Metro aan zee: door het rijk van de nauwe korfslak (fotorapportage)


Alles wat sinds 2015 op mijn Thuispagina is verschenen over de Hoekse Lijn:

Hoekse Lijn vermetrood (of: verlightraild?) - Prozaïsch lijntje - Hoek van Holland Geen Strand, of: de nauwe korfslakVlaardingen september 2015, in Beminde Zaterdag
Maassluis aan de Hoekse lijn december 2015, in Beminde Zaterdag
Hoek van Holland verkend, maart 2016, in Beminde Zaterdag
De aller- aller- aller- allerlaatste treinVervangend -  Schiedam Centrum - Schiedam – Hoek van Holland Haven (met conversatie) - Hoek van Holland Haven (Heel Rotterdam Blaakt)Vlaardingen onttakeld - Naar Maassluis in de spits - Maassluis op de schopGesloten bak: gered, de korfslak - Kater; eerste stranddag 2017 - Spoorvorming - Vijfsluizen - Weer een Westlands tramplan - De Hoekse Lijn onthoekt; Schiedam – Maassluis per fiets - Heel Rotterdam Baalt - Meer metroplannenVervangend busvervoer na de zomer - De Stations april - oktober 2017, 'Heel Rotterdam Blaakt, ombouw Hoekse Lijn' 
De Hoekse Lijn rijdt; fotorijke rapportage (oktober 2019)


Metro aan zee is de naam van het project dat de Hoekse Lijn echt moet voltooien en vervolmaken. RET-metrolijn B (Nesselande – Hoek van Holland Haven via Schiedam, Vlaardingen en Maasssluis) wordt deze zomer doorgetrokken van zijn huidige eindpunt naar Hoek van Holland Strand.

Daar hebben we dan wel even op moeten wachten. Eind september 2019 was de ombouw van de spoorlijn (Rotterdam) – Schiedam – Hoek van Holland tot metrolijn al bijna gereed - na wat strubbelingen, blunders, zeperds, kostenstijgingen, tegenslagen, vertragingen en het ontslag van een wethouder; allemaal zoals we dat gewend zijn in dit land. Hoek van Holland Haven was na een ombouwperiode van maar liefst 2½ jaar weer per rail bereikbaar.

Toen restten nog de laatste 2 kilometer tot de plek waar het strand begint. De voorganger van het metrostation Hoek van Hollland Strand, het gelijknamige spoorwegstation, lag op 1200 meter daarvandaan.

Dat was niet het geval toen dat station in 1893 geopend werd. De trein reikte toen vrijwel totaan de kustlijn. Maar door de aanleg van de Maasvlakte schoof die een heel eind op richting Groot Brittannië. Dat kwam strandgangers te staan op een wandeling van een heel stijf kwartier vanaf het station, en gesjouw met allerlei spullen die voor een stranddag onmisbaar zijn. Zoals strandstoelen, waarvan 2 buitenmodel-exemplaren aanwezig zijn op een rotonde halverwege.

Veel treinreizigers haakten af en pakten voortaan de auto, waarmee je een kilometer dichter bij zee kwam. Door Metro aan zee moest de strandganger weer het railvervoer in worden gelokt.

Maar het spoor zou dwars door kwetsbaar duingebied voeren, en daarmee door de habitat van beschermde fauna. Zo dreigde de rugstreeppad een spaak in het wiel te steken (niet moeders mooiste, maar wel beschermd) en gold hetzelfde voor de nauwe korfslak. De laatste heeft een lengte van slechts 1 à 2 millimeter. Maar is ook beschermd, net zo goed als die pad. Ik vraag me af, of er ook een wijde korfslak bestaat, of dat hij de nauwe heet omdat hij nauwe-lijks zichtbaar is met het ongewapende oog.

In Rotterdam zijn ze niet voor één gat te vangen. Ze legden de sporen op een verhoging aan, op betonblokken, zodat padden en hagedissen eronderdoor kunnen kruipen. In de Badweg, die parallel aan het spoor loopt, werd een ecotunnel gerealiseerd. En in het duingebied, waar de nauwe korfslak zo goed gedijt, kwam een korte tunnel, waaroverheen duingrond is aangebracht. Een enkelsporige tunnel, om geld te besparen.

Tijdens de aanleg van dit alles werden de nauwe korfslakken, wier rust ernstig verstoord zou worden door alle graafmachines, elders in de duinen ondergebracht. Ofwel: ‘translocatie’ van de ‘individuen’ uit de ‘populatie’ naar een ‘adoptiegebied’, zoals deze nieuwsbrief het formuleert. Daarin nog veel meer onmisbare informatie over het beestje.

En ja, het zijn ‘individuen’. Misschien dacht je: ze zijn allemaal hetzelfde; één nauwe korfslak (niet) gezien, ze allemaal (niet) gezien. Maar dan zit je er toch helemaal naast, als je dat dacht! Want werkelijk, er zijn er geen 2 gelijk. En dat is vanzelfsprekend ook de reden dat we er geeneen willen missen. 

Ik had nog een vage hoop en verwachting dat de metroverlenging naar het strand in gebruik genomen zou worden bij de traditionele opening van het strandseizoen, op Hemelvaartsdag. Dat is niet gelukt; het wordt nu ergens in de zomer *). Wel worden er sinds half mei testritten gereden.

*) maar vergeet dat ook maar!

Die testritten vonden uit voorzorg juist niet plaats op Hemelvaartsdag, 26 mei. Geheel volgens de traditie ging de opening van het strandseizoen gepaard met rellen. Deze keer was er nog een extraatje dat echt niet ieder jaar geboden wordt: er werd ook nog geschoten.

Ik kom de zaterdag daarna langs het spoor wandelen, als de rust is wedergekeerd, maar de testrijders nog niet. Als ik een railspotter was, zou ik juist die mensen aan het werk willen zien. Maar ik wil alles liever bekijken en fotograferen zonder dat ik de kans loop, door een metrostel geplet te worden.

Je kunt er ook een drone overheen laten vliegen. Zie deze clip op de website van het project Metro aan Zee. De opname toont het hele project, van haven tot strand. Het spoor heeft 4 gelijkvloerse wegkruisingen: 2 aan weerszijden van het nieuwe station Hoek van Holland Haven, één in de Strandweg en één in de Strandboulevard. Langs de rails loopt aan beide zijden een wandel- fietspad.

En dan de fotorapportage.  

 

 Maassluis Steendijkpolder

 Eigenlijk is het best een bijzondere, gevarieerde rit, met de Hoekse Lijn van Schiedam naar Hoek van Holland. Vanuit de meeste metro’s ter wereld zie je alleen tunnelwanden (of anders gezegd: niets). Maar hier een bonte opeenvolging van taferelen: naoorlogse wijken uit verschillende decennia, windturbines, groene rivieroevers, de kassen van het Westland, vrachtwagens naar Harwich; altijd wat te zien tijdens een ritje met de Hoekse Lijn!

Het laatste station voor Hoek van Holland is Maassluis Steendijkpolder, dat speciaal voor de metro gebouwd is, en geen NS-voorganger had. Hier keert de helft van de metro’s om. De andere helft rijdt door naar Hoek van Holland Haven en straks naar Hoek van Holland Strand.

 





Tot voor kort stopte de metro langs het oude perron van Hoek van Holland Haven. Het nieuwe metrostation komt iets ten westen daarvan, in de bocht. Voor de bouwwerkzaamheden moest een noodperron aangelegd worden aan de oostkant van het oude perron. Daarvandaan is het een minuut of 7 lopen naar de ingang van Stena Lines en de plek waar de tijdelijke pendelbus staat, lijn 611 naar het strand. Die bus geeft aansluiting op de metro, waarbij rekening wordt gehouden met die langere looptijd.

Er rijdt een golfkarretje op een neer voor de zwaarbepakte passagiers van Stena Lines. De boot uit Harwich zal ik straks op de terugweg binnen zien varen. Wat is zo’n schuit log en langzaam! Hij heeft alle moeite om mij, wandelaar, in te halen.

Vandaag is station Hoek van Holland Haven erg in trek, hoewel het nog niet echt strandweer is. Het is in Hoek van Holland vandaag ‘Bunkerdag’, en die trekt heel wat volk. Maar daar kom ik niet voor. Ik wil het nieuwe station op de foto.

 




Dit is het nieuwe station Hoek van Holland Haven. Het station in aanbouw ziet er prima uit, met de herkenbare stijl van de Hoekse Lijn.


Het begin van het enkelsporige gedeelte. Bij de lage frequenties op het laatste stuk van de lijn is het gemakkelijk om de dienstregeling zo te ontwerpen dat de metro’s hier nooit op elkaar hoeven te wachten – als ze tenminste op tijd zijn.


 


De ingang van de tunnel, ofwel de verdiepte bak; er zijn meer namen voor in zwang. Hij lijkt wel wat op de spoortunnel van Barendrecht, een tunnel op maaiveld door een heuvel die ze er speciaal voor hebben aangelegd.









En hier dan het echte, definitieve eindpunt van de Hoekse Lijn, bij een rijtje strandtenten aan een pleintje. Verder kan hij echt niet, of er zou een metrotunnel naar Harwich geboord moeten worden, onder de Noordzee door.

Het station lijkt wel wat op een bunker, en past daardoor wonderwel in zijn omgeving.

Zou straks nou elke metro die hoek van Holland Haven aandoet, ook doorrijden naar Hoek van Holland Strand? Ook op een donkere, winderige novemberavond tegen elven? Ik kan het me niet voorstellen. Er zal hier dan vrijwel geen sterveling zijn die op dat tijdstip de metro wil nemen. De meeste van de 10.000 Hoekers wonen in de buurt van station Haven.

 


 







En hier draait het dan allemaal om: strandrecreatie: uitwaaien, kitesurfen, jutten en wat al niet. Als de metro straks echt gaat doorrijden tot Hoek van Holland Strand, dan volgt deel 2 van dit artikel, hieronder.

Frans Mensonides
5 juni 2022
Er geweest: zaterdag 28 mei 2022

               

MAAR HELAAS:

Dat gaat nog wel een paar slordige maandjes duren. Begin juli kwam het bericht dat er vertraging is. Er waait namelijk steeds zand op de baan! Wie had dat kunnen voorzien op een lijn die door de duinen loopt en eindigt bij het strand?
De opening zal nu op zijn vroegst plaatsvinden in oktober 2022. Te laat voor het strandseizoen, maar mooi op tijd voor een nieuwjaarsduik. Metro aan Zee? Voorlopig: Nee.

Aangevuld 17/07/2022



© Frans Mensonides, Leiden, 2022