Nr. 306 - zondag 10 november 2024 (week 45)
'Roken als een schoorsteen'; Chinese vrijheid in Museum No Hero

LAATSTE ZES AFLEVERINGEN


305. 'WAKE, SLEEP, DREAM, REPEAT'; KORTSLAPER DOET TENTOONSTELLING 'SLAAP' IN AMERSFOORT (20/10/2024)
304. CORONA, COVID EN COPILOT (20/08/2024)
303. PAARDENBILLEN EN -TRAMS; BREITNER IN SINGER (04/08/2024)
302. SPAGHETTIFICATIE (2): DICHTER BIJ HET ZWARTE GAT IN LEIDEN (09/04/2024)
301. HET BESTE, HET ALLER-, ALLER-, ALLERBESTE UIT 99 FHM's A-VIERTJES (31/03/2024)
300. FRISSE WIND IN LAREN; IMPRESSIONISTEN VANHET NOORDEN (25/02/2024)


FHM’s A-viertjes is een rubriek op de Thuispagina van Frans Mensonides, die Henk als middle name heeft en dus FHM als initialen.
FHM’s verschijnt altjd op zondag, maar niet elke zondag

Museum No Hero vanuit de beeldentuin

 

Eén dag voor mijn bezoek aan No Hero had ik nog nooit van dat museum gehoord. Die avond zocht ik op het web naar een geschikte tentoonstelling voor de aftrap van de 29e jaargang van mijn Thuispagina. Toen viel mijn oog op dit museum in Delden. Het mini-stadje in Twente kende ik al van het Zoutmuseum, alias: de totale zout-experience, die ik onderging in 2014.

Het aan beeldende kunst gewijde Museum No Hero bleek een ‘pareltje in de provincie’, zoals ik het noem, een interessant museum, diep in de buitengewesten van het land, buiten de grootste toeristenstromen. Het bezit een indrukwekkende vaste collectie kunst uit verschillende landen en eeuwen. Momenteel is er onder meer de tentoonstelling ‘Chinese vrijheid’ te zien.

Het museum is het levenswerk van Geert Steinmeijer, ondernemer. Hij verzamelt al meer dan 30 jaar kunst. China heeft zijn speciale interesse. Hij bouwde contacten op met avant-gardistische kunstenaars uit dat voor ons westerlingen altijd wat ondoorgrondelijke land, en kocht er kunst in talloze galerieën.

Steinmeijer werd in 2012 getroffen door een hartaanval en besloot, het kalmer aan te gaan doen in het zakenleven. Hij koos naar zijn eigen zeggen voor kunst boven geld, en vatte het plan op om een museum te stichten.

Zijn oog viel op een statig, bijna 300 jaar oud pand in Delden, met een grote tuin; een rijksmonument. Het ligt even buiten de historische kern van het stadje, aan de rand van het landgoed Twickel. Het pand was gedurende lange tijd, van 1840 tot 1993, de rentmeesterswoning die behoorde bij het landgoed. In andere perioden deed het dienst als rechtbank, hotel en gemeentehuis.

Steinmeijer liet het verbouwen om het geschikt te maken als museum. Helaas brak er brand uit in het pand, waarna de restauratie bijna geheel opnieuw uitgevoerd moest worden. De brand bleek aangestoken; de schuldige is nooit gevonden. Op 15 april 2018 ging het museum dan toch nog open.

De expositie ‘Chinese vrijheid’ is gewijd aan Chinese kunst uit de periode 1995-2010. China is een land dat je niet in de eerste plaats met vrijheid associeert. Nog steeds zuchten de 1,4 miljard Chinezen onder het juk van het communisme. Maar tegenwoordig evenzeer onder dat van het kapitalisme. China werd een consumptiemaatschappij met miljoenensteden vol wolkenkrabbers, waarvoor veel traditionele wijken werden afgebroken.

In de periode die de tentoonstelling omvat, leken de teugels iets gevierd. Meer vrijheid, maar dan wel een heel beperkte vrijheid. Onder Xi Jinping, die sinds 2013 de leiding heeft over de communistische partij en daarmee over het land, kwam daar bovendien snel een einde aan.

De werken op de tentoonstelling ‘Chinese vrijheid’ stralen weinig levensvreugde uit, maar veeleer angst, woede, agressie en somberheid. Ik schreef ooit, dat een tentoonstelling ook moet ‘schuren’, en dat doet ‘Chinese vrijheid’ in hoge mate.

Ook Steinmeijer zelf kan deze Chinese kunst niet voor 100% doorgronden, zegt hij. In deze korte podcast geeft hij een toelichting op de tentoonstelling.

Ik doe zoals gewoonlijk een greep uit de werken die mij het meest opvielen.

 

Zonder titel, Li Changlong, 2007 (linksboven)

Waarover spreken zij, die 4 mannen? Vast en zeker niet over een vrolijk onderwerp. Ze zoeken geen contact met ons, kijkers. Slechts een van de 4 kijkt ons vanuit zijn ooghoeken aan; de anderen zien we alleen op de rug. Ze zoeken mot, zegt mijn intuďtie. Ze kiezen een slachtoffer, zoiets. Onheilspellend!

 

Angry young men, Luo Jie, 2007 (rechts boven)

Nog meer boze jonge mannen, gemaakt van touw - eigenlijk van verf; het is geen 3-dimensionaal werk, al lijkt het net zo. Deze touw-wezens lijken zelf verstrikt in het touw waaruit ze zijn opgebouwd, wat ze mateloos frustreert.

Volgens de toelichting in het museum staat het touw symbool ‘voor het leven in een minutieus vastgelegd bestaan in een vercommercialiseerde samenleving. Een gesloten wereld die voelt als een gevangenschap en weinig ruimte geeft aan individuele ontplooiing’.

Luo Jie schildert voornamelijk dit soort touwmensen; zie ook deze aan hem gewijde pagina.


Yang Shaobin, Police Series no 63, 1996 (linksonder)

Shaobin is gespecialiseerd in gruwelijk verwrongen gezichten van door het leven getekende mensen. Deze politieagent heeft er flink van langs gehad, maar zijn blik verraadt ook sadisme. Dader en slachtoffer tegelijk?

 

Xiao Ping, Zonder titel, 2007 (rechtsonder)

Ook dit is niet echt een vrolijk stel. En ook hier blijft in het ongewisse, wat er precies aan de hand is. Die rode vlekken: uitgeschoten met lippenstift en rouge, of tot bloedens toe mishandeld? 

 

Bij het drieluik op de bovenste afbeelding is er iets fout gegaan met mijn administratie, waaruit ik naam, titel en jaartal niet meer tevoorschijn kan brengen. Verrekte slordig is dit, excuses voor het ongemak! 

Ik heb dit schilderij toch maar opgenomen in mijn top-6, want het is zo tekenend: de recente geschiedenis van China in één plaatje, of feitelijk 3 plaatjes.

In het middelste luik zie je op de voorgrond traditionele lage huizen. Ze staan op het punt, afgebroken te worden om plaats te maken voor naar de hemel reikende hoogbouw. Die zien de nogal schaars geklede dames op het linker- en rechterluik ook door het raam van hun appartement.

Ja, bouwen kunnen ze wel in China, en slopen ook! Als OV-adept lees ik wel eens met een soort bewondering Wikipedia-pagina’s over Chinese metro-systemen. Die zijn honderden kilometers lang, en zijn binnen 10, 20 jaar tijd aangelegd, maar er zijn wel de nodige oude woonwijken voor afgebroken.

 

Tu Feng, Cry, 2005 (onder)

Op de foto slechts een fragment; HIER het complete werk, een beeldengroep van 32 mannen. Tu Feng beeldde het ziekteproces uit van zijn vader, een stevige roker, die leed aan longkanker en daaraan is overleden. De beeldjes, een droevig terracottaleger, tonen mannen die happen naar adem en in toenemende mate uitgehold raken. ‘Roken als een schoorsteen’, zoals de toelichting het puntig samenvat.


Nou, dit kunstwerk komt wel bínnen, zeg! Iedereen kent wel iemand die aan longkanker ten gronde is gegaan. Ik denk nu aan mijn opa, die er ook aan is overleden. Zijn geliefde, dunne Ritmeester Cocarde-sigaartjes konden absoluut geen kwaad, zei hij altijd. Kanker kon je alleen krijgen van dikke, vette bolknakken.

Enfin, over rook gesproken: tegelijk met ‘Chinese Vrijheid’ is in No Hero de tentoonstelling ‘Als de rook om je hoofd is verdwenen’, te zien, met Nederlandse naoorlogse kunst. Beide exposities lopen tot/ met 7 februari 2025.

Ik zit nog met een vraag over het museum – dat zich tussen haakjes zelf bedruipt zonder subsidie, en louter bemenst wordt door vrijwilligers. Waarom heet het No Hero? Die vraag had ik gemakkelijk kunnen stellen aan de gastvrouw, maar heb er niet aan gedacht.

Maar ik vermoed dat Steinmeier met die niet-held in alle bescheidenheid zichzelf bedoelt. De kunstenaars zouden in zijn opvatting de ware helden kunnen zijn, en niet zozeer de verzamelaars. Maar dat is míjn interpretatie…

FHM
10 november 2024
Er geweest: vrijdag 1 november 2024






© Frans Mensonides, Leiden, 2024