LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
275. PAARDLOZE KOETSEN; LOUWMAN MUSEUM
(25/09/2022)
274. MET
OPEN OGEN EN UITGESTOKEN VOERLHOORNS (04/09/2022)
273. MART
VISSER, MAN VAN VELE GEZICHTEN, IN
BEELDEN AAN ZEE (14/08/2022)
272. ZICH
ONTPOPPEN, VLINDERS AAN DE VLIET
(31/07/2022)
271. 'KUNST
VOL VERHALEN', MIJN BROERTJE EXPOSEERT
(01/05/2022)
270. DOOMSCROLLEN
EN DOEMDENKEN: VERSLINGERD AAN SLECHT NIEUWS (06/03/2022)
De
rubriek FHM's A-viertjes
verschijnt onregelmatig. Maar als hij verschijnt, doet hij dat op
zondag
Tandartsboor met voetaandrijving, jaren 20 20ste eeuw.
Foto overgenomen van Museum
Rotterdam.
Zo’n ľ jaar geleden schreef ik een
FHM’etje over de horrortandarts
Lutser, een knoeier, die ik na jaren eindelijk had verlaten. Hij noemde
mij
trouwens zijn ‘horror-patiënt’, dus zal mij ook liever kwijt dan rijk
geweest
zijn.
Na Lutser de bons te hebben gegeven,
pakte ik GoogleMaps
erbij en ging eens rondkijken naar andere tandartsen bij mij in de
stad. Al
snel vond ik een praktijk die op Google gemiddeld 4,7 uit 5 sterren
scoorde in
de beoordelingen. Ook zijn website zag er prima uit, met een strak
design en zonder
al te veel taal- en spelfouten. Ja, achteraf zeg ik: zijn dat nou de
criteria waarop
je een tandarts selecteert en beoordeelt? Maar achteraf kijk je een koe
in de
kont.
Ik ging bellen, zette mijn probleem
uiteen en mocht komen. De
nieuwe tandarts was, net als Lutser, hoofd van een groepspraktijk, met
mondhygiënistes, orthodontisten en al, gevestigd in een hypermodern
pand.
Hoe anders is dat dan in mijn
kindertijd, toen een tandarts
je behandelde in een achterkamertje van zijn woning, op een soort
kappersstoel,
waar er zo’n boor met katrollen boven je hoofd hing. Tegenwoordig zijn
het
gestroomlijnde klinieken, waar je zelfs implantaten kunt laten zetten.
Maar of
de tandheelkundige zorg er nu echt op vooruit is gegaan?
De nieuwe tandarts, Pannenkoek, was
een vlotte jonge vent die
de praktijk kort tevoren had overgenomen van zijn voorganger, die met
pensioen
was gegaan (en die die 4,7 sterren gescoord had?). ‘Tsja’, zei hij,
toen hij
mijn dossier bestudeerde, dat Lutser hem had afgestaan. ‘Natuurlijk
leuk om
allerlei kauwproeven te doen, maar daar bén ik niet zo van. Ik denk
altijd: wat
doe je uiteindelijk met de resultaten?’ En Lutser had er duidelijk
niets mee
gedaan.
Ook het hoofdstuk over die trekdraden
en dat stiftje deed
hem fronsen. ‘Ziet u, zo’n kroon moet voldoende houvast hebben. En dat
heeft
hij niet aan zo’n stiftje. Heeft hij te weinig houvast, dan (hij
pruttelde wat
vaktermen), en is het op een gegeven moment: krak!’ Precies wat ik, een
complete nul op technisch gebied, zelf ook al bedacht had.
Nee, voor die ontbrekende snijtand
was er maar één echt
goede oplossing: een implantaat. En het goede nieuws was: dat kon HIJ
aanbrengen; ik hoefde er niet meer voor naar het ziekenhuis.
Nu komen we ergens, dacht ik
verheugd. Pannenkoek maakte nieuwe
röntgenfoto’s; die van Lutser uit het dossier waren naar zijn oordeel
niet
scherp genoeg. Maar toen hij de foto’s bestudeerde, keek hij ineens
heel
bedenkelijk. Er was eigenlijk te weinig ruimte voor dat implantaat. Ja,
het
scheelde maar 0,7 millimeter, maar te weinig is te weinig. En dat kwam
door dat
ene implantaat ernaast, van die hoektand, dat ze er in het ziekenhuis
helemaal
scheef hadden ingezet, helemaal fout!
Maar ik moest wel van dat gat
afgeholpen worden. Hij wilde
nog wel een second opinion aanvragen, en wel bij zijn leermeester, een
befaamde implantoloog, aan wie hij al zijn moeilijke gevallen voorlegde. Binnen
een week
zou Pannenkoek me terugbellen.
Na 6 weken stilte nam ik zelf maar
weer eens contact met hem
op. Ja, ja, ja, een heel lastig geval. Hij kón het op zich wel zelf
behandelen,
maar dan zou zijn leermeester hem assisteren. Die assisteerde hem wel
meer bij speciale
gevallen.
Heel apart, dacht ik nog; normaliter
assisteert de leerling
de meester, maar in de implantologie is dat wellicht andersom.
Ik vroeg wanneer die professor dan
gelegenheid zou hebben
voor de operatie.
‘Dat kan wel een paar maanden aanhouden, hoor; hij is heel erg druk en
ik kan
hem niet voor elk lastig geval uit Parijs laten komen.’
‘Parijs??’ Ja, hij woonde en werkte in Parijs. Eens per zoveel maanden
sprong
hij in de Thalys om…
Opnieuw ben ik niet trots op mezelf,
nu ik dit tik.
Vanzelfsprekend had ik nu meteen ‘ho!’ moeten roepen. Waarom zou ik me
nou door
iemand uit Frankrijk laten behandelen als je in Nederland bij wijze van
spreken
op elke straathoek een implantaat kunt laten aanbrengen?
Ik had nog wel de tegenwoordigheid
van geest om te vragen of
ik wellicht het ticket voor de trein zou moeten betalen voor die prof,
en of ik
bij klachten verhaal zou moeten halen in Parijs, in het Frans. Maar nee, nee, niets
van dat
alles; het betrof louter een vriendendienst van die Franse professor.
Oh ja, er moest nog wel een 3D-foto
gemaakt worden, en dat
kon hij niet zelf, en ik moest ervoor naar het ziekenhuis.
Ik dus naar het ziekenhuis. De
kaakspecialist die de foto
zou maken, was verbijsterd. Een 3D-foto? Dat hoefde helemaal niet in
mijn geval!
Sterker nog, dan kón niet eens!
‘Hij heeft niet eens de wortelresten verwijderd!’, zei ze,
verontwaardigd, ‘hoe
kan ik dan een 3D-foto maken? Wie is dat eigenlijk, die Pannenkoek? Die
praktijk
die ken ik, maar Pannenkoek, een onbekende naam, ik heb nog nooit van
hem
gehoord.’
‘Nee, hij is nieuw.’
‘Ja, dat BLIJKT wel!’
Ja, een gewone foto wilde ze best
maken. Ze zou Pannenkoek die
gewone foto opsturen en hem wel even bijlichten over de ins en outs van
3D-foto’s.
En hem aanraden om contact met me op te nemen.
Een week later brak de coronacrisis
uit. Het allerlaatste waar ik
toen behoefte aan had, was een bezoek aan een tandarts. Maar dat hoefde
ook
niet; ik heb in de 2˝ jaar daarna niets meer van Pannenkoek vernomen.
En er ontstond tijdens corona ook
helemaal geen nieuwe
schade meer aan dat moeilijke gebit van me. In de tijd van Lutser zat
ik
vrijwel elke maand bij hem in de stoel. Het klinkt wat wappie, maar als
je je
gebit heel wilt houden, ga dan niet naar een tandarts!
Wat ik nou zelf aanmoest met dit
bizarre doch waargebeurde
verhaal, dat wist ik ook niet. Was dat wel een eerzaam beroep,
tandarts, of opereerden
ze in dezelfde louche sfeer als klussende beunhazen, huisjesmelkers en
derdehands-autoverkopers?
Moest ik aannemen dat je in dit land al een BIG-registratie krijgt voor
een
volle kaart met spaarzegeltjes? Ik stond ook niet alleen, zo valt op te
maken
uit dit artikel van vorig jaar over tandartsleed; veel meer mensen
zijn
ontevreden.
Pannenkoek noemt zichzelf
‘angsttandarts’. Een geheel terechte
benaming, want ik wás al niet dol op tandartsen, maar was er nu zo
langzamerhand ronduit doodsbang voor.
Desondanks begreep ik wel dat ik toch
uiteindelijk opnieuw
op zoek zou moeten naar een ander. Een paar weken geleden heb ik me, na
ampel
uitstel, aangemeld bij een nieuwe tandarts bij mij in de buurt. Op 5
sterren-recensies
op Google ga ik niet meer af; die schrijven tandartsen als Lutser en
Pannenkoek
vermoedelijk zelf. Maar een kennis van mij wist een hele goeie, waar ze
zelf
heel tevreden over is.
De nieuwe tandarts beloofde me dat
het gat in mijn gebit
voor het eind van dit jaar gedicht zal zijn, en daar vertrouw ik nu op.
Ik kreeg zowaar toch nog een
telefoontje van Pannenkoek, meteen
nadat hij mijn verzoek tot uitschrijving had ontvangen. Duizend
excuses. Zijn
praktijk was tijdens de coronacrisis een complete chaos (2˝ jaar lang?
Dat
strekt ook niet tot aanbeveling) en er waren wat dingen aan zijn
aandacht
ontsnapt. Hij had tijdens die periode nog wel regelmatig aan me
gedacht. Heel
roerend, vind ik dat, maar daarbij was de gedachte om me even te
bellen, niet bij
hem opgekomen.
Mijn oma had een uitdrukking voor dit
soort mensen. ‘Die
vent hangt van smoesjes aan elkaar’, zou zij gezegd hebben.
FHM
23 oktober 2022
Naar waarheid opgetekend
uit een feilbaar geheugen. De namen Lutser en Pannenkoek zijn
gefingeerd.
‘Een
gezond en sterk gebit …. is een waardevol bezit’, uitgegeven door Prodenta N.V.
in 1969, collectie Museon, Den Haag.
Hervonden op Collectie Nederland, Musea, Monumenten en Archeologie van de
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
VOLGENDE AFLEVERING:SCHILDERIJEN OP SCHILDERIJEN; 'SCHONE KUNSTEN' ANTWERPEN HEROPEND (20/11/2022)