Artist impression van de onderdoorgang onder de spoorbaan Beverwijk – Haarlem
tussen Driehuis en Santpoort Noord.
Overgenomen van Nieuwsbrief provincie Noord-Holland
Deel 1
verscheen in
de sinterklaastijd van 2010, deel 2 in die van 2011 en deel 3
in de herfst
van 2013. Nu pas, 2,5 jaar later, heb ik een vierde aflevering uit mijn
toetsenbord gewrongen. Eerder was er gewoonweg geen voortgang te melden
over
dit HOV-bus-project dat ten gronde dreigde te gaan aan protesten van
buurtbewoners.
Maar er is licht aan het einde van de bustunnel. Die snelle busverbinding tussen IJmuiden Zeewijk en Haarlem Delftplein gaat nu toch echt door. De bustunnel van Haarlem trouwens niet, maar dat was al bekend. Maar er komt op de grens van Driehuis en Santpoort wel een kort tunneltje, meer een onderdoorgang, onder de spoorlijn Beverwijk – Haarlem.
Verder
schijnt Haarlem
het nu eindelijk met zichzelf eens te zijn over de rest van de
busroute: van
Haarlem Delftplein naar Haarlem NS. Die blijft lopen zoals hij nu al
loopt, via
de Rijksstraatweg, met hier en daar een paar kleine aanpassingen om de
doorstroming te bevorderen. Althans: als de plannen doorgaan die deze
maand de
inspraak zijn ingegaan en daarna ongetwijfeld hun weg zullen zoeken
richting de
Kneuterdijk in Den Haag. Daar zetelt de Raad van State die soms het
eindpunt
vormt van projecten en soms van de protesten ertegen.
Er
wordt nu gemikt op
december 2017. Dan kan Connexxion-lijn 75 IJmuiden – Haarlem (de rode
lijn op
het kaartje) zich tooien met R-net-logo en -kleurstelling. R-net,
onderwerp
van een afzonderlijke reeks op mijn site, is dan natuurlijk het
keurmerk voor
snel, frequent en kwalitatief hoogwaardig OV in de Randstad. De haltes
van lijn
75 hebben trouwens al jaren voorbarig een R-net-uitvoering.
Op verscheidene
plaatsen wordt nu voortvarend gewerkt aan HOV-Velsen. Ik ging kijken op
dinsdag
2 februari en verkende de HOV-route, gedeeltelijk met bus 75 en
gedeeltelijk te
voet. Voor de onderdoorgang onder het spoor kwam ik nog een keer
speciaal terug
op zaterdag de 13e. Van dat alles hieronder fotoverslag, gevolgd door
een
verhaal over Haarlems worsteling met de HOV-bus.
We doen de HOV-verbinding-in-wording
in de volgorde van de
weg, wat op deze site, en nergens anders, ‘hodologische volgorde’ heet.
En dan
starten we in Velsen om te eindigen op het Delftplein in Haarlem Noord,
waar
een busstation is en waar je je, indien noodzakelijk, kunt laten
behandelen in het
Kennemer Gasthuis, Locatie Noord.
Het huidige beginpunt van lijn 75
ligt op de Dennekoplaan in
IJmuiden Zeewijk. Ook lijn 74, IJmuiden – Heemskerk heeft daar zijn
beginpunt,
evenals de ritten van lijn 82 (Amsterdam - IJmuiden) die niet
doorrijden naar
het strand.
De R-net-bus doet dat t.z.t. wel. Het
trajectgedeelte over
de Kromhoutstraat, vanaf de kust via het havengebied tot hier, is in
2013 al
voltooid.
De dienstregeling van Lijn 75,
IJmuiden Zeewijk – Haarlem
NS, heeft sinds mijn vorige bezoek een wijziging ondergaan. De
frequentie in de
spits is opgevoerd, na opheffing van een spitslijn IJmuiden -Schiphol.
In de
ochtendspits rijdt hij om de 6 minuten, in de middagspits elke 7,5,
daartussenin elke 12 minuten en in de avonduren en weekenden elk
kwartier.
Een rit duurt een minuut of 35. Ik
verwacht geen wonderen
van die HOV-route als het gaat om tijdwinst. Als de rijtijd
teruggebracht kan
worden naar een halfuur precies, zou dat al mooi zijn. Ook verhogen van
de betrouwbaarheid
van de dienstuitvoering is één van de doelstellingen van het
HOV-project. Daar
ontbreekt nu wel het nodige aan. Bussen arriveren vaak te laat op hun
eindpunt
bij station Haarlem, en beginnen dan al met vertraging aan hun
retourrit.
IJmuiden Zeewijk ontstond in de jaren 60, het tijdperk van
de strakke, rechte, hoge flats. In de loop van een halve eeuw zijn er
ook wat blokken
modernere huizen bijgebouwd. Het zou hier nog redelijk aangenaam toeven
zijn
als het er niet altijd zou waaien. Onafgebroken blaast de zeewind, ook
als in
de rest van Nederland een windstilte heerst als op de paardenbreedten.
Storm
kolkt tussen de huizenblokken en in het wat verplukte Duinpark.
De R-net-bus zal met het verkeer meerijden over de as van
IJmuiden: de Planetenweg en de LNS (Lange Nieuwstraat, langs de markt,
de
winkelgalerij en het stadhuis). De LNS krijgt dus geen vrije busbaan.
Wel wordt
in de loop van dit jaar het wegprofiel aangepast. Er komen vrijliggende
fietspaden. Fietsers profiteren dus mee van het busplan, wat geloof ik
in
IJmuiden niet geleid heeft tot meer tevredenheid over het project.
Op de LNS zijn ze momenteel aan het
werk in de buurt van het
Marktplein. Bus 75 rijdt een stukje om via de Heerenduinweg.
De ironie van het noodlot wil dat het
enige huis dat voor de
HOV-baan tegen de vlakte moet, pal naast het informatiecentrum over het
HOV-project staat. Dat huis is verlaten en dichtgetimmerd en wacht nu
op de
sloopkogel. Op de Troelstralaan, daarachter, bij de school, zijn de
wegwerkzaamheden
nog niet gestart.
Aan het eind van de Troelstralaan
begint het 2,5 km lange
tracé over het oude Vislijntje, de in 1983 opgeheven spoorlijn IJmuiden
–
Haarlem. Het terrein is nu vrijgemaakt van bomen en struiken en is
netjes geëgaliseerd.
Die oude, bemoste abri is eindelijk met de grond gelijk gemaakt. Het
stationsgebouwtje bij de Zeeweg zal hetzelfde lot ondergaan; het was
ooit een
tandartspraktijk, als ik me goed herinner. In de Zeeweg ligt nog een
van de
allerlaatste stukjes rails van de Vislijn (foto rechtsboven).
In de wijken langs de ex-spoorbaan lijken alle - om wat voor
reden ook -
protesterende burgers zich
neergelegd te hebben bij de busbaan; protestplakkaten zie ik er
vanmiddag niet veel
meer. Ze kunnen toch tevreden zijn over zichzelf; ze hebben er nog een
vertraging van twee jaar weten uit te slepen. HOV-Velsen had in 2015
voltooid
moeten zijn, volgens de oorspronkelijke plannen. Misschien zien wij die
mensen
uiteindelijk toch ook nog wel in de R-net-bus, als hij eenmaal rijdt.
Op het noordelijke gedeelte van het
Vislijn-tracé, langs de
Minister van Houtenlaan, wordt de busbaan na inspraak met de bewoners
verdiept
aangelegd. Dit
vermoedelijk om inkijk
door buspassagiers te vermijden. Wonderlijk: de tegenstanders van
HOV-Velsen vielen
onder andere over de hoge kosten van de aanleg, maar door dit soort
maatregelen
wordt hij natuurlijk nog veel duurder.
Verder zijn de buurtbewoners ook nog
geconsulteerd over de
beplanting langs de baan, maar ze zullen vast blijven mokken,
knarsetandend
over elke bus die er passeert.
Driehuis-Westerveld stond tot de
opheffing van de Vislijn
bekend als een station dat vrijwel alleen rouwenden trok, bezoekers van
het crematorium en de begraafplaats. Er komt een
HOV-halte. Behalve door uitvaartbezoekers, zal die ook wel vaak
gebruikt gaan
worden door leerlingen van het Ichtuscollege en de Duin- en
Kruidberg-mavo.
Toevallig hebben die op de zaterdag dat ik erlangs loop, allebei open
dag. Beslist een extra
aanbeveling om je kind op te geven voor deze scholen: HOV-halte op
loopafstand!
En kijk, wat hebben we hier? Ik heb
het wel eens gehad over hofdichten,
maar wat hier hangt, is veeleer
een
HOV-dicht.
Met die lege bussen zal het ook wel meevallen. Volgens ramingen van de gemeente Haarlem zullen er bij de halte Haarlem NS 3500 reizigers per werkdag in of uit de R-netbus Haarlem-IJmuiden stappen.
Het pièce
de résistance,
in ieder geval het duurste gedeelte van dit project is de onderdoorgang
van de
busbaan onder de spoorlijn Haarlem-Beverwijk. Die tunnel begint een
paarhonderd
meter ten zuiden van Crematorium Westerveld in Driehuis. Aan de andere
kant van
het spoor komt de busbaan uit op de Santpoortse Dreef in Santpoort
Noord.
Ook bij het ontwerp van deze tunnel
is met alle belangen
rekening gehouden. Hij loopt dwars door een ecologische verbindingszone
en door
een natuur- en archeologisch monument. Maar alles wordt zo goed
mogelijk
beschermd. Onlangs is men begonnen met de werkzaamheden; medio 2017
moet het
klaar zijn.
Op dinsdag zie ik vanaf de Hagelingerweg in Santpoort Noord in de verte wat hijskranen voor de aanleg van de onderdoorgang. Vanuit de trein heb je er beter zicht op. Tot december nam ik die trein vaak om op mijn werk in Castricum te komen. Maar nu is de IC vervangen door een stoptrein, en wel zonder dat ze me gevraagd hebben hoe ik daarover dacht. Och, als in het OV met reizigers eens net zoveel rekening gehouden zou worden als met buurtbewoners, marters en dassen, miertjes en piertjes, archeologische potten en pannen…
Ik reis nu altijd om via Zaandam, dat
gaat sneller, of
althans minder langzaam. Maar nu pak ik zaterdag de trein naar Driehuis
maar
eens voor die onderdoorgang.
Je kunt er niet echt dichtbij komen,
en de foto vanuit de
trein is mislukt en niet publiceerbaar; bewogen. Ik had het kunnen
weten, fotograferen
uit rijdende treinen wordt meestal niks.
Ook aan dat weilandje tussen het
spoor en de Santpoortse
Dreef zie ik niet af dat het een natuurreservaat is. De meeste natuur
hebben ze
vermoedelijk al naar de knoppen geholpen voor de aanleg van die
verkeersader, waartegen vast niemand geprotesteerd heeft.
Nu is het weer dinsdag. In Santpoort Noord is er een tijdelijke
bushalte bij Café-Brasserie Zaal De Wildeman, waar ik me, wachtend op
de bus naar
IJmuiden, probeer voor te stellen, welke wild gebras zich afspeelt achter die
lange, blinde muur.
Kort daarvoor heb ik nog een stukje
in aanleg zijnde busbaan
op de foto gezet, zo’n 600 meter lang, vanaf de Broekbergenlaan langs
de N208
richting Haarlem Noord. Deze busbaan snijdt een bocht in de Hoofdstraat
af.
Hier sleepte de inspraakprocedure van
2011 tot 2014. Een kermisveldje
werd ontzien, na hevige protesten van buurtbewoners.
Lijn 75, ergens op de Rijksstraatweg. Nou, de natuur is nu trouwens echt helemaal van slag, zeg! Groene
bomen, hartje
winter!
Het zou beangstigend zijn, als deze foto niet dateerde van juni
2015.
Niet-kiezen is ook een keuze, alles bij het oude laten is soms
ook een vorm van innovatie en wilde plannen niet uitvoeren is vaak
alleen maar
verstandig. In de vorige afleveringen schreef ik over de worsteling van
de
gemeente Haarlem met HOV Noord. HOV Velsen loopt maar tot het
Delftplein, 100
meter voorbij de gemeentegrens. Hoe verder door deze drukke
provinciehoofdstad?
‘Hoogwaardig doodlopend vervoer’, noemde ik het al in deel 1.
Maar het wordt
met een beetje geluk toch nog doorlopend vervoer in plaats van
doodlopend.
Allerlei onbekookte plannen zijn de
afgelopen 10 jaar geopperd,
en verdwenen ook weer in de bureaulade. Een tram komt er niet; die
biedt ook
bijzonder weinig meerwaarde als hij door dezelfde smalle straten moet
als de
bus. De bustunnel
onder heel Haarlem door, van Delftplein naar Schalkwijk,
sneuvelde in de crisis. De euro’s werden indertijd nog wel in Haarlem
gedrukt,
maar waren voor die stad toch niet in ongelimiteerde hoeveelheden
beschikbaar. Het
zotte Groen Links-plan om de bus om
station en centrum heen via de Waarderpolder te leiden, is gelukkig
verlaten. Een
busbaan over de Delftweg werd het ook niet; van de Delftweg moet je de
bussen toch
weer richting het station zien te krijgen en dat zou gepaard gaan met
grote
omwegen en opstoppingen.
En zo bleef in wezen de nul-variant
over. Het busverkeer
tussen Haarlem Delftplein en het station blijft nu gewoon lopen via de
Rijksstraatweg, die al in de tijd van de stoomtram een OV-ader was.
Tegenwoordig
rijden er naast onze lijn 75, ook nog nummer 3 (IJmuiden – Haarlem
Schalkwijk)
en 73 (Uitgeest – Schalkwijk), beide via Velserbroek. Lijn 3 is de
boemelbus die
op elke straathoek stopt; 73
en 75
halteren alleen aan de haltes Minahassastraat en Julianapark.
Aan een vrije busbaan over de
Rijksstraatweg durft de gemeente haar vingers niet meer te branden.
Daar waren ooit wel plannen voor, maar die zijn ten prooi gevallen aan
protesterende buurtbewoners, naar wie men toen kennelijk de oren heeft
laten hangen. Dus de bus blijft gewoon met het verkeer meerijden.
Wel
worden er wat maatregelen tot verbetering van de regelmaat en
doorstroming
genomen. Het staat allemaal beschreven in dit document.
In 2015 is in de Spaarnestad
voortvarend gewerkt
aan dit
plan. Eerst werden de ernstigste knelpunten op de Rijksstraatweg
geïnventariseerd, en dat waren er maar liefst 12 op een afstandje van
4,4 kilometer.
Toen werden er oplossingen uitgewerkt: hier een verkeerslicht erbij,
hier een eraf, daar groen licht voor de bus, elders een ander wegprofiel, en weer
ergens
anders een voorsorteerstrookje.
Het werd: sprokkelen. Sommige
maatregelen beloven een kwart
minuut rijtijdwinst voor de bus, anderen nog minder. En dan waren er bovendien
geen oplossingen
voorhanden voor het ernstigste knelpunt: het Kennemerplein, vlak ten
noorden
van het station, waar de bus soms een eeuwigheid voor het rode
verkeerslicht
staat.
Maar in totaal zou de gemiddelde
rijtijd van Delftplein naar
Station toch zakken van 11,5 naar 9,5 minuut, 120 seconden winst. We
gaan het klokken, als over een kleine twee jaar de R-net-bussen
eindelijk
rijden van IJmuiden naar Haarlem.
Frans Mensonides
18 februari 2016
Er geweest: maandag 2 februari en zaterdag 13 februari 2016
© Frans Mensonides, Leiden, 2016.