Tramlijn Scheveningen – Rotterdam Centraal via mini-airport?

 


Het complete busvervoer op Rotterdam The Hague Airport 

Een 32 kilometer lange rechtstreekse tramverbinding Scheveningen – Rotterdam Centraal, via de TU Delft en de mini-luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Dat zou werkelijkheid kunnen worden zo tegen 2020. Er hoeft ‘slechts’ een slordige 200 miljoen euro aan gespendeerd te worden. Zoveel kost de aanleg van ongeveer 10 kilometer ontbrekend tramspoor tussen Delft Technopolis, binnenkort het eindpunt van HTM-tram 19, en het Sint Franciscusziekenhuis in Rotterdam, waar nu RET-tram 25 rijdt.

Den Haag en Rotterdam hebben zin in dit project, zoals blijkt uit krantenartikelen als dit, die enkele weken geleden verschenen. Rotterdam The Hague Airport, ooit bekend als Vliegveld Zestienhoven, ligt al heel lang te wachten op goede OV-verbindingen, vooral met zijn tweede naamgever: Den Haag.

Van het vliegveldje, gelegen aan de noordrand van Rotterdam, reis je nu per stadsbus (RET-lijn 33) in ruim 20 minuten naar Rotterdam Centraal. Dat geschiedt met een complete toeristische rondrit door de wijk Overschie, waar weinig luchtreizigers op zitten te wachten, met alle eerbied voor Overschie. Maar Den Haag is niet rechtstreeks bereikbaar vanaf de luchthaven. Eerst moet je met een pendelbusje (RET-lijn 50) naar metrostation Meijersplein, om daar over te stappen op RET-metrolijn E, alias Randstadrail, v/h de Hofpleinlijn, naar Den Haag Centraal. Mijl op zeven.

De stadsregio’s Haaglanden en Rotterdam gaan nu dus voor een rechtstreekse tramverbinding. HTM-tram 19 (Leidschendam – Delft) wordt eind 2015 doorgetrokken naar het terrein van de Technische Universiteit (TU); een uitbreiding van 3 kilometer lengte. Daarvandaan is het zoals gezegd nog maar 10 kilometer tot het punt waar aangetakt kan worden op RET-tramlijn 25 (Carnisselande – Rotterdam Centraal –  Schiebroek).

Hoe de nieuwe tramroute exact gaat lopen, wordt onderwerp van studie. Als ik de stukjes in de krant goed lees, zal t.z.t. lijn 1 in plaats van lijn 19 door de TU-wijk gaan rijden. Lijn 19 zou dan Delft Tanthof als eindpunt kunnen krijgen.

Ik ging eens poolshoogte nemen, en wel op de zeer duistere vrijdag 4 april en de zon-overgietende zaterdag 5 april 2014; het verschil tussen beide dagen is op de foto’s duidelijk te zien. Aan de hand van 30 plaatjes banen we ons een weg door de regio. Maar eerst twee lijnennetkaarten die de zaak hopelijk verduidelijken.

Op de kaartjes, gejat van HTM en RET, staan onder meer de huidige routes van HTM-tramlijn 19 (Leidschendam MCH – Delft Noord), HTM-tramlijn 1 (Scheveningen – Delft Tanthof), Veolia-buslijn 69 (Delft NS - Technopolis), RET-bus 40 (Delft NS – TU-wijk  - Rotterdam Centraal), RET-bus 33 (Rotterdam The Hague Airport – Rotterdam Centraal), RET-bus 50 (Rotterdam The Hague Airport – Metrostation Meijersplein), RET-Metrolijn E (Rotterdam Slinge - Den Haag Centraal ) en RET-tram 25 (Carnisselande – Rotterdam Centraal – Schiebroek).

Door mij bijgetekend in blauw: de in aanleg zijnde tram- en busbaan van Delft NS naar de TU-wijk, die vanaf december 2015 bereden gaat worden door tram 19. En in rood: een mogelijke route voor de te realiseren tramverbinding Delft – Rotterdam via Rotterdam The Hague Airport. Ik ben uitgegaan van een tracé langs de rijksweg voor automobielen A13 en, voorbij het luchthaventje, langs de in aanbouw zijnde woonwijk Parc 16Hoven. Maar uit de studie zal mogelijk iets heel anders rollen. Of misschien wel, dat een tram helemaal niet rendabel is, want daar ben ik zelf een beetje bang voor.


 

We beginnen in Voorburg, op Oosteinde, de ondergrondse tramhalte van lijn 19. Deze lijn verbindt sinds juli 2010 het winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam met Delft (aanvankelijk Tanthof, en nu nog maar: Delft Noord). Op zijn route liggen de Haagse VINEX-locaties Leidschenveen , Nootdorp en Ypenburg.

Ik stap hier wel eens vaker in of uit. Er ontbreekt niets aan deze fraaie halte, niets, behalve passagiers. Op de displays zijn waarschuwingen te lezen tegen zakkenrollers. Daar moet ik wel een beetje om lachen. Je ziet het dievengespuis hier toch wel van verre aankomen. Bovendien: wat heeft een zakkenroller te zoeken op een plek waar geen zakken te rollen zijn omdat er geen reizigers te wachten staan?

Alhoewel: deze keer druk ik mijn sluiter op een ongewoon moment in: er is zowaar een medepassagiere zichtbaar in de zoeker. Deze halte lijkt op een metrostation in een metropool, maar lijn 19 is en blijft het zorgenkindje van HTM.

De korte geschiedenis van deze lijn is geen vrolijke. Ik ga hem daarom maar niet helemaal oprakelen. Hij staat al grotendeels geboekstaafd. In juli 2010 schreef ik over de opening van de lijn, en vanaf 2006 over de voorpret, die vooral voor-ergernis was.

Een succes wil lijn 19 maar niet worden. De afgelopen jaren trok het vervoer wel wat aan, mede door de groei van het aantal woningen in die VINEX-zone. Maar ik heb nog nooit meer mensen in de tram zien zitten dan verplaatst hadden kunnen worden met een ongeleed PCC-wagentje uit het museum, zoals op de foto.

Vandaar wellicht dat de lijn sinds 7 oktober 2013 geëxploiteerd wordt met die brede, lange, ruime Randstadrailvoertuigen. Daardoor was het eindpunt Tanthof niet meer bereikbaar, waar de baan nog niet geschikt is voor Randstadrail. Zodat de lijn met ingang van dezelfde dag werd ingekort tot Delft Noord. Dit heeft natuurlijk weer desastreus uitgepakt voor de bezetting op het trajectgedeelte in Delft.

De oorzaak van de geringe aantrekkingskracht die lijn 19 uitoefent op het reizende publiek? De lijn kwam helaas te laat, toen de VINEX-zone al bijna was volgebouwd en vrijwel ieder huishouden al twee auto’s voor de deur had. Verder heeft men zich misschien verkeken op de aantrekkingskracht van een lijn die niet door het centrum van Den Haag voert. Mogelijk willen de mensen uit VINEX-land juist daar toch heen; tram 15 (Nootdorp – Den Haag Centraal) is wél een succes.


 

Delft Noord, dus, terwijl die halte eigenlijk Nieuwe Plantage heet, en ook jaren door het leven is gegaan als Kalverbos. De tram keert hier op een derde spoor, langs een derde perron. Wie in de gezellige binnenstad van Delft wil zijn, zit hier goed; de scheve toren lonkt. Wil je echter door naar Delft NS, dan moet je overstappen op tram 1 of een bus. In de avonduren is er aansluiting van tram op tram in beide richtingen. Overdag meestal niet, omdat lijn 1 dan in 10-minutenfrequentie rijdt, die dus niet spoort met de kwartierdienst van lijn 19.



 


Ik zie tot mijn leedwezen lijn 1 net wegrijden en ga nu maar lopen. De wandeling langs de spoorzone van Delft roept de vraag bij me op, wanneer die spoortunnel nu eindelijk eens een keertje af is; al sinds 2009 zitten de Delftenaren in het gegraaf en gewroet. Ik heb het nageslagen. Volgens de huidige stand van zaken worden eind 2015 twee ondergrondse sporen in gebruik genomen. De andere twee volgen in 2017. Voorlopig rijden de treinen nog over het viaduct. 

In de spoorzone zijn al nieuwe bouwwerken in aanbouw, waaronder het stadskantoor van Delft, dat bijna bovenop het nieuwe station zal komen te staan.

Al jaren zit de OV-gebruiker hier dus in de rotzooi. Zijn tram stopt aan de centrumzijde van het station, te midden van een oceaan van tweewielers. Wil je bij het station op de bus stappen, dan moet je een trap op met ruim een halfhonderd treden. Een lift zie ik nergens.



Delft verguldt je deze bittere pil met op schuttingen gekalkte reisgedichten en met borden als deze. De stad is wijdvermaard om een heleboel zaken, waaronder de schilderijen van Johannes Vermeer, de microscoop waaronder Antoni van Leeuwenhoek als eerste mens op aarde de ‘dierkens’ in zijn eigen lichaamssappen kon waarnemen, en de alom tegenwoordige fietsen. 


 

Hier die horror-trap, die uitzicht geeft op busperrons en nog meer fietsen. Wie de TU als bestemming heeft, zal deze weg moeten gaan. Veolia-lijn 69 (Delft NS – Technopolis) rijdt erheen. Een paar streeklijnen doen de TU-wijk ook aan. Dat zijn RET-lijn 40 (Delft – Rotterdam), Veolia-lijn 121 (Delft – Pijnacker – Zoetermeer) en RET-lijn 174 (Delft - Metro Berkel Westpolder – Rotterdam Noord NS). Op schooldagen tussen 8:00 en 9:00 doen zich weliswaar geen taferelen voor als rond lijn 12 in Utrecht, maar is er toch een behoorlijk druk busverkeer naar de universiteit. In totaal vertrekken er in dat uur 15 bussen naar de TU.



Zo’n mooie foto is een bijvangst; ik ging er niet voor op pad, maar kom er toevallig langs: het fraaie Arsenaal, beschenen door het strijklicht van een late zaterdagmiddag. Vanuit de tram kun je dit straks in een flits zien. Hier op de Zuidwal ligt al een paar hectometer tramspoor. Dat moet nog verbonden worden met Delft NS en met de in aanleg zijnde tram- / busbaan in de TU-wijk.



Bij dit plaatje past weer zo’n droevig lijn-19-verhaal. Al in 2010 had deze tram door moeten rijden naar de TU, waardoor het aantal passagiers per dag misschien in de buurt was gekomen van de 16.000 die ooit geraamd waren. Maar de gammele Sint Sebastiaansbrug was een zwakke schakel. Hij stond in 2008 echt op instorten; bussen en vrachtwagens mochten er een poosje niet overheen.

Trams zijn zwaarder dan 5 ton. En in Nederlands technologiestad-nummer-één studeren ze al jaren op mogelijkheden om de brug te vervangen. Laatst is er weer een plan afgekeurd; het mocht ineens geen basculebrug worden, maar een (…)-brug; ja, de precieze technische kreten ben ik vergeten, maar er is in ieder geval opnieuw vertraging ontstaan. Kunnen ze op die klus niet een masterstudent zetten van deze wereldvermaarde knutselacademie? Ik vraag me echt af of ze het voor eind 2015 nog wel voor elkaar krijgen. De bus 69, waarin ik zit, gaat er wel overheen, zonder instorten.


 

De gecombineerde bus- trambaan over de as van de TU-wijk ziet er aardig compleet uit (even afgezien van bovenleiding, die er nog niet boven hangt). Halteperrons zijn er ook al.



Ik heb het altijd fascinerend gevonden dat een academie met een faculteit Bouwkunde zulke groteske betonnen mastodonten op zijn eigen terrein zet. Techneuten maken de wereld, maar ze maken hem niet altijd mooier.

Maar natuurlijk ben ik onbevoegd om erover te oordelen: als schoonheidsminnende alfa met twee linkerhanden heb ik hier helemaal niets te zoeken. Ik zelf heb het makkelijkste vak van de universiteit gestudeerd (niet in Delft): Nederlands. Bijna iedere kleuter in dit land spreek het; feitelijk hoef je er niet voor naar een academie.



Weinig stappen verder word ik toch nog op mijn wenken bediend. In het Mekelpark, waarlangs de OV-baan getrokken is, wordt de estheticus wel degelijk vertroeteld. Aparterige kunstwerken staan hier, zoals deze betonnen kuslippen. Die kunstwerken hebben wel weer een technische achtergrond (‘kunstwerk’ betekent in de techniek ook heel iets anders dan in de kunst; zelfs die brug van daarnet is een kunstwerk).

En ja, die technische uitleg, die doet de begrijpelijkheid ook weer geen goed; nog wel bij die lippen, maar bij sommige andere kunstwerken tast een niet-techneut behoorlijk in het duister. Fanatiek ga ik op zoek naar het Nederlandse origineel van de tekst en uitleg, want er is misschien iets lost in translation. Maar er ís geen NL-versie; de voertaal en zelfs enige taal is hier Engels. Niet met instemming van iedereen: pas als ik deze foto ontwikkel en fixeer, zie ik die woedende letters NL die over de tekst zijn gekrast.

Inderdaad: schrijf je moerstaal! Maar iemand heeft het me laatst uitgelegd: vanuit alle taalgebieden van de wereld komen ze hier in Delft een master doen. In twee jaar tijd moeten ze zoveel leren, dat ze geen tijd hebben om ook nog eens Nederlands te leren.

Ook hier past een geïmponeerd zwijgen mijnerzijds. Ik heb niet alleen het simpelste vak gestudeerd, maar ook het laatste vak dat nog in de Nederlandse taal werd gedoceerd. Maar tegenwoordig zal ook Nederlands wel in het Engels gegeven worden.



Zelfs dat een building ‘gebouw’ heet in het Nederlands, een centre ‘centrum’ en een station ‘station’, is teveel gevraagd om te leren in die twee jaar.






Dat Mekelpark, met hier een neergestort vliegtuig of zoiets, dat is ook niet echt mooi; net zo recht en hoekig als alles op deze campus.‘Mekel’ (weinigen weten dit) betekende overigens: ‘reusachtig’ in het Vroegmiddelnederlands. Dat is dan wel weer een toepasselijke naam, want alles is hier groot.



Eindpunt van de OV-baan bij Technopolis, het zuidelijke gedeelte van de TU-wijk.



Lijn 69 rijdt tijdelijk over de Schoemakerstraat, ten oosten van het Mekelpark. Hier neem ik lijn 40, die ik helaas niet op de foto heb. De RET-bussen op deze lijn zien er net zo uit als die van lijn 33 (zie hieronder).

Lijn 40, die de stations Delft en Rotterdam Centraal verbindt, is een soort voorloper van de beoogde tramlijn. Hij rijdt alleen maandag t/m vrijdag overdag, en wel in 15-minutendienst in de ochtendspits, 20- in de middag- en 30- in de dal-uren. 

Deze bus rijdt een plezierig gevarieerde route. Je ziet langs de Rotterdamseweg kassen, scheepswerven, woonboten en gewone huizen. Bij het buurtje (De) Zweth rijd je over een hoog bruggetje de gemeente Rotterdam binnen. Deze Rotterdamseweg is niet geschikt voor traminfrastructuur; een route langs de A13 ligt, zoals gezegd, meer voor de hand.

Er is al eens vaker geopperd, een tramverbinding Scheveningen - Delft -  Rotterdam in het leven te roepen. In de jaren 90 circuleerde er vaag een plan, HTM-lijn 1 vanuit Delft Tanthof via het talud voor de A4 door te trekken naar Schiedam Woudhoek, waar toen ook een lijn 1 eindigde, die van de RET (tegenwoordig lijn 21). Dat had kunnen leiden tot net zo’n megatramlijn als waar we het nu over hebben. Maar daarvan is nooit serieus werk gemaakt. In 2009 werd besloten, de A4 tussen Delft en Schiedam alsnog aan te leggen; niet voor trams, maar voor auto’s.

De Zweth ligt in een groene buffer tussen Haaglanden en Rijnmond. Een tram zal hier nooit veel mensen oppikken…



Lijn 40 rijdt via Overschie en langs Diergaarde Blijdorp naar Rotterdam Centraal. Hij scheert vlak langs Rotterdam The Hague Airport. Stap je uit bij halte Schielaan, en loop je even de A13 onderdoor, dan zie je de luchthaven al opdoemen. Zo heb ik het niet gedaan; dit verhaal is niet chronologisch.

Rotterdam The Hague Airport heeft een Engelse naam, maar stelt verder weinig voor. Een erg lange naam ook; een hele mond vol om te typen. Sixteenhoven was beter geweest. 1,5 miljoen reizigers per jaar verwerkt het vliegveld. Ze willen graag doorgroeien naar 2 miljoen. Maar Schiphol (dat eigenaar is van dit kleine zusje) ziet er meer dan 50 miljoen per jaar passeren.

Het Rotterdamse vliegveld is in elk ander opzicht ook zo’n 25 maal zo klein als Schiphol; parkeerplekken, de vertrekhal, de taxistandplaats, de verkeerstoren, het restaurant, het winkelaanbod, het is allemaal navenant.



Hetzelfde geldt voor het aansluitend openbaar vervoer. Dat staat hierboven in zijn geheel in beeld. Bus 33 voert, als ik even blijf staan kijken, elke 10 minuten een klein plukje reizigers aan vanaf Rotterdam Centraal en neemt er evenveel mee terug, zwaar bepakt met valiezen.

Het pendelbusje naar Metrostation Meijersplein, lijn 50, vervoert elke 20 minuten ook niet meer dan een handjevol mensen per rit. Meer kunnen er ook niet in.

Maar zouden de reizigers bij horden komen toestromen als hier straks een tram rijdt? Het vliegveld trekt er niet meer dan 5000 per dag, en hoeveel daarvan zullen de tram nemen voor aanvullend vervoer? Een zakenpipo of buitenlandse gezant zal vast wel in een taxi stappen.



Merkwaardig, dat deze zuil wel het pendelbusje meldt, maar niet de rechtstreekse bus waarmee je ook in het hart van Rotterdam komt. Snel is ook anders. Van hier doe je er, met die overstap op de metro, zeker drie kwartier over in het centrum van Den Haag te komen.

Maar hoe snel doet een tram het? Een minuut of 40, schat ik. Veel tijdwinst valt er niet te behalen met dit gewaagde tramplan. Een rechtstreekse verbinding met Den Haag kun je ook tot stand brengen met een bus die via de A13 rijdt; simpeler, sneller en goedkoper. Richting Rotterdam boekt een tram wel enige tijdwinst, maar veel meer dan 5 minuten zal het niet zijn.



Tram 25 bij metrostation Melanchtonweg. Achter mijn rug ligt het punt waar de tram uit Scheveningen, als die verbinding ooit doorgaat, aantakt op het RET-net. De eerstvolgende halte is dan: Sint Franciscusziekenhuis.



Tussen station Melanchtonweg en het ziekenhuis ligt een opvallend landelijk stukje Rotterdam, met een groen polderdijkje en met lanen met cottage-woningen. Dit stulpje aan de Kleiweg staat te koop; snel kijken op Funda! Voor nog minder dan een half miljoen mag je het je eigendom noemen. 



Tram 25 heeft de halte Sint Fransciscusziekenhuis verlaten en klimt nu naar de brug over de A20, op weg naar Rotterdam Centraal en verder.



Hier het pas geopende herbouwde station in de avonduren, enkele weken geleden genomen.



Als je deze foto ziet, zou je niet denken dat hij in een station is gemaakt. Het derde station van Nederland qua reizigersaantallen maakt de indruk van een winkelcentrum waar je toevallig ook nog een trein kunt nemen. Het winkelaanbod is aardig gevarieerd. En ben je dorstig geworden van het kopen, dan loop je gewoon even binnen bij Starbucks voor zo’n heerlijke emmer bruin slootwater.



Van het busstation tussen Rotterdam NS en het Groothandelsgebouw vertrekken onder andere de lijnen 33 naar Rotterdam The Hague Airport en 40 naar Delft. De wachtgelegenheid bestaat uit geinige zitjes in de open lucht en een mooi roze afdak, waaronder je weinig beschutting hebt bij windkracht 8 plus hagel – maar hoe vaak doet die combinatie zich voor?

Hier in de omgeving zie ik bussen van Eurolines rondrijden. Deze plek naast het station is altijd vertrekpunt geweest van internationale bussen. Mijn ouders zijn hier in augustus 1952 op de Roy-bus naar Innsbruck gestapt voor de vakantie van hun leven.
 



Nog even terugkomen op het pendelbusje, lijn 50, Rotterdam The Hague Airport – Metrostation Meijersplein. Hier staat hij op zijn eindpunt. Het overbrugt de afstand in 7 minuten en rijdt via een bedrijventerrein. Ten zuiden daarvan is de wijk Parc16hoven in aanbouw.

Ik kom met het busje net op tijd aan om de metro naar Den Haag te zien vertrekken; een goede aansluiting creëren was zeker echt niet mogelijk…



 

Metrostation Meijersplein, waar deze fotoreis eindigt.


Wat te denken van dit voorgenomen tramhuwelijk tussen HTM en RET? Is dat zijn aanlegsom met 8 nullen waard? Deze lijn lijkt me, zo op het eerste gezicht, geen publiekstrekker te worden. Er komt een nadere studie naar. Misschien kan het resultaat daarvan me t.z.t. tot andere gedachten brengen. Maar voorlopig brengt deze site, De digitale reiziger, dit project onder in de categorie ‘twijfelachtig’.

Frans Mensonides
18 april 2014
Er geweest: vrijdag 4 en zaterdag 5 april 2014


Aanvulling

Deze tramverbinding gaat niet door, zo las ik een klein jaar later; de lijn zou niet rendabel zijn. Ik viel niet van mijn stoel van verbazing toen ik dat las, noch van verdriet en teleurstelling. Ik zag er meteen al bijzonder weinig brood in.

Toen ik vorig jaar het stuk hierboven schreef, dacht ik: waarom verplaatsen ze de terminal van dat vliegveldje niet naar de oostkant van de startbanen? Dan zit je op loopafstand van metrostation Meijersplein, en bied je je klanten een snelle metroverbinding naar beide naamgevers van het vliegveld. Maar ik schreef die gedachte niet op: het leek me lekenpraat van iemand die geen verstand heeft van vliegvelden en luchtvaart. Las ik laatst een artikel van een verkeersdeskundige (ik kan het nu helaas niet meer vinden), die exact hetzelfde voorstel deed!

Aangevuld op 26 februari 2015


© Frans Mensonides, Leiden, 2014