS-personeel gedirigeerd en soms ook afgesnauwd
worden; voor velen de eerste
kennismaking met ons sympathieke volkje. Op het perron zie ik slechts
een eenzaam
echtpaar met elk een heel klein rolkoffertje.
Het is op heel de aardkloot nu wel
bekend: als je
op de
(hopelijke) valreep nog net even corona wilt oplopen, moet je beslist
naar
Nederland! Het toerisme heeft zware klappen opgelopen.
10:37
Er wordt omgeroepen dat het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht
is
stilgevallen, door een defecte trein ergens bij Lombardijen. Goed, dat
ik
vandaag de andere kant ben uitgegaan! (denk ik nu nog).
10:44
De IC naar Lelystad arriveert. Ik stap in deze trein, die vrijwel leeg
is. Geen
wonder: hij is 5 minuten eerder dan normaal uit Dordrecht vertrokken;
mensen
die zich niet ingelezen hadden, hadden overal het nakijken.
10:49
Op Amsterdam Zuid verlaat ik deze trein alweer. Die kan maar geen
afscheid van
me nemen. Hij staat hier 5 minuten stil, ook alweer geheel volgens
plan. Zou
hij meteen doorrijden, dan pikte hij op weg naar Almere de Sprinter
naar
Oostvaarders in z’n kuifje. Het luistert allemaal nogal nauw op zo’n
overvol
spoorwegnet.
10:54
De IC Lelystad vertrekt, tegelijk met de IC Schiphol-Venlo. Amsterdam
Zuid is
het knooppunt en ook de bottleneck van deze ETMET-operatie. Ik blijf
maar eens
een poosje staan kijken waar de crux zit.
11:01
Mijn eerste blik vandaag op de ETMET-trein Rotterdam –
Arnhem. Ook zie ik een man een selfie maken met de CTA waarop deze
nieuwe trein
prijkt. Héé, heeft De digitale reiziger een concullega, die ook bezig
is met
een rapportage voor zijn site? Waarom ben ik hem nooit eerder
tegengekomen,
noch op het web, noch in de werkelijkheid? Nee, hij is in volle
kantoorbepakking, draagt een laptoptas (maar wat zegt dat; ik draag er
ook een) en marcheert, op dit herentijdstip, af
naar zijn werkzaamheden op de financial mile. Een
spitsvermijder; de forens 2.0!
11:05
Waarom blijft die IC Arnhem hier volgens dienstregeling tot
dit tijdstip staan?
Omdat hij anders te dicht op
de IC Venlo zit? Maar nu zit de IC Nijmegen van 11:11 hem weer op de
hielen. Maar
die zal een hele tijd blijven staan op station Amsterdam Bijlmer Arena.
De IC’s naar Utrecht vertrekken van
Schiphol met
intervallen
van 15, 6 en 9 minuten. Een bijzondere opvatting van een
10-minutendienst; dit
is eigenlijk een kwartierdienst met één extra trein per half uur. Maar
wacht
eens even, even goed kijken: op Utrecht Centraal komen ze wel exact om
de 10
minuten binnen! Het geheim zit hem in die lange pauzes op Amsterdam
Zuid of
Amsterdam Bijlmer Arena. Soms lijkt het net alsof er toch over ETMET is
nagedacht.
11:30
Ik heb op mijn laptop dit stukje bijgewerkt tot hier en nu aan toe. Ik
wil het
nog voor middernacht online. Maar dat zal me niet lukken; het wordt
donderdagavond. Vanzelfsprekend heb ik de inleiding al dagen eerder
geschreven.
11:36
Ik verlaat Amsterdam Zuid met de ETMET-IC Arnhem.
11:41
Die stopt op Amsterdam Bijlmer Arena, maar rijdt snel weer verder.
Archieffoto 2017
11:58
Aankomst op Utrecht Centraal, Twee voor Twaalf.
De quizvraag van vandaag is: waar zijn die adolescenten gebleven
met die gele pullovers, witte overhemden, blauwe broeken en opgewekte
bordjes met pijlen en
teksten zoals: ‘HIER IS NOG PLEK’? Zij luisterden op alle
knooppuntstations de ETMET-testdagen
van 2017 op, maar zijn anno 2021 niet opnieuw gerekruteerd.
Weer
een traditie
naar de knoppen (als je na een eenmalige gebeurtenis van een traditie
kunt
spreken).
Met de rest van de
informatievoorziening op de
stations is
het ook slecht gesteld. Tot nu toe heb ik niets over ETMET horen
omroepen, en
heb ik er ook geen enkele informatieposter over gezien op enig perron.
Alleen
op de gele vertrekstaten staan de afwijkingen van de woensdagen keurig
netjes
vermeld.
Het past ergens wel in de
ETMET-filosofie, die
vroeger
‘Spoorboekjesloos reizen’, heette. De treinen rijden nu zo vaak, zo
wordt
gedacht, dat je je nergens zorgen over hoeft te maken en gewoon op het
perron
kunt gaan staan wachten totdat er een komt. Iets waarover sommige
Twitteraars
vanmorgen zoals gezegd al anders dachten.
12:00
Noenuur. Even wat rondkijken op de perrons tussen de sporen 18 en 19 en
de
sporen 5 en 7.
Is Amsterdam Zuid de bottleneck van ETMET, deze sporen zijn het knooppunt ervan. Hier ontmoeten beide ETMET’en, Amsterdam – Eindhoven en Rotterdam – Arnhem, elkaar. En hier vertrekken ze ook in een bijna strakke 10-minutendienst. En wat mooier is, de treinen geven ook elke 10 minuten cross-platform aansluiting op elkaar. Minder mooi is dat ze soms wel ontzettend lang langs het perron staan, tot 7 minuten aan toe. Dan komt de volgende 10-minuten-trein er al weer aan, in de verte.
Het loopt op dit moment allemaal heel
erg soepel rond
Utrecht Centraal. Dat komt natuurlijk mede doordat de meerderheid van
de
wissels een paar jaar geleden van het emplacement verwijderd is,
wissels, die
dure sta-in-de-wegs – die soms best handig zijn als er een verstoring
is.
12:22
KOFFIE en broodjes, NU!
Ik loop een rondje om Utrecht
Centraal heen langs
de Mall en via de
Moreelsebrug; uitgelezen nazomerweer, vandaag!
13:27
Ik zit in de (extra) Sprinter naar Driebergen-Zeist, met het plan, die
in
Bunnik alweer te verlaten.
De spoorwegen vervoeren nu 2/3 van het aantal passagiers dat
in september 2019 van de trein gebruik maakte. Op het ETMET-traject
rijden 1½
keer zoveel treinen als normaal, dus per trein ook slechts 2/3 van het
normale
aantal reizigers, zou je kunnen verwachten. 2/3 * 2/3 = 4/9, is minder
dan de
helft. Ik
verwachtte dan ook geen drukke
treinen vandaag, maar ben toch maar 1e klas gaan reizen; macht der
zaterdagse
gewoonte.
13:33
De Bunnikers zijn nog niet gewend aan de luxe van 4 treinen per uur,
ook in de
dal-uren. Ik ben de enige uitstapper op station Bunnik.
13:40
Als ik woonde in het huizenrijtje langs het spoor, noemde ik mijn
woning
Spoorzicht; laat dat gezegd wezen! Die huizen zullen wel driedubbel
isolerend
glas in de ramen hebben.
De zon geselt de klinkers in de
straten van deze
nieuwbouwwijk. Afgezien van ondergetekende is er geen spoor van
menselijke
aanwezigheid. Ook in deze tweeverdienersbuurt zijn de kinderen weer
naar school
en de ouders weer naar hun werk. De crisis is voorbij; althans: het
schijnt zo
te zijn, anders liep ik hier zelf ook niet, als pretreiziger.
13:50
Wat zoek ik in Bunnik? De drukke spoorovergang in de Stationsweg /
Schoudermantel, een kilometer ten
oosten van het
station.
NS en ProRail hebben borden over ETMET geplaatst in Bunnik en vast en zeker bij veel meer overwegen in Nederland. Automobilisten en fietsers worden uitvoeriger geïnformeerd dan treinreizers.
Vaak levert introductie van
ETMET klachten op over overwegen die bijna het hele uur dicht zitten.
Nou staat
meten gelijk aan weten, en ik ga het dus meten met de stopwatch op mijn
smartphone.
Er passeren hier vandaag, dal- en
spitsuren, 20
treinen per
uur, tegen normaliter 12 in het dal en 16 in de spits. Dat is exclusief
ICE’s
en incidentele goederentreinen.
Ik hoef niet lang te wachten voordat de bomen onder luid geklingel naar beneden gaan. Een minuut of 20 sta ik te meten. Tijdens die 20 minuten zie ik tussen haakjes in totaal 3 bussen op U-link lijn 41 voor dichte overwegbomen staan.
Bij passage van een Sprinter
zitten de spoorbomen gemiddeld 65 seconden dicht; voor een IC 55
seconden.
Reken even een minuut per trein. Dan zullen ze per uur nog altijd
langer open
staan dan gesloten zijn, al voelt dat misschien niet zo.
Na passage van een trein gaan de
bomen
t-e-r-g-e-n-d
langzaam omhoog en blijft het geklingel van de bel nog een hele tijd
doorgaan.
Daar is nog wel iets te winnen.
14:33
Ik vertrek uit Bunnik.
14:38
Aankomst op Driebergen-Zeist,
tevens eindbestemming van deze Sprinter. Dit
geheel vernieuwde station deed ik op zaterdag 7 maart 2020, mijn
laatste
reiszaterdag voor de crisis.
14:50
Jawel, hoor; het zal eens niet zo wezen! Er wordt omgeroepen dat er een
wissel-
en overwegstoring is tussen Ede-Wageningen en Wolfheze. Lastige dingen
toch, die wissels! Kom ik
vanmiddag nog in
Arnhem, of kan ik beter rechtsomkeert maken? Ach, dat laatste heeft ook
geen
zin. De IC van 14:59 naar Den Helder is door die overwegstoring
uitgevallen.
15:54
De Sprinter heeft kop gemaakt en vertrekt richting Uitgeest.
15:01
Ik vertrek met de IC Nijmegen.
15:20
Zo pakt ETMET vanmiddag uit tussen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal:
ETPHU,
één trein per halfuur. Toevallig net de ene waar ik in zit. De andere
treinen
uit Utrecht keren op Ede-Wageningen. De Sprinter naar Arnhem ligt er
helemaal
uit.
15:35
Het is niet helemaal helder of de trein waar ik op Arnhem Centraal
uitstap, nu terug
gaat naar Den Helder of verder naar Nijmegen. De chaos is
onbeschrijfelijk
en de drukte enorm. Snel wegwezen en een koel glas gazeuse gaan drinken
in de
Stationshuiskamer. ‘IJsblokjes erbij, meneer?’ ‘Ja, graag!’
Ik hoor omroepen dat er nu ook nog
een stremming
is tussen
Utrecht en Gouda, waar ik gelukkig niets mee te maken heb.
Daarna loop ik een rondje door
Arnhem, dat helaas
geen toonbare foto’s
oplevert. Dat rondje was ik al van plan, ook voordat ik wist van die
storing.
Ik heb me sinds februari 2020 niet meer in de mêlee begeven van het
spits-treinverkeer, en ga dat ook vanmiddag niet doen. Nog voordeliger
ook,
want ik reis op een Keuzedag, waarmee je in de avondspits niet meer mag
inchecken.
17:50
Ik ben
terug in de hal van Arnhem Centraal. Er is nog steeds een wisselstoring
tussen Arnhem en Ede. Die is niet verholpen om 17:00 uur,
zoals
eerder aangekondigd, maar gaat duren tot 19:00 uur. Ik ga me niet in
die ene
trein per halfuur wringen die nog wel rijdt, en wacht tot de klok van
zevenen.
Even komt er een plan in me op om terug te reizen via Zutphen en ETMET ETMET te laten. Maar ook tussen Dieren en Zutphen blijkt er een stremming te zijn. Er is er ook een tussen Goes en Middelburg en tussen Uitgeest en Alkmaar; echt een topdag op het spoor!
Even komt de gedachte bij me op dat
het onzinnig
is om extra
ETMET-treinen toe te voegen op ons drukke spoorwegnet, als het al
zo’n toer is om de reguliere dienstregeling een beetje knap uit te
voeren. Maar die gedachte
verwerp ik meteen als al te kort door de bocht.
De omroepster raadt het publiek aan,
in de app een
‘persoonlijk
reisadvies’ op te zoeken. Reiziger, red je kont maar!, dat lijkt de
nieuwe
informatiestrategie van NS.
19:00
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat dit Arriva-dieseltje naar
Schiphol zal
rijden.
Maar wat zou ik verder nog schrijven
over deze
ETPHU-dag?
Het is avond en ETMET is sowieso voorbij. Ik reis via de kortste weg
terug naar
Leiden.
21:02
Ik kom aan op Leiden Lammenschans. Ik heb een dag achter de rug met
twee gezichten. Mijn conclusie over ETMET Arnhem - Rotterdam luidt dat
het nog te vroeg is om een conclusie te trekken.
10-minuten Sprinter Rotterdam - Dordrecht
Uit de reacties op mijn timeline van
de eerste ETMET-testdag
(zie hierboven), blijkt dat het verhaal lééft onder de lezers. Daarom
een week
later vol goede moed opnieuw op pad. Vandaag, woensdag 15 september
2021, ga ik
de andere helft verkennen van het ETMET-traject: Leiden – Rotterdam -
Dordrecht.
Maar eerst nog een paar uur thuiswerken.
Oh ja, als je er op dit punt middenin
valt: bovenaan dit
document staat een overzicht van alles wat
er op ETMET-testdagen anders gaat
dan op normale dagen. Het verhaal is aangevuld naar aanleiding van
opmerkingen
van lezers. Ik hoop dat het nu helemaal compleet en correct is, maar zo
niet,
dan hoor ik het graag!
09:00
Ik kijk ook vandaag weer op Stationsinformatie,
of alle ETMET-treinen de
ochtendspits overleefd hebben. Op dit moment heeft er maar één
vertraging (en
dan nog maar 5 minuten). Het gaat om de IC Den Helder – Nijmegen, die
om 9:23
uit Utrecht zou moeten vertrekken en om 9:49 van Ede-Wageningen.
rond
10:00
Het treinverkeer tussen Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië en Hollands
Spoor is
gestremd is door een defecte trein. Het euvel wordt opvallend snel,
binnen een
half uur, verholpen.
12:20
Ik werp weer een blik op Stationsinformatie. De IC Rotterdam – Arnhem,
v. 12:24
van Schiphol, heeft 9 minuten vertraging. De IC Dordrecht – Lelystad,
die om
12:27 had moet vertrekken uit Leiden, is opgeheven wegens een persoon
op het
spoor. Verder geen een ETMET-trein vertraagd.
12:34
Ik wil de stemming over ETMET even peilen op Twitter. Helaas gaat 80%
van de
tweets in mijn timeline vandaag over de coronapas die je straks nodig
hebt voor
in de horeca en de bioscoop, en dat dat vaccinatiedwang is, medische
apartheid en
dikketuur. Die tweets gaan dan soms vergezeld van plaatjes van
hakenkruizen en Jodensterren.
Als ik zoek op ‘trein’ stuit ik op
iemand die als
ongevaccineerde vreest, binnenkort per trein gedeporteerd te worden. Ze
hebben
ook allemaal een zwager wiens overbuurman aan de vaccinatie is
overleden.
Wat een ongelooflijk stelletje
waardeloze losers zit er toch
op Twitter! Ga toch g.v.d. die prik halen! Verder vandaag niet meer
naar kijken;
er is vanmiddag ook nog een Kamerdebat over Afghanistan, dat de
gemoederen op
Twitter ook wel bezig zal houden.
13:54
Op pad, nu! De Vink is weer mijn beginstation. Als ik aan kom lopen,
zie ik net
de trein naar Hoorn Kersenboogerd vertrekken. Een lezer wees me erop,
dat die
in de avondspits 10 minuten blijft staan op station Zaandam, dat ver
buiten de
ETMET-route ligt. De trein de andere kant op, Hoorn – Den Haag, blijft
in de
ochtendspits 7 minuten staan op Zaandam. Dat heeft te maken met de
extra
spits-IC’s Enkhuizen – Amsterdam Centraal ’s morgens en vice versa ’s
middags.
13:56
De Sprinter naar Den Haag Centraal van 14:08 heeft volgens de CTA 5
minuten
vertraging. En die trein is niet eens rechtstreeks betrokken bij ETMET.
De ETMET-IC’s rijden af en aan op de
binnenste 2 sporen, die
van en naar Den Haag Hollands Spoor.
14:11
Mijn Sprinter vertrekt met uiteindelijk maar 3 minuten vertraging. Ik
haal op Den
Haag Laan van Nieuw Oost Indië zelfs mijn aansluiting nog op de IC naar
Vlissingen, die wel meedoet met het ETMET-circus, maar op dezelfde tijd
rijdt als
normaal.
14:24
De IC Vlissingen vertrekt vanaf het station met de lange naam. Ik ga
eerst op
weg naar Delft.
14:35
Laatst schreef ik in Dordrecht over een plan voor een metro vanuit die
stad
naar Leiden, over de buitenste sporen van een dan geheel 4-sporige Oude
Lijn.
Maar station Delft kent nu al metrofrequentie.
Op ETMET-dagen rijden er vanuit Delft
12 treinen per uur
naar Rotterdam, en dat gaat bijna in een strakke 5-minutendienst (soms
6 of 4).
Een 2 keer zo hoge frequentie dus als op de meeste metrolijnen in
Nederland. Op
normale dagen vertrekken er uit Delft 10 treinen per uur in een
5-5-5-5-10
frequentie, met dus eens per half uur een gat van 10 minuten.
Hoe langer ik studeer op de
ETMET-dienstregeling, hoe meer
bijzonderheden ik aantref. Toen ik nog eens goed keek naar alle extra
ETMET-IC’s Arnhem – Rotterdam, zag ik dat er verspreid over de dag 4
treinen
niet verder rijden dan Den Haag HS. In de andere richting zijn er ook
weer 4
treinen die op HS beginnen in plaats van Rotterdam.
De treinen die op Hollands Spoor
aankomen om 10:12, 11:12, 13:42
en 16:12 rijden niet verder. Die vertrekken elk 70 minuten later ook
weer vanaf
Holland Spoor naar Arnhem in plaats vanaf Rotterdam Centraal: om 11:22,
12:22, 14:52
en 17:22.
Dat zou best eens te maken kunnen
hebben met goederentreinen.
Die rijden altijd in een ‘pad’ in de dienstregeling, waarvan ik geneigd
ben,
het heel modern een ‘timeslot’ te noemen.
Ik heb het even gevraagd aan een
lezer uit Haaglanden die
goed ingevoerd is in het spoorwezen. Die appte dat elke dag rond 11:10
de
‘staaltrein’ door Rijswijk rijdt van Beverwijk naar rangeerterrein
Kijfhoek
onder Rotterdam en daarnaar verder Europa in. De lege trein terug
richting het zwaar
onder vuur liggende TaTa passeert Rijswijk rond 14:50.
Die lezer uit Haaglanden heeft
gisteren voor ons de
goederentrein heen en terug op de foto gezet. Beide treinen werden
getrokken
door dezelfde loc.
De staaltrein is de enige goederentrein per dag die rijdt op
dit stuk Oude Lijn. De overige hiaten in de dienstregeling van de
ETMET-IC’s houden
verband met eventuele werktreinen van BAM, Strukton of Volker Rail.
Op de tijden die gereserveerd zijn
voor goederentreinen,
valt er dus een gat van 20 minuten in de ETMET-dienst op het traject
Den Haag
HS – Rotterdam Centraal. Dat probleem zal pas opgelost worden als er
overal 4
sporen liggen tussen Rijswijk en Delft Campus. Maar de afkorting van
‘Elke 20 minuten
een trein’ is nog steeds ETMET.
14:54
Ik sta nog steeds op station Delft. De conducteur van de Sprinter naar
Den Haag
Centraal kijkt echt op z’n horloge om op de seconde op tijd te
vertrekken.
15:00
De IC naar Eindhoven zal niet verder rijden dan Rotterdam Centraal. Er
is weer
eens wat op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Maar op station Delft
vertrekken
alle treinen die ik zie, op de minuut op tijd.
15:05
Ik neem de IC naar Vlissingen, om die op Rotterdam Centraal te verlaten.
15:30
Nu maar eens gaan Sprinten op het eerste ‘Elke tien minuten een
Sprinter’-traject
(ETMES??) in Nederland: Rotterdam Centraal – Dordrecht.
Tussen Den Haag en Rotterdam is de
kwartierdienst met
Sprinters veranderd in een 10/20-minutendienst. Tussen Rotterdam en
Dordrecht wordt
het gat van 20 minuten opgevuld met een extra Sprinter.
Alle Sprinters naar Dordt vertrekken
op Rotterdam Centraal
van hetzelfde perron: spoor 6 of 7.
15:35
Ook de conducteur van deze Sprinter laat de trein precies op tijd
vertrekken.
Zou te vroeg vertrek nu echt afgeschaft zijn?
15:47
Ik wacht echter op de volgende Sprinter, die op Rotterdam Centraal
begint. 10 minuten
is hier eigenlijk: 12-9-9.
Die Sprinter maakt hier kop, en komt
pas 20 seconden voor
zijn tijdstip van vertrek-volgens-dienstregeling aan vanuit Dordrecht.
15:50
We vertrekken nu toch nog.
15:57,
16:00, 16:07, 16:12
Sprinters uit Dordrecht, op weg naar Rotterdam, komen ons tegemoet. Dit
zou je
kunnen zien als een opmaat naar die metro Dordrecht – Leiden, waar ze
in de
eerste stad harder om zitten te springen dan in de laatste.
Ondergetekende Leidenaar
heeft zijn eigen ideeën over hoe een metro Dordrecht – Leiden zou kunnen
lopen.
Maar ik ben ook weer geen tegenstander van een geheel 4-sporig
uitgevoerde Oude
Lijn. Om het één hoef je het ander niet te laten.
16:12
Aankomst in Dordrecht. Koffie!! – waarvoor je wel het station uit moet
lopen
naar de AH of AKO. De catering is verdwenen van de Dordtse perrons, en
trouwens
ook de Tickets & Servicebalie is ter ziele in Zuid-Hollands 5e
stad.
Ik kijk in een zwak moment toch nog
even op Twitter. Bij de
prikstraten staan nu lange rijen van mensen die graag naar de kroeg
willen,
ondanks de miljoenen en miljoenen zwagers die aan hun vaccinatie zijn
overleden. Op ‘Etmet’ vind ik niet veel – maar wel mijn eigen
aankondiging van deel
1 van dit artikel.
16:50
Ik ben nog net op tijd terug op het station om de pendel-Sprinter naar
Rotterdam te zien vertrekken. De 10-minuten-Sprinters vertrekken
beurtelings
van perron 2, 3a en 5.
De loopbrug levert een mooie spot- en
fotografeerplek.
17:12
Ik verlaat Dordrecht met de Sprinter Den Haag Centraal. Het moet voor
het eerst
zijn sinds begin maart 2020, dat ik in de spits in een trein stap. Zo
kan ik alvast
een beetje wennen aan een terugkeer naar kantoor, waarop soms
voorzichtig wordt
aangedrongen. Dat valt me - hoe weinig zin ik er ook in heb - ergens
nog mee;
ik heb jaren gedacht dat ze me liever kwijt dan rijk waren. Mijn
afzwaaien nadert
hoe dan ook.
Het voordeel van ETMET is wel dat de mensenmenigte zich meer verspreidt. En er worden vandaag ook vrij lange treinen ingezet; ik zit nu bijvoorbeeld in een 6-baks Sprinter.
17:21
Ik stap uit op station Barendrecht. Dat ligt in een glazen bovengrondse
tunnel;
anders kan ik het niet omschrijven. Als je eruit wilt, moet je een heel
eind
omhoog en daarna weer een heel eind naar beneden.
Ook op deze halve dag reis ik toch
maar op een Keuzedag.
Anders blijf ik er mee zitten als er van de winter onverhoopt weer een
coronagolf
uitbreekt. Ik had verwacht dat ik voor dit spitsritje tussen 16:00 en
18:30 toch
zou moeten dokken, maar er wordt me 0,00 euro berekend. In dank
aanvaard, maar
begrijpen doe ik het niet.
Helemaal aan het eind van 1½ dag
ETMET wil ik nog iets doen
aan achterlandverkenning. Een paar jaar geleden heb ik op een mooie
lentedag hier
in Barendrecht
eens een OV-fiets gehuurd en er de wijde omgeving mee
afgereden.
Maar de oude dorpskern heb ik op de heen- en terugweg geen blik waardig
gegund.
Dus even een intermezzo. En dat dan op een sombere dag in het
niemandsland
tussen zomer en herfst, waarop niets echt helemaal uit de verf komt.
Tussen station en centrum ligt een
uitgestrekte
nieuwbouwwijk uit de 70’s of daaromtrent, die station Barendrecht
klanten heeft
bezorgd. Wie er instapten in 1878, toen het station geopend werd, ik
weet het
niet.
De gemeente telt bijna 50.000
inwoners. 15.000 daarvan wonen
op de VINEX-locatie Carnisselande, waar iedereen zich Rotterdammer
voelt, en
waarvan iedereen denkt dat het in Rotterdam ligt. Die Barendrechters
nemen tram
25 naar de Koopgoot en zullen zelden gebruik maken van dit station.
Vanaf het station staan overal pijlen
naar het centrum, en
daar pijlen naar het oude dorp. En op de terugweg weer pijlen naar het
in de
nieuwbouw verscholen station. Ik slaag er vandaag niet in, te
verdwalen.
Je fotografeert overal iets
bijzonders, zeker op plekken
waar je niets bijzonders verwacht. Dat gele gevaarte is een theater;
cultuur
ontbreekt niet in Barendrecht. Dat andere rare geval is een unieke
combinatie
van een watertoren en een trouwlocatie. En waarom er lampions hangen in
een
boom, dat weet ik ook niet.
18:31
Terug op station Barendrecht. De Sprinters naar Rotterdam vertrekken
allemaal
van het middenperron, spoor 2 / 3, maar sommige Sprinters naar
Dordrecht van het
westelijke spoor 4.
Uit de Sprinter uit Rotterdam stappen
15 passagiers; niet
echt veel. Maar vóór corona trokken de sprinterstations tussen
Rotterdam
Centraal en Dordrecht best veel klanten. De cijfers van 2018 waren:
(in- plus
uitstappers per werkdag): Rotterdam Zuid 3500, Rotterdam Lombardijen
6600,
Barendrecht 5700 en Zwijndrecht 5400.
Ik heb de Sprinter van 18:30 naar
Rotterdam gemist, maar de
volgende komt al om 18:36; EZMET (Elke 6 minuten een trein)? Dat is dan
het
slotakkoord van de ETMET-treinen naar Rotterdam, vanaf nu gaan ze weer
elk
kwartier. In de richting Dordrecht blijft de 10-minutendienst echter
doorgaan
tot rond 19:45.
18:57
Ook op Rotterdam Centraal is ETMET nu voorbij. Ik stap in de IC naar
Venlo,
niet omdat ik vanavond in het donker nog even naar Limburg wil om het
uiterste
uit mijn Keuzedag te peuren, maar omdat deze trein wonderlijk genoeg
via Leiden
naar Venlo rijdt. Erg verneukeratief. Als je van Rotterdam naar Venlo
wilt,
moet je hem niet nemen, netzomin als de IC naar Arnhem, als je naar
Arnhem
wilt.
Tsja, wat moet ik nou concluderen
over ETMET op dat lange,
slingerende traject Dordrecht - Arnhem? Ik heb onderweg een paar
voordelen gezien
(korter wachten op perrons, betere spreiding van drukte) en een paar
nadelen
(langer wachten in treinen tijdens stationnementen, verloren gegane
aansluitingen op treinen buiten het ETMET-traject).
De uitvoering van de dienstregeling
was vrijwel vlekkeloos,
op die wisselstoring bij Arnhem na, op 8 september. Maar onder zulke
omstandigheden loopt ook een reguliere kwartierdienst spaak.
Om echt een succes van ETMET te
maken, ‘misschien een
lobby bij het nieuwe kabinet – als dat ooit nog geformeerd wordt – voor
een
klein beetje minder asfalt en hier en daar wat verbeteringen in de
spoorinfrastructuur? Ook om op meer trajecten tienminuten-rijden
mogelijk te
maken? Zou dat kunnen?’
Dat was mijn conclusie in 2017,
toen ETMET geïntroduceerd
werd tussen Amsterdam en Eindhoven, en we ook in een eindeloze
kabinetsformatie
zaten, en ik kan hem nu herhalen.
Duidelijker dan dat over ETMET is
mijn oordeel over de
informatievoorziening rond ETMET. Die vind ik echt waardeloos. En om
Mrs.
Slocombe uit een bekende Britse sitcom te citeren: daarin ben ik
volkomen unaniem.
Frans Mensonides
19 september 2021
Er geweest: Arnhem woensdag 8 september 2021, Dordrecht woensdag 15
september
2021.
©
Frans Mensonides, Leiden, 2021