LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
273. MART VISSER, MAN VAN VELE GEZICHTEN, IN
BEELDEN AAN ZEE (14/08/2022)
272. ZICH
ONTPOPPEN, VLINDERS AAN DE VLIET
(31/07/2022)
271. 'KUNST
VOL VERHALEN', MIJN BROERTJE EXPOSEERT
(01/05/2022)
270. DOOMSCROLLEN
EN DOEMDENKEN: VERSLINGERD AAN SLECHT NIEUWS (06/03/2022)
269. OUWEMANNENKWAALTJE:
DAGOPNAME IN HET ALRIJNE
(13/02/2022)
268.PUZZELS
VOOR DE ZONDAGMIDDAG: REDACTIESOMMEN
(06/02/2022)
De rubriek FHM's A-viertjes verschijnt onregelmatig. Maar als hij verschijnt, doet hij dat op zondag
Museum
Arnhem is een museum dat nooit verveelt en altijd
weer verrast. Bij een bezoek na een paar jaar afwezigheid heeft het
meestal een
nieuwe naam, een nieuwe ingang, een nieuwe look, een nieuwe
zaal, een nieuw
uitzicht (al blijft de Rijn in de diepte een constante factor), een
nieuwe
filosofie en een nieuwe verrassende tentoonstelling.
De afgelopen 4 jaar is Museum Arnhem
grondig gerenoveerd. De
tentoonstellingsruimte is uitgebreid met een zaal die gebouwd is boven
de
afgrond naar de vallei waarin de Rijn stroomt. Ook de beeldentuin is
uitgebreid.
Verder is de kassa verplaatst naar onder de koepel van de v/m
herensociëteit
die het hart vormt van het complex, en is het museum verrijkt met een
stijlvol café,
Café Pierre.
Dat is genoemd naar Pierre Jansen,
ooit onze nationale
kunstkenner en kunstuitlegger. Hij was van 1969-1982 directeur van dit
museum
en verscheen tussen 1959 en 1972 regelmatig op tv om in zijn programma
Kunstgrepen een kunstwerk uit een Nederlands museum te bespreken.
Vrijwel Iedereen
van mijn leeftijd en nóg ouder, zal zich hem nog herinneren: die
broodmagere,
hevig sidderende gestalte; zijn begeestering.
Het museum is in mei jl. heropend, en
viert dat met drie
tentoonstellingen: Open, Tenminste houdbaar tot, en Van links naar
rechts. Ik
kies uit elke expositie 2 werken om even de Pierre Jansen bij uit te
hangen.
Selfie
in de spiegel -
Margriet van Breevoort, The Tourist, 2016 - Dick Ket,
Triptiek met
zelfportretten: De eter, De werker, De medicijndrinker, 1937-1940
Ben je bang voor dit vreemde wezen,
The Tourist, geschapen
door Margriet van Breevoort (1990)? Nee, integendeel: iedereen zou zich
zo door
de wereld moeten verplaatsen, met grote open ogen en uitgestoken
voelhoorns;
alles inzuigen en verwerken wat je ziet en hoort en voelt, niet alleen
op
vakantie of in een museum, maar altijd.
Om die laatste vraag te beantwoorden:
door de tragiek van de
schilder, tot uitdrukking gebracht in het rechter luik van het
triptiek, waar
hij een vies drankje moet slikken. Ket had een ernstige aangeboren
hartafwijking
en leed aan straatvrees en vreemdelingenangst. De laatste jaren van
zijn te
korte leven kwam hij het ouderlijk huis bijna niet meer uit en
schilderde
louter zelfportretten en stillevens met voorwerpen uit zijn atelier.
Dat huis stond in Bennekom en was
door hem zelf ontworpen. Om
het te zien toog ik er in 2015 een keer speciaal voor naar Bennekom
– waar in
een eetcafé tussen haakjes een autochtoon me aanzag voor ‘nog één van
de ouwe van
de Kraats’, maar als ik dat was, zou ik dit stukje wel ondertekenen met
FHvdK.
‘Open’ is voorlopig nog wel open, nl.
tot/met oudejaarsdag
2023.
Rob Voerman, Pressure, 2012 - Jan
Mankes, Zelfportret met
uil, 1911
Met Tenminste houdbaar tot is Museum
Arnhem helemaal op de
woke toer. Op deze tentoonstelling staat de natuur centraal, die wij
met zijn
allen mondiaal aan het verwoesten zijn met onze verspillende
levensstijl en CO2-uitstoot;
opwarming der aarde…
Ik weet niet hoe de lezer ertegenover
staat, maar ik word de
laatste tijd echt ontzettend moe van al die apocalyptische ruiters die
het
smelten van de wereld maar blijven aankondigen. Maar ik zag laatst een
heel
verhelderend staatje over de CO2-uitstoot
van verschillende menselijke activiteiten.
Ik laat me nooit verplaatsen in een
vliegtuig en zelden in
een auto, heb geen kinderen in dit tranendal gezet en eet nog maar om
de andere
dag vlees. Daarmee bespaar ik zoveel CO2
dat ik ter compensatie wel elk weekend heen en weer naar New
York zou mogen vliegen. Dat ik daar vanaf zie, is mijn bijdrage aan het
redden
van moeder aarde.
Het einde is heinde, maar MIJN schuld
is de nakende ondergang
van de mensheid niet. Ik kan nu dus onbevangen kijken naar Tenminste
houdbaar
tot. Bijvoorbeeld naar het zelfportret met uil van Jan Mankes
(1889-1920) uit
een tijd dat niemand het nog over CO2 had.
Mankes lijkt zelf wel wat op een uil, met bijna even grote
ogen als The Tourist.
Zelfs de meest fanatieke doomscroller
zou hoop kunnen putten
uit Pressure van Rob Voerman (1966), als dat schilderij een keer in
zijn
timeline zou verschijnen. Tussen de smeulende resten van onze
beschaving bloeit
toch weer nieuw gewas op. Het einde van het mensdom betekent heus niet
het
einde van deze planeet; die draait nog wel 4 à 5 miljard jaar zijn
rondjes.
De tentoonstelling Tenminste houdbaar
tot is zelf houdbaar
tot 27 december 2022. Tot, en niet tottenmet? Altijd die twijfel als je
de
datum van vandaag als THT vermeld ziet op je biefstuk. Kun je hem dan
nog wel
consumeren, of ben je dan net te laat?
V.l.n.r.
Harmen Meurs, Vrouwenprotest tegen werkloosheid /
Hongerprotest, 1925 - Wim Schumacher, Mijn moeder, 1925
Deze tentoonstelling doet een greep
uit de grote collectie
neorealistische werken van het museum. In die stroming, die vooral in
de eerste
helft van de 20e eeuw opgeld deed, staat het dagelijks leven van mensen
centraal, dat fel-realistisch, en niet zelden ontluisterend wordt
weergegeven.
Schilderijententoonstellingen bekijk
je meestal van links
naar rechts, maar dat is niet de reden dat hij zo heet. De neorealisten
strekten zich uit over het gehele politieke spectrum, van ultralinks
tot ultrarechts.
Het Vrouwenprotest van de overtuigde communist en antifascist Herman
Meurs (1891-1964)
hangt vrijwel naast een werk van Pyke Koch, die goed fout was in de
oorlog, en
zelfs al daarvoor.
FHM
4 september 2022
Er geweest: vrijdag 29 juli 2022
VOLGENDE AFLEVERING: PAARDLOZE KOETSEN; LOUWMAN MUSEUM (25/09.2022)