LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
153. HERKEN HET DIEDERIKJE:
ONZINNIG PSYCHOLOGISCH ONDERZOEK (01/12/2013)
152. DUIZENDEN
STROOIBILJETTEN; SINT EN SCEPSIS (24/11/2013)
151. IN DE RIJ BIJ HET RIJKS -
RIJKSMUSEUM AMSTERDAM HEROPEND (17/11/2013)
150. THIS WAS YOUR LIFE 2.0; DE
GEEST IN DE COMPUTER (11/11/2013)
149. EEN KLEIN NAGELTJE AAN HITLERS
DOODSKIST; HET OORLOGSDAGBOEK VAN MIJN OMA (03/11/2013)
148. NATIONAAL SCHANDAAL:
CARMIGGELT LEEK NIET OP ZICHZELF (27/10/2013)
In
december 1944, hartje Hongerwinter, ondernam mijn
grootvader vanuit Leiden een hongertocht naar Heerhugowaard. 2½
hongertocht, zou ik eigenlijk moeten schrijven; in totaal een kilometer
of 400.
Eén keer legde hij het traject af op de fiets, in het gezelschap van
zijn
buurman, om aardappelen te bestellen. De tweede keer maakte hij de
tocht met drie
collega’s en een handkar, om ze op te halen.
De
oogst bedroeg 4 mud, ofwel 280 kilo; 56 kilo per
deelnemend gezin. In het driepersoonshuishouden van mijn moeder, oma en
opa betekende
dat een voorraad voor 2 of hooguit 3 weken. Oneindig lang kon je die
aardappelen vanzelfsprekend ook niet bewaren.
Tijdens
de tweede tocht reed opa (niet erg goed ter been) op
zijn fiets voor de troepen uit. Daarbij liet hij zijn kompanen om de
beurt ook
wel een stukje fietsen, om eens een andere beweging te hebben dan het
trekken
of duwen van die kar. Bovendien maakte hij op de terugweg een extra
slag
Uitgeest – Leiden. Die kar vol aardappelen was bezweken, en mijn opa
reed
‘even’ op en neer naar Leiden om nog wat eten te halen, en alvast wat
aardappelen te brengen - vermoedelijk.
De eerst tocht duurde van dinsdag 5 tot / met donderdag 7 december 1944, de tweede van zondag 10 tot / met vrijdag 15 december. Alles wat ik erover weet, staat al vermeld op de webpagina die ik onlangs publiceerde over mijn grootmoeders hongerwinterdagboek. Daarin staan enkele zeer summiere aantekeningen over de tocht, die ik aanvulde met wat mij mondeling is overgeleverd – bijvoorbeeld het feit dat opa en de buurman sinterklaasavond doorbrachten in een stal in Heerhugowaard, een verhaal dat bij elk sinterklaasfeest wel even werd opgehaald.
Maar
dat dan door mijn oma, die het natuurlijk ook maar had van horen zeggen, en niet door mijn opa zelf. Hij sprak niet graag
over zaken
uit het verleden, ongeacht of die aangenaam waren of niet. ‘Vroeger is
nu
niet’, luidde zijn adagium.
Met
zo’n houding ben je natuurlijk wel de dood in de pot
voor historieschrijvers. Ik had een pakkend verhaal willen schrijven
over de hongertocht,
alsof ik er zelf was bijgeweest, ‘gebaseerd op ware feiten’, zoals dat
heet
(alsof je ook onware feiten zou hebben). In de bibliotheek en op het
web sloeg
ik allerlei gegevens na over hongertochten in het algemeen, om die van
mijn opa
te kunnen reconstrueren.
Maar
ik bezit te weinig fantasie om de gaten in het verhaal
te kunnen dichten, een ernstig gebrek voor een schrijver, en dat ben ik
dan ook
niet. Het voelt ook aan als geschiedvervalsing, als je allerlei dingen
erbij
verzint. Ik heb ervan afgezien, en dis nu dan maar wat gegevens over
hongertochten op, die ik verzameld heb. Nog steeds met het doel, iets
meer te
snappen van die tocht van mijn opa, waar ik niet bij was, en niets meer
over
kan vragen.
Ik heb voldoende materiaal vergaard voor twee afleveringen van FHM’s. De tweede verschijnt op 15 december, de dag van opa’s thuiskomt met de aardappelen, 69 jaar geleden.
In de loop van de herfst van 1944 werd de
voedselsituatie in
het westen van Nederland steeds nijpender. Wat je nog op je bonkaarten
kon
krijgen, was te veel om van te sterven en te weinig om van te leven: 2
kilo
aardappelen en 1 kilo brood per persoon per week.
Mijn oma pakte, ondanks haar wankele
gezondheid, eind
november twee maal de fiets om aardappelen te kopen in de
Haarlemmermeerpolder.
De eerste keer was zij 5 uur onderweg voor 10 kilo, de tweede nog een
uur
langer voor slechts 5 kilo; amper genoeg voor 2 dagen.
Aardappelen waren letterlijk goud waard in die tijd. Zij vormden vrijwel de enige bron van koolhydraten, onmisbaar in je voeding. Alle reden om ze te proberen te bemachtigen. Veel mensen hadden ook in jaren zonder schaarste al de gewoonte om in november een wintervoorraad voedsel, waaronder aardappelen, aan te leggen.
Je
moest steeds verder weg om aardappelen te kunnen kopen. De Haarlemmermeer was
spoedig
leeggevist door hongerigen uit Amsterdam, Haarlem en Leiden. Ook in de
omgeving
van Purmerend werd al steeds vaker nee verkocht. In de Kop van
Noord-Holland moest
je wezen! In december volstond nog een tocht naar de omgeving van
Alkmaar; na
de jaarwisseling werd het doel van de meeste hongertrekkers: de
Wieringerwaard.
De routes naar het noorden vertoonden
het beeld van een onafzienbare
stoet trekkers, over polderwegen, in gure wind, langs kale winterbomen.
Naar
schatting waren er die winter elke dag 50.000 hongertrekkers tegelijk
onderweg in
heel Nederland, waaronder ongeveer evenveel mannen als vrouwen. Als
transportmiddel voor het voedsel kon alles dienen wat wielen bezat:
fietsen met
houten of helemaal geen banden, handkarren in alle soorten en maten,
kinder-, poppen-
en wandelwagens…
Hoe de handkar van mijn opa en zijn
collega’s eruit heeft
gezien, weet ik niet. Bij de verhalen die ik als kind hoorde, zag ik
altijd een
soort bolderkar voor ogen met een houten trekker. Maar nu denk ik meer
aan zo’n
lang, hoog geval met twee grote wielen. Gewoon om er iets bij te zien.
Als ik
op de foto boven dit stukje de twee trekkende vrouwen even omdenk tot
mannen, en
mijn opa in gedachten op die fiets plaats, is mijn beeld compleet.
De vraag kwam bij me op of opa en de
buurman – die in het dagboekfragment
over de tweede tocht niet meer genoemd wordt – die aardappels niet
beter met de
fiets hadden kunnen ophalen. Maar 4 mud was bij nader inzien toch meer
dan ik
dacht. Hoeveel is een mud? Je hoort het woord zelden meer. In mijn zeer
prille
jeugd werden kolen per mud besteld en geleverd. Een mud was
oorspronkelijk een
inhoudsmaat: 100 liter. Maar bij aardappels en kolen rekende men liever
met gewicht:
70 kilo.
Ik koop in mijn eenpersoonshuishouden
aardappels altijd per
kilo (en schil ze veel dunner, sinds ik dat dagboek heb gelezen). De
grootste
voordeelzak in de supermarkt bevat 10 kilo. Als je probeert, 28 van die
enorme,
nauwelijks te verplaatsen balen voor ogen te zien, zie je dat het
onmogelijk is,
die hoeveelheid te vervoeren met twee fietsen.
De handkar dus. Toch was het handig
om ook een fiets bij de
hand te hebben. Bijvoorbeeld om even de weg vóór je te verkennen.
Gevaren
loerden alom: razzia’s op mannen voor de Arbeitseinsatz; inbeslagname
van het ten
koste van zoveel ontberingen veroverde voedsel.
De nazi’ s waren tegen de zwarthandel
waarmee de
hongertochten gepaard gingen. Zij vonden dat Nederland de honger aan
zichzelf
en aan de geallieerden te wijten had. Door de militaire acties van de
laatsten
was het verstedelijkte westen gescheiden van de voorraadschuren in het
noorden
en oosten van het land. Bovendien was als gevolg van de spoorwegstaking
de
distributie van voedsel vrijwel tot stilstand gekomen. Men moest het
dus maar
doen met wat verkrijgbaar was op de bon. Maar hoe meer van hun oogst de
boeren zwart
verkochten, hoe schameler de rantsoenen werden. Waardoor weer steeds
meer
mensen de boer op gingen.
De overheid in Noord-Holland gedoogde
het vervoeren van een
half mud aardappelen per persoon; grotere voorraden konden in beslag
worden
genomen. Vooral bij de ponten over het Noordzeekanaal en het IJ werden
hongertrekkers
staande gehouden. Maar dat gebeurde lang niet altijd; er was een groot
gebrek
aan mankracht. Echt berucht waren de Landwachters, foute Nederlanders
met een uniform
en een ‘spuit’ (geweer), die de machteloze trekkers van hun aardappelen
beroofden,
en die ongetwijfeld zelf opaten.
Aardappelen die meestal voor grof
geld gekocht waren. Vele
gezinnen spendeerden er hun complete financiële reserves aan, hun potje
voor de
oude dag. Oma schreef in november in haar dagboek dat een mud
aardappelen op de
zwarte markt 150 gulden kostte. De aardappels waren toen al 30 keer zo
duur als
vóór de oorlog, maar helemaal aan het eind van de Hongerwinter was de
prijs wel
100 keer of meer over de kop gegaan. Behalve de spaarduiten van de
stedelingen,
accepteerden de boeren ook sieraden en kleding.
Wat dat alles betekende voor het
imago van de boeren? Lees hieronder verder!
FHM
8 december 2013
Hongertocht per fiets
Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, Amsterdam.
Overgenomen van: D. Barnouw, De hongerwinter. Hilversum 1999 p.47
De boeren maakten zich niet altijd populair in de
Hongerwinter. Mijn moeder heeft het nog wel eens over ‘die stinkboer’ die haar
ruilwaren te min vond voor een liter melk, en haar afscheepte met een halve.
Maar die kwalificatie was zeker niet van toepassing op de boer die haar een
bord pap gaf. Ook dat zal zij nooit vergeten.
De boer als boeman of als redder. Dat wisselende beeld komt
naar voren uit verhalen over de hongertochten. Afwijzende of soms ronduit
hatelijke bordjes lazen de hongertrekkers langs de weg: ‘De linnenkasten zijn
vol, we ruilen niet meer’, of zelfs: ‘Ruilen tegen eten’. Op sommige erven kon de
uitgemergelde hongertrekker ook nog een bijtgrage hond achter zich aan krijgen.
Maar er waren ook behulpzame boeren, die hun aardappels voor
een zacht prijsje verkochten, of de trekkers gratis logies verschaften.
Mensenmassa’s in een stal; omstandigheden die helaas bijdroegen aan de
verspreiding van besmettelijke ziekten. Zulke
gastvrije boeren namen dan soms wel de Ausweis van hun gasten in bewaring. Al te vaak was het hun al overkomen,
dat de logees ‘s nachts voedsel stalen, en ’s morgens gevlogen bleken.
Een boer uit Santpoort zag per dag soms meer
dan duizend mensen langs zijn hoeve trekken en gaf per nacht zo’n 15 mensen gratis
onderdak. Zelf kon hij ook geen eten meer missen. Maar zijn gasten vertrokken de
volgende ochtend niet voordat zijn moeder een kop warme koffie voor hun had ingeschonken.
Dat vertrek vond meestal plaats om 4:00 uur, meteen bij het
einde van de spertijd. Tot zonsopkomst liepen de trekkers zeker vier uur lang
in een zo goed als volledig duister; hoe hebben zij hun weg nog kunnen vinden?
Mijn opa’s tweede tocht, die met de kar, ging vermoedelijk in
twee dagmarsen. Het zou me niets verbazen als hij en zijn metgezellen
uitgerekend bij deze boer uit Santpoort overnacht hebben; zijn hoeve lag zo
ongeveer halverwege Leiden en Heerhugowaard.
Dat brengt me bij de route die zij afgelegd hebben.
Heerhugowaard ligt zo’n 70 kilometer ten noorden van Leiden. Tien tegen een
hebben zij door de Bollenstreek het spoor gevolgd van de Blauwe Tram, de Bollentram,
die de dienst al veel eerder in de Hongerwinter gestaakt had. Ik liep dat stuk in
2010, en werd overmand door valse nostalgie naar het sombere tijdperk (1932-1949)
dat die tram daar reed. En ik dacht toen nog niet eens aan die hongertocht;
geen woord erover, in dat artikel.
Op de Rijksstraatweg in Haarlem Noord moet opa zijn voormalige
werkplek gepasseerd zijn, het Raadhuis van de (in de tussentijd opgeheven) gemeente
Schoten. Ook kon hij enkele van zijn eigen creaties begroeten, huizen aan onder
andere het Raadhuisplein en de Zaanenlaan; zie dit stukje. Daarna misschien
die overnachting in Santpoort. Het Noordzeekanaal zullen ze zijn overgestoken
met de Velserpont. Die voer indertijd nog, en de sluizen van IJmuiden waren afgesloten; die behoorden
tot het Sperrgebiet van de Atlantikwall.
Vervolgens zullen ze via Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest,
Akersloot en De Boekel langs Alkmaar naar Heerhugowaard getrokken zijn, de kortste
weg.
Bij de fietstocht moesten ze op de terugweg daarvan afwijken.
Mijn opa en zijn buurman werden geconfronteerd met berichten over een razzia in
Haarlem. Die is bekend komen te staan als de ‘Sinterklaasrazzia’. Mannen van 16 tot 40 jaar
oud waren vogelvrij; ze hadden zich al lang moeten melden voor de Arbeitseinsatz. Velen doken onder, maar brachten de
sinterklaasavond door bij hun gezin. De Duitsers hadden ze maar voor het
ophalen, deur na deur. De gearresteerden werden in Rees bij Kleve ingezet voor
onder meer het graven van schuttersputjes. Bijna 100 mannen zouden omkomen.
Ook hongertrekkers die toevallig in Haarlem verbleven, waren
de pineut. Mijn opa was met zijn 49 jaar te oud voor dwangarbeid. Zijn buurman
misschien niet. Maar je zocht de confrontatie met de Duitsers so wie so liever niet
op. De twee buren reden om via Amsterdam, hebben de nacht vermoedelijk
doorgebracht bij mijn grootvaders broer die daar woonde, en liepen een dag
vertraging op.
Nog moeilijker is de tijdlijn te reconstrueren van de tweede
tocht die, inclusief vertrek- en aankomstdag, zes dagen duurde. Op de pagina over mijn oma’s dagboek kwam ik er niet
helemaal uit.
Over één ding bestaat echter geen greintje onzekerheid: de
weersomstandigheden tijdens de tocht. Het KNMI ging in de oorlogsjaren
onverdroten door met het bijhouden van de weerstatistieken. Via hun site zijn
alle dagelijkse weerrapporten sinds 1 januari 1901 te raadplegen, inclusief die
uit de Hongerwinter.
In januari 1945 was een hongertocht bijna ondoenlijk, met
aanhoudende strenge vorst en sneeuw. Het weer in de eerste helft van december
1944 was echter niet ongelijk aan dat van herfst 2013: guurheid, veel wind en vooral
heel erg veel regen.
Op de eerste tocht, de driedaagse fietstocht, moet de
laatste dag de meest barre geweest zijn: langdurige regenval en een straffe
ZZW-wind pal tegen, op de terugweg uit Amsterdam. Op de andere twee fietsdagen
was het overwegend droog.
Ook de zesdaagse tocht met de kar kent zo’n tweedeling. De
eerste drie dagen overvloedige regenval, die de trekkers toch wel ontzaglijk moet
zijn gaan vervelen. De laatste drie dagen was het iets vriendelijker weer. Het
kwik schommelde tijdens beide tochten rond de 5 graden, normaal voor de tijd van
het jaar, en eigenlijk nog een meevaller: in ieder geval geen sneeuw of ijzel.
Onder zulke redelijk gunstige omstandigheden liepen de
trekkers op de laatste dag van hun expeditie, vandaag 69 jaar geleden, in één
ruk van Uitgeest naar Leiden, 50 kilometer in 11½ uur. Dat komt neer op bijna 4½ km/uur,
met een gerepareerde kar met een kwart ton aardappelen erop. Het is mogelijk,
als je de stal ruikt, en je je beloning voor ogen houdt: de vreugde van je
gezin, bij het zien van die berg voedsel.
De ergste vijand van de hongertrekkers, erger nog dan Landwachters
en onbehulpzame boeren, was de honger zelf. Achterblijvende gezinsleden
spaarden eten uit hun mond om de trekkers te kunnen voorzien van proviand. Hongerende
mensen kunnen ongekende krachtenreserves aanboren voor het zoeken naar eten.
Toch overleefden velen hun tocht niet. Hun lichamen lagen langs de trekroutes,
naast de primitieve vervoermiddelen waarmee zij voedsel naar huis hadden willen
vervoeren.
‘Mijn man heeft zijn leven gewaagd voor die aardappelen’,
zei mijn oma tegen een deftige dame die haar bontmantel ervoor wilde ruilen. En
zo was het.
FHM
15 december 2013
Laatste aanvulling: 16 juli 2018
Bronnen
(onder andere):
D.
Barnouw, De
hongerwinter. Hilversum 1999.
Gonny Bontje-Schuit, Hongerwinter
1945, reis naar de Noord,
dagboek van twee hongertochten van Leidschendam naar Noord-Holland.
Alphen a/d
Rijn 2005.
G.J. Kruijer, Hongertochten;
Amsterdam tijdens de hongerwinter, Meppel
1951.
Alphons Siebelt, De Leidse voedselvoorziening in de Hongerwinter. Leiden 2018.langzaam
Dick Verkijk,
De
Sinterklaasrazzia van 1944.
Soesterberg 2004.
© Frans Mensonides, Leiden, 2013