Nr. 279 - zondag 1 januari 2023 (week 52)
Retrofuture; de toekomst van gisteren in het Evoluon

LAATSTE ZES AFLEVERINGEN

278. EEN STEEN IN DE MUUR; BAKSTEEN | BRICK IN AMERSFOORT (11/12/2022)
277. SCHILDERIJEN OP SCHILDERIJEN; 'SCHONE KUNSTEN' IN ANTWERPEN HEROPEND (20/11/2022)
276. HORROR-TANDARTS; HET VERVOLG (23/10/2022)
275. PAARDLOZE KOETSEN; LOUWMAN MUSEUM (25/09/2022)
274. MET OPEN OGEN EN UITGESTOKEN VOERLHOORNS (04/09/2022)
273. MART VISSER, MAN VAN VELE GEZICHTEN, IN BEELDEN AAN ZEE (14/08/2022)


De rubriek FHM's A-viertjes verschijnt onregelmatig. Maar als hij verschijnt, doet hij dat op zondag




Het Evoluon is weer open voor publiek! Deze aankondiging, afgelopen september, zal veel mensen van mijn leeftijd een vreugdesprongetje hebben doen maken.

Het futuristische, op een vliegende schotel lijkende gebouw aan de westrand van Eindhoven heeft van 1966-1989 miljoenen mensen, vooral jongeren, laten kennismaken met zaken die in de toekomst gemeengoed zouden worden. Het technologiemuseum was eigendom van Philips en was het speeltje van de mededirecteur ‘meneer Frits’.

Op de 4 ringen onder die schotel werd de bezoeker overdonderd met verbijsterende technische snufjes. Het begon al bij de ingang. 4 grote digitale cijfers gaven het bezoekersaantal van die dag aan. Telkens als er iemand door het tourniquet liep, telde het apparaat er één bij op. Nog nooit hadden we zoiets gezien!

Evenmin als ons eigen gezicht op tv. Je kon stroom opwekken door hard te trappen op een hometrainer, en zag jezelf dan bezig via een intern tv-circuit; een selfie zeer ver avant la lettre. En je kon videobellen met iemand die 10 meter verderop stond.

En dan de ‘koffiezegger’. Het was een spraakgenerator die alleen KOFFIE kon zeggen, maar dat dan wel op verschillende toonhoogtes en met meerdere intonaties.

Natuur- en scheikundeles werd er ook gegeven. Op een ook erg futuristisch beeldscherm kon je elektronen om atoomkernen zien draaien.

De bezoekers mochten overal aanzitten, zelf aan de knoppen draaien en experimenteren. In dat opzicht vormde het Evoluon een revolutie op museumgebied.

De wereldproblemen werden niet uit de weg gegaan. 3 keer per seconde werd er ergens op Aarde een nieuwe wereldburger geboren. Hoe moesten we al die monden voeden? Maar overal kwam de techniek ons te hulp, en Philips niet in de laatste plaats.

Het Evoluon ademde het nietsontziende optimisme van de jaren ’60. Elk jaar zouden we het weer iets beter krijgen; elk jaar zouden er nieuwe uitvindingen gedaan worden om ons leven gemakkelijker te maken en onze problemen op te lossen.

Ik herinner me ons eerste bezoek, mijn moeder, broertje en ik, nog als de dag van gisteren. Ik had de attractie gevonden in het indertijd zeer populaire langwerpige boekje met NS-vakantiedagtochten; trein plus toegang. Het was in de zomer van 1969, enkele weken na de eerste maanwandeling van Neil Armstrong en Buzz Aldrin.

Ik dacht toen dat vakantiereizen naar de Maan zo rond 2000 wel voor ieders beurs betaalbaar zouden zijn en dat we tegen die tijd wel een kolonie op Mars gesticht zouden hebben.

Maar zelf was ik in de eerste 12 jaar van mijn leven nog nooit zo zuidelijk gekomen op de aardbol als Eindhoven. Alleen de treinreis was daardoor al een avontuur. Vanuit de trein en later de stadsbus zagen we in de stad alleen Philipsgebouwen, gevel na gevel.

Op het station van Eindhoven werden de treinen aangekondigd op televisieschermen - Philips-tv’s, uiteraard -;  ook nooit eerder gezien. Ik nam het idee mee terug naar huis dat de poort naar de toekomst in Eindhoven stond en de gids daarheen Philips heette.

Een paar jaar later was het Evoluon het meest geliefde uitje op Tienertoer. Met mijn broertje en de neven heb ik die vliegende schotel ook nog 2 keer bezocht.

In de jaren 80 begon de werkelijkheid het tentoongestelde in het Evoluon te achterhalen. Niet veel meer dan de toekomst van gisteren zag je er nog. De bezoekersaantallen liepen terug; de 4 cijfers werden niet meer gehaald.  Met het Philips-concern ging het ook niet goed. Philips stootte het zwaar verlieslatende Evoluon af. Die nieuwe eigenaren bouwden er wat paviljoens aan vast en veranderden het complex in een vergader- en congrescentrum.

De koepel bleef echter intact en oogt bijna 60 jaar na zijn bouw nog steeds futuristisch. En dan in 2022 ineens het bericht dat de ringen onder de koepel na 33 jaar opnieuw in gebruik genomen werden als tentoonstellingsruimte.

Tot 25 maart 2023 loopt er de expositie Retrofuture, gewijd aan de toekomst van gisteren, maar ook aan onze huidige visie op de toekomst.

Ik ga kijken. Die schotel lijkt lichtelijk gekrompen, maar dat zal liggen aan het zien ervan met volwassen ogen. Ik app even naar mijn eerdergenoemde broertje dat ik hier ben, en stuur wat foto’s. En ik realiseer me dat zelfs het Evoluon in 1969 niet kon voorspellen dat er ooit Whatsapp zou komen.

Ik zie een tentoonstelling, net zo gevarieerd als indertijd het Evoluon. Net als vroeger zou ik hier met gemak een hele dag kunnen doorbrengen, als mijn benen niet na een uur of 3 zouden zijn gaan protesteren.

Uit elke ring pik ik er één of 2 dingen uit. Ring 1 is het domein van kunstenaars.

 

Dit is wel een aardige grap: een robot, de DOBOT, die met heel veel omhaal doet wat wij mensen echt nog sneller en beter doen: typen op een tablet. Hij typt beurtelings ‘I WORK’ en “IK WERK.’

 

De Tribe Tower van studio Smack is een videopresentatie, zo te zien geïnspireerd op de Toren van Babel, de werken van Jeroen Bosch en die van M.C. Escher. De meest vreemde wezens: ‘mensen’ met trompethoofden, 6 ogen, geweien, of een enorme mond in hun buik, lopen doelloos eindeloze trappen op en af in iets wat lijkt op een Evoluon met honderden ringen. Onderaan verdwijnen die ringen in de aarde; bovenaan komen er nieuwe ringen bij, ad infinitum.


Op Ring 2 zien we deze versie van de Doomsday Clock, een idee uit 1947 van het tijdschrift Bulletin of The Atomic Sciences en de kunstenaar Martyl Langsdorf. Een kernoorlog? De klimaat-Apocalyps? De klok staat op een paar minuten voor 12.

Maar dat staat hij al 75 jaar; soms een minuut erbij, soms één eraf. Hij heeft Chroesjtsjov, Kennedy, Reagan, Brezjnev, de profetieën van de Club van Rome en tot heden ook Poetin overleefd; ergens wel een geruststellende gedachte, vind ik.

Verder is deze ring gewijd aan voorstellingen uit het verleden over de toekomst. Daar klopt(e) meestal niet veel van. Zoals dit ontwerp van Luigi Colani uit 1970 van het kantoormeubel van de 21e eeuw. Een stoel die niet zou misstaan in een bemande Marsraket, als contrast met de schrijfmachine die er nog steeds wel heel erg 1970 uitziet.

Het doet me denken aan een uitspraak die wordt toegeschreven aan Wim Kan en aan vele anderen: ‘Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft’.

Ik klim naar Ring 3, die voornamelijk bedoeld is voor degenen die jong genoeg zijn om het jaar 2072 nog mee te maken. Deze ring weet weer iets van de sfeer uit het oude Evoluon tot leven te wekken. Alles is interactief; er zijn quizzen; er kunnen keuzes gemaakt worden, er wordt uitgedaagd tot nadenken.

De bezoekers van Retrofuture hebben er een hard hoofd in, in de Marskolonie. Maar ik geloof er wel in hoor, in ieder geval dat we in 2072 nog steeds zeggen dat we over 50 jaar naar Mars gaan.

Dan klauter ik naar Ring 4 in de nok van dit gebouw. Hier is het kermis, de Future Fair, een surrealistische, apocalyptische kermis met weinig pret en veel sombere tonen.

Uit een snackmuur kun je (niet echt, je kunt er geen euro in gooien) micro-organismen trekken. De boodschap is geloof ik, dat die wezens erg nuttig kunnen zijn. Tussen haakjes, alles over wat woelt en krioelt in de microkosmos zag ik 5 winters geleden Micropia in Amsterdam.

Andere dingen zijn minder nuttig. Er is een tent met, nee, geen koffiezegger, maar wel een waarzegster in de gedaante van een kat. Zij laat toekomstige rampen de revue passeren. Die zullen geschieden als we Kunstmatige Intelligentie ons leven laten beheersen.

En we zien in het spookhuis een video (niet geschikt voor kinderogen) met beelden van oorlog, plasticsoep en vervuiling, onder omineuze achtergrondmuziek.

Deze expositie Retrofuture, is nog net zo fascinerend, gevarieerd en futuristisch als het Evoluon was in 1969. En je mag ook nog steeds overal aankomen.

Maar het optimisme van toen is er nu wel af. De teneur is veranderd, 180 graden gedraaid. Indertijd zat de toekomst vooral vol mogelijkheden, nu vol bedreigingen. Het is een teken des tijds.

Ik denk niet dat dit de boodschap is die Retrofuture wil overbrengen, maar dat is wel wat ik eruit haal.

FHM
1 januari 2023
Er geweest: zomer 1969, 1972 en 1973 en woensdag 21 december 2022

VOLGENDE AFLEVERING: DE MACHINE AAN DE MACHT? ‘BRAINPOWER’ IN MUSEUM BOERHAAVE (08/01/2023)



© Frans Mensonides, Leiden, 2023