Randstadrail rijdt! – deel 6
Randstadrail, the movie

 

Sedert maandag 8 oktober 2007 rijdt RR4 eindelijk zijn volledige ritje van schaatscentrum de Uithof naar het nog steeds niet voor reizigers toegankelijke station Zoetermeer Javalaan. De dag daarop al was ik ter plekke om te kijken hoe de vlag ervoor stond.

Nu zou ik daar een rapportage over kunnen schrijven, maar die zou een herhaling van zetten betekenen van alle eerdere rapportages uit deze al anderhalf jaar lopende soap. Ik zou dan bijvoorbeeld kunnen schrijven over: het onvermogen van de HTM, punctueel te rijden op dit ‘hoogwaardige’ vervoerssysteem; het 19e-eeuwse seinwezen met wisselwachters met pyloontjes; RR3 die nog steeds niet rijdt op de krakeling; de schande van 16 maanden geen tram in Zoetermeer….

Natuurlijk zou ik dat alles kunnen opluisteren met dezelfde foto’s die ik hier een jaar geleden al maakte. Maar in plaats daarvan heb ik filmpjes geschoten, want daarvoor blijkt ook een knop op mijn digitale camera te zitten. En toen ik die geschoten had, bevielen ze me zo goed dat ik ze maar op YouTube heb gezet. En daar bleken ze nog bekeken te worden, ook, zonder dat ik er reclame voor gemaakt had, maar gewoon door mensen die google’en op trefwoorden.

Kortom: Randstadrail, the movie. Ik heb 6 fragmenten van elk 1 à 3 minuten:


Van Zoetermeer Oosterheem (het feitelijke beginpunt voor reizigers) naar het volgende station: Willem Dreeslaan.

 

 


Door het hart van Zoetermeer: van het Stadhuis naar Centrum West.

 

 

 


Een RaRail vertrekt van Zoetermeer Voorweg Laag. Dat station heet zo omdat er ook een Voorweg Hoog is, dat erboven ligt. Dat ligt op die beruchte krakeling, waar binnen een maand ook eindelijk trams moeten rijden.

 

 


Voer voor treinspotters. We rijden van Forepark naar Leidschendam-Voorburg, langs de NS-werkplaats en langs de opstelsporen van de RaRailen die nu nog niet mogen meedoen. Ten slotte gaan we de Vliet over.

 

 


Van ’t Loo naar Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië. Let even op op 0:35. Tussen twee bomen door werp je een blik op de treinspotplek uit mijn jeugd aan het eind van de Bruijnings Ingenhoeslaan. Met wat fantasie zie je mij daar staan, als zesjarige, dank zij de tijdmachineknop die ook op mijn camera bleek te zitten. Oh ja: als je na het bekijken van deze film denkt, dat je beeldscherm er met hoge snelheid vandoor gaat, ligt dat aan je evenwichtsorgaan. En als je denkt dat de tram op het laatste stuk continue heuvelop rijdt, ligt dat aan het feit dat ik niet doorhad dat mijn horizon niet recht stond. Alles is illusie, in de filmwereld.


Van de LVNOI naar de netkous. Met 25 km/uur flitst dat snelle lightrailvoertuig door de bocht, de volgens mij gewoon veel te krap is aangelegd door de ingenieurs van ProRail. De tram knarst en kraakt in al zijn voegen. Maar die netkous blijft een bezienswaardig ding, niet te filmen eigenlijk, allemaal!

 


Frans Mensonides
13 oktober 2007
Gefilmd: dinsdag 9 oktober 2007

 

De Randstadrail, zonder bewegende beelden :

Foreparrk: Geen bloemen, geen toespraken (10 september 2007)
Geen pgimeuâh, geen wissel-èzâh: RR 4 naar De Uithof (2 juni 2007)
In elleke boch´ gaat-ie op z´n zèkant legge; RR 3 naar Loosduinen (14 maart 2007)
‘We hebben weer stroom!’, Erasmuslijn Rotterdam Hofplein – Den Haag CS (14 november 2006)
TRAMmelant is het handelsmerk! RR4, Oosterheem – Monstersestraat (6 november 2006)
Een nieuwe reisstijl: kruipen van Hofplein naar Nootdorp (16 september 2006)
Diep beschamend! (3 september 2006)
Kattenrug op krakeling? Ombouw Hofplein- en Zoetermeerlijn (5 augustus 2006)


© Frans Mensonides, Leiden, 2007

<< naar thuispagina Frans Mensonides