HOV Velsen, de hoogwaardige
busbaan van Haarlem Noord naar
IJmuiden aan Zee, is een van de projecten die ik volg voor deze site.
Dan moet
je er ook zo nu en dan iets over schrijven. Mijn laatste gang naar Velsen
is
al 22 maanden geleden. Maar over de vorderingen sindsdien kan ik heel
kort
zijn; die zijn er feitelijk niet. Het project, waaraan de gemeenteraad
al in
2008 zijn fiat heeft gegeven, zit klem in bestemmingsplanprocedures,
NIMBY-protesten en bestuurlijke besluiteloosheid; misschien gaat het
helemaal
niet door.
Omdat er dus geen nieuwe
stukken busbaan te bewonderen vielen,
heb ik het maar over een andere boeg gegooid en de hele ‘Vislijn’, de
voormalige
spoorlijn naar IJmuiden, bewandeld en gefotografeerd. Dat in 1983
opgeheven
lijntje zal gedeeltelijk omgebouwd worden (had gedeeltelijk omgebouwd
moeten
worden) tot busbaan.
Een stuk in drie delen: straks
het heden en verleden, maar
eerst de zeer onzekere toekomst.
Waar draaide het allemaal ook alweer om? Zie het kaartje.
HOV Velsen volgt de gele lijn van Haarlem Delftplein / Kennemer
Gasthuis
locatie Noord (een mondvol van een haltenaam) tot IJmuiden Strand, een
afstand van
11,5 kilometer. Het bestaat uit stukjes vrije busbaan, afgewisseld met
trajecten waar de bus zich gewoon mengt met het wegverkeer. Tussen
Haarlem
Noord en Santpoort Noord is overwegend het laatste het geval. Daarna
gaat de
bus via een tunnel naar crematorium Driehuis Westerveld, en vervolgens
via het
tracé van het oude spoortje naar het centrum van IJmuiden. Daar rijdt
hij over
de P.J. Troelstralaan naar Plein 1945, een doorsteek waarvoor één
woning
gesloopt zal moeten worden. Vervolgens koerst de bus over bestaande
infrastructuur naar de Zeewijk, de haven en het strand.
Dat was tenminste in 2008 het plan.
Maar nu, vijf jaar
later, is het nog lang niet zeker dat het hele project gerealiseerd zal
worden.
De HOV-baan moet over twee jaar open. Maar van de tien deeltrajecten
waaruit
het project bestaat, is er pas één voltooid. Dat is de ‘busbaan’ langs
de
Kromhoutstraat, door het havengebied, die nu al bereden wordt door lijn
75
(IJmuiden – Haarlem; rode lijn) en 82 (IJmuiden – Amsterdam). Die zag
ik twee
jaar geleden in aanleg.
Maar dat is helemaal geen vrije busbaan geworden. Het is een gewone autoweg met fietspad erlangs, en hij is dus ook toegankelijk voor particuliere twee- en vierwielers. In dit geval zullen de automobilisten dus wel zwijgen over de ’geldverspilling’ die volgens hun het kenmerk is van het project HOV Velsen.
’70 miljoen euro voor een tijdwinst
van twee minuten’, zo tut-tutten
de NIMBY’s, die zich verenigd hebben in het actiecomité ‘Stop HOV
Velsen’,
alias: ’HOV
Tracé Nee!’ Een lichtelijk
demagogische stellingname. Zo’n busbaan wordt niet alleen aangelegd
voor de
rijtijdwinst maar ook voor de regelmaat en betrouwbaarheid van het
vervoer. Daardoor
kan de dienstregeling wellicht met één bus minder gereden worden, wat
een
besparing oplevert van vele tonnen per jaar.
Bovendien geldt die winst van twee
minuten per voertuig.
Stel dat HOV Velsen straks 7.500 reizigers per dag trekt, dan bedraagt
de
totale tijdwinst van alle reizigers zo’n 10 etmalen per dag of wel 10
jaar per
jaar; zo kun je ook rekenen.
Een paar jaar geleden werd de
maximumsnelheid op sommige autosnelwegen
opgevoerd van 120 naar 130 km/uur, ten koste van extra
verkeerslachtoffers en extra
milieubelasting. De tijdwinst op een traject als de Afsluitdijk bedroeg
slechts
1,3 minuut, maar ik heb er geen automobilist tegen horen protesteren.
Van de 70 miljoen euro die het project kost, hoeft de gemeente Velsen trouwens slechts een zeer kleine fractie, 3 miljoen, op te hoesten. De rest komt uit de overvolle schatkist van de provincie Noord-Holland, waar de bomen geloof ik nog wél tot in de hemel groeien.
Wonderlijk bij deze NIMBY’s is de kreet ‘HOV JA’ in hun raambiljetten.
Nee, zij zijn zogenaamd niet tegen openbaar vervoer, nee hoor, helemaal
niet;
wie zou ze daarvan durven verdenken? Maar ze zien wel liever een tram
rijden op
dat ouwe spoortje dan een bus. Nou zijn trambanen over het algemeen nog
(veel)
duurder dan busbanen. En een tram behaalt hier ook niet meer tijdswinst
dan die
twee minuten.
Of denkt men misschien dat de tram
uit IJmuiden tussen Driehuis
en Santpoort Noord weer zal aantakken op de spoorbaan Uitgeest -
Haarlem, zoals
tot 1983 gebeurde met de treintjes van het Vislijntje? Maar het verhaal
van de
niet doorgegane RijnGouweLijn
leert dat er aan een tram op het spoor erg, erg
veel haken en ogen zitten. Geen realistisch scenario.
De grootste gotspe van dit clubje is
de slogan: ‘Hou het
spoor groen’. Het moet niet gekker worden: een woekering van struiken
en
onkruid op een verroest stuk rails uitroepen tot natuurgebied!
Gelegenheidsargumenten waar de
gemeente Velsen niet op zou
moeten ingaan. Een écht steekhoudend argument tegen de busbaan wordt
door de
NIMBY’s niet eens genoemd. Ik schreef in deel
1, in 2010, dat nog niet bekend was, hoe de
bus vanuit IJmuiden verder zijn weg zou zoeken door de gemeente
Haarlem.
Daarover bestonden vooral in linkse, groene kringen volmaakt
belachelijke
ideeën, zoals: de bus helemaal om het centrum en het station van
Haarlem
heenleiden. Daarmee zouden de NIMBY’s in Haarlem Noord dan weer
geholpen zijn,
want die moeten ook geen busbaan voor hun deur.
In plaats daarvan zou de bus uit
IJmuiden dan rijden via
bedrijventerrein Waarderpolder en station Haarlem-Spaarnwoude, waar elk
kwartier een boemel naar Amsterdam vertrekt. Het levert een mooie,
snelle
verbinding met Amsterdam op, volgens de voorstanders van wat ik in dat
stukje
uit 2010 de ‘buitenomvariant der buitenomvarianten’ noemde. Maar daarin
voorziet bus 82 (IJmuiden – Amsterdam Marnixstraat) al.
Ik heb zwaar zitten google’en, maar
nog steeds geen
duidelijk plan gevonden voor de afwikkeling van het busverkeer in
Haarlem Noord
na opening van HOV Velsen. Geen woord ook bijvoorbeeld over het al dan
niet
behouden van lijn 3 (IJmuiden – Haarlem Schalkwijk via Velserbroek, Haarlem NS
en
Haarlem Centrum), die in de plaats kwam van lijn 4, die ik in 2011 nam. Als
die lijn behouden blijft, kan hij de haltes blijven aandoen waar de
HOV-bus
niet stopt. Dan wordt in dat opzicht tegemoet gekomen aan de bezwaren
van het
NIMBY-clubje. Niet dat ik de leden daarvan in lijn 3 zie stappen…
Ik deed IJmuiden op drie
overgeschoten late namiddagen in
september 2013, waaronder twee zaterdagen. Op de eerste daarvan had ik
getuige
kunnen zijn van een hardholwedstrijd. Ik was nog net op tijd om op de
Lange
Nieuwstraat de laatste deelnemer, een hoogbejaarde stakker, amechtig te
zien
afstrompelen op het finish-banier, de gladiolen en de AED.
Een niet minder bedroevend schouwspel
had ik de zaterdag
daarop, 14 september, kunnen waarnemen als ik me een paar uurtjes
eerder naar
IJmuiden had begeven. Een schamele stoet van ruim honderd demonstranten
rukte
in zware slagregens op van de sporthal naar het Pontplein om te
demonstreren
tegen de aanleg van HOV Velsen – en tegen de inderdaad
betreurenswaardige opheffing
van de Fast Ferry naar Amsterdam. Blijkbaar hadden slechts 100 van de
67.000
Velserenaren een nat pak over voor die busbaan, of liever: het
tegenhouden
ervan. De rest bleef er vanuit zijn droge woonkamer, aan gene zijde van
de
raamposters, het zijne of hare van denken. De soep wordt hier wellicht
niet zo
heet gegeten als opgediend. En HOV Velsen gaat misschien gewoon wel
door.
Als dat zo is, kunnen ze zich het
beste houden aan het
oorspronkelijke Zuid-Tangentplan uit de
jaren 90, dat een doorgaande verbinding inhield van Amsterdam IJburg
naar
IJmuiden. Daarvan is alleen het traject Amsterdam
Bijlmer ArenA – Haarlem NS
gerealiseerd (de huidige R-Netlijn 300). Trek die nou via de
huidige route van
lijn 75 door naar Haarlem Noord, en laat hem daarvandaan de HOV-baan
berijden.
Met een strakke 6-minutendienst en die paar minuten tijdwinst ontstaat
er een
prima verbinding van IJmuiden met Haarlem NS, het centrum van Haarlem
en
Schalkwijk. Dan wil ik nog wel eens zien of de reizigers niet
toestromen, en
ook de leden van dat bushatersclubje niet eens een keertje in de R-net
stappen.
De rode lijn op het kaartje boven dit artikel is
Connexxion-lijn 75. Die reed in 2011 van Haarlem Winkelcentrum
Schalkwijk via
Haarlem Centrum en Haarlem NS naar IJmuiden Zeewijk. Tegenwoordig rijdt
hij nog
maar vanaf Haarlem NS naar IJmuiden; wel gaan sommige ritten nu door
tot bij
het strand.
Lijn 75 lijkt nu iets
gestroomlijnder, de keren dat ik hem
in 2013 heb genomen, dan in 2011. Het vervallen van het tijdvretende en
vertragingsgevoelige kronkeltraject door het hart van Haarlem, heeft
geleid tot
meer regelmaat – maar helaas ook tot minder passagiers; vooral op
zaterdagmiddag is de bus zeer slecht bezet.
Het blijven allemaal momentopnames,
vanzelfsprekend, maar
tussen Haarlem NS en Santpoort Noord was de doorstroming deze keer
voldoende.
Tussen Haarlem NS en het noordelijke filiaal van het Kennemer Gasthuis
wordt
nog steeds alleen gestopt bij het Julianapark en de Minahassastraat
(wat ik een
mooie, goed assonerende haltenaam blijf vinden).
Lijn 75 rijdt maandag / vrijdag
overdag in 12-minutendienst;
ook wel eens met intervallen van 11 of 14 minuten, maar in ieder geval
5 ritten
per uur. Daarbuiten, ook op zondagen en in de avonduren, is er een
strakke
kwartierdienst. Een aardig hoge frequentie, waarbij de lijn in de spits
nog
versterking krijgt van lijn 277, IJmuiden Zeewijk – Haarlem NS –
Schiphol. Deze
snelbus stopt in IJmuiden alleen bij de belangrijkste haltes, en tussen
IJmuiden en Haarlem NS helemaal niet.
Al met al hoef je op het traject
Haarlem – IJmuiden nooit
lang op een bus te wachten. De nieuwbouwwijk Zeewijk is de bestemming
van de
meeste passagiers van deze lijn. Weinigen blijven zitten tot IJmuiden
Strand,
dat Zandvoort maar niet naar de kroon kan steken als populairste
badplaats aan
de Noord-Hollandse kust. Misschien komt dat nog als die R-Net bus er
eindelijk
halthoudt.
Voor de horeca moet je in IJmuiden bij het strand zijn. Het centrum, rond Plein 1945,zag ik op een zaterdagmiddag na 17:00 uur snel dichtgeplakt worden met kranten. In het enige eetcafé dat ik in die contreien kon ontwaren, was de keuken die avond gesloten ‘wegens omstandigheden’. Een week later las ik dat de zaak failliet was, hetgeen wellicht te wijten was aan diezelfde omstandigheden.
Daar in de buurt zie ik in overgrote
hoofdletters
HOOGWAARDIG OPENBAAR VERVOER VELSEN staan op een groot, glazen
winkelpand met
het uiterlijk van een showroom. Hier zit een informatiecentrum over HOV
Velsen,
of liever: zát. Het is gesloten, en de inboedel is verwijderd. En dat
terwijl
nog lang niet iedereen overtuigd is van het nut van dit OV-project.
Gooit
Velsen de handdoek in de ring? Wil de gemeente geen bussen in R-net-uitmonstering over haar
grondgebied zien rijden?
Twee Velsense buslijnen dongen
vergeefs naar de
felbegeerde R-Net-status. Ze zijn te langzaam en te
laagfrequent.
Dat geldt voor lijn 73
(Haarlem Schalkwijk – Uitgeest via Velserbroek) en ook voor lijn 82
(IJmuiden
Strand – Amsterdam Marnixstraat). Alleen lijn 75 heeft nog kans op de
eretekenen
van R-net.
Twee keer heb ik IJmuiden verlaten
met lijn 82. Binnen de
bebouwde kom van IJmuiden en Amsterdam mag hij dan te langzaam zijn;
tussen die
plaatsen in schiet hij aardig op. Het is nog een leuke, gevarieerde rit
ook.
Eerst kilometers lang uitzicht op het Noordzeekanaal links en een
recreatiegebied rechts, met een van de weinige skipistes in Holland.
Verderop
vaart een veerpont naar een buitenplaats genaamd: Buitenhuizen, in de
Zaanstreek. Daarna rijd je het Westelijk Havengebied van Amsterdam
binnen, met
opslagvaten vol van wat er dan ook maar in opgeslagen zit. Waartussenin
dan ineens
de halte Ruigoord Dorp opdoemt. Een dorp zie je echter nergens. Het
ligt achter
de bomen verscholen, bestaat nauwelijks meer, en wordt, voor zover ik
weet,
bewoond door kunstenaars, krakers en overjarige hippies.
Binnen een half uur ben je vanuit
IJmuiden op station Sloterdijk.
Met een overstap bij Haarlem NS doe je het beslist niet sneller. De bus
rijdt
in de spits in kwartierdienst. Ook zonder R-net-logo een aantrekkelijke
verbinding.
Het zogenaamde Vislijntje begon zijn bestaan in 1883 als
aftakking van de spoorlijn Haarlem – Uitgeest. In 1927 werd de lijn
geëlektrificeerd.
Het spoortje was exact een eeuw lang open voor reizigersverkeer: tot 1983. In een zo lange tijd
hebben er vanzelfsprekend
verschillende treintypen gereden met uiteenlopende frequentie en
bestemming. In
de nadagen van zijn bestaan reed er elk halfuur een Plan-V'tje van IJmuiden tot aan Haarlem.
In 1996 beleefde de lijn een
onverwachte revival, dank zij de
zomerritten van Lovers Rail.
Die opleving duurde
niet lang; in 1999 werd het spoor
definitief buiten gebruik gesteld. Sindsdien liggen de sporen, voor
zover niet
verwijderd, weg te roesten en hebben de struiken en het onkruid vrij
spel. Op
sommige plekken is het spoortracé alleen begaanbaar als je je met een
kapmes
een pad door het groen hakt, als Dr. Livingstone in de rimboe van
Afrika.
Op de kaart de Vislijn in groen. Het
lijntje had een lengte
van 5700 meter en op die korte afstand maar liefst zes stations:
Driehuis
Westerveld, IJmuiden Zeeweg, Velsen-IJmuiden Oost, IJmuiden
Casembrootstraat,
IJmuiden Julianakade en IJmuiden (zonder meer). De trein schoot hier
dus niet
erg op, maar de IJmuidense forenzen hadden wel bijna allemaal een
station voor
de deur. Heel aantrekkelijk, en het opheffen van de verbinding
veroorzaakte dan
ook bij veel reizigers droefenis. Ja, de oude wijken van de stad
raakten wat
ontvolkt, de nieuwbouw in Zeewijk lag te ver van het spoor, en plannen
om het
eindpunt naar deze nieuwe wijk te verleggen, zijn afgestuit op
bezuinigingen.
Zo gaan dingen, soms.
Een korte fotowandeling langs de
voormalige Vislijn.
Op deze plek lag station Driehuis Westerveld, in 1890
speciaal geopend voor bezoekers van de uitgestrekte algemene
begraafplaats. In
1914 werd daarnaast het eerste crematorium van Nederland geopend.
Er loopt vanaf hier loopt nog een redelijk begaanbaar wandelpad
langs het spoor. Ik trof hier dan ook mijn enige medewandelaars aan,
drie
kindertjes die bramen aan het plukken waren. Hun ouders hebben vast dat
bord
geplaatst tegen het verbussen van dit prachtige, waardevolle
natuurgebied.
IJmuiden Zeeweg, met die uitgewoonde
betonnen abri,
model-jaren-50. Een moderne R-net-halte en een strakke betonnen busbaan
zouden
hier toch beslist niet misstaan. Het station werd geopend bij de
elektrificatie
in 1927, evenals IJmuiden Casembrootstraat en IJmuiden Julianakade, die
we nog
zullen tegenkomen.
Vaag zijn de letters VELSEN – IJMUIDEN OOST nog leesbaar op
dit voormalige seinhuis, enkele honderden meters ten zuiden van het
gelijknamige
station. Dat had een opvallend breed eilandperron. Tot de opening van
de Velsertunnel in
1957 was dit het splitsingsstation van de lijnen naar IJmuiden
en Uitgeest. De treinen in de laatste richting kruisten het
Noordzeekanaal via
een grote draaibrug.
Je komt hier vanzelf als je het oude spoor volgt. Ik had echter geen zin om me door het mangrovewoud te worstelen en benaderde het station zoals een reiziger het ooit gedaan moet hebben: vanaf de zijkant. De ingang ervan is moeilijker te vinden dan in 1983. Je moet tussen het politiebureau en de sporthal met dat buitenmodel gymnastiekpaard, een paadje zien te vinden door het struikgewas, en dat kronkelige pad een poosje volgen. Je vindt dan de oude, nu dichtgemetselde tunnel naar het brede perron (links op de foto), en een paar kronkels verder ook nog het perron zelf.
Ook zag ik daar in de buurt nog een
afgezaagde
bovenleidingmast; spoorwegarcheologie van het zuiverste water.
Een treurig boeltje, nietwaar? Foto's van dit station in betere tijden - en trouwens van alle Nederlandse stations in heden en verleden - op Stationsweb.nl.
Wonderlijk: staande op dit perron
ruik ik ineens duidelijk
een zware, dampige stoomtreinenlucht. Ik ben zo iemand die zich altijd
helemaal
inleeft in de historie. Maar tot dusverre is dat nog niet gepaard
gegaan met
olfactorische hallucinaties; dit is nieuw!
Maar op deze donderdagmiddag ruik ik in heel IJmuiden dezelfde lucht. Bij nader inzien, of insnuiven, is het meer de geur van licht verbrand rubber dan van stoomtreinen. Hij is afkomstig van de fabrieken die staan te dampen aan de overkant van het Noordzeekanaal, en komt met de noorderwind deze kant op, tegelijk met drenzerige regen.
Voorbij Velsen-IJmuiden Oost klom de spoorbaan naar dit viaduct in de buurt van de Velserpont, dat vol hangt met anti-bus-slogans. Op de foto ook bus 82.
Station IJmuiden Casembrootstraat dan, gelegen langs het Noordzeekanaal. Het had twee sporen en twee perrons, in een merkwaardige volgorde: spoor-perron-spoor-perron. Tegenwoordig is het vooral hondenuitlaatstrook. Die gewoon behouden blijft. De bussen van HOV-Velsen komen hier niet, maar nemen de Lange Nieuwstraat (LNS), door het centrum van IJmuiden.
Het spoor ligt hier in een
uitgraving, De Geul. Ergens
achter mijn rug lag ooit station IJmuiden Julianakade, maar dat is
gesloopt.
Hetzelfde geldt voor het eindstation IJmuiden-zonder-meer. Het
was het enige station in
Nederland dat
voorzien was van dukdalven om treinen aan af te meren. Nee, onzin! Die
hebben
ze er later pas neergezet, omdat ze dat wel ludiek leek. Een hommage
aan een
opgeheven spoorlijntje, zo zal het wel bedoeld zijn.
Frans Mensonides
3 oktober 2013
Er geweest: zaterdag 7, donderdag 12 en zaterdag 14 september 2013
© Frans Mensonides, Leiden, 2013.