De Provincie Zeeland gaat
het streekbusvervoer – wat
daarvan nog over is na eerdere bezuinigingsrondes – met ingang van
december
2024 op een heel andere manier aanpakken. Geen bussen meer die door de
woonwijken
rijden, waar de mensen willen in- en uitstappen.
Nee, een ‘hub’ aan de
rafelrand van elk dorp. Bij zo’n
hub kun je van de streekbus overstappen op de deelfiets, de deeltaxi,
je eigen
geparkeerde fiets, de benenwagen – of op de auto van die sympathieke
huisgenoot
of buurvrouw die je wel even wil komen afhalen, want dat zal de kortste
klap
wel worden.
Dat moet zoals gezegd ingaan
eind 2024, als de concessie
Zeeland opnieuw is aanbesteed. Die is nu in handen van Connexxion.
Burgh-Haamstede - door mij onder
zomerse omstandigheden
bezocht in 2016 – kreeg de primeur van de Mobiliteitshub. Hier wordt
sinds 8
januari 2023 een proef, om niet te zeggen: een ‘pilot’ gehouden met het
nieuwe
systeem.
Connexxion-bus 133
(Middelburg – Oude-Tonge) stopt tot oktober
2023 alleen nog bij die hub, geheten Kriekemeet, aan de noordkant van
het 2½ km.
lange, langgerekte dubbeldorp. 4 haltes in de bebouwde kom zijn
daarvoor
opgeheven. De bus houdt de doorgaande weg aan en komt niet meer in de
dorpskernen.
Ik ga erheen. Maar ik ga me eerst
even inlezen en vooral
inkijken. Het nieuwe systeem werd al in 2021 uitgelegd, in de bovenste
video op deze pagina, door de
verkeersgedeputeerde Harry van der Maas (SGP). Daar in
kringen van OV-bobo’s de overtuiging leeft dat de meeste OV-reizigers
volslagen
debiel zijn, doet hij dat aan de hand van Playmobil-figuurtjes.
Voor lange afstanden maak je gebruik
van de ‘GROTE BUS’. Volgens
de gedeputeerde rijdt die leeg door Zeeland op tijdstippen dat er geen
scholieren onderweg zijn (en dat klopt helaas wel). Voor de kortere
afstand heb
je in Zeeland de Haltetaxi, met als nadeel dat je die ruim van tevoren
moet reserveren.
Openbaar vervoer, weet de magistraat,
moet dicht bij de
mensen zijn. Daarom worden er straks bushaltes opgeheven. Daar kun je
dan nog
wel vanaf de hub komen met de Haltetaxi. Die je 2 uur van tevoren moet
reserveren bij een Mobiliteitscentrale.
Al met al wordt het uit het
Playmobil-verhaal niet helemaal
duidelijk wat nu het grote voordeel van een hub is boven een bus die
gewoon bij
jou in de buurt stopt.
Op de 2e video op dezelfde pagina doet ook Paul
van de
Coevering, ‘Professor Urban Intelligence’ aan de hogeschool van Breda,
nog een duit in het zakje over de kwestie. Hij heeft het over Arriva in
plaats van
Connexxion en vermijdt zorgvuldig, het r-woord te noemen (reiziger),
dat
vloeken in de kerk is in kringen van OV-deskundologen. Wel spreekt hij
één keer
over ‘De huidige gebruikers van het openbaar vervoer’, maar hij ziet
het als
een valkuil om zich al te zeer te verdiepen in de wensen van die groep.
Nee, je kunt je beter richten op de
Zeeuwen die het OV nu
nog niet gebruiken. Als ik van de Coeverings ge-orakel goed begrijp,
denkt hij
serieus dat hij met het hub-systeem nieuwe klanten het OV binnen kan
trekken. Misschien
droomt de hoogleraar van GROTE BUSSEN die ook vol zitten met anderen
dan
scholieren en studerenden. Maar meestal jaag je vooral een hoop van je
oude klanten
weg, als je haltes opheft, en win je er weinig nieuwe mee.
Professor is toch wel een term die
aan inflatie onderhevig
is. Je hoeft geen ster meer te zijn in rocket science, zwarte gaten,
snarentheorie of zulke best wel ingewikkelde onderwerpen. Voor
mindere goden
zijn er ook leerstoelen beschikbaar in bullshitvakken met een interessant
klinkende Engelse
benaming.
Hoe heeft Zeeland nu het concept
Mobiliteitshub uitgewerkt –
al dan niet met behulp van die hoogleraar in de Stedelijke
Intelligentie? Op deze
pagina staat uitgelegd hoe de pilot-hub in Burgh-Haamstede
werkt.
De Haltetaxi, bijvoorbeeld. Je moet
eenmalig, 5 dagen vóór
je eerste rit, een gebruikerspas aanvragen. Dan kun je minimaal 2 uur
van te
voren een reis boeken met een app of door een telefoontje naar de
Mobiliteitscentrale. Dat mag alleen voor een rit van de hub naar een
van de 4
haltes waar tot 8 januari de reguliere streekbus nog stopte: A. van de
Weijdeweg, J.M. Beijelaan, Burghseweg (Market Plaza), Haamstede Kerk,
of vice
versa, van halte naar hub.
Er staan ook deelfietsen bij de hub.
Ook hiervoor moet je je
aanmelden en een App downloaden. Dat is de GoAbout app; met een Engelse
naam is
zo’n systeem toch meteen een stuk geiler.
Naar de hub lopen kan natuurlijk ook.
Misschien kost je dat een
stijf kwartier of een krap halfuur, maar als je dan eenmaal in de bus
zit, ben
je wel een minuut of 3 sneller in Middelburg dan vroeger. De bus kan nu
de halte
voor je deur overslaan, waar je vroeger altijd opstapte.
Deze inleiding is niet geheel vrij
van vooringenomenheid,
merk ik bij het overlezen. Misschien kom ik ter plaatse tot een veel
positiever
oordeel.
De reacties van de reizigers zijn in
ieder geval niet mals. Terwijl
het plan gepresenteerd wordt als een verbetering, komt het op de
reizigers
vooral over als platte bezuiniging; nog verdere afbraak van het OV. Uit
een enquête
van Omroep Zeeland bleek dat het mobiliteitsplan voor de
jaren na 2024 zonder
pardon afgeschoten zou worden als er een referendum over gehouden zou
worden –
wat dus ongetwijfeld niet gaat gebeuren.
Op woensdag 1 maart 2023 pak ik de
trein van Leiden naar
Middelburg; de snelle IC, die elk uur om :45 vertrekt. 1 maart, niet
zozeer
omdat dit de eerste dag is van de meteorologische lente, maar omdat er
zowel op
28 februari 2023 als op 2 maart weer eens gestaakt wordt in het
streekvervoer.
Maar het is voor onze eigen bestwil,
vinden sommige bij de
vakbond aangesloten chauffeurs. Want ze staken ook tegen de afbraak van
het OV.
Daaraan leveren ze zelf met die stakingsacties een niet te verwaarlozen
bijdrage, vind ik dan, als reiziger.
Onderweg in de trein denk ik aan een
nieuwsbericht dat ik
laatst las. Sinds 2018 zijn er ca. 1500 bushaltes verdwenen in heel
Nederland.
Het aantal zakte van ca. 22.000 naar ca. 20.500. *) In Groningen en
Drenthe vond
de grootste kaalslag plaats (15, resp. 17% van de haltes opgeheven).
Maar in
Zeeland groeide het aantal met 1%. Goed, er wordt nu hard aan gewerkt
om ook
dat aantal flink naar beneden te brengen.
*)
met de mitsen en maren die je altijd hebt met
statistieken. Zie dit artikel in OV Magazine
Maar toch nog meer dan 20.000 plekken om op de bus te
stappen. Hoeveel trein- plus metrostations plus tramhaltes hebben we in
Nederland? Naar mijn zeer grove schatting zo ergens tussen de 1500 en
2000, in
ieder geval veel minder dan het aantal bus-. Weer een voorbeeld van de
triomf
van het rubber over het staal, zoals ik dat noem, de bus over de rail.
Maar
koester die bus dan ook; zeker in een provincie met maar één spoorlijn!
Bus 133 legt de route Middelburg –
Burgh-Haamstede – Renesse
- Zierikzee – Oude-Tonge af in 1:50 uur. Maar dat zal vast wel iets
korter
worden als vrijwel alle haltes door hubs zijn vervangen. De lijn is 73
km lang,
telt slechts 29 haltes, en wordt gereden met en gemiddelde snelheid van
40
km/uur. Op maandag t/m vrijdag overdags rijdt de bus elk halfuur; op
overige
tijden eens per uur of nog minder.
Een nutteloos weetje over deze lijn
is het feit dat hij door
2 plaatsen rijdt die Serooskerke heten. De ene ligt op het eiland
Walcheren, de
ander op Schouwen-Duiveland. Ik wil bij beide Serooskerken uitstappen,
maar het
zal er alleen bij de eerste van komen.
In |
Middelburg
Busstation |
11:54 |
Uit: |
Serooskerke
(Walcheren), Gapingseweg |
12:07 |
Wagennr. |
5578 |
|
Type |
Iveco
Crossway LE (2015) |
|
Passagiers
(max.) |
5 |
|
Op deze eerste dag van maart pakt het
voorjaar meteen uit
met overvloedige zon. Mijn eerste busrit van vandaag begint op het
zonovergoten,
maar niet door reizigers overlopen busstation van Middelburg.
Ik pak bus 133 voor een korte etappe
naar Serooskerke op
Walcheren. Alleen al uit de vertrekstaat bij de halte blijkt dat
scholieren de
hoofdmoot vormen van het passagiersaanbod op deze lijn. De bus vertrekt
tussen
8:00 en 17:00 om het half uur, maar moet het gedurende de rest van de
dag met
een veel lagere frequentie doen.
De laatste bus van de dag gaat al om
21:24; op zaterdag
zelfs nog een uur eerder. Hier in de regio wonen blijkbaar erg weinig
feestbeesten
die op zaterdag tot ver na middernacht de bloemetjes buiten gaan
zetten. En wie
dat toch doet, zal er dan wel voor zorgen dar er een ‘bob’ aanwezig is
in het
gezelschap.
Ik verkeer zelf in het gezelschap van
4 medepassagiers, die
ik taxeer op naar huis terugkerende hbo’ers. Het is deze week geen
voorjaarsvakantie in het Zeeuwse; dat was vorige week al, toen het nog
winter
was.
De bus rijdt door het mini-dorpje
Sint Laurens dat tot de
gemeente Middelburg behoort. Langs de weg zijn appels en peren te koop.
Na een rit van nog geen kwartier
verlaat de bus de
provinciale weg en stopt op een stuk niemandsland dat ingeklemd ligt
tussen die
weg en Serooskerke. Hier is de enige halte van lijn 133 in het dorp: de
halte Gapingseweg.
Dit is hier nog een gewone bushalte, en niet, zoals in Burgh-Haamstede,
een
hub. De bus keert op een rotonde, rijdt dezelfde weg terug en zet zijn
rit
voort op de provinciale weg.
De dorpskern van Serooskerke wordt
wel ontsloten door
buurtbus 583: Veere – Westkapelle. Veere was nog met een gewone
streekbus
bereikbaar toen ik er in de adventstijd van 2014 een keer rondliep.
Maar het
einde tekende zich toen al af. Ook mijn operatie tekende zich af, die
in ’14 nog
niet nodig bleek, maar waarvoor ik nu dan toch nog op de wachtlijst
sta. ☹
Die buurtbus heeft een zeer
bescheiden frequentie. Waar lijn
133 nog z’n 20 keer per dag rijdt, doet de 583 dat slechts 20 keer per
WEEK.
2-uursdienst van maandag / vrijdag overdag, en ’s avonds en in het
weekend
niks.
Maar hier komt nu de Haltetaxi om de
hoek kijken. Het
telefoonnummer staat vermeld op elke buurtbushalte. Ik ga me er straks
eens even
in verdiepen.
Serooskerke telt een kleine 2000
inwoners, die zich vandaag rond
het noenuur geen van allen op straat wagen. De kern ervan wordt, als
bij zoveel
dorpen in Zuid-West-Nederland, gevormd door de kerkring. Daar in de
buurt staat
wat op het eerste gezicht een abri lijkt, maar in werkelijkheid het
Praathuis
de Lindeboom is, voor keuvelende bejaarde mannen; een traditie in dit
deel van
Nederland.
Maar ook die mannen zitten er niet.
Mogelijk zijn ze thuis
aan het gamen op hun telefoon, net als hun kleinkinderen die je ook
zelden meer
aantreft op het voor hen bestemde stuk openbare ruimte.
De Wereldwinkel gaat net open als ik
passeer, maar het
winkeltje, in een woonhuis, met Zeeuwse poppetjes in klederdracht,
wacht op het
toeristenseizoen.
Naar de uithoeken van dit dorp ben je
vanaf de halte Gapingseweg
toch wel een ruim kwartier onderweg. Ik kan het dorp niet ronden in een
half
uur en neem – in de gemoedsrust die bij deze streek en dit weerstype
past –
plaats in de abri voor een wachttijd van een minuut of 20. Een vrouw
die is
komen aanlopen, heeft de bus naar Middelburg gemist, werpt een blik op
de
haltevertrekstaat en keert naar haar woning terug.
Ik heb nu alle tijd om de gelinkte
pagina te bestuderen over
de Haltetaxi. Je kunt die boeken voor
een rit naar de dichtstbijzijnde halte
van het reguliere streekvervoer.
De Haltetaxi is niet speciaal
uitgevonden voor de hub van
Burgh-Haamstede. Hij bestaat al veel langer en rijdt in heel Zeeland
van en
naar buurtbushaltes en haltes die ooit zijn opgeheven voor wat betreft
de GROTE
BUS uit het Playmobil-filmpje. Er zijn honderden van die haltes in de
hele
provincie.
Je moet de Haltetaxi 2 uur van te
voren ontbieden. In de
taxi kun je alleen contant betalen (2023!; ik weet nauwelijks meer hoe
contant
geld eruit ziet!). De ritprijs is, net als die van de OV-chipkaart,
samengesteld uit een opstaptarief plus een kilometertarief. Maar de
OV-chipkaart is niet geldig in de Haltetaxi, want ‘het is geen openbaar
vervoer’ (nee, zeg dat wél!) Dus na overstappen op de streekbus betaal
je
opnieuw een opstaptarief.
Ik had me nou nog zo voorgenomen om
vandaag in Zeeland niet
te beginnen over ‘zuunig’, maar dit is natuurlijk een volkomen
onaantrekkelijke
deal. 5 Serooskerkers zijn vanmorgen dan ook op de fiets naar de halte
gekomen;
het meest verstandige.
In |
Serooskerke
(Walcheren), Gapingseweg |
13:09 |
Uit: |
Burgh-Haamstede;
Hub Kriekemeet |
13:34 |
Wagennr. |
Van
Oeveren 106 |
|
Type |
Citaro
2 LE Ü (2020) |
|
Passagiers
(max.) |
7 |
|
Van Oeveren is een particulier busbedrijf uit Zierikzee dat
een vloot streekbussen in zijn bezit heeft en veel ritten uitvoert voor
Connexxion. Verder doen ze in taxivervoer en verzorgen ze busreizen
voor 50-plussers
naar diverse landen in Europa. Voor zulke vakanties geldt hetzelfde als
voor contant
geld: ik wist niet dat het nog bestond.
In 1951 kreeg van Oeveren voor een
periode van 100 jaar het
recht om busritten te rijden voor de toenmalige streekvervoerder RTM en
hun
rechtsopvolgers. Connexxion is zo’n op-opvolger van RTM; we hebben nog
een hele
poos ZWN en ZWN-Groep gehad. Geen mens weet wat er gebeurt als
Connexxion de concessie
Zeeland verliest; of van Oeveren dan nog steeds aanspraken kan laten
gelden op het
rijden van busritten.
De firma drijft zo te horen wel op
heel oude
verdienmodellen. Er komt toch een keer een einde aan: een eeuw is nog
geen
eeuwigheid; hij is al ver over de helft, bijna op ¾.
Een bijzondere busrit is dit; op de
23 kilometer lange route
tussen Serooskerke en Burgh-Haamstede ligt de Oosterscheldekering, een
wereldberoemd deltawerk, waar toeristen uit 5 continenten naar komen
kijken. Het
uitzicht vanaf de N57 bestaat kilometer na kilometer uit wiekende
windturbines.
Die weg voert, voordat we de Oosterscheldekering bereiken, een kort
stukje over
het eiland Noord-Beveland.
Uiteindelijk gaan we aan land op
Schouwen-Duiveland. Het
kustdorp Westenschouwen ligt wat weg van de snelweg. De bus verlaat die
weg om
de enig overgebleven halte aan de rand van het dorp aan te doen. Die is
nog
niet gepromoveerd tot hub; het is gewoon een abri met een haltepaal.
Daarna keert de bus via dezelfde weg
terug naar de N57. Een
paar minuten later zien we Burgh in de verte. De inwoners ervan kunnen
vanuit
de bus hun huis zien, maar de eerstvolgende halte is pas die hub,
helemaal aan
het eind van Haamstede, 3 km verderop. Zo’n zeperd moet reizigers toch
wel het
laatste restje moed en zin ontnemen om nog een keer de bus te nemen.
… laat de leeuw niet in zijn hemdje
staan, zing je er
automatisch achter. De bus heeft dus de hele bebouwde kom van
Burgh-Haamstede
overgeslagen om nu 3 minuten te vroeg te stoppen bij de Hub Kriekemeet.
Hij zal
ook 3 minuten te laat vertrekken; de chauffeur zit gezellig te kouten
met een
kennis. De tijdwinst door het overslaan van de 4 haltes in
Burgh-Haamstede gaat
zo wel verloren.
Kriekemeet ligt bij een
parkeerterreintje achteraf,
tegenover de Brandweerkazerne en naast een kerkje: Onze Lieve Vrouwe
ter Zee. Na donker niet de meest sociaal veilige plek die je je kunt voorstellen. Er
wijst een pijl naar een openbaar toilet, een luxe die niet veel
busknooppunten
hebben.
Hier zou ik dus over kunnen stappen
op de Haltetaxi, als ik 5
dagen geleden een pasje had aangevraagd. De gebruiksaanwijzing voor de
deelfietsen, daar komt geen einde aan; hij is 3 keer zo lang als die
voor
OV-fietsen. Ook hiervoor moet je een pasje aanvragen, geloof ik. Het
gebruik
van die fietsen zal niet gratis zijn, maar een prijs staat niet
vermeld. Er zou
een pilot gestart worden met e-bikes, maar hier staan louter
mechanische
fietsen, tussen de tweewielers die vanmorgen door Burgh-Haamstedenaren
in de
fietsenstalling zijn geparkeerd.
Ik ga me er niet in verdiepen, en
besluit de oude route van
de bus te gaan lopen, langs die 4 overgeslagen haltes. Ze zijn allemaal
voorzien van het telefoonnummer van de haltetaxi. Een ervan staat bij
het oude
tramstation. Het reizen over de eilanden in het RTM-tijdperk moet geen
pretje
geweest zijn, stoomboot en stoomtram, het ging niet snel. Maar je kwam
dan nog
wel in het hart van de dorpen.
Bij de halte J.M. Beijelaan houd ik het voor gezien. Ik heb de uiterste halte, v.d. Weijdenlaan, niet bereikt. Die ligt 2½ km van de hub af, een ruim halfuur lopen. Op mijn wandeling heb ik niets gezien wat op een Haltetaxi lijkt; ze rijden bepaald niet af en aan.
Nee, geen praathuis, maar een (v/m) abri bij de kerk van Haamstede
Ik zeg altijd: je moet er geweest
zijn om erover te kunnen
oordelen. Maar het ziektebeeld van dit hub-systeem zag ik gisterenavond
al heel
duidelijk vanachter mijn bureau. Een hopeloos omslachtige,
tijdvretende, kostbare
manier om de eerste of laatste kilometers van je reis af te leggen.
Ik heb vandaag alleen scholieren,
studerenden en grijsaards
als medepassagiers gehad, mensen die geen alternatief
hebben. Hoe
verwachten ze met dit hub-systeem keuzereizigers, automobilisten aan te
trekken?
Als je al een auto nodig hebt om bij de halte te komen, dan kun je net
zo goed
in die auto blijven zitten tot ‘bestemming bereikt’.
Als de hub op grote schaal ingevoerd wordt, betekent dit vermoedelijk wel de genadeslag voor het streekvervoer in deze provincie. Zeeland worstelt altijd wel ergens mee, en komt ook altijd weer boven; daar zijn ze beroemd om. Maar voor het busvervoer zou het wel bij worstelen kunnen blijven. Zou het nog bestaan in 2051, het jaar van van Oeverens aangekondigde dood?
Nieuw is het allemaal niet, al vindt de provincie zelf dat ze heel innovatief bezig is. Het lijkt wel wat op het geval van Sint-Willebrord, waar ik begin 2020 was; ook een heel dorp aan de belbus. Ook daar sprak ik al van een ziektebeeld.
Laat ik de rest van deze dag gaan
genieten van het mooie
weer!, voor zover ik dat tussen de bedrijven door al niet gedaan heb.
Helaas is de pannenkoekenmolen De
Graanhalm, waar ik me in
’16 tegoed heb gedaan, buiten het toeristenseizoen gesloten. Maar ik
zag op de
heenweg al een lunchroom op de kerkring van Haamstede; het is nu wel
tijd voor
een late lunch.
Tramstation en pannenkoekenmolen
In Zeeland schijnt altijd de zon.
In |
Burgh-Haamstede,
Hub Kriekemeet |
15:38 |
Uit: |
Zierikzee,
Busstation |
16:04 |
Wagennr. |
5564 |
|
Type |
Iveco
Crossway LE (2015) |
|
Passagiers
(max.) |
4 |
|
De middag is al aardig verstreken als ik bij Kriekemeet post
vat bij de halte. Bus 133 uit Middelburg neemt de draai. Een stuk of 10
scholieren stappen uit, die het er weer hebben opzitten voor vandaag. 4
passagiers blijven over, inclusief schrijver dezes.
De volgende halte ligt 5 kilometer
verderop en heet Transferium Renesse, waar ik ook was in dat
stuk uit 2016. Niemand wil er hier in of uit.
We staan hier een eeuw stil, maar er meldt zich echt geen sterveling.
Verder over asfaltlinten door
oneindig laagland. De toren van
Zierikzee wordt zichtbaar aan de einder. De meer dan half volle maan is
dat
al vanaf het
middaguur. Als je heel goed
kijkt, zie je hem helemaal bovenaan op een van de foto’s hieronder.
Als het helder blijft, kunnen we
vanavond de meest intieme samenstand
van Venus en Jupiter zien van deze eeuw tot nu toe. Pas in 2040 wordt
dit
schouwspel geëvenaard. Alle media hebben hun liaison gemeld, niet
alleen de
roddelbladen. Ja, Venus en Jupiter moeten volgens mij toch wel zo eens
per jaar
samenstaan, maar meestal zie je er weinig van en hoor je er weinig
over. En
nee, ze kunnen echt niet met elkaar botsen; ze hebben een onderlinge
afstand
van 670.000.000 km, en lijken alleen vanaf de aarde dicht bij elkaar te
staan.
Oh, ik had nog uit willen stappen bij
Serooskerke
(Schouwen), dat een heel stuk kleiner is dan zijn Walcherse naamgenoot.
Maar ik
ben er al voorbij; ik knipperde zeker net even met mijn ogen.
Bus 133 en 395 op busstation Zierikzee
Ik stap, als allerlaatste passagier,
uit op het busstation
van Zierikzee. De bus blijft hier ook weer 7 minuten staan, alvorens de
reis te
aanvaarden naar het eindpunt Oude-Tonge op Flakkee, Zuid-Holland. Als
de buschauffeurs klagen over te krappe rijtijden, dan hebben ze
het vast niet over lijn 133.
Deze alleraardigste oude havenstad
heeft nog een andere
belangrijke overstaphalte op de kaart: Sas. Als ze het hub-systeem
consequent
gaat toepassen, zijn dit straks nog de enige 2 streekvervoerhaltes in
de stad,
en zullen ze het in de – overigens erg bescheiden - buitenwijken moeten
doen
met de deelfiets, etc. Maar voor steden geldt dit toekomstbeeld geloof
ik niet,
en een kleine stad is ook een stad.
Zierikzee heeft veel verrassende fotohoekjes op de plattegrond, nog veel meer dan ik in 2019 schoot. De verkiezingsborden voor de Provinciale Staten leveren een extra doorkijkje. De verkiezingen vallen ook dit jaar weer op de idus van maart. Ik ben niet bijgelovig, maar misschien zouden ze toch eens een andere dag moeten kiezen dan één van onheil.
In |
Zierikzee,
Busstation |
17:12 |
Uit: |
Rotterdam,
Zuidplein |
18:07 |
Wagennr. |
99 Van
Oeveren |
|
Type |
Mercedes-Benz
Integro M (2015) |
|
Passagiers
(max.) |
11 |
|
Net als in Zoutelande ben ik blij dat ik hier ben. Na mijn ronde door de stad houd ik
bus 133 voor gezien en
pak de snelbus lijn 395 naar Rotterdam, die alleen stopt bij de halte
Sas en in
Bruinisse. De bus van 17:12 staat gereed voor alweer zijn laatste slag
naar
Rotterdam van vandaag. Deze lijn was in 1994 een van de eerste
Interliners, en
in 2016 de laatst overgeblevene. Maar de lijn wordt nu gereden een
normale
bus van Van Oeveren.
Over de Grevelingendam, via het
Hellegatsplein en door de
Heinenoordtunnel bereik ik nog voor zonsondergang Rotterdam.
Frans Mensonides
5 maart 2023
Laatste wijziging: 11 maart 2023
Er geweest: woensdag 1 maart 2023
Halte Sas in Zierikzee.
Archieffoto 2019
©
Frans Mensonides, Leiden, 2023