R-net (6): Propvol of helemaal leeg:  lijn 436, Goeree-Overflakkee - Rotterdam



Rotterdam Zuidplein


Vorig jaar om deze tijd berichtte ik over de eerste R-netverbinding in Zuid-Holland: Arriva-lijn 400, Leiden – Zoetermeer. De molens malen langzaam in de provincie die zoveel molens telt, maar sinds zondag 13 december 2015 heeft ZH toch een tweede buslijn die het R-net-rood mag dragen. De gelukkige is de lijn (Ouddorp) – Stellendam – Dirksland – Middelharnis / Sommelsdijk – Oude Tonge – Rotterdam Zuidplein. Hij wordt onder lijnnummer 436 gereden door Connexxion, de kersverse concessiehouder op Goeree-Overflakkee en in de Hoekse Waard.

Alles over deze bus in dit stukje. Al op de derde dag van exploitatie, dinsdag 15 december 2015, nam ik hem.

In Zuid-Holland is R-net in de eerste plaats een belofte voor de toekomst (zie deze provinciale pagina). Een net is R-net nog lang niet in ZH; twee losse lijnen nog maar. Er komen veel meer lijnen dan deze twee, maar het gaat erg lang duren. Ik houd de lezer op de hoogte.

Voordat we vertrekken, eerst nog even een kort overzicht van wat R-net (Randstad-net) wel en niet is.

R-net is NIET…
* … een reeks nieuwe busverbindingen; vrijwel alle R-net-lijnen hebben een voorganger gehad die ongeveer dezelfde route reed;
* … een vervoermaatschappij; het R-net-logo staat op de bussen naast dat van de vervoerder;
* … een concessie; elke R-net-lijn maakt deel uit van een concessie die ook andere, ‘gewone’ lijnen kan omvatten.
* … altijd duurder dan een gewone bus; er zijn ook R-netlijnen die rijden volgens normaal kilometertarief. Een daarvan is lijn 436, de bus uit dit stukje.
* … altijd een bus; voorlopig wel, maar railverbindingen onder de R-net-vlag zijn in de maak. In Den Haag rijden op lijn 2 (Kraayensteyn – Leidschendam) al enkele trams op proef heen en weer in R-net-tooi.

R-net is WEL…:
* …een soort keurmerk voor hoogwaardig OV (HOV) binnen de Randstad, met eisen aan snelheid, doorstroming, frequentie, comfort, betrouwbaarheid en informatievoorziening;
*… een herkenbare huisstijl van bussen, abri’s, etc.

De uitrol van R-net is begonnen in 2011 en zal doorrollen tot 2028. Sinds 2011 volg ik het project op deze site (en op de voet), en ik hoop daar tot 2028 mee door te kunnen gaan. Een overzicht van eerdere afleveringen vind je onderaan deze pagina.

 


De dienstregeling van lijn 436

Lijn 436 bedient de as van het langgerekte Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee, en verbindt dit via het Hellegatsplein, de A29 en de Heinenoordtunnel met Rotterdam Zuidplein. Tot en met zaterdag 12 december 2015 reed Arriva drie lijnen op dit traject. Dat was in de eerste plaats de basislijn 136, Stellendam – Rotterdam, die 7 dagen per week en 18 uur per dag reed, en in de avonduren en op zondag helemaal begon in Ouddorp.

Die werd aangevuld met lijn 130, Middelharnis – Rotterdam Zuidplein, alleen in de brede spits. En die beide lijnen werd de loef afgestoken, zowel qua snelheid als prijs, door Q-liner 396, die van Middelharnis naar Zuidplein reed en die afstand een paar minuten sneller aflegde dan de andere twee lijnen. Daar betaalde je dan wel een flink veel hoger kilometertarief voor. En de kilometers tikken aardig aan, in deze streken; Middelharnis ligt er 46 van Rotterdam Zuidplein.

436 heeft al die drie lijnen vervangen en levert nu van alles wat. Hij houdt het midden tussen een snel- en een stopdienst. Daartussen is ook weinig verschil in deze streken. De haltes van de stopbus stonden toch soms ook al tientallen kilometers uit elkaar op deze onbewoonde steppen en toendra’s. En in sommige kleinere dorpen, zoals Nieuwe Tonge en Melissant kwam de bus toch al niet; die hebben vanouds niet meer dan een halte langs de N215.

Lijn 436 kent een behoorlijk ingewikkelde dienstregeling. Op zondag en gedurende de avonduren rijdt hij elk uur de hele route vanaf Ouddorp (zie de routestrip). Op overige tijdstippen doet hij Ouddorp en Goedereede niet aan. Vanuit die twee plaatsen op de kop van het eiland neem je dan lijn 104 (Renesse – Hellevoetsluis) en stap je over in Stellendam. Daarvandaan rijdt elk half uur een R-net-bus naar Rotterdam. In de dal-uren wordt deze dienstregeling aangevuld tot kwartierdienst met tussenritten die beginnen bij het ziekenhuis in Dirksland.

In de spits is de dienstregeling nog veel ingewikkelder. Maar je hoeft je er dan eigenlijk niet in te verdiepen, want er rijden in de drukste richting zo’n 8 bussen per uur; soms zelfs twee tegelijk. Sommige bussen slaan Oude Tonge over, andere rijden juist niet verder dan dat busstation op het kruispunt van de vier windstreken, van waaruit heel Zuid-West-Nederland bereikbaar is.

In Oude Tonge kun je namelijk overstappen o.a. naar Bergen op Zoom, Zierikzee en Middelburg. Een andere overstappunt is de halte Numansdorp langs de A29, waar je een dijk op kunt klauteren naar een bus die daar klaarstaat om je nog verder de rimboe van de Hoekse Waard in te sturen. Een ander overstappunt heet Den Bommel (v/h: Schaapsweg) aan de oostkant van Flakkee. Daar vertrekt bus 135 naar de buitenplaatsen der buitenplaatsen: Stad aan het Haringvliet en Ooltgensplaat. Alle haltes, overstap- of niet, zijn voorzien van een abri, klok en dynamische reizigersinformatie in R-net-kleuren.

Nachtbrakers komen volop aan hun trekken, met lijn 436. Op werkdagen vertrekt de eerste bus om 4:55 uur uit Dirksland. De laatste komt daar aan om 1:25.

Ergens op Goeree-Overflakkee - Middelharnis - Stellendam - Goedereede - opnieuw Middelharnis



R-net biedt, kortom, een snelle en altijd beschikbare verbinding van Goeree-Overflakkee naar de scholen, winkels, bedrijven en verlokkingen van de grote stad Rotterdam (‘Op ‘n dag het Guus de buus naar Rotterdam genom’n’ en in zien binn’nzak had Guus een flinke boer’ntiet met geld’; schiet ineens door mijn hoofd; kwam Guus uit het liedje van Alexander Curly misschien van Flakkee)?

De concessiewisseling ging wel gepaard met wat grieven. Op lijn 436 werden een paar haltes in de bebouwde kom van dorpen geschrapt. In het dubbeldorp Middelharnis-Sommelsdijk, die samen de hoofdstad van het eiland vormen, zijn nu nog maar vier R-net-haltes en wordt de rest bediend door een paar dunne reguliere lijntjes. Middelharnis is misschien het kleinste dorp in Nederland met een eigen stadsdienst; lijn 134.

Er rijdt verder geen bus meer vanuit Goeree-Overflakkee die busstation Heinenoord, de toegangspoort tot de Hoekse Waard, nog aandoet.

Ook is er gesneden in een paar magere lijnen. Lijn 190 van Oud-Beijerland naar Spijkenisse, die de veerpont Nieuw Beijerland – Hekelingen nam, sneuvelde bijvoorbeeld. Op dat traject tussen beide plaatsen aan weerszijden van het Spui, maak je nu een omweg van vele euro’s en tientallen kilometers.

 

Cross-ZH, met het streekvervoer en zonder WiFi



Nee, foto: Frans Mensonides. Dirksland

Deze dinsdag maak ik er een streekvervoer-dag van en laat ik de trein de trein. Ik reis vanuit Leiden met Veolia-bus 45, RET-metro lijn E (op het traject Leidschendam-Voorburg – Zuidplein) en R-net-bus 436 naar Goeree-Overflakkee. Daar zal ik vanmiddag door invallende duisternis en regen niet verder komen dan Goedereede. Leiden – Goedereede is toch nog een respectabele afstand van 102 kilometer. En ik moet het allemaal ook weer terug. 212 kilometer zal ik in totaal afleggen; een paar extra kilometers tussen Dirksland en de horeca van Middelharnis.

Op metrostation Zuidplein lees ik dat RET de WiFi van alle reizigers volgt om onze voetgangersstromen in kaart te brengen. En – zo denkt de doorgewinterde paranoïcus erachteraan – om een rapport over al onze bewegingen en geestesgesteldheden te doen belanden op het bureau van RET-opperhoofd Pedro. Hij was de grote promotor van de OV-chipkaartellende, verzweeg tot de dag van heden dat zijn bedrijf er duizenden reizigers per dag door verloren heeft, en is nu even enthousiast over systemen waarmee je straks met je smartphone kunt in- uitchecken.

Zouden die nieuwe systemen ook voldoende hardnekkige kinderziekten krijgen om mij er acht jaar lang over te kunnen laten schrijven? Van 2006-2013 vulde ik een rubriek over de OV-chipkaart; volg deze link naar de afdeling nummer laatst, met aan de voet een overzicht van alle voorgaande delen.

De RET geeft zelf een afdoende remedie tegen hun WiFi-spionage: de WiFi op je telefoon uitschakelen; er zit gelukkig ook op WiFi een knop. In de R-net-bus kun je hem met een gerust hart uitgeschakeld laten. Ik zal de WiFi in bus 436 vandaag twee keer proberen. De eerste keer krijg ik helemaal geen signaal; de tweede keer, in een andere bus, een heel zwak signaal, en komt er niets dóór op mijn scherm.

Ik stap aan boord van de bus van 11:22 naar Stellendam, een Citea-bus die nieuw ruikt. Hij telt 40 comfortabele zetels en evenzoveel aansluitingen voor medegebrachte digitale communicatieapparaten.

Slechts 9 van die stoelen zijn bezet, door in totaal 18 reizigersbillen. We rijden Rotterdam uit en de snelweg op met aan boord 7 studenten die vroeg klaar waren, vanmorgen, mijn persoon en een eveneens grijzende man, die de bus aan het uitproberen is, denk ik, net als ik.

Vier studenten zitten in zo’n carré-zitje. Ze reizen misschien al vanaf de brugklas dagelijks op en neer naar Rotterdam. Heb je elkaar dan nog iets te vertellen? Ja, gisteren, toen was deze nieuwe bus vast het gesprek van hun dag. Maar daar is vandaag het nieuwtje al weer af. Twee studenten dragen een ijsmuts, ook in de bus; dan heb je er buiten helaas niets meer aan. Dat heb je toch niet in de winter van 2015 / 2016, die een opvallend mild begin kent.

Bij busstation Oude Tonge stapt iedereen, behalve uw dienaar uit en komen er 6 nieuwe passagiers voor in de plaats.

Middelharnis – Sommelsdijk hebben zoals gezegd vier van die speciale R-net-haltes. De verwevenheid van beide dorpen blijkt uit het feit dat de bus eerst een keer stopt in Sommelsdijk (halte Zuid), dan twee keer in Middelharnis (Gemeentehuis en Centrum) en dan opnieuw in Sommelsdijk (Noord), dat je al achter je gelaten meende te hebben.

Bij halte Centrum moet je uitstappen voor het gezellige winkel- en horecahart van heel Goeree-Overflakkee. Ik liep hier zes winters geleden rond, onbewust van wat me op de terugweg boven het hoofd hing: ingesneeuwd raken door de sneeuwjacht van de eeuw, en de nacht moeten doorbrengen op een brits in een sporthal. Althans, dat voorspelde mijn moeder me per telefoon, waarbij ze zich baseerde op een paniek-weerbulletin van het KNMI, met de M van Massahysterie. In werkelijkheid was ik gewoon op tijd thuis om het avondeten te kunnen bereiden, en vielen er die avond twee, drie sneeuwvlokjes.

Het gemeentehuis waar die halte naar is genoemd, was toen nog het huis van de gemeente Middelharnis, maar nu van heel Goeree-Overflakkee Deze halte is verreweg de drukste op het hele eiland.

Niet dat de Goereese ambtenaren allemaal met de bus naar hun werk komen. Nee, naast het gemeentehuis staat de enige openbare HAVO / VWO-school in de zeer wijde omtrek, in een regio die hartje-bijbelgordel ligt. Leerlingen reizen bij nacht en ontij letterlijk tientallen kilometers om hier op tijd hun jas aan de kapstok te kunnen hangen en daarna niet hun dag te beginnen met gebed.

Overdag zie je hier op lijn 436 ofwel geheel lege bussen of compleet uitpuilende met 50 à 60 scholieren. Na het einde van elk lesuur verzamelt zich een complete menigte jong grut bij de R-Net-abri en propt zich in de eerst arriverende bus. Maar de bus van een kwartier later trekt geen klanten meer. Die ritten konden wel geschrapt worden. R-net is op dit eiland een veredeld schoolbussysteem. Er rijden ook een paar speciale scholierenlijnen waarvan de dienstregeling is afgestemd op de lestijden: Zierikzee – Middelharnis en Hellevoetsluis – Middelharnis (’s middags natuurlijk vice versa).

Ik stap uit in Dirksland.

 

Dirksland

En ik zie het eigenlijk meteen al, je krijgt er kijk op als je veel door Nederland reist, naar nooit van gehoorde oorden. Dirksland is een duidelijk geval van een kerkring-dijkdorp met, zoals gebruikelijk, de Voorstraat als voornaamste blikvanger. Het lijkt op de buren, Middelharnis-Sommelsdijk. Een zeer fotografeerbaar dorp, ook nog. Zo’n waterig winterzonnetje zet de gevels van de huizen in zachte pasteltinten. 

Achter een van de ramen hangt een borduurwerkje met de tekst ‘Van het concert des levens krijgt niemand een program’. Dat is niet erg origineel, en behoorlijk afgezaagd. Maar daarnaast hangt er een om over na te denken: ‘De meeste stellingen zijn teleurstellingen’.







 




De kerkring is er een met water erin; dat is toch vrij bijzonder. Ik schreef in dat stukje van 2010 dat Sommelsdijk vroeger een Zeeuwse enclave was in ZH. Om de verwarring nog groter te maken heeft Dirksland een Geldersedijk. 

Een suizende, tuitende stilte heerst hier op dit vroege middaguur in de dorpsstraten. Alle winkels dicht en het hele gezin aan de maaltijd; zo gaat het hier vast nog.

Heeft Middelharnis zoals gezegd de enige middelbare school-zonder-den-bijbel op het eiland, in Dirksland staat het enige ziekenhuis (dat ik ben vergeten te fotograferen). R-net stopt voor de deur. Tot 1956 deed de tram van de RTM dat; de herinnering aan die tijd wordt in leven gehouden door een informatiebord.

Een eeuw geleden moesten zieke eilanders per tram, boot en tram naar een ziekenhuis in Rotterdam. Bepaald geen lolletje, met een gebroken been of een op knappen staande blindedarm, of zo. En met een hartverzakking haalde je dat ziekenhuis vermoedelijk niet eens.

In de jaren 20 werd er een ambulance in gebruik genomen op Goeree-Overflakkee en in de jaren 30 kwam er ook nog een ziekenhuis om de patiënten er met die ambulance heen te vervoeren. Het hospitaal was te danken aan de schathemelrijke mevrouw van Weel die de gemeente er maar liefst miljoen gulden voor naliet in haar laatste wil. Het ziekenhuis heet tot de dag van heden: van Weel-Bethesda.

De andere haltes in Dirksland heten Dorp en Staakweg. Ik pak de bus terug naar Middelharnis, dat wat beter in de horeca zit dan Dirksland. Onderweg passeren we een opvallende watertoren, met een grote piek, als was het een kerstboom, en de busgarage.

Erwtensoep wil ik eten, bij de HEMA, onderaan de dijk, met uitzicht op al het busverkeer. Laat je niet foppen door onderstaande foto van Middelharnis. Ook hier ligt vandaag geen sneeuw. Ik schoot hem op die wandeling van zes jaar geleden.

 

Druk

Daarna pak ik de bus naar Stellendam. En daar zit ik bepaald niet alleen in. Op die ene openbare school zijn zojuist alle brugklassen tegelijk uitgegaan. Een stuk of 45 brugpiepers telt de bus, waarvan er gelukkig één zo beleefd is, spontaan op te staan voor een grijsaard.

Verder zijn ze allemaal aan het appen op hun smartphone. Letterlijk iedereen heeft tegenwoordig zo’n ding, ook die kleine wurmen, en iedereen zit er met kromme nek over gebogen. Toen ik naar de brugklas ging (opa vertelt van zijn jeugd), was ik zo trots als een hond met 7 staarten op het echte herenhorloge dat ik ter gelegenheid daarvan had gekregen; mijn eerste echt eigen uurwerk.

Het jongetje tegenover me zit, zo valt op te maken uit wat daarover om hem heen gezegd wordt, te WhatsAppen met zijn uitverkoren deerne die ergens anders in dezelfde bus zit. Voor een tete a tete is hun relatie nog te pril.

Stellendam is het jongste dorp van Goeree-Overflakkee. Het ligt in de flessenhals, het stuk dat ooit is ingepolderd om Goeree aan Overflakkee vast te maken. Ik ga het dorp niet verkennen (dat wordt Teleurstellendam, vrees ik), en werp alleen vanuit de bus een blik in de Voorstraat.

‘Daar staat een ouwe lul de bus te fotograferen’, zegt een van de opvarenden van deze bus. Dat zou op mij kunnen slaan, ware het niet dat ik in de bus zat. Inderdaad zie ik buiten een leeftijdgenoot met een enorme camera in de weer. Wat drijft zo’n man? Ik bedoel: om een optisch kanon van vele decimeters lengte met zich mee te slepen? Met een compactcameraatje kun je bussen ook prima fotograferen.

Op het busstation van Stellendam stap ik over op bus 104 naar Renesse, en met mij de hele kluit kinderen. Deze bus zit echt overvol, en deze keer maakt er niemand plaats. Ik zou ook niet bij een vrije stoel kunnen komen. Ik sta tegen de voorruit geplakt. Een goede reden om bij de eerste de beste halte uit te stappen, en dat is Goedereede.

 

Goedereede

En met die naam hebben we dan de enige stad op Goeree-Overflakkee genoemd; zelfs Stad aan het Haringvliet, waar ik ook ooit nog eens wandelde, is geen stad. Een gemankeerde havenstad, dat is Goedereede wel. Hoe goed de rede (kade) ook was, de haven is nooit echt tot bloei gekomen. Er wonen hier niet meer dan 2000 mensen.

Ik was ook hier al eens eerder, in de winter van 1997. Bestond mijn site toen al? Jazeker! Ik zat toen in de 1e jaargang, en nu zit ik in de 20ste. Ik had me toen net aangeleerd, mijn stukken te schrijven in volzinnen, in plaats van telegramstijl. Maar in Goedereede verviel ik meteen in die oude gewoonte, doordat ik ANWB-informatieborden in die stijl zag.

Die hangen er nog steeds. Verder is er ook heel weinig veranderd in dit stadje, behalve een rij nieuwe huizen aan de rand van de stad, waar ik daarnet ben uitgestapt. Alles hetzelfde op pleinen, in straten en stegen; die 19 jaren lijken daardoor ineens weg te vallen, en in een flits gepasseerd. Ik heb drie werkgevers versleten in de tussentijd, een universitaire studie gevolgd,ben jarenlang mantelzorger geweest voor een ziekelijke broer en moeder, heb vrienden gemaakt en verloren, maar het lijkt allemaal niet gebeurd.

Ik maak nu de foto’s bij dat stukje van toen. Indertijd had ik nog geen digitale camera. Mijn papieren foto's legde ik bij mij op de zaak onder de scanner, om ze op Internet te kunnen plaatsen. Die apparaten waren toen onbetaalbaar; bijna geen enkele particulier had toen thuis een scanner op zijn bureau staan. Het resultaat van analoge foto’s scannen was meestal niet om aan te zien.

 



Nog drukker

Het gaat al schemeren, en bovendien motregenen. Ouddorp geloof ik wel. Ik neem bus 104 van 15:36 terug naar Stellendam. Terug langs dezelfde weg. Als alles meezit, ben ik niet lang na zessen thuis.

De R-net-bus, waarop ik in Stellendam overstap, is heel rustig, tot we in Middelharnis zijn. De hogere klassen van die school zijn nu ook uit. Een enorme menigte scholieren bestormt de bus. Een paar verstandigen zijn binnendoor via straatjes en stegen naar de vorige halte gelopen, Centrum. Die zijn ingestapt in de toen nog lege bus, en kunnen daardoor nu zitten.

Ruim 20 staande passagiers tel ik. Deze bussen zijn ontworpen als luxepaardjes en niet als werkpaardjes. Met die brede zetels blijft er maar een heel klein gangpad over en is het proppen en ongewild tegen elkaar aanstaan. Dat veroorzaakt toch nog wat jolijt en plezier onder de kids: ‘Blijf met je poten van me reet af, vieze, vuile k…r-homo!’, zegt er één schertsenderwijze tegen een schoolmakker.

‘Wat zijn nou ook alweer steekhouders?’, vraagt een jongen, gebogen over een cahier, die een zitplek heeft weten te veroveren en alvast aan zijn huiswerk voor morgen is begonnen.
Steekhouders? Mensen die steekhoudende argumenten naar voren brengen?
‘Nee joh, stakeholders, heet dat!’, zegt een ander.

Op de dag dat ik dit stukje tik (in één ruk; een hele avond stevig doorrammen op de toetsen) orakelt onderwijsminister Bussemaker dat studerenden vaker de fiets moeten nemen om het OV te ontlasten. Maar met de afstanden die hier afgelegd worden om onderwijs te kunnen genieten zonder levensbeschouwing, is fietsen niet wel doenbaar. Voor een school mét reizen ze hier overigens even ver; in Krabbendijke zag ik eens een compleet busstation bij een school.

Bij Oude Tonge, Den Bommel en Numansdorp stappen er plukken scholieren over op andere lijnen. Ze komen echt uit heel ZW-Nederland. Daarna keert de rust terug en rijden we op Rotterdam Zuidplein aan. 

Na de scholieren de forenzen. Op het drukke busstation Zuidplein slalommen ze dwars door de stroom van vertrekkende bussen heen om de R-net van 17:09 nog te halen. Die is nu al populair onder de reizigers naar Middelharnis-Sommelsdijk, omdat hij Oude Tonge overslaat. Toch weer een paar minuten eerder achter wat ze in groot-Rotterdam het prakkie noemen.

Wat valt er verder nog te schrijven over deze lijn? Niets, al mijn aantekeningen zijn verwerkt; het verhaal is uit.  Wat niet wegnam dat ik in de zomer van 2016 terugkeerde naar Goeree en deze R-netlijn.

Frans Mensonides
20 december 2015
Er geweest: dinsdag 15 december 2015



Meer over R-net:

Deel 5: Haarlem - Uithoorn / Haarlem - Zuidas (februari 2015)
Deel 4: Leiden - Zoetermeer (december 2014 / Januari 2015)
Deel 3: Purmerend, IJSei, Monnickendam, Hoorn, Geen conclusie (februari / maart 2012)
Deel 2: Zaandam, Haarlem-Amsterdam ZO - Purmerend - Amsterdam (januari 2012)
Deel 1: Wat R-net wel niet is, Almere Haven, Huizen, Hilversum, Marken (december 2011)





Goedereede

© Frans Mensonides, Leiden, 2015