LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
270. DOOMSCROLLEN
EN DOEMDENKEN: VERSLINGERD AAN SLECHT NIEUWS (06/03/2022)
269. OUWEMANNENKWAALTJE:
DAGOPNAME IN HET ALRIJNE
(13/02/2022)
268.PUZZELS
VOOR DE ZONDAGMIDDAG: REDACTIESOMMEN
(06/02/2022)
267. ZOMER
1946: NACHTBOOT NAAR ZWOLLE (16/01/2022)
266: HET
GAAT NIET EXPONENTIEEL, MAAR MET EEN
KLOKCURVE (26/12/2021)
265. HORROR-TANDARTS
(12/12/2021)
De rubriek FHM's A-viertjes
verschijnt onregelmatig. Maar als hij verschijnt, doet hij dat op
zondag.
Ik vond het indrukwekkend
dat mensen daar leven. Ze
worden aan alle vormen van weer blootgesteld; van heel warm tot heel
koud. Wat
overheerst is eenzaamheid, dat raakt je wel. Je bent snel geneigd om de
minpunten te accentueren maar dat ben je kwijt als je daar een paar
maanden
tussen zit.
Je hebt daar een miljoen
soorten kleuren blauw. Blauw is
mijn favoriete kleur, altijd al geweest. De kleur blauw is moeilijk te
fotograferen. Dat is afhankelijk van het licht.’
Mijn jongere broer Sjoerd (die altijd mijn kleine broertje
zal blijven, al is ook hij de 60 al gepasseerd) is bewoner van Domus Nostra,
een tehuis in de Haagse wijk Waldeck voor mensen die leiden aan het
syndroom
van Korsakov.
In het tehuis is veel aandacht voor
creatieve expressie, en Sjoerd
is een heel enthousiast schilder. Het gaat niet alleen om het
schilderij, maar
ook, en vooral om het (levens)verhaal eromheen. De Domus-bewoners
denken al
schilderend na over hoogte- en dieptepunten in hun eigen bestaan in
heden en
verleden.
Onlangs heeft Domus Nostra in de
openbare bibliotheek Nieuw
Waldeck aan de Rossinilaan de expositie ´Kunst vol verhalen´ ingericht. Die
titel geeft de doelstelling van de tentoonstelling precies weer. De
verhalen van
de bewoners maken er evenzeer deel van uit als de schilderijen zelf.
‘Kunst vol verhalen’ beslaat 2 wanden
in de computerzaal van
de bibliotheek. Eén van de wanden bevat louter schilderijen van Sjoerd,
waarvan
het blauwe schilderij hierboven beslist de blikvanger is.
2 andere schilderijen-met-een-verhaal vormen het duo hieronder. Gezien
het doel
van het schilderen in de Domus, kan ik Sjoerd er het best zelf over aan
het
woord laten. Ik heb me beperkt tot overtypen van de tekst op de
expositie:
Sjoerd
Mensonides
Every cloud got à silver Lin’n / Achter de wolken schijnt de zon
Acrylverf op doek en canvasboard
‘Deze
schilderingen maakte ik in de corona periode. Het
was een ellendige tijd met verkeerde informatieverspreiding. Het is een
voorbeeld van hoe mensen verkeerd behandeld worden. Toch moeten de
mensen niet
meteen zwart denken.
Door te schilderen probeer
ik hier creatief mee om te
gaan. Met schilderen word ik gedwongen om positief te denken. Zo word
ik in deze
ellendige tijd toch gedreven door positivisme.
Ik heb een hele galerij met
corona schilderijen. Deze
schilderijen zijn gebaseerd op de foto’s die ik vanuit mijn raam heb
gemaakt. Een
gedeelte van deze foto’s maakte ik toen ik niet naar buiten mocht.
Ik maak met veel plezier
mooie foto’s. ik ben fotograaf
en deed dit vroeger ook tijdens mijn reizen. Ik ben op vijf van de zes
continenten geweest.’
Er is veel gesproken over het ´stille leed´ in zulke tehuizen, met bewoners die soms amper begrepen wat er aan de hand was, en waarom hun dierbaren nou nooit meer eens op bezoek kwamen. Corona hield in die instellingen vol kwetsbare mensen ondanks alle quarantainemaatregelen nog genadelozer huis dan elders in de maatschappij. De Domus Nostra bleef gelukkig gespaard voor grote uitbraken, en was daarmee fortuinlijker dan menig ander verpleeghuis.
Voor corona zelf was Sjoerd niet
bang, gezien alle gevaren die
hij al doorstaan had in zijn leven. Erger was de verveling tijdens de
lockdown, en het gevoel van opgesloten zijn. Vanuit
het raam van zijn kamer fotografeerde hij wolkenluchten en
zonsopkomsten. Die kon
ik vaak al bewonderen als ik WhatsApp startte op een veel minder
matineus
tijdstip dan waarop het leven in een verpleeghuis begint, waar de
wagens met
medicijnen om halfzeven al uitrijden.
En dan zo´n lange dag voor je, waarin
je niet
veel kunt uitrichten, en waar de uren zich aaneenrijgen tot dagen en
die tot
weken en die tot maanden…
Deze bij op een bloem is niet te zien
op de tentoonstelling in
de bibliotheek, maar staat op zijn kamer. Zie dit maar als een sneak
(pre)view.
Ook de wand met schilderijen van de
hand van andere
Domus-bewoners is de moeite van het bekijken waard. Een van hen vindt
zichzelf
een grotere schilder dan Rembrandt, dus: ga dat zien!
‘Kunst vol verhalen’ is een
rondreizende tentoonstelling.
Tot/met 28 mei 2022 is hij nog aanwezig in de bibliotheek Nieuw
Waldeck. Daarna
verhuist hij naar de bibliotheek Loosduinen aan de Loosduinse
Hoofdstraat. Vanaf
24 augustus is de expositie te bewonderen in de Centrale Bibliotheek in
het
‘Èspalès’(stadhuis) aan het Spui.
1 mei 2022
VOLGENDE
AFLEVERING: 272: ZICH
ONTPOPPEN, VLINDERS AAN DE VLIET (31/07/2022) >
> >
25 jaar
De thuispagina van Frans Mensonides: hoe het begon