Deze
maand in mijn retro-rubriek ‘Uit de oude modem’ een opmerkelijke
episode uit de vaderlandse OV-geschiedenis.
In
het midden van de jaren 90 stelde het rijk het kernspoorwegnet
open voor reizigersvervoer door andere spoorwegmaatschappijen dan NS.
Lovers
Rail werd de eerste luis in de pels van NS die de concurrentie wilde
aangaan.
Het bedrijf, een dochter van de Amsterdamse rondvaartreder Lovers,
stond onder
leiding van Peter Sul, die aanvankelijk zijn naam beslist geen eer
aandeed, en
grote plannen had met Lovers Rail.
Het
begin was bescheiden. Onder de onmogelijke naam
Kennemerstrandexpresse werd, toen de zomervakantie van 1996 al bijna
ten einde
was, een verbinding Amsterdam – IJmuiden geïntroduceerd. Tot Driehuis
reed deze
trein over dezelfde rails als NS. Daarna boog hij via het in 1983
opgedoekte Vislijntje
af naar IJmuiden. Aangezien het spoor niet helemaal doorliep tot aan
het strand,
werd het laatste stuk afgelegd per bus.
Iedereen
gnuifde over de ontreddering van NS: andere treinen op
‘hun’ net (dat toen al in beheer was van een voorloper van ProRail);
het leek
een paleisrevolutie. Maar waar waren ze zo bang voor? Een trein,
bestaande uit
vier stokoude Belgische bakken, die in tweeuurdienst strandgangers naar
zee
bracht, en die in de herfst al snel van de baan verdween, tot de
volgende zomer.
Vanaf
1998 onderging dat oude treintje in de lente een metamorfose
tot Keukenhofexpresse. Die reed tijdens de opening van de Keukenhof,
ook in
tweeuurdienst, het traject Amsterdam – Leiden, en stopte bij het
voormalige
station Lisse langs een geïmproviseerd perronnetje. Daar stond de
Keukenhofbezoekers een wandeling van 15 à 20 minuten te wachten om de
bollentuin te bereiken.
Diezelfde
lente raakte Sul NS echt midden in het hart met de Forenzenexpresse Amsterdam – Haarlem.
In de spits reed deze trein twee
maal per uur tussen die steden, voor een iets lager tarief dan NS het
deed
(aanvankelijk zelfs een paar weken gratis, als kennismakingsstunt).
Troef van
deze expresse was het barrijtuig, waar je onder het genot van een kop
koffie de
krant kon lezen, en de kelner tevens treinkaartjes verkocht.
Deze
forenzentrein luidde feitelijk
het einde in van Lovers Rail. Een succes werd hij niet. Met twee ritten
per uur
kon Lovers niet op tegen de zes van NS. Beide maatschappijen erkenden
elkaars
kaartjes niet, en bij je Lovers-maandabonnement kon je geen kaart voor
aanvullend stads- en streekvervoer kopen.
Ik
zag geen enkel heil in de Forenzenexpresse
Leiden – Den Haag CS die ze van plan waren; ook een traject waar al 6
NS-treinen per uur reden. Deze lijn ging niet door. Lovers Rail had
zich laten
overnemen door het Franse bedrijf CGEA, een voorganger van Veolia. Die
boden
Sul eind 1998 een enkele reis aan met de Arbeidsbureau-expresse. Sul is
tegenwoordig weer werkzaam in het rondvaartwezen.
In de lente van 1999 trok de Keukenhofexpresse zijn baantjes nog. Later dat jaar
stierf Lovers Rail een kalme dood. Aanbesteding, concurrentie om het
spoor, is tegenwoordig gemeengoed.
Maar concurrentie OP het spoor; na
Sul heeft niemand het meer aangedurfd.
Ik
schreef in 1996 en 1998 enkele malen over Lovers Rail.
Hieronder die stukken. Mijn waardering voor het bedrijf taande
gaandeweg. Eén
keer reisde ik met mijn broer Sjoerd. Het verhaal is geïllustreerd met
mijn
voorwereldlijke digitale foto’s, afgezien van één
recente foto en één die ik uit de Wikipedia
geplukt heb.
Frans Mensonides
26 januari 2012
Op 21 april 2019 opnieuw opgevist uit het
archief in verband
met de actualiteit: het verkeer naar de Keukenhof – en
daarmee ook de snelbus – loopt
in het zonnige pasweekend geheel en al vast. Op Twitter vragen velen
zich dan af:
liep er niet een spoorbaan vlak achter de Keukenhof langs?
Lovers
Kennemerstrandexpresse op een geïmproviseerd station in
IJmuiden (bron: Wikipedia)
Hoe gaat het met Lovers' Kennemerstrandtrein, nu de
publiciteit
verstomd is, het nieuwtje eraf is, en een groot gedeelte van Nederland
alweer in de schoolbanken zit? Om een antwoord te vinden op die vraag,
spoorde ik vanmorgen naar Amsterdam.
Jaloerse blikken
Om
10.15 is het mini-loketje van Lovers in de hal van het station nog
onbemand, maar staat er al een rij met ca. 25 strandlustigen te
wachten. Een Japans echtpaar slaat het tafereel met verbazing gade. Ik
begin maar niet aan een uitleg. Als de kaartverkoper gearriveerd is,
gaat de verkoop vlot van start. Aan iedere passagier wordt persoonlijk
medegedeeld dat de trein van spoor 8b vertrekt. Als lectuur voor
onderweg wordt nog steeds de speciale editie van het Haarlems dagblad
(?) uitgereikt, waarvan Lovers misschien wel 100.000 exemplaren heeft
ingekocht. Op het plaatsbewijs staat de complete dienstregeling
afgedrukt, vergezeld van het advies om tijdig aanwezig te zijn. Het
heeft iets van het avontuur van het openbaar vervoer anno 1850: een
kwartier van te voren op het station zijn, en de dienstregeling van de
complete Oude Lijn achterop een sigarendoosje.
Op spoor 8b
aangekomen zie ik schuin aan de overkant een extra trein naar Zandvoort
gereed staan, een redelijk bezette zesbaks-sprinter.
Daar komt de Lovers-trein binnenrijden! Zo'n 60 mensen stappen in. Als de trein vertrekt worden we met jaloerse blikken nagekeken door andere reizigers, die straks in een gewone trein moeten stappen. De mensen stoten elkaar aan. "Kijk, daar rijdt die trein, je weet wel, die laatst op de TV was".
krediet
De beloofde Salsa-muziek ontbreekt, wat eigenlijk wel zo rustig is. Die Belgen weten wel waar een reiziger behoefte aan heeft, zeg! Fraaie, met hout afgewerkte wagons, en een soort fauteuil als zitplaats. De conducteur schiet niet erg op, want iedereen wil weten hoe het met de Lovers-trein gaat. "Het is niet erg druk, he". Nee zegt de conducteur, als er gisteren ook de hele dag op de radio gegild wordt dat er regen komt!
Lovers heeft een overvloedige hoeveelheid personeel ingezet (ook nodig voor het bedienen van de overwegen op het traject Driehuis - IJmuiden). Iedereen is even vriendelijk. Het is duidelijk te zien dat ze er zin in hebben. "Worden jullie niet simpel van al die spoorbomen", vraag ik. "Welnee, dat is juist geinig". De koffie komt niet uit een geavanceerde hi-tech trolley die zichzelf nooit terug verdient, maar gewoon van een presenteerblad.
Bij Driehuis linksaf. Een nieuwe ervaring; geen jeugdsentiment voor mij, want zelfs met Tienertoer ben in nooit in IJmuiden geweest; niet ver genoeg weg. Je moest waar hebben voor je zorgvuldig bijeengespaarde 20 gulden, en minstens 2000 km. reizen in 8 dagen.
Als de trein in IJmuiden stopt, blijkt dat er nog aardig wat mensen uitkomen. Meer dan waarop Lovers had gerekend, want er staat slechts één oude OAD-streekbus klaar om ons verder te vervoeren naar het strand. De reizigers zijn inschikkelijk, en iedereen kan mee. Een baby in een buggy blijft gewoon doorslapen terwijl hij bij een wildvreemde op schoot wordt geparkeerd. Er wordt niet gekankerd; Lovers heeft kilo's krediet bij de reiziger.
Spookstation
Bij
Driehuis bezichtig ik het voormalige station IJmuiden Zeeweg;
een met onkruid overwoekerd perron, met een op instorten
staande abri. Het perron loopt dood op vers aangebracht prikkeldraad;
de spoorbaan is wandelpad-af, de Velsenaren moeten hun hond nu elders
uitlaten. Om 16.00 sta ik op het perron van Driehuis- Westerveld.
Alleen de aanwezigheid van een gloednieuw stationsnaambord bewijst dat
hier recent nog mensen zijn geweest. Passerende fietsers stoten elkaar
aan. "Er staat iemand op de trein te wachten". Een bezienswaardigheid,
na 13 jaar. Ik sta er alleen. Je kan je toch moeilijk voorstellen dat
hier straks werkelijk een trein stopt. Maar daar zie ik de 2200-loc om
de hoek komen, op de valreep arriveren nog twee extra
passagiers.
IJmuiden Zeeweg anno 2011
De beruchte rolstoel
Verdient Lovers de ROVER-Reizigersprijs 1996? vraag ik me onderweg af. Natuurlijk, je moet kritisch zijn over de tariefdesintegratie, al ligt de schuld daarvan niet alleen bij Lovers. Na aankomst in Amsterdam, als ik kijk hoe de fietsenwagon wordt uitgeladen, wordt ik definitief over de streep getrokken om Lovers voor te dragen voor de prijs. Een oude dame in een rolstoel wordt aan boord gereden. Niet met de fraaie rolbrug, waarvan het gebruik aan Lovers werd ontzegd door een geflipte NS-voorlichter, maar met gebruikmaking van een simpel ijzeren rooster.
Eind augustus 1996, gepost in een email-discussiegroep van ROVER, en drie maanden later gepubliceerd op mijn inmiddels opgerichte eigen website.Het bovenstaande schreef ik in de laatste week van augustus. Inmiddels is Kennemerstrandexpresse met winterstop gegaan. Voorlopig zullen we het moeten doen met Lovers website. Ik kan aan dit stukje nog toevoegen dat ik Lovers inderdaad heb voorgedragen voor de Reizigersprijs. Ook in het herfstseizoen blijft Lovers Rail voor nieuws zorgen. Tot grote schrik van NS- Reizigers kondigde de kersverse concurrent aan, forenzentreinen te willen gaan rijden in de Randstad, met zitplaatsreservering en goedkopere staanplaatsen. Maar men kreeg daarvoor geen toestemming. Helaas voor Lovers en voor de forens bleek dat Nederland nog niet rijp is voor echte concurrentie.
November 1996, op De digitale reizigerOp
donderdag 23 april 1998, een lentedag met redelijk dragelijk weer,
nemen wij, de gebr. Digitale Reiziger, Lovers Keukenhofexpresse (naar
Amsterdam, en zonder de Keukenhof zelf te bezoeken). Onze reis begint
in Leiden, waar de bloementrein dagelijks vertrekt van 9.22 tot 19.22,
in tweeuursdienst (in de weekenden gelden afwijkende tijden; zie de
dienstregeling, die we te danken hebben aan een geestverwant van DDR,
zich noemende De Railfan. Lovers Rail heeft zijn site al een jaar lang
niet bijgewerkt. Komt heerlijk professioneel over!)
Lovers Rail
heeft met zijn Keukenhofexpresse gezorgd voor het unicum van een
rechtstreekse verbinding Amsterdam - Lisse. Tot dusverre was vanuit de
hoofdstad een overstap nodig in Haarlem of Leiden. Vanaf die plaatsen
kon de reis voortgezet worden met NZH-bus 54. Kan, moet ik zeggen, want
de bus rijdt nog steeds en lijkt niet of nauwelijks te lijden onder de
concurrentie van de Amsterdamse rederij. De NZH-bus, heeft dan ook twee
voordelen boven zijn spoorconcurrent: hij rijdt elk halfuur en hij
stopt voor de ingang van de beroemde bloementuin.
Het materieel
van de Keukenhofexpresse komt me bekend voor; het lijkt op dat van de
Kennemerstrandexpresse, waarover DDR in 1996 rapporteerde. Dat klopt
wel, want het is dezelfde trein; nog steeds de enige die Lovers in zijn
bezit heeft. De Kennemerstrandexpresse gaat dit jaar pas rijden als de
Keukenhof zijn poorten sluit. Toch een verandering: de NS-Cargo
diesellocs zijn op stal gebleven; er is nu sprake van elektrische
tractie, geleverd door twee Belgische locs op ruim-middelbare leeftijd.
Zij hebben Antwerpen Dam als thuisbasis.
Wij
zijn op spoor 8a de enige instappers; toch zitten er al tientallen
mensen in de trein. Deze hebben de Keukenhof al gezien. Wie een
retourtje Amsterdam - Lisse koopt, krijgt het traject Lisse - Leiden
v.v. er gratis bij, zodat hij ook kennis kan maken met het zuidelijk
deel van de Bollenstreek. Dit is een van die kleine dingen waarmee
Lovers het zijn klanten naar de zin maakt. NS zou hier nooit opgekomen
zijn. Een ander bewijs van Lovers dienstverlenende instelling is het
overvloedig aanwezig zijn van catering. Was er in 1996 alleen maar
koffie te krijgen; nu rijdt er een heuse trolley met drank en voedsel
door de trein.
Kaartjes voor Lovers trein, al dan niet
gecombineerd met een toegangsbewijs voor de Keukenhof, kunnen gekocht
worden bij de conducteur. Een retour Leiden - Amsterdam kost f 20.00,
voor mij als NS-kortingkaartreiziger wel duur; voor Sjoerd iets
goedkoper dan een NS-retour.
In Lisse verlaat de trein het
hoofdspoor en kiest een tot voor kort verroest zijspoortje, waarlangs
het vlonderperronnetje van Lisse Keukenhof is aangelegd. Zo'n 50
toeristen staan te wachten op de trein. Leuk, om hier weer eens wat
leven te zien op het perron. De naam van het restaurant "De verloren
koffer", gevestigd in het oude station, herinnert aan de tijd dat het
gebouw nog een plaatskaartenkantoor en een wachtkamer kende; kortom:
een echt station was.
Vanaf de vlonders is het nog een stijf
kwartiertje lopen naar de ingang van de Keukenhof. Lovers heeft geen
bus ingezet; vermoedelijk omdat daarmee heel weinig tijdwinst geboekt
zou worden. De weg langs de Keukenhof is in het seizoen altijd één
grote verkeersopstopping.
Op de banken naast ons zit een Japans
gezin. Vader, moeder, zoon en dochter hebben het helemaal gehad. Pa
filmt de spoorbaan Leiden-Haarlem, maar is bijna te moe om het toestel
aan zijn oog te houden. Moeder slaapt, dochterlief hangt uitgeteld in
de fraaie fauteuils, de zoon heeft van ellende zijn jas over zijn hoofd
getrokken. Arme, arme drommels. Hun huisarts heeft ze bevolen, een
ontspannende vakantie door te brengen in Europa. Vijf dagen lang,
inclusief de reis. Waag het niet, om gespannen terug te komen! "Die lui
vliegen 12.000 kilometer om die rotbollen te zien en dan gaan ze liggen
pitten" zegt Sjoerd, die heel andere opvattingen heeft over het maken
van verre reizen.
De rit naar Amsterdam verloopt snel; er wordt alleen gestopt in Haarlem
en niet in Heemstede-Aerdenhout en Sloterdijk.
Om
16.30 nemen wij Lovers trein terug naar Leiden. Tot Lisse is de trein
vrijwel leeg. Dat is niet verwonderlijk, want het weer is omgeslagen en
er dreigt regen. Een bezoek aan de Keukenhof kan het beste worden
uitgesteld tot een andere gelegenheid.
In
Lisse wil ik uitstappen om een foto te maken op het perron, maar ik
wordt bijna teruggedreven in de trein door een enorme horde instappende
Amerikanen en Japanners (deze twee volkeren maken altijd de hoofdmoot
uit van de bezoekers van de Keukenhof). Wel fotografeer ik, hangend uit
het couperaampje, de geïmproviseerde abri. Ik weet niet of ik er om
lachen moet of huilen. Een goede timmerman is zijn gewicht in hout
waard.
De trein is nu echt druk. Wie in Lisse wacht op de
terugkeer van de trein, over een half uur, zou wel eens genoegen moeten
nemen met een staanplaats. Ons hebben al geruchten bereikt over het
achterblijven van passagiers op het perron. Bij een tweeuursdienst is
dit bepaald geen denderende reclame voor Lovers. Met een wagenpark van
slechts vier rijtuigen is het niet mogelijk, flexibel in te spelen op
grote drukte.
Weinig mensen stappen uit in Leiden; het wil maar
niet lukken om een toeristenstad te maken van onze woonplaats. Zelfs
Lovers directeur Sul slaagt daar niet in.
Lovers
Keukenhofexpresse is, na een jaar uitstel, toch nog van de grond
gekomen. De Keukenhof is nog open t / m 24 mei; daarna zullen de met LR
gemerkte treinwagons overgeschilderd worden tot Kennemerstrandexpresse.
Grote
twijfel is er over Lovers' Forenzenexpresse, waarmee de nieuwe
spoorwegmaatschappij zijn concurrent in het hart probeert te treffen.
De bestelde forensentreinen (afdankertjes van SNCF) zijn er nog niet;
de introductie is maar weer eens opgeschoven. September 1998 wordt nu
genoemd, zonder veel hoop. NS maakt zich vrolijk over de moeizame start
van Lovers' Randstadnet; er gaan al stemmen op om Lovers' vergunning in
te trekken. De Amerikanen en Japanners, die ohhhh en ahhhh roepen als
zij van de winter hun bollenvideo's terugzien, hebben er geen weet van,
maar wij, Hollandse treinreizigers, gaan er nog een hoop gezeur over
krijgen.
3 mei 1998.
De
trein, op de CTA van Amsterdam CS aangekondigd als Spaarne-express,
maar door Lovers zelf "Amsterdam-Haarlem expresse" genoemd, bestaat uit
een ratjetoe van wagons. Ik ga zitten in een oude DB-wagen.
Jeugdsentiment: deze wagen lijkt sprekend op die in de
Bergland-Expresse, waarmee wij in de jaren zeventig naar Oostenrijk
reisden. Nicht Hinauslehnen.
De trein van Lovers is, sedert zijn
eerste dag, wat bekender geworden onder het publiek. Als ik instap,
zitten al enkele tientallen passagiers in de voorshands gratis
Lovers-trein. Het valt me mee dat ik NS nog niet heb horen mekkeren
over concurrentievervalsing. De Lovers van 16.51 kan niet vertrekken
uit Amsterdam, doordat een defecte stoptrein naar Uitgeest het spoor
blokkeert.
Het loopt ineens storm op de Lovers-trein. In mijn
coupé neemt een ongelooflijk chagrijnig kijkende man plaats. Op mijn
vriendelijk "goedemiddag" krijg ik slechts een woedende grom weerom.
Vast zo'n beleidspik, raad ik. De koffieman komt binnen om ons een
gratis kopje koffie aan te bieden. "Vooruit dan maar", knort de zure
forens. De koffieschenker van Lovers draagt op zijn rug een life
support system, waar de koffie in zit. Met behulp van een soort
tandartsboor spuit hij de koffie in het bekertje. De beleidsmedewerker
drinkt met een grimmig gezicht zijn gratis slokje.
Einde van een
dagje zwerven. In totaal heb ik in dertien treinen gezeten. Inclusief
Lovers Rail. Laat ik dit bedrijf nog maar een keertje krediet geven en
het samenraapsel dat zij op de rails brengen, voor het gemak maar even
een trein noemen.
6 juni 1998
Ik
hoef bepaald niet te rennen om mijn aansluiting te halen; de trein naar
Amsterdam vertrekt pas over 9 minuten. Gesteld dat ik die zou nemen; ik
wacht liever tot 17.51. Dan brengt Lovers me (deze week voor het
laatst) gratis naam Amsterdam.
Ik neem plaats in de knusse
DB-restauratiewagen met zijn gezellige koperen lampjes. De koffieman
hanteert zijn vulpistool en spuit mijn bekertje vol. Zodra we
vertrokken zijn beleven we een historisch moment: de eerste boze klant
van Lovers. Hij gaat tekeer tegen een conductrice en slaat helemaal in
de reizigerskolder. Wat is er nu allemaal aan de hand? Hij heeft vorige
week een half uur op Lovers staan te wachten omdat één van beide
pieremachochels waarmee dit bedrijf de dienst uitvoert, de geest had
gegeven. Dit was niet omgeroepen. De conductrice zegt, dat Railned
weigert om te roepen voor Lovers. "NS kan de zon niet in het water zien
schijnen. Ze hebben alle concurrentie vroeger weggetreiterd". (zij
doelt vermoedelijk op het einde van de 19e eeuw). Bovendien heeft
Lovers geen goede treinen en dat ligt via-via ook aan NS.
De boze man
heeft daar nou net geen boodschap aan. Het kantoortje van Lovers was
gesloten, dus daar kon hij geen verhaal halen. De conductrice gooit nu
het argument in de strijd van het gegeven paard dat niet in de bek mag
worden gekeken, maar dit slaat niet aan. Integendeel, de verbolgen
treinreiziger begint te schreeuwen. "Ja meneer, ik ben nu eenmaal een
Amsterdammer" zegt hij tegen me, als hij merkt dat ik hem afkeurend
aankijk (Dat is een wonderlijk bijverschijnsel van reizigerskolder; de
patiënten reageren zo fel op een betrekkelijk gering reizigersongemak,
dat de omstanders instinctief de zijde van conducteur of bestuurder
kiezen. Reizigerskolder mist elk doel). De conductrice is ook een
Amsterdamse en dient de RK-patiënt op vinnige manier van repliek. Het
gesnater gaat door totdat de trein Amsterdam CS bereikt. Ongetwijfeld
wordt de discussie op de terugweg voortgezet; die Amsterdamse
kwartjesvinder zal gewoon wel gratis blijven zitten schelden en
godbetert ook nog de koffieschenker wenken voor een tweede bakkie.
12 juni 1998
Wat is het toppunt van optimisme? Een jaarabonnement Haarlem -
Amsterdam kopen bij Lovers Rail.
23 oktober 1998
Deel 0: Gecensureerd: aan het ziekbed van een wethouder (1998, 2001) - 15 jaar thuispagina
Deel 1: Nunc est bulborum; langs de Geestlijn (2003)
Deel 2: Opkomst en ondergang van Lovers Rail (1996-1998)
Deel 3: Twee (mis)managersportretten: Zich installeren (2002) en Wereld op Wielen (2000)
Deel 4: Spoorrampjaar 2001
Deel 5: Het hoofdstuk Horeca: een paar eet- en drinkervaringen (1999, 2000)
Deel 6: Start van Syntus (1999)
Deel 7: Langs Lange Lijnen: Emmen - Groningen, met toegift in Beijum (1998)
Deel 8: Stadsdienst Alkmaar op de digitale snelweg (1997)
Deel 9: Bahn en Kerstmarkten in het Ruhrgebiet (1998, 1999)
Deel 10: The Lotus Man en andere ICT-treurnis (1999-2003)
Deel 11: Het aller, allerbeste uit Langs Lange Lijnen (voorjaar 1998)
Deel 12: Treinreizgerstypen (1998-2000)
Deel 13: Vier uit 'twee; verhalen uit REFLEXXIONZZ! (2002)
Deel 14: Lange Lijn langs de Lek (1998; met foto's uit 2013)
Deel 15: Mannen van 45 (2002)
Deel 16: Provinciaal triest: Stadsvervoer 4 provinciehoofdsteden (1999-2000)
Deel 17: Buffel-blues; oostelijke nevenlijnen (2001)
Deel 18: Lange lijnen langs d'oude Haarlemmermeerlijn (2000 - 2001)
Deel 19: Het volgen van sportevenementen / Mekkero (2003)
Deel 20: De informatie-oorlog; een toekomstvisioen (2000)
Deel 21: Eeuwprobleem (1998)
Deel 22: Bussen in het oosten des lands (1998/2000)
Deel xx: Mijn eigen Zeestraat van Huygens (2002/2003)
deel 23: Het Bezzte uit REFLEXXIONZZ!! (2000)
deel 24: Foutje? Blanco erover! Stoptrein 's Hertogenbosch - Nijmegen
deel 25: Het meezzt fantazztizzche uit REFLEXXIONZZ!!
deel 26: Eeuwig vrijgezel, ofwel: de onbestaanbare 'nomo' (2003)
deel 27: 4 aparte typetjes uit REFLEXXIONZZ!!
Tien jaar Thuispagina: het meest beklijvende uit Webloog (2006)
© Frans Mensonides, Leiden, 1996,
1998, 2012, 2019