maandag 8 juni 1998: Zandvoort met hindernissen
vrijdag 12 juni 1998: Zuidelijke Randstad
Veenlijn (Alphen a/d rijn - Gouda)
<<<<Stad en Land deel 2 al gelezen?
(o.a.: Wandelen met Wim, Gooi, Flevo, Spaarne en Kippenlijntje)
Klikbare overzichtskaart Stad en land
Bussen voor Leiden Centraal. Geen gewone ZWN-bussen, maar allerlei modellen touringcars. Dat belooft niet veel goeds. Ik moet om 19.00 uur in Amsterdam zijn voor mijn cursus om nog mooiere verhalen te kunnen schrijven. Ik heb besloten een ommetje te maken over Zandvoort en het loopt nu al tegen 16.00 uur. Mijn fortuin van het dagje Wandelen met Wim heeft me ineens in de steek gelaten: stremming tussen Leiden en Haarlem. Althans: dat zou ik kunnen opmaken uit de omgeroepen mededeling dat de bussen naar Voor- en Aerdenhout (!) gereed staan op het stationsplein. Op het perron voor de richting Haarlem staat geen sterveling. In de kaartverkoopruimte geeft de teletekst aan, dat er i.v.m. een aanrijding een stremming is geweest tussen Leiden en Haarlem; momenteel rijden de treinen weer normaal. Dan neemt de omroepster weer het woord. "De trein van 16.00 naar Hoorn heeft niet gereden". Twijfel. Kunnen ze bij NS nou nooit eens duidelijk zijn? Zou de trein van 16.17 wel gereden gaan hebben? Ik durf het er niet op te wagen en stap in een touringcar, de stopbus naar Haarlem.
Dit gaat een aardige tijd duren, denk ik, als de bus stapvoets over de drukke uitvalswegen van Leiden rijdt. Aan alle stoelen van de bus hangt een plastic spuugzak. Heel attent, maar bij dit tempo kun je toch onmogelijk misselijk worden. Rond 16.25 bereiken we Voorhout. De meeste passagiers stappen uit. Wat zag ik daar door mijn raampje flitsen? Iets geels. Ik mag me wel heel sterk vergissen als dat niet de sneltrein naar Haarlem was. Verkeerd gegokt. Hij heeft toch gereden gehad. Ik draag mijn verlies als een man (weinig andere keus, of ik zou een sekseveranderingsoperatie moeten ondergaan). Om 16.45 stoppen we bij Heemstede-Aerdenhout. De chauffeur haalt een stadsplattegrond van Haarlem te voorschijn en spreidt deze uit over zijn stuur. Dit beschouw ik als hint om snel uit te stappen. Bijtijds heb ik me herinnerd dat er ook een bus (NZH 80) rijdt naar Zandvoort.
Het boemeltje door de duinen rijdt elk halfuur; in de zomer rijden er extra "Strandexpressen" tussen Zandvoort en Amsterdam: 's-morgens naar het strand en 's-middags terug. Ik neem de trein van 17.18. Als deze arriveert vanuit Haarlem, stappen er zo'n 100 mensen uit. Voor de terugreis krijgt de City-pendel heel wat minder mensen te verwerken, een stuk of 30. Het is vandaag niet echt strandweer.
Het ritje voert door een van de mooiste streken van Nederland: de kilometers brede duinen ten westen van Haarlem. Tussenstop op een rustiek stationnetje in Overveen.
Zandvoort - Haarlem | 18 48 | Stoptrein Haarlem |
Haarlem - Zandvoort | 03 33 | Stoptrein Zandvoort |
Ik neem plaats in de knusse DB-restauratiewagen met zijn gezellige koperen lampjes. De koffieman hanteert zijn vulpistool en spuit mijn bekertje vol. Zodra we vertrokken zijn beleven we een historisch moment: de eerste boze klant van Lovers. Hij gaat tekeer tegen een conductrice en slaat helemaal in de reizigerskolder. Wat is er nu allemaal aan de hand? Hij heeft vorige week een half uur op Lovers staan te wachten omdat één van beide pieremachochels waarmee dit bedrijf de dienst uitvoert, de geest had gegeven. Dit was niet omgeroepen. De conductrice zegt, dat Railned weigert om te roepen voor Lovers. "NS kan de zon niet in het water zien schijnen. Ze hebben alle concurrentie vroeger weggetreiterd". (zij doelt vermoedelijk aan het einde van de vorige eeuw). Bovendien heeft Lovers geen goede treinen en dat ligt via-via ook aan NS. De boze man heeft daar nou net geen boodschap aan. Het kantoortje van Lovers was gesloten, dus daar kon hij geen verhaal halen. De conductrice gooit nu het argument in de strijd van het gegeven paard dat niet in de bek mag worden gekeken, maar dit slaat niet aan. Integendeel, de verbolgen treinreiziger begint te schreeuwen. "Ja meneer, ik ben nu eenmaal een Amsterdammer" zegt hij tegen me, als hij merkt dat ik hem afkeurend aankijk (Dat is een wonderlijk bijverschijnsel van reizigerskolder; de patiënten reageren zo fel op een betrekkelijk gering reizigersongemak, dat de omstanders instinctief de zijde van conducteur of bestuurder kiezen. Reizigerskolder mist elk doel). De conductrice is ook een Amsterdamse en dient de RK-patiënt op vinnige manier van repliek. Het gesnater gaat door totdat de trein Amsterdam CS bereikt. Ongetwijfeld wordt de discussie op de terugweg voortgezet; die Amsterdamse kwartjesvinder zal gewoon wel gratis blijven zitten schelden en godbetert ook nog de koffieschenker wenken voor een tweede bakkie.
Als ik uren later de 22.29 naar Leiden wil nemen, blijkt er opnieuw een stremming te zijn; nu tussen Amsterdam CS en Schiphol. We worden omgeleid via Haarlem. De trein rijdt zo langzaam dat ik met 20 minuten vertraging in Leiden aankom. Inderdaad: het fortuin heeft me in de steek gelaten.
Vrijdag 12 juni 1998
Tabel Leiden - Alphen a/d Rijn - Gouda / Utrecht
richting Woerden | 03 33 | Stoptrein Goverwelle |
06 36 | Sneltrein Utrecht CS; stopt niet in Woerden; rijdt alleen in de spits | |
09 39 | Sneltrein Arnhem | |
13 | Stoptrein Amsterdam via Breukelen | |
43 | Stoptrein Woerden | |
Richting Rotterdam | 01 31 | Stoptrein Rotterdam CS (spits) |
19 49 | Stoptrein Rotterdam CS | |
27 57 | Sneltrein Rotterdam CS | |
Richting Den Haag CS | 00 30 | Stoptrern Den Haag CS |
26 56 | Sneltrein Den Haag CS | |
Richting Alphen a/d Rijn | 18 48 | Stoptrein Alphen a/d Rijn |
28 58 | Leiden Centraal (alleen in de spits. Dan geen trein op 18 48) |
Ik neem de sneltrein naar Woerden van 15.09. De sneltrein Rotterdam-Nijmegen staat al vele minuten vóór dit tijdstip gereed, maar de trein uit Den Haag, die aangekoppeld moet worden, is te laat. We vertrekken met plus-6, mijn enige vertraging van vandaag.
Woerden is er met de nieuwe dienstregeling bepaald niet op achteruit gegaan: vier goed verdeelde verbindingen per uur met Utrecht. Voorheen reden snel- en stoptrein naar Utrecht vlak na elkaar. In de restauratie, genaamd "De Restauratie", werk ik aan een boze brief aan de directeur van ZWN. "De Restauratie" is de opvolger van "Het station". De formule: zelfbediening en een iets luxueuzere uitvoering dan "Het Station", slaat aan bij het publiek. De eerste "Restauratie" werd eind 1995 geopend in Leiden Centraal.
Als ik op het perron sta te wachten op de stoptrein van 16.04 naar Rotterdam CS, zie ik een eenzame militair op een bankje zitten. Voor de afschaffing van de dienstplicht wemelde het in deze garnizoensstad altijd van het legergroen. Het beroepsleger moet de NS heel wat kilometers verlies hebben opgeleverd.
Tijdens de stop in Goverwelle hebben we uitzicht op een leeg perron. De Goverwelse reizigers hebben zich laten wegtreiteren uit de trein. Neem me niet kwalijk, maar dan heeft deze reiziger toch een hardere kop. De ZWN probeert mij met alle macht weg te zieken uit de bus naar Ter Aar, waarover ik niet meer zou praten, maar dan blijf ik hem juist nemen, louter om te trug te pesten. Goverwelle; volgens mij is dat afgeleid van Goejanverwellesluis, waar ooit een prinses van Oranje tot staan werd gebracht door de patriotten. Maar Oranje liet zich niet van de troon stoten. Over Oranje gesproken: de twee hoogtepunten van het WK voetbal tot nu toe waren het heenzenden van Kluivert en de wissel van Seedorf. Dat we die twee misselijke, arrogante kolereventjes niet meer terugzien! Zijsprong.
In de stoptrein naar Rotterdam heerst een lome sfeer. Scholieren hangen te slapen met hun
hoofd op het coupétafeltje. En dat terwijl ik zo wakker ben. Een werkweek van 20 uur, ik kan
het iedereen aanbevelen. De stoptrein van Woerden naar Rotterdam doet 39 minuten over zijn
rit; met de sneltrein gaat het in 33.
Richting Gouda | 04 31 | Stoptrein Rotterdam CS |
13 43 | Sneltrein Den Haag / Rotterdam Spits: 13 Rotterdam; 43 Den Haag | |
Richting Utrecht | 09 39 | Stoptrein Utrecht |
20 50 | Sneltrein Arnhem | |
Richting Amsterdam | 29 | van 6.29 tot 18.29 |
Richting Leiden | 22 52 | Stoptrein Leiden |
In Schiedam stoppen alle stoptreinen en verder de sneltreinen Breda - Amsterdam. De Brandersstad ziet per uur en per richting 5 IC's aan zich voorbij trekken. Hier volgt het overzicht van het uurpatroon tussen Rotterdam en Den Haag.
Rotterdam CS - Den Haag HS | 01 31 | Intercity Amsterdam (via Schiphol) |
04 34 | Stoptrein Den Haag CS | |
15 45 | Sneltrein Amsterdam CS (via Haarlem) | |
20 50 | Intercity Den Haag CS | |
23 | Stoptrein Leiden Centraal (spits) | |
42 | Internationale trein Amsterdam (via Schiphol, stopt niet in Leiden) | |
53 | Stoptrein Leiden Centraal | |
Den Haag HS - Rotterdam CS | 03 | Stoptrein Roosendaal |
06 | Internationale trein Brussel | |
14 | Stoptrein Lombardijen (spits Dordrecht) | |
16 | Intercity Dordrecht | |
25 | Intercity Venlo | |
29 | Sneltrein Dordrecht (spits Breda) | |
33 | Stoptrein Dordrecht (spits Roosendaal) | |
44 | Stoptrein Dordrecht (alleen spits) | |
46 | Intercity Vlissingen | |
55 | Intercity Heerlen | |
59 | Sneltrein Breda |
VERDER naar Stad en Land; Deel 4 (Utrecht - Eindhoven; Noord-Brabant, Dordrecht - Rotterdam; Utrecht - Aamsterdam)