LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
274. MET
OPEN OGEN EN UITGESTOKEN VOERLHOORNS (04/09/2022)
273. MART
VISSER, MAN VAN VELE GEZICHTEN, IN
BEELDEN AAN ZEE (14/08/2022)
272. ZICH
ONTPOPPEN, VLINDERS AAN DE VLIET
(31/07/2022)
271. 'KUNST
VOL VERHALEN', MIJN BROERTJE EXPOSEERT
(01/05/2022)
270. DOOMSCROLLEN
EN DOEMDENKEN: VERSLINGERD AAN SLECHT NIEUWS (06/03/2022)
269. OUWEMANNENKWAALTJE:
DAGOPNAME IN HET ALRIJNE
(13/02/2022)
De rubriek FHM's A-viertjes verschijnt onregelmatig. Maar als hij verschijnt, doet hij dat op zondag
Wat doet een voorvechter van het openbaar vervoer en de
fiets in het Louwman Museum in Den Haag, dat gewijd is aan de automobiel? Nou,
ik heb dit jaar in deze rubriek een serietje over attracties bij mij in de
buurt, waar ik regelmatig langsfiets, en dan toch uiteindelijk een keer naar binnen
ga. En dit automuseum, dat ik eerder grotesk vind dan echt lelijk, staat
toepasselijk langs een autoriool, de N44 / S101 aan de rand van Den Haag, maar
wel met een fietspad erlangs.
Ikzelf doe altijd mijn best om auto’s van mijn foto’s te
weren. Nou ben ik ook weer niet tegen auto’s; integendeel; een mij aangeboden
lift sla ik meestal niet af.
In mijn kindertijd was ik zelfs een fan van de 4-wieler;
vermoedelijk omdat wij zelf geen auto hadden. Mijn ouders hebben er nog een
poosje voor gespaard, maar de vroege dood van mijn vader maakte een wreed einde
aan onze autodromen.
Oh, we hadden nergens gebrek aan in mijn kindertijd -
behalve dan aan een auto. De ouders van vrijwel al onze buurkinderen, vriendjes
en klasgenoten hadden er wel een; ik was jaloers.
Incidenteel konden we wel eens een autoritje maken in het
DAF’je van oom en tante uit Hoogezand, de Kever van die uit Deventer en de Ford
Anglia van een vriendin van mijn moeder. Verder kon ik alleen maar naar auto’s
kijken. Ik kende werkelijk alle merken uit mijn hoofd, en wist van elk type auto
hoe hard hij kon, althans tot hoever de snelheidsmeter ging.
Ik telde de jaren af totdat in 17¾ jaar oud zou zijn en
rijles zou kunnen nemen. Maar toen ik dan eindelijk zo oud was, zat ik in een
identiteits- en de wereld in een oliecrisis, en stond mijn hoofd naar alles
behalve een auto besturen. Later, als volwassene, vond ik dat ik gemakkelijk
zonder auto zou kunnen, omdat ik toch al niet anders gewend was.
Enfin, niet zonder aarzeling betrad ik vorige week de auto-tempel
van Louwman, een geslacht van auto-importeurs waarvan de huidige pater familias,
Evert Louwman, hoog in de Quote-500 staat. Die familie exploiteerde van 1937-1985
tussen haakjes ook het Dierenpark Wassenaar aan dezelfde N44. Het Louwman
Museum werd geopend in 2010. Een van de voorlopers van het museum is het
Autotron dat ooit in Drunen gevestigd was, ook in een zeer opmerkelijk stuk
architectuur.
Het museum stelt maar liefst 275 auto’s tentoon, waarvan velen afkomstig uit het
tijdperk dat een auto nog werd gezien als paardloze koets. Bij sommige van die
auto’s konden zelfs nog paarden ingespannen worden, als de nood aan de man kwam,
en de motor het niet meer deed.
Ik kreeg absoluut geen spijt van mijn bezoek. Het Kevertje en
het DAF’je staan er ook; oom- en tante-auto’s, zoals ik ze noem, die bij
miljoenen Nederlanders voor de deur hebben gestaan. Maar de meeste auto’s in
het museum zijn heel bijzondere, unieke wagens, eersten in hun soort, enigen in
hun soort, met ook unieke verhalen.
Een museum, gedreven door perfectionisten. De auto’s van
soms 125 jaar oud zien eruit alsof ze gisteren pas uit de fabriek gekomen zijn.
Die wagens, die soms tientallen jaren hebben staan wegroesten in een
boerenschuur, hebben een jarenlange restauratie ondergaan voordat ze hier
tentoongesteld werden.
Ook de verklarende teksten, de stiefkinderen en minst
bekeken objecten van vele musea, vallen me hier sterk op. Boeiende, pakkende
verhalen!
Een paar van die verhalen in het kort:
*1*
De Dion, Bouton et Trepardoux stoomvierwieler (1887).
Een van de oudste nog bestaande auto’s ter wereld. Hij ging
niet op benzine, maar op stoom. Het duurde 50 minuten om hem op stoom te
krijgen, en daarna haalde hij een snelheid van wel 60 km/uur.
De auto kon door één man bediend worden; er hoefde geen
stoker mee! De meeste autobezitters in de oertijd van de auto tijd gingen op
pad met een chauffeur (die geïnstrueerd werd via een spreekbuis of een
telegraaf) of een mecanicien voor als er onderweg iets mis ging. Die zat dan vaak
op een ministoeltje achterop de auto, met zijn rug in de rijrichting.
Uitgebreide picknick-koffer voor de eerste bermtoeristen in
de geschiedenis
Ford Model T Tudor (1924), de eerste auto’s die van de
lopende band kwamen rollen. Er zijn er 15 miljoen van verkocht en ze hadden in
de jaren 20 van de 20ste eeuw een marktaandeel van 50%. Tudor heeft niets te
maken met het Britse koninklijk huis; het staat voor: two doors.
Amphicar 1967
Een rijke Schot had het ding laten bouwen en reed ermee rond
in de Indiase stad Calcutta. Maar daarmee veroorzaakte hij zoveel bekijks en
ook paniek dat de verkeersveiligheid in gevaar kwam. Het stadsbestuur verbood
hem daarom, in de wagen te rijden. De Schot verkocht de auto toen aan een
maharadja op het platteland, die er nog lang in heeft gereden.
Het museum heeft 2 verdiepingen. Op de eerste verdiepding vind
je posters, schilderijen en andere kunstwerken met afbeeldingen van auto’s.
Daar mag niet gefotografeerd worden. Op de parterre is een uitgebreid eetcafé
op het ‘Museumplein’, in de vorm van een ouderwetse winkelstraat.
Het museum bezit naast auto’s ook curiosa, zoals de eerste
vergunning om over ’s rijks wegennet te rijden met een automobiel. De
vergunning werd in 1898 door het Ministerie van Waterstaat, Handel en
Nijverheid afgegeven aan een Groninger, die ook een nummerbord moest voeren als
hij op pad ging. En dat nummer was: 1; één moet de eerste zijn. De vergunning
is ondertekend door niemand minder dan ir. Cornelis Lely.
Tot slot zij nog opgemerkt dat ook dit automuseum bereikbaar
is per openbaar vervoer. Bus 385, Den Haag Centraal – Sassenheim NS, stopt er
bijna voor de deur.
FHM
25 september 2022
Er geweest: donderdag 15 september 2022
VOLGENDE AFLEVERING: HORROR-TANDARTS, HET VERVOLG (23/10/2022)