LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
283. GRIETMANNEN, EEN GRENSLEEUW EN VERDER
VAN ALLES WAT; MUSEUM HEERENVEEN (26/02/2023)
282. 'VERBRAND
DEEG'; STERVEN IN SCHOONHEID IN
POMPEI EN ASSEN (19/02/2023)
281a CHATTEN
MET CHAT-GPT (1)
(29/01/2023)
281b CHATTEN
MET CHAT-GPT (2) - EEN BLOGGER UIT LEIDEN
(05/02/3023)
280. DE
MACHINE AAN DE MACHT?
BRAINPOWER IN
MUSEUM BOERHAAVE (08/01/2023)
279. 'RETROFUTURE',
DE TOEKOMST VAN GISTEREN IN HET EVOLUON (01/01/2023)
278. EEN
STEEN IN DE MUUR; BAKSTEEN | BRICK IN
AMERSFOORT (11/12/2022)
De
rubriek FHM's A-viertjes
verschijnt altijd op
zondag. Maar ook weer niet op elke zondag.
Voor aflevering 284 van dit vaak aan tentoonstellingen
gewijde blog bezocht ik de expositie ‘De Bentvueghels. Een berucht
kunstgenootschap in Rome’, in Centraal Museum Utrecht. De ruim een eeuw oude
hoofdvleugel van het Centraal Museum is gesloten voor renovatie; de vaste collectie
is momenteel niet te zien. Maar het museum pakt dit voorjaar groots uit met deze
zeer uitgebreide tentoonstelling, met meer dan 100 schilderijen en tekeningen.
Rome was een populaire bestemming voor kunstenaars uit de Lage
Landen. Het bestuderen en afbeelden van kunst- en bouwwerken uit de klassieke
tijd was onder hen even geliefd als het vastleggen van idyllische Italiaanse
heuvelen. Tientallen ‘italianiserende’ landschappen zijn hier te zien, met
groepjes herders en andere voorbijgangers.
Vanwaar Bentvueghels? Een bent was – en is nog steeds, al is
het woord wat in onbruik geraakt – een groep kunstenaars. En ze waren kleurrijke
vueghels (vogels) van diverse pluimage. Zij vormden een hechte club van
concullega’s en vooral vrienden die in nood nooit vergeefs een beroep deden op
hun bentgenoten. De rijkere leden ondersteunden de armen.
Een aspirant lid moest een soort ontgroeningsritueel (zie *2)
ondergaan alvorens hij geaccepteerd werd. Hij kreeg een ‘alias’ toegewezen, een
vaak spottende bijnaam, en moest na zijn officiële acceptatie het gelag betalen
van de uitgebreide slemppartij die op de plechtigheid volgde.
Bij die aliassen werd bodyshaming niet uit de weg gegaan.
Opvallende lichaamskenmerken waren vaak de inspiratiebron zo’n bijnaam. Zo
kreeg Jan Asselijn (1610-1652) de alias: Krabbetje. Hij had een geschroeide
hand met kromme vingers waarmee hij nauwelijks een palet kon vasthouden. Jacob
de Heusch (1656-1701) moest genoegen nemen met de alias: Afdruk. Hij kopieerde
vaak het werk van zijn vader, blijkbaar een creatievere schilder dan hijzelf.
Gelt Genoegh en Fortuin waren vermoedelijk de mecenassen van
de Bentvueghels en Uitstel zal dan wel continu op zwart zaad gezeten hebben. Moers
Cont is ook wel een intrigerende naam: moederskindje of motherfucker? En Biervlieg
en Slempop zullen niet gespuugd hebben in de alcoholische traktaties op een
ontgroeningsfeestje.
Mijn tentoonstellings-top-5, die deze keer een top-7 is:
*1* (foto boven dit artikel)
Anoniem, tekeningen met portretten van Bentvueghels
*2*
HIER in hoge resolutie op Wikipedia
*3* Antoine Goubau (1616-1698), De studie van de kunst in Rome (fragment)
Ik heb maar een fragment uit dit grote schilderij op de foto
gezet. Het hele werk is ook alweer te vinden op de Wiki.
Goubau (afkomstig uit Lille en zelf geen lid van de
Bentvueghels), zet twee groepen kunstenaars tegenover elkaar: de brassers op het
fragment hierboven, en de serieuze werkers. De laatsten, rechts
op het schilderij, zitten aan de voet van een tempel naarstig te tekenen en te
boetseren.
*4*
Ook Rembrandt was geen Bentvueghel; sterker nog: hij is
nooit in Italië geweest. Is hij überhaupt wel eens in het buitenland geweest?
*5* Honigh, alias den Lossembruÿ, Stilleven (1672)
Een klauw van… ja, van wat?; schelpen, drinkgerei, een
fluit, een boek met een liefdesverhaal…
Adriaen Honigh, Honing, Honig of Honinck (1643–na 1685) had
als alias: Lossenbruy of Lossembruÿ De betekenis van die alias is onbekend, volgens
de toelichting bij de tentoonstelling.
Nee, Lossenbruy of Lossembruÿ staat niet in het Woordenboek
der Nederlandsche Taal, ’s werelds dikste dictionaire. Maar ik zou het, met
hetzelfde WNT in de hand, vertalen met Rommelkont, van los (dat o.a. losbandig,
lichtzinnig betekent), en brui (o.a. rommeltje, boeltje). Zijn stilleven: wat
bijeengeraapte voorwerpen zonder duidelijke samenhang of symboliek, onderschrijft
mijn lezing wel.
*6*
HIER op Museum /nl\
Dat heb ik meegenomen van een tentoonstelling in Amsterdam
in 2016, beschreven in deel 213 van deze reeks. Die tentoonstelling lag me
zwaar op de maag, in tegenstelling tot die van vandaag. Niets mooier dan,
terwijl buiten een gure noordenwind blaast, hier te kijken naar door een mild
zonnetje beschenen Italiaans landschap.
Maar ongedurig als ik ben, bekruipt me na het 30ste of 40ste
italianiserende doek sluipend het oneerbiedige gevoel dat ik ze nu wel gezien
heb. Maar deze is dan nog wel de moeite waard:
*7*
Jan van Bijlert, alias Aeneas (1597 of 1598 / 1671), Portretten van de collecterende
disgenoten ven het Sint Jobsgasthuis te Utrecht
Het Sint Jobsgasthuis stond aan de Vleutenseweg, even buiten
de Catharijnepoort, en die stond ongeveer waar nu Media Markt is; je kunt je
moeilijk voorstellen hoe het was als je het huidige Utrecht kent.
Rond 1500 was het Sint Jobsgasthuis een tehuis voor
syfilislijders, maar in de tijd dat van Bijlert de bewoners schilderde, een
oudemannenhuis. Die moesten de kost verdienen met bedelen. En daar zijn ze hier
mee bezig, onder leiding van de huismeester rechts.
Wat een prachtige koppen! Maar van Bijlert, alias Aeneas, kon
bij het schilderen zijn Italiaanse periode niet helemaal vergeten. De
achtergrond is eerder Italianiserend dan Utrechtiserend, en die heuvel zul je
beslist vergeefs zoeken aan de Vleutenseweg.
De Bentvueghels zijn goed vertegenwoordigd op de Wikipedia,
want ook DEZE staat erop.
Aan alles komt een eind. In 1720 verbood paus Clemens XI
nachtelijke uitspattingen, anders dan tijdens carnaval. En toen was de lol er
wel vanaf voor de Bentvueghels, van wie we daarna niet veel meer gehoord hebben.
De tentoonstelling over hen loopt nog tot/met zondag 4 juni 2023.
FHM
12 maart 2023
Er geweest: woensdag 8 maart 2023